Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra sfc, DISM m fl program från USB


MvS
 Share

Rekommendera Poster

Jag har knåpat ihop en .bat-fil och lagt på USB-sticka med vilken man enkelt kan köra systemverktyg ( sfc, DISM och chkdsk ) på datorn. Jag är ingen hejare på DOS-programmering utan har bara "klippt & klistrat" från andra programsekvenser jag hittat på nätet. Den fungerar förvisso utmärkt som ett smidigt verktyg men man måste köra .bat-filen från den drive som man vill fixa. Detta innebär att först måste kopiera över den till aktuell dators HD innan den kan användas. Jag tänker att det bara måste finns ett smidigare sätt där jag vill kunna få upp en lista med aktiva diskar att välja från typ: ("Välj disk: C, D, E... etc)  UTAN att behöva kopiera .bat-filen till aktuell HD. Någon som har ett bra tips?

Bifogar skriptet som zippad fil!

 

//Magnus 

Systemverktyg.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev MvS:

Jag har knåpat ihop en .bat-fil och lagt på USB-sticka med vilken man enkelt kan köra systemverktyg ( sfc, DISM och chkdsk ) på datorn. Jag är ingen hejare på DOS-programmering utan har bara "klippt & klistrat" från andra programsekvenser jag hittat på nätet. Den fungerar förvisso utmärkt som ett smidigt verktyg men man måste köra .bat-filen från den drive som man vill fixa. Detta innebär att först måste kopiera över den till aktuell dators HD innan den kan användas. Jag tänker att det bara måste finns ett smidigare sätt där jag vill kunna få upp en lista med aktiva diskar att välja från typ: ("Välj disk: C, D, E... etc)  UTAN att behöva kopiera .bat-filen till aktuell HD. Någon som har ett bra tips?

Bifogar skriptet som zippad fil!

 

//Magnus 

Systemverktyg.zip 6 kB · 3 downloads

Om du utökar kommandot med Volymens enhetsbokstav, t ex ”chkdsk d:” så kontrolleras d:

Ge kommandot chkdsk /?” så visas fler alternativ och växlar för kommandot. 
 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser