Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird uppdatering


5DatorBytt
 Share

Rekommendera Poster

Hej på Er igen!

 

Jag fick en uppdatering på W10 för 2 veckor sedan och uppdaterade den då. Och för 1 dag sen så fanns det en uppdatering för Thunderbird Epost, när jag hade lagt in den  uppdateringen så försvann en del av mina lokala mappar + lite i inkorgen. Är det någon som vet om det går att rädda tillbaka detta. Det verkar som om Outlook ligger och försöker att ta över Eposten men det har jag dåligt belägg för. Jag har kollat Telia WebMail och det ser likadant ut där, vad kan ha hänt.

Om det är till någon hjälp så kör jag 3-4 AVAST program .

Jag hoppas att ni har en lösning på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev 5DatorBytt:

Hej på Er igen!

 

Jag fick en uppdatering på W10 för 2 veckor sedan och uppdaterade den då. Och för 1 dag sen så fanns det en uppdatering för Thunderbird Epost, när jag hade lagt in den  uppdateringen så försvann en del av mina lokala mappar + lite i inkorgen. Är det någon som vet om det går att rädda tillbaka detta. Det verkar som om Outlook ligger och försöker att ta över Eposten men det har jag dåligt belägg för. Jag har kollat Telia WebMail och det ser likadant ut där, vad kan ha hänt.

Om det är till någon hjälp så kör jag 3-4 AVAST program .

Jag hoppas att ni har en lösning på detta.

 Titta i ditt backupprogram(Avast?)om du kan läsa tillbaka innehållet därifrån

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag var inne i AVAST och tittade men jag såg återställning på systemfiler och hårdvara. I vilket avast skulle jag hitta backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev 5DatorBytt:

Hej

 

Jag var inne i AVAST och tittade men jag såg återställning på systemfiler och hårdvara. I vilket avast skulle jag hitta backupen.

Du nämnde tre Avast-program. Är något av dem benämnt backup eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är dom inte, jag gick ut på nätet och kollade. och där var ett som hette Avast Backup, det är nog det du syftar på. Men det räddar väl mej inte i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev 5DatorBytt:

Nej det är dom inte, jag gick ut på nätet och kollade. och där var ett som hette Avast Backup, det är nog det du syftar på. Men det räddar väl mej inte i efterhand.

Nä, det gör det inte tyvärr.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan program som räddar skadade filer och program som räddar raderade filer hjälpa i efterhand, om, ge förslag på sådana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recuva är ett bra filräddningsprogram men då får du inte använda disken något mer utan måste antingen starta datorn från ett USB-minne och därifrån köra filräddningsprogram eller flytta hårddisken till en annan dator (som extradisk) och i den installera filräddningsprogram.

 

Ju mer du använder datorn nu ju mer av det gamla blir överskrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Det var trevligt att du engagerade dej.

 

Jag fick en ide om den nu funkar. Eftersom jag vill använda denna disken i fortsättningen också på denna dator så låter det drastiskt, men om jag klonar disken och flyttar den sedan till en annan dator och kör Recuva där, skulle det funka. Jag vet inte hur lång tid det skulle ta att klona disken men det är kanske ett alternativ. Disken är en 120 GB SSD.

 

Vi hörs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan installera och köra Recuva på din dator, MEN: Det Recuva räddar kan inte sparas på din hårddisk utan måste sparas på en extern disk.
Så kör jag, när det behövs och har aldrig haft problem med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev 5DatorBytt:

Hej Cecilia

Det var trevligt att du engagerade dej.

 

Jag fick en ide om den nu funkar. Eftersom jag vill använda denna disken i fortsättningen också på denna dator så låter det drastiskt, men om jag klonar disken och flyttar den sedan till en annan dator och kör Recuva där, skulle det funka. Jag vet inte hur lång tid det skulle ta att klona disken men det är kanske ett alternativ. Disken är en 120 GB SSD.

 

Vi hörs

 

Javisst, det går också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev pefra:

Du kan installera och köra Recuva på din dator, MEN: Det Recuva räddar kan inte sparas på din hårddisk utan måste sparas på en extern disk.
Så kör jag, när det behövs och har aldrig haft problem med detta.

Windows skapar lite nya filer då och då och varje gång är det en liten risk för att en av de filerna skriver över en av filerna man vill ha tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

lite nya filer då och då

Ja, som exempelvis programmet Recuva...

 

Finns möjlighet att skapa ett startbart USB-minne med Recuva?

Då installeras inget och man behöver inte mecka med att flytta hårddiskar eller liknande.

 

Jag brukar ju rekommendera programmen photorec och testdisk eftersom de går att köra från ett USB-minne med Linux.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev 5DatorBytt:

Hej på Er igen!

