Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konstigt USB minne (eller är det jag som gör fel)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Här kommer en liten fundering som jag inte kan få någon klarhet i. Något måste vara galet men jag vet inte vad. Kanske är det så enkelt att det är jag som tänker fel och missar något. Vi får se hur det slutar...

 

Hur som helst så är det ju ingen hemlighet att jag spelar The Sims 2 och varje gång jag spelat så kopierar jag hela Sims 2 mappen från Mina Dokument till en annan plats på hårddisken samt till ett USB minne (samt kör säkerhetskopiering av hela disken. Så ska man ju ändå göra då och då). 

 

Har under flera år haft väldigt god erfarenhet av SanDisc Cruzer Blade och då jag flyttat hela spelet till en ny dator så började jag på ny kula och köpte ett nytt USB minne och då mappen var 6.något GiB stor så bedömde jag att ett 16GiB minne borde räcka. Det gjorde det också till en början. Mappen växte så sakta till 7.07GiB men eftersom jag brukar ersätta mappen så trodde jag att det skulle gå utan problem. Men där hade jag fel! (se felmeddelande nedan). Jag får inte ens frågan om jag vill ersätta mappen med en mapp med samma namn (som jag alltid brukar få) utan får bara detta meddelande. Är det så att hela mappen måste "testskrivas" till USB minnet och att det är därför det inte fungerar? Jag löste problemet genom att köpa på mig ett 32GiB stort USB minne (samma märke) men det kan ju ändå vara intressant att veta. Datorn jag skriver om ovan har Windows 7 och mappen som redan ligger på USB minnet är INTE skrivskyddad. 

 

Trevlig helg! 

 

46080591034_1263549c3b_o.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, men du lyckades få in mappen på ett tomt större minne.

Då skulle jag testa att formatera usb minnet och sedan prova att kopiera igen för att se om det fungerar då. 

Någon annan lösning har inte jag. Kanske någon annan är mera djupsinnig. Det vore intressant att höra från dig om det fungerar efter formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte konstigt att man får felmeddelande från Utforskaren om man försöker kopiera in 7.2 GB och det bara finns 7.1 GB ledigt?

Som om man har en kyl som rymmer 10 mjölkpaket, man har 7 paket redan och vill stoppa in 7 nya paket.

Ja, att man avser att byta ut en del av paketen, det är troligen Utforskaren för korkad för att begripa..

Då är det bättre att använda riktiga program för filhantering/kopiering, som TotalCommander eller Cobian.

 

(varför använda en yxa för att måla när man kan använda pensel? liksom..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna: Ja, jag får ta och testa en formatering. tyvärr dök det upp ett problem idag (icke dator relaterat) som tog tid att lösa så jag hade inte tid. Ligger lite lågt under veckan och kikar på det i helgen. Jag köpte två lika dana USB minnen vid tillfället och det kan vara så att det ena är ett måndags ex. Återkommer med rapport. 

 

Mikael63: Nu måste du gjort generalfel för jag har aldrig påstått att mappen var 7.20GiB stor. Läs inlägget så ser du att det står 7.07GiB. Utforskaren har aldrig haft några problem med detta förfarande att byta ut hela mappen mot en annan med samma namn. Jag gjorde en liknande operation samma dag, då men en mapp på 0.5GiB och det fungerade utmärkt. Detta var också ett liknande USB minne men inte samma som jag hade problem med. Tack ändå för analysen. 

 

Allmän fundering: Kan det ha att göra med mitt antivirusprogram Avast? Det var påslaget när jag inte lyckades kopiera. Personligen tycker jag inte att det borde spela någon roll men jag skriver ändå upp det här.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en kopiering av en mapp eller fil till ett ställe där det redan finns en mapp/fil med samma namn går till så att först sker kopieringen till ett tillfälligt namn, därefter tas den ursprungliga filen/mappen bort och slutligen ändras det tillfälliga namnet till det riktiga. Man gör nog i den ordningen för att inte riskera att det blir skrivfel under kopieringen (dålig disk etc) för då skulle nog många användare bli väldigt sura på Microsoft när de upptäcker att den fil/mapp som fanns från början är borta. Det innebär att det måste finnas lika mycket ledigt utrymme på USB-minnet innan kopieringen börjar som filen/mappen är stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord skulle min teori från första posten vara riktig? Ok, det låter mycket logiskt. Gillar inlägget och nöjer mig med detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Mikael63: Nu måste du gjort generalfel

hehe.. du kanske uppfattar det så men det är inte JAG som får felmeddelanden enligt din bild.

