Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning Internet har slutat fungera


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det låter som att även nätverkskabeln från väggen går in i en av routerns LAN-kontakter. Då har man kopplat bort brandvägg, router-funktioner som DNS mm och använder routern som en enkel switch. Då förlitar man sig på att man får så många publika IP-adresser från internet-leverantören som man har datorer. Det brukar finnas en gräns på hur många publika IP-adresser man kan få, ibland bara en men ibland två eller tre. Med den nya datorn kan du ha passerat den gränsen.

 

Du behöver nog köpa en router.

 

Tillägg: Eller använda Netgear-routern. Men då kan du behöva frikoppla någon av IP-adresserna som dina datorer använder.

Jag får nog leta fram den andra routern och se om jag kan få den att fungera. Är lite osäker på det här med att frikoppla IP-Adresse. Då vet vi vad felet är.

 

Jag har kopplat nätverkskabeln mellan nya datorn och vägguttagen för internet direkt utan router emellan. Det fungerar inte. Det gjorde det de första två dagarna.  Information om inställningar för det finns på ena bilden i Worddokumentet jag bifogat. Men nåt är fel I alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev AK-61:

Jag har kopplat nätverkskabeln mellan nya datorn och vägguttagen för internet direkt utan router emellan. Det fungerar inte.

Kan bero på att din leverantör redan har knutit två IP-adresser till dig idag eftersom du har använt två andra datorer idag.

 

Du bör kunna släppa en IP-adress antingen genom att vänta tillräckligt länge (gå ut några timmar t ex) eller genom att i en Kommandotolk skriva:

ipconfig /release

samt omedelbart efter det ta bort datorns nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

 

Jag som trott att jag använt Comhem routern som en router men i själva verket som en Switch.  Då har vi rett ut det hela. Därför allt blivit fel. tack för visat tålamod. Ska ta bort comhem prylen och köra i väggen tills en riktig router är ansluten.

 

Mvh!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...