 

Jag fick en uppdatering på W10 för 2 veckor sedan och uppdaterade den då. Och för 1 dag sen så fanns det en uppdatering för Thunderbird Epost, när jag hade lagt in den  uppdateringen så försvann en del av mina lokala mappar + lite i inkorgen. Är det någon som vet om det går att rädda tillbaka detta. Det verkar som om Outlook ligger och försöker att ta över Eposten men det har jag dåligt belägg för. Jag har kollat Telia WebMail och det ser likadant ut där, vad kan ha hänt.

Om det är till någon hjälp så kör jag 3-4 AVAST program .

Jag hoppas att ni har en lösning på detta.

Vänta med drastiska åtgärder. Jag tror att dina lokala mappar finns kvar och att du har drabbats av ett problem som många Thunderbird-användare drabbats av. Om det handlar om det problemet så finns mapparna kvar, men Thunderbird har tappat bort sökvägen till dem. Leta reda på en textfil som ska ligga under sökvägen %APPDATA%\Thunderbird\Profiles\ (kopiera  och klistra in i sökfältet). Om du öppnar textfilen Profiles som ska ligga där, vad står det i den? Det är där Thunderbird ska se var dina sparade mejldata ligger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierade in %..... i sökvägen på Thunderbird, men det stod att det inte fanns något resultat. Sedan tittade jag i Thunderbirds Troubleshoting och där stod det lite av varje bl.a version 81.0b, kan det innebära att min version är 81.0b. 

Kan det innebära att jag fått en betav. Jag har installerat in en 32 bits version av W 10 om det spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev 5DatorBytt:

Detta fick jag fram med ett Skärmklipp

Ok, men om du bläddrar själv den här vägen, men då måste du ha "Visa dolda filer" aktiverat i Utforskaren:

C: --> Användare --> DittKontonamn --> AppData --> Roaming --> Thunderbird --> Profiles

 

Finns den mappen och i så fall, vad ligger där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev 5DatorBytt:

Jag kopierade in %..... i sökvägen på Thunderbird, men det stod att det inte fanns något resultat.

Du ska inte söka i Thunderbird efter en mapp i datorn utan Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev 5DatorBytt:

Jag kopierade in %..... i sökvägen på Thunderbird, men det stod att det inte fanns något resultat.

 

32 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du ska inte söka i Thunderbird efter en mapp i datorn utan Utforskaren.

Strängen ska väl klistras in i adressfältet i Utforskaren. Ingen sökning, varken i Thunderbird eller i Utforskaren.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort en manuell sökning och den gav mycket men vad det betyder vet jag ej. Jag har gjort ett skärmklipp på 2 filer där, (det fanns 2 filer)men det är ungefär 1/3 i varje fil som jag klippt ut.

 

Tilägg: jag gjorde en uppdatering på outlook innan denna manuella sökningen, sedan funkade outlook igen dock ej LOKALA MAPPAR. Epost kan jag plocka hem som vanligt i båda programmen.

 

Jag hittade Thunderbird setup filer som var sparade också.

Thunderb crash.PNG

Thunderb crash 2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev 5DatorBytt:

Nu har jag gjort en manuell sökning och den gav mycket men vad det betyder vet jag ej. Jag har gjort ett skärmklipp på 2 filer där, (det fanns 2 filer)men det är ungefär 1/3 i varje fil som jag klippt ut.

 

Tilägg: jag gjorde en uppdatering på outlook innan denna manuella sökningen, sedan funkade outlook igen dock ej LOKALA MAPPAR. Epost kan jag plocka hem som vanligt i båda programmen.

 

Jag hittade Thunderbird setup filer som var sparade också.

 

 

Nu är du på rätt spår, men inte helt rätt ännu. Du visar skärmdumpar på innehållet i två mappar. En av dem innehåller din ursprungliga profil och dina lokala mappar. I mappen ovanför dessa mappar (mappen som heter Profiles) ligger en textfil som också heter Profiles och som du kan öppna om du dubbelklickar på den. Det är den filen som behöver ändringar för att Thunderbird ska hitta "rätt" mapp igen. Hittar du den?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ser att du drabbats av det jag trodde. Gör så här:

 

- Först, stäng av Thunderbird. Inga fönster som hör till Thunderbird får vara öppna.

- Gör för säkerhets skull en kopia av filen Profiles (markera filen - kopiera - klistra in).

- Sen, kopiera texten ozbk7q0k på rad 11

- Ersätt j5q0dgz7 med ozbk7q0k på båda raderna där det finns

- Spara ändringarna i textfilen Profiles

 

Nu ska Thunderbird se ut som före uppdateringen, med lokala mappar på plats när du startar det. Gissningsvis kommer alla mejl som du hämtat sedan detta hände att hämtas igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...