Det är inte heller jag som aktivt väljer att använda dåliga verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget konstigt i att du behöver 7,07GB utrymme men kan inte få in det på ett USB med ledigt 7,11GB utan behöver ytterligare ca 0,08GB utrymme.

Varje fil utnyttjar ju ett antal kluster men sista klustret fylls ju inte helt. Statiskt sätt gissar jag att sista klustret i genomsnitt bara fylls till hälften.

Det betyder att man för att kunna lägga in 7,07GB så behöver man ca 7,19GB utrymme.

Det blir ju med många filer som ska läggas in en massa halvfulla kluster.

Hade det varit en enda stor fil på 7,07GB så hade det ändå behövt lite mer utrymme högst vad jag kan se 4kB med NTFS, högst med FAT32 16kB.

Bara se på klusterstorleken.

Hur stora är klustren på en 16GB USB ?

Formaterad med NTFS 4kb

Formaterad med FAT32 16kB (8kB om minnet lite mindre än 16GB)

Citat från länken

På vanliga hårddiskpartitionen genomsnittliga mängden utrymme som förlorat på det här sättet kan beräknas med formeln (cluster storlek) / 2 * (antal filer).

https://support.microsoft.com/sv-se/help/140365/default-cluster-size-for-ntfs-fat-and-exfat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storlek och Storlek på disk brukar ju skilja sig åt, ju större mapp/fil desto tydligare skillnad. Hänger väl ihop med det @jannejanne beskriver ovan.

image.png.12a7aba97edf358c9904a3409e2c8e07.png

 

Om jag hade ett USB-minne med 2,18 GB ledigt utrymme är det ju inte säkert att jag skulle kunna kopiera in ovanstående mapp, på 2.17 GB, eftersom den vill ha 2,20 GB på disken.

 

Om man använder verktyg som bara kopierar in nyare filer krävs inte samma extraplats och kopieringen går snabbare.

Total Commander:

https://www.ghisler.com/

Citat
  • Compare files (now with editor) / synchronize directories

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

För att ytterligare krångla till det hela:

1GB=1000MB=1 000 000 000 Bytes eller 10^9 decimalt

Men eftersom datorns operativsystem bara kan se binärtalen eller binär Bytes som är 1024

1 Byte = 8 bit

tex 1KiB=1024 Bytes = 8192 bit

1MiB=1024KiB

Så 1GB=1 073 741 824 Binär bytes eller 2^30 binärt.

 

Det är faktiskt dels tillverkarna av hårdvara tex. DVD-skivor, hårddiskar, minnen, etc samt skaparna av operativsystemen som strulat till det genom att blanda olika enhetsbeteckningar ur SI-systemet och IEC-systemet.

Kan vara ur marknadsföring också: hårddisken verkar ju större med GB än med GiB.

GB som tex Windows rapporterar är SI-enheten GB men i själva verket så är datat systemet ser Binärt och således IEC-enheten GiB.

 

GiB=GibiBytes (Giga binary Bytes) som egentligen borde vara den enda korrekta benämningen vid datalagring.

GB=GigaBytes (decimala enheten, si-systemet).

Det är alltså själva enheten som MS Windows rapporterar i decimala Bytes istället för binära Bytes.

 

När det gäller DVD-skivor tex.

Det är förstås lite missvisande att det står 4.7GB på skivan men lite snabb info:

4.7 GB => 4.37 GiB

8.5 GB => 7.91 GiB

 

Alltså ryms det "bara" 4,37 GiB på en vanlig single layer DVD-skiva.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...