Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nikink
 Share

Rekommendera Poster

Alltså nikink. Det här är den tredje skoluppgiften du postar här. Du har fått svar på de två tidigare men inte kostat på dig ett endaste tack till dem som svarat. Även om det finns mycket kunskap hos Eforums medlemmar så bör de i alla fall behandlas som människor och inte som automater. Postar man en läxuppgift bör man dessutom först presentera sitt egna förslag. Det tycker jag i alla fall.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

9 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Alltså nikink. Det här är den tredje skoluppgiften du postar här. Du har fått svar på de två tidigare men inte kostat på dig ett endaste tack till dem som svarat. Även om det finns mycket kunskap hos Eforums medlemmar så bör de i alla fall behandlas som människor och inte som automater. Postar man en läxuppgift bör man dessutom först presentera sitt egna förslag. Det tycker jag i alla fall.

 

tjenna absolut fel av mig att inte säga tack men är ju här för en anledning för att få hjälp då jag har  försökt att hitta ett svar men inte hittat något lämpligt och då har jag vänt mig hit och fått denna hjälp sidan är tillför eller har jag misstagit mig där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev nikink:

 

tjenna absolut fel av mig att inte säga tack men är ju här för en anledning för att få hjälp då jag har  försökt att hitta ett svar men inte hittat något lämpligt och då har jag vänt mig hit och fått denna hjälp sidan är tillför eller har jag misstagit mig där?

 

Helt rätt, men du bör återkoppla om tipsen fungerar eller ej och som sagt ett tack kan alla skribenter förtjäna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum är ett forum där man kan fråga (främst dator- och teknik)saker men det finns ju inga anställda som svarar här utan alla som skriver här är privatpersoner som gör det på sin fritid och alla uppskattar att få ett tack tillbaks för att de har ställt upp.

 

När det gäller din fråga så är den så luddig att det inte går att svara på den.

Vad menar du med bootsekvens?

Har du några bootsekvenser som du kan ange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

4 timmar sedan, skrev nikink:

vilken bootsekvens är den bästa? och varför är det de bästa 

 

Är otydligt vad du avser för något, men jag tolkar det att du undrar i vilken ordning man bör ha de enheter som datorn ska kunna boota upp med.

 

Jag brukar ha ordningen USB, DVD och HD. Vill jag boota med något annat än HD:n är det vanligaste för mig USB, därefter DVD (Om sådan enhet finns på datorn) och om ingen av dessa är tillgängliga, boota från ordinarie HD. 

 

Vilken ordning som är bäst får du avgöra själv utifrån vilka behov du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

Hej!

Är otydligt vad du avser för något, men jag tolkar det att du undrar i vilken ordning man bör ha de enheter som datorn ska kunna boota upp med.

 

Jag brukar ha ordningen USB, DVD och HD. Vill jag boota med något annat än HD:n är det vanligaste för mig USB, därefter DVD (Om sådan enhet finns på datorn) och om ingen av dessa är tillgängliga, boota från ordinarie HD. 

 

Vilken ordning som är bäst får du avgöra själv utifrån vilka behov du har.

OT. Ibland kan en USB-port krångla, då kan det vara olämpligt att låta datorn börja boota från USB då den kan fasta i bootvalet, alltid bättre att boota från HD som första val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare. Tycker inte alls att det du skrivit är utanför ämnet, Laso utan jag fortsätter på den vägen.  Att boota från hårddisken är det normala. Har man två hårddiskar i datorn, vilket jag har, är datorn inställd på att boota från systemdisken, dvs den hårddisk där operativsystemet är installerat.


Om jag får ett problem och vill lösa det mha Linux på en DVD-skiva, https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc  går jag in i BIOS och ändrar på bootordningen så datorn startar från DVD-skivan i stället. När problemet är fixat ändrar jag förstås tillbaks till den normala ordningen med systemdisken överst i bootordningen.

 

I min dator: http://www.webmagazin.bg/sites/default/files/computers/files/c03550750_0.pdf

har jag följande (normala) ordning:
Legacy Boot Sources:
Hard Drive
SATA0
SATA2
USB Floppy/CD
Network Controller (Realtek PXE B03 D00)
ATAPI CD/DVD Drive

 

@nikink, kanske hade din lärare läst följande artikel när hen gav er läxuppgiften
https://www.lifewire.com/what-is-a-boot-sequence-2625814

Artikeln är i vilket fall som helst läsvärd. Där står bl a

How to Change the Boot Order in BIOS
On many computers, the hard drive is listed as the first item in the boot sequence. Since the hard drive is always a bootable device (unless the computer is having a major problem), you'll have to change the boot order if you want to boot from something else, like a DVD disc or a flash drive.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att avgöra detta på det enklaste och snabbaste sättet ang, boot ordning.

Utan krångel:

 

1. Den Boot disk du har just nu kommer att vara mest effektiv just nu.

Och detta skall ändras i Bios setup

2. Vilken som helst annan disk du har, spelar ingen roll - om inte pkt. 3.

3. Det förutsätter att du har Windows installerat på första Boot-partitionen och första SATA disk på moderkorkortet - om inte pkt.4.

 

4. Om windows ny-installeras på en dator med flera diskar och man väljer C som installationsdisk och denna SSD/HDD ligger efter i SATA anslutningarna
(tex. SATA 0, SATA 1 etc.) på moderkortet så kommer Windows automatiskt att lägga BOOT på den första SATA-enheten, helt oavsett att man valt en annan disk för Windows installation.

Då måste den andra diskenheten stå först i boot-prioritet i BIOS Setup.

