Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara på hårddisk D istället för C


Vattentornet
 Share

Rekommendera Poster

Vattentornet

Jag har just köpt ny dator. Den har 2 hårddiskar, en SSD på 256 GB och en vanlig på 1 TB. Nu när jag för över data från gamla datorn till nya ser jag att det inte går att spara t.ex. dokument och bilder på C-disken eftersom den fylls snabbt. Hur gör jag för att datorn som standard ska spara alla bilder och dokument på den vanliga hårddisken, D?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Du kan flytta de sk. biblioteken, dvs. Bilder, Musik, Dokument mm. Starta utforskaren

Högerklicka på ett av biblioteken, ex Dokument. Välj sedan EGENSKAPER. Klicka på fliken Plats och blädddra till hårddisken D och spara.

Upprepa för varje bibliotek. Klart.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Testade ditt råd med mappen Filmer, men det blev något konstigt fel. Jag bläddrade till D och sparade men jag skulle nog inte nöjt mig med D utan lagt till Filmer - D:\Filmer. Nu har D fått Filmikonen i Utforskaren vilket inte var tanken, se bilden. För att få tillbaka filmikonen till Filmer, ska jag använda Återställ standardvärden under egenskaper eller Återställ tidigare versioner (Utforskaren)? 

Skärmbild (1).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det andra filer på D? Oavsett skulle jag ge den den korrekt sökvägen på D och kanske inte väja att flytta med filerna, manuellt flytta de som ska med.

Jag brukar lägga dem på liknande sökväg som på C, dvs user/username/mappsomjagflytta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Först måste jag på något sätt ändra tillbaka så att D verkligen är D och inte som nu med en Filmikon. Från början hette det enda biblioteket på D D:/Data. Men hur får jag bort filmikonen på D? Har du något tips?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl bara vara att högerklicka och flytta Filmer från D:/? Men flytta tillbaka till standard, det borde lösa knuten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Tyvärr så vill det sig inte. Kanske behöver jag utförligare instruktioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, se till att din folder på plats där du vill ha den.

Lyckas du med detta så tar vi itu med hur D-disken visas efter det. 

Ligger mappen där du vill?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl att styra nerladdningen till den hd eller ssd men vill. Styr du till D så visas kopior i biblioteket - detta går ju att stänga av. Som jag förstått är det senare enbart en spegling och utrymmet belastar enbart D. Kanske jag har fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Hur menar du Monshi? Varken Mina dokument eller Bilder ligger på D, där jag vill ha dem. Och det är de som tar plats och inte ska vara kvar på C:, som jag behöver till program och sånt. 

Om jag tittar på "Dokument"mappens egenskaper under Den Här datorn pekar den på C:\Users\ann-c\OneDrive\Documents. Samma sak för Dokument på OneDrive-molnet. När det gäller Bilder är motsvarande sökvägar för Den här datorn C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder(NyaiPhone) och för OneDrives Bilder lika, dvs C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder(NyaiPhone). 

Jag hann ju föra över många dokument från mitt USB med kopior av både bilder och dokument bl.a. så jag ser att redan är hårddisken C fylld med ca 163 GB av möjliga 254 GB.

Så svaret på din fråga när nej, mapparna är inte där jag vill på D utan är kvar där de fanns när jag packade upp datorn för några dagar sedan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

HansErik, det är just styrningen av t.ex. dokument och bilder till D, som jag inte fixar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på D : och väljer Egenskaper: Kan du då välja en annan plats för dina filmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du högerklickar på D : och väljer Egenskaper: Kan du då välja en annan plats för dina filmer?

Det verkar inte gå att göra det utan man måste in i registret och ändra enligt https://superuser.com/questions/1043594/win10-accidentally-moved-my-downloads-folder-to-d-cant-seem-to-revert-or-c

 

Ett annat alternativ kan vara att göra en systemåterställning till senaste återställningspunkten innan mappändringen gjordes för ett par dagar sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med Återställ standardvärden.

 

Om det inte funkar så är det något av detta som gäller:

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det verkar inte gå att göra det utan man måste in i registret och ändra enligt https://superuser.com/questions/1043594/win10-accidentally-moved-my-downloads-folder-to-d-cant-seem-to-revert-or-c

 

Ett annat alternativ kan vara att göra en systemåterställning till senaste återställningspunkten innan mappändringen gjordes för ett par dagar sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Sorry, såg inte din fortsättning först.

Registerändring verkar komplicerat. 
Men systemåterställning innebär väl att jag tappar i stort sett allt jag installerat på datorn sedan 19 juli typ bl.a. Office?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Rätt sökväg dyker upp när jag väljer Återställ standardvärden. Men när jag trycker på OK så får jag detta felmeddelande:

 

StandaardSkärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Men om jag struntar i mappen med Filmer, kan jag på något sätt flytta Dokument och Bilder så de ligger på D istället för på C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, här har vi hamnat i ett moment 22 tror jag.

Windows ser att det under D ligger systemkataloger som du som användare inte får flytta.   Dvs registerhack kan krävas. Men om du testar och sätter det manuellt till en godtycklig sökväg, c:/users/dinanvändare/filmer, och väljer att INTE flytta med filer. Kanske?

 

 

Dina övriga dokument, de verkar ligga på one-drive, att du backar upp dem dit. Om du vill fortsätta med det så är det snarare onedrive-mappen du ska flytta från C till D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Ja, det är ju inte jag som hittat på att de ska finnas på OneDrive också, utan det gjorde Microsoft utan min vetskap. Jag har Office 365 Personal sedan tidigare och där ingår lagring av filer, totalt 1 TB. Men var det inte på gamla dator. Klåfingrigt tycker jag. Men jag kan acceptera att ha det som automatisk backup eftersom det inte kostar mig något extra. Däremot är jag angelägen om att kunna lagra mina dokument och bilder på D-disken istället för på C-disken. 

Går det inte bara att ändra sökvägen för filerna i Egenskaper för typ Bilder från C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder(NyaiPhone) till D:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder(NyaiPhone) och sedan välja OK eller Flytta. Vad är det för skillnad på de alternativen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Vattentornet:

Men om jag struntar i mappen med Filmer, kan jag på något sätt flytta Dokument och Bilder så de ligger på D istället för på C?

Det brukar gå bra att göra det på samma sätt som du gjorde för din Filmer-mapp men du ser till att flytta dem till en undermapp på D : och inte högst upp i mappträdet. Skapa mappen innan flytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Cecilia, det är bäst jag kollar med dig igen så det inte blir tokigt:

 

Jag går till Utforskaren, väljer D (det finns 2 st D, det ena med filmikonen och det andra som heter Data (D:) och där på Data (D:) skapar jag ett bibliotek som heter Bilder.

Sen går jag tillbaka till Utforskaren och väljer Bilder (med bildikon) under Den här datorn. Den kallas för systemmapp till skillnad från den jag nyss skapade på D-disken. Högerklickar och väljer Egenskaper för Bilder.  Sen väljer jag Plats. Då står det att: Filer i mappen Bilder lagras på plats som visas nedan. Därunder står det att jag kan välja att spara på annan plats i hårddisken eller annan hårddisk eller annan dator i nätverket. Platsen där de lagras nu är: C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder(NyaiPhone). Under den sökvägen finns först 3 alternativ: Återställ standardvärden, Flytta och Sök mål. Allra längst ner finns också 3 val: OK, Avbryt och Verkställ.
Jag vill ju mina bilder på D, så jag antar att jag kan trycka på Sök mål och välja mappen Bilder som jag skapat på D?? Eller ska jag bara skriva in D:\Bilder och trycka på Flytta??
Och sedan, väljer jag OK eller Verkställ?? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte skapa mappen först, det fixar dialogen. Men inte fel att göra det så att du vet att det blir rätt.

 

Apropå onedrive är det inte alls fel att lagra dina dokument där. Du får då en backup och versionshistorik i molnet. (vill dy flytta den, se https://support.microsoft.com/en-us/help/4028633/windows-10-change-the-location-of-your-onedrive-folder )

Jag skulle dock försöka få ordning på din Film-mapp först, att inte stacka på eventuellt fler problem utan att lösa detta först.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag har ju försökt flytta tillbaka mappen till C utan att lyckas, så det är inte lätt. Jag har inte heller ändrat i registret de senaste 10-15 åren, så jag vet inte hur man gör. Skulle säkert behöva mer handgriplig hjälp typ Team Viewer. 

Och vad händer om jag struntar i att flytta systemmapparna och bara skapar nya Bilder- och Dokumentbibliotek på D-disken för att använda dem istället?

Kanske är det läge att fråga Microsoft om hjälp? 
/Ann-Charlotte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registret fungerar likadant nu som för 10-15 år sen och så svårt är det inte att ändra något i registret.

Skapa en systemåterställningspunkt först.

Starta Regedit.exe och se om du kan hitta HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders till att börja med så tar vi det stegvis därifrån.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...