Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning Internet har slutat fungera


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Om datorn är ansluten med nätverkskabel så gäller det den bit där det står Ethernet.

IPv4-adress, Gateway och DNS är intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.  Jag har 2 Anslutningar här som visas. Den ena för lokalt nätverk 2 och sedan en some det bara står lokalt nätverk. Den för lokalt nätverk 2 har ej Ipv4 adress så då måste det bli den andra.

 

Ipv4: 217.72.59.218 Standrad

Standard gateway: 217.72.59.129

DNS server: 80.244.65.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också en publik IP-adress och inte en IP-adress från en router.

 

Vad har du för router egentligen och hur är allt inkopplat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal Comhem router som jag fick med mig när jag skaffade kabel TV.  Det jag minns om den var att en god vän till mig som arbetade på Comhems TV support, bad mig att ringa deras IT support för att de skulle gå in i routern och öppna den, så att jag skulle inte ha några problem med onlinespel eftersom jag hade egna servar som vi använde. Men jag minns inte vad det var excakt de gjorde!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror laptopen är inställd på publik nätberk och inte privat. kanske därför internet fungerar fast jag tror att den går via routern!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev AK-61:

Jag tror laptopen är inställd på publik nätberk och inte privat. kanske därför internet fungerar fast jag tror att den går via routern!

 

Alf

När en dator inte är kopplad via routern ska den vara inställd på publikt nätverk av säkerhetsskäl. Men det påverkar inte åtkomsten till internet.

 

5 minuter sedan, skrev AK-61:

Nya datorn ska ju banne mig fungera om nätverkskabel sitter direkt mellan dator och väggen utan router!

 

Alf

Koppla det så och visa hur det ser ut med IP-adresser mm då.

 

8 minuter sedan, skrev AK-61:

Det är en gammal Comhem router som jag fick med mig när jag skaffade kabel TV. 

Har inte den bara en WAN/Internet-kontakt som passar för "3 hål i väggen"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är allt rätt koppla,  så sks  allt fungera ! 

Häng med i tråd.  

Jag bad dig fota av raouten där kablarna ska sitta? !! 

 

jag kom med ett förslag .  Länger upp i tråden. 

 

Cecilia,  är väldigt duktig , hon kommit flera god förslag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag vid den gamla dator som är kopplad med vanlig nätverkskabel mellan vägg router och sen router och dator. Det finns en annan typ av kontakt på baksidan av routern för annan typ av kabel som troligen ska var i kontakt tre hål i väggen. Ingen kabel där nu  Jag provade att försöka gå in i routern med 192.168.0.1 och det går inte fast det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Cecilia är jättebra och det är väl så att jag lyckats få internet att fungera på nåt sätt fast det inte ska. jag har en Netger router liggande nån stans också. Ni har säker rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att även nätverkskabeln från väggen går in i en av routerns LAN-kontakter. Då har man kopplat bort brandvägg, router-funktioner som DNS mm och använder routern som en enkel switch. Då förlitar man sig på att man får så många publika IP-adresser från internet-leverantören som man har datorer. Det brukar finnas en gräns på hur många publika IP-adresser man kan få, ibland bara en men ibland två eller tre. Med den nya datorn kan du ha passerat den gränsen.

 

Du behöver nog köpa en router.

 

Tillägg: Eller använda Netgear-routern. Men då kan du behöva frikoppla någon av IP-adresserna som dina datorer använder.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blåa kabeln går in i väggen. Den röda kontakten är för datorn jag sitter vid nu. Den vita brukar jag ha kopplad till laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev AK-61:

Den blåa kabeln går in i väggen. Den röda kontakten är för datorn jag sitter vid nu. Den vita brukar jag ha kopplad till laptop.

Tack 

Ok .. är så här comhem raouter . 

Är annpasad till tv cabel nätet 

Den är bästa i deta läge

 

Cecilia har reda dekorera en ny raouter 

Byt raouter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När olika butik 

Clas Ohlsson,  Kjell och Company,  webhallen , media mark , osv 

 

Så råder dig in köp ny raoutar 

Vi du ha stöd och hjälp så finns jag Stockholms området 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...