Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Hur installerar man ett mobo med ett förinstallerad I/O-shield?


Zimbraight

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt ett Crosshair VII Hero mobo  + ett  Be quiet! Silent Base 601-chassi.

Hur installerar man ett mobo med förinstallerad I/O-shield(otydlig manual!)??? Ska man vinkla in moderkortet på något sätt...ska den förinstallerade I/O-shielden passa in i någon slags skåra och låta "klick" som jag sett när dom installerat en "lös" I/O-plåt eller...?

Kommer hålen i moderkortet att hamna i linje med distanserna eller kommer de att var lite förskjutna  och kräva lite "övertalning"?

Behöver hjälp ASAP! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara något problem. Jag har i.o.f.s inte installerat ett liknande moderkort men tror inte att det ska "klicka". Bara att lägga moderkortet i lådan och skruva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar det vara svårