Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird uppdatering


5DatorBytt
 Share

Rekommendera Poster

Nu har jag ändrat i profiles och jag tror inte att jag missat något....men nu öppnas inte Thunderbird.

Om jag missat något , kolla filen nedan

Thunderbird crash ändring.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev 5DatorBytt:

Nu har jag ändrat i profiles och jag tror inte att jag missat något....men nu öppnas inte Thunderbird.

Om jag missat något , kolla filen nedan

Thunderbird crash ändring.PNG

Det är jag som slarvade. Det är två ställen där sökvägen nu slutar på .default-beta. Där ska det bara stå .default

Glöm inte att stänga alla Thunderbird-fönster innan du ändrar och sparar textfilen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag sätter markören bakom BETA och raderar beta och strecket ?

 

PROBLEM : jag stängde datorn igår kväll, stängde ner program för program. Och i dag får jag inte igång Th. där står att profilen saknas eller är fel. Det fanns en uppdatering 68.4.2 som jag körde men det hjälpte inte ! Ska datorn i detta läge STARTAS OM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@MuMu några funderingar:

1. går det inte att så att säga börja om, radera filerna (alltså inställningarna), säkerhetskopiera den rätta profilen, ev. installera Thunderbird på nytt, starta upp med en tom profil, kopiera in filerna (inte hela mappen) från oz....default till den nya skapade profilen?

2. Kan man inte starta Thunderbirds "profile manager" för att rätta till problemet?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur komma åt Thunderbird i detta läget, jag vill ju försöka spara den E post som kan sparas.

 

Men det kanske inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på dina tidigare bilder med hur det såg ut inne i profilmapparna så ser du att där finns mappar som heter Mail. I de mapparna finns alla mejl lagrade så om man kopierar Mail-mapparna till något annat ställe så har man sparat undan sina mejl.

 

Om jag minns rätt var det meningen att du skulle göra en kopia av filen Profiles innan du började ändra i den. I så fall stäng av Thunderbird och ta bort den nuvarande Profiles , kopiera kopian av Profiles så att den nu heter Profiles igen.

 

Ta fram Kommandotolken (sök på det ordet) och skriv in detta kommando (det ska vara ett mellanrum innan bindestrecket):

thunderbird.exe -P

 

Då startas Thunderbird med att fråga vilken profil du vill använda och då väljer du:

ozbk7q0k.default

 

Pröva det så får vi se hur det går.

 

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skadar inte att testa olika metoder. Det skadar heller inte att säkerhetskopiera hela mappen Thunderbird (den som ligger i AppData). Men jag är ganska säker på att vi är inne på rätt spår. Jag har sett flera datorer som drabbats av samma sak och lösningen har varit att peka om sökvägen till profilmappen. Profilhanteraren i Thunderbird gör ju samma sak och är kanske enklare för någon som är ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er.

Jag får börja med att tacka er, vilket engagemang, men det funkar dock inte ännu.

 

Vi kör igen. Jag skrev in i Kommandotolken det som föreslogs  thunderbird.exe -P men det startade inte Th.

Svaret blev: `thunderbird.exe´ is not recognized as an internal or external command, operable program or bath file.

 

Och nu till annat men ändå samma: kan det finnas någon möjlighet att Outlook kan ha sparat kopior på Eposten, för jag har sett att mejlen följ åt. Dock vill jag inte ändra något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom en uppdatering på Th för en timme sedan jag försökte att lägga in den, då visste jag inte om det fungerade men nu säger AVAST att Mozilla Th är uppdaterat. Hur tolka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför Avast lägger sig i det. Om du kommer in i Thunderbird kan du klicka på Hjälp > Om Mozilla Thunderbird och se att du fått senaste versionen för 32-bitar 78.2.2. Den har jag nämligen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev 5DatorBytt:

Jag skrev in i Kommandotolken det som föreslogs  thunderbird.exe -P men det startade inte Th.

Svaret blev: `thunderbird.exe´ is not recognized as an internal or external command, operable program or bath file.

Okej, pröva med att först skriva följande i Kommandotolken:

cd \

För 32-bitars Thunderbird sen:

cd Program Files (x86)\Thunderbird

Och för 64-bitars Thunderbird i stället:

cd Program Files\Thunderbird

sen

thunderbird.exe -P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte att funka, jag skrev in det på olika vis. Kolla filen nedan så ser ni hur jag har provat.

W 10 är 32 bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först bara:

 

cd \

 

följt av Enter-tangenten.

 

Sen:

 

cd Program Files (x86)\Thunderbird

 

följt av Enter-tangenten.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Först bara:

 

cd \

 

följt av Enter-tangenten.

 

Sen:

 

cd Program Files (x86)\Thunderbird

 

följt av Enter-tangenten.

Men jag undrar om sökvägen inte är "Program Files(x86)\Mozilla Thunderbird". Jag har inte tillgång till nån Windowsdator just nu så jag kan inte säga tvärsäkert.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då får 5DatorBytt göra så här i stället:

cd \

cd Program files (x86)

dir

Det sista kommandot lister vilka filer och mappar som finns i Program files (x86) så det går att se vad mappen heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skrivit in de olika förslagen, men utan resultat.

Jag har skrivit in dom i lite olika ordning, men jag är inte riktig säker på om förslaget med "dir" ska vara på samma rad och sedan Enter.

 

Nedan finns en fil

Thunderbird crash ändring Kommandot.PNG 2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu händer det saker.

 

Jag fick upp ruta med säkert mycket intressant, för säkerthets skull skickar jag den som fil. Är det Program files jag ska gå in i kanske, jag gör inget än

Thunderbird crash ändring Kommandot. Hopp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in lite sent i denna tråd, har inte läst  allt.

 

Vore det inte enklast att

  1. Skapa en kopia av alla filer som Thunderbird har, profil och datafiler.
  2. Rensa bort allt från originalplats
  3. Avinstallera, installera om Thunderbird
  4. Se till att det åter går att hämta e-post från tjänst (har du IMAP redan så kanske allt redan finns på servern?)
  5. Sedan kontrollera strukturen för filerna och putta in de data som ska in, som saknas.  Kanske se om man kan putta in alla gammal e-post i lokala foldrar, och om du konfigurerar för IMAP,  kanske kopiera in den på rätt konto igen, då laddas de upp till e-postservern

 

Om du inte har IMAP redan, ställ in det, det rekommenderas starkt.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev 5DatorBytt:

Nu händer det saker.

 

Jag fick upp ruta med säkert mycket intressant, för säkerthets skull skickar jag den som fil. Är det Program files jag ska gå in i kanske, jag gör inget än

Thunderbird crash ändring Kommandot. Hopp.PNG

Okej, det är 32-bitars Windows du har.


 

cd \

cd Program Files

dir

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT men en liten förklaring till de förslag som givits kanske..

Om man har 32-bitars operativsystem, som Ts skrev tidigare i tråden, så har man bara Program Files.

Har man 32-bitars operativsystem kan man bara installera 32-bitars program och de hamnar då vanligtvis i ovanstående mapp.

 

Om man har 64-bitars operativsystem så har man också en Program Files.

Har man 64-bitars operativsystem kan man installera både 64-bitars program och 32-bitars program.
(man bör välja 64-bitars versionen om man har båda alternativen att välja mellan)

64-bitars program hamnar vanligtvis i ovanstående mapp.

32-bitars program hamnar vanligtvis i en annan mapp - Program Files (x86)

Lite inkonsekvent tycker jag men vi snackar ju Microsoft nu...

32-bitar kom före 64-bitar och då tycker jag att Program Files alltid skulle avse 32-bitarsprogram oavsett operativsystem.

Rimligen skulle då 64-bitarsprogrammen få en egen mapp - Program Files (x64).
Men det är bara min åsikt.

Ja, även här haltar väl logiken x86 vs. x64 men det är en annan sak...

 

Ovanstående gäller väl för engelskt operativsystem.

I min Svenska Windows 10 heter mapparna Program resp. Program (x86)

Tillägg: I Utforskaren alltså.

Med ex. Total Commander visas det "rätta" namnet"

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Monshe

 

Eftersom jag inte kan öppna Thunderbird så kanske jag inte kan använda ditt förslag, eller har jag fel. Min profil försvann i en felmanöver. Jag har varit inne på TeliaWebMail och tittat och där är inga lokala mappar kvar, åtminstone de flesta är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Hoppar in lite sent i denna tråd, har inte läst  allt.

 

Vore det inte enklast att

  1. Skapa en kopia av alla filer som Thunderbird har, profil och datafiler.
  2. Rensa bort allt från originalplats
  3. Avinstallera, installera om Thunderbird
  4. Se till att det åter går att hämta e-post från tjänst (har du IMAP redan så kanske allt redan finns på servern?)
  5. Sedan kontrollera strukturen för filerna och putta in de data som ska in, som saknas.  Kanske se om man kan putta in alla gammal e-post i lokala foldrar, och om du konfigurerar för IMAP,  kanske kopiera in den på rätt konto igen, då laddas de upp till e-postservern

 

Om du inte har IMAP redan, ställ in det, det rekommenderas starkt.

 

 

Jo, det går såklart att göra så, men det är ju inte enklast. Profilmappen ligger ju redan där och allt som behövs är att Thunderbird hittar dit. Gör man rätt enligt mitt första förslag så löser det problemet. Knepigt att ett problem som man själv löser på två minuter blir så krångligt när man ska "fjärrstyra" någon annan, som kanske inte så van att navigera i filsystemet. Frustrerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...