 

Det är därför jag alltid rekommenderar att man endast har bara en disk inkopplad under Windows installation, såvida man inte vet med sig att just den enheten man skall installera Windows på ligger först bland SATA-portarna på moderkortet- då kommer både Windows samt BOOT-filer att läggas på samma diskenhet.

 

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till pnkt. 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Att boota från hårddisken är det normala. Har man två hårddiskar i datorn, vilket jag har, är datorn inställd på att boota från systemdisken, dvs den hårddisk där operativsystemet är installerat.

Vad vinner du på att ha hårddisken som första val i bootordningen framför att ha USB som första val? Om ingen bootbar USB enhet finns kommer hårddisken ändå att boota upp som vanligt

 

22 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Om jag får ett problem och vill lösa det mha Linux på en DVD-skiva, https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc  går jag in i BIOS och ändrar på bootordningen så datorn startar från DVD-skivan i stället. När problemet är fixat ändrar jag förstås tillbaks till den normala ordningen med systemdisken överst i bootordningen.

Varför gå in och ändra i bootordningen i BIOS? Om jag behöver boota datorn med en USB sticka med Linux eller en Live DVD för Linux, ansluter jag min USB eller DVD, startar om varpå datorn kommer boota från USB minnet eller DVD skivan beroende på om dessa är bootbara eller inte. Om ingen bootbar USB eller DVD hittas igen bootar datorn från ordinarie hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Mycket)Långsökt:

Anta att någon illasinnad vill sabba eller jäklas med dig.

Denne ansluter ett startbart USB eller sätter i en startbar skiva med något illasinnat program.

Du startar om din dator, kanske långt senare.

GOTO Rad 1

 

Om jag har USB invalt i startordningen (före HDD) på en av mina datorer och ansluter en skrivare (ja, visserligen skrotad nu men..) med ett i-stoppat minneskort så startar inte datorn upp som den ska. Den tycks tro att den ska starta från USB men eftersom det inte är startbart så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

(Mycket)Långsökt:

Anta att någon illasinnad vill sabba eller jäklas med dig.

Denne ansluter ett startbart USB eller sätter i en startbar skiva med något illasinnat program.

Du startar om din dator, kanske långt senare.


GOTO Rad 1

 

Om jag har USB invalt i startordningen (före HDD) på en av mina datorer och ansluter en skrivare (ja, visserligen skrotad nu men..) med ett i-stoppat minneskort så startar inte datorn upp som den ska. Den tycks tro att den ska starta från USB men eftersom det inte är startbart så...

 

Det är inte alls långsökt, utan det har inträffat.

På Ericsson då jag arbetade där förekom det en hel del företagsspionage och Ericssons egna säkerhetspersonal kunde konstatera att infekterade USB-minnen som bootades upp direkt från start av vissa datorer och etc....

 

På ett annat stort företag jag arbetat på med bl.a. (svensk militär slutkund) var det absolut förbjudet att ha en privat usb-sticka med på jobbet och inte ens mobiltelefon var tillåtet att bära och använda, annat än på rasterna i dedikerade fika/lunchrum.

 

Så visst, det har hänt och sker säkerligen dagligen lite varstans.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-09 på 22:35, skrev Mikael63:

(Mycket)Långsökt:

Anta att någon illasinnad vill sabba eller jäklas med dig.

Denne ansluter ett startbart USB eller sätter i en startbar skiva med något illasinnat program.

Du startar om din dator, kanske långt senare.

Fast har personen fysisk tillgång till din dator spelar det ingen roll hur du har ställt in bootordningen i BIOS. För skydd mot sådana saker är det lösenord i BIOS samt kryptering av hårddisken som gäller

 

På 2019-11-09 på 22:35, skrev Mikael63:

Om jag har USB invalt i startordningen (före HDD) på en av mina datorer och ansluter en skrivare (ja, visserligen skrotad nu men..) med ett i-stoppat minneskort så startar inte datorn upp som den ska. Den tycks tro att den ska starta från USB men eftersom det inte är startbart så...

Blev nyfiken på det du skrev och gjorde en test på min dator, där jag har USB och DVD före hårddisken i bootordningen. Provade först med en icke bootbar CD skiva med program på. Datorn försökte boota från den, men då det inte gick bootade den istället från hårddisken.

 

Testade därefter samma sak fast med en icke bootbar USB sticka. Här tog det tvärstopp med felmeddelande om att inget OS kunde hittas igen.

 

Kommer dock ändå ha kvar USB och DVD som alternativ före hårddisk, då det passar bäst för min egen del. Måste dock erkänna att jag inte minns att den nitar på en USB sticka som inte är bootbar, men där ser man hur det kan gå när minnet sviker en ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-10 på 00:01, skrev Flyfisherman:

Det är inte alls långsökt, utan det har inträffat.

På Ericsson då jag arbetade där förekom det en hel del företagsspionage och Ericssons egna säkerhetspersonal kunde konstatera att infekterade USB-minnen som bootades upp direkt från start av vissa datorer och etc....

 

På ett annat stort företag jag arbetat på med bl.a. (svensk militär slutkund) var det absolut förbjudet att ha en privat usb-sticka med på jobbet och inte ens mobiltelefon var tillåtet att bära och använda, annat än på rasterna i dedikerade fika/lunchrum.

 

Så visst, det har hänt och sker säkerligen dagligen lite varstans.

 

Jag håller med dig i vad du säger, men uppfattade att denna diskussion gällde hur man ställer in det på sin egen privata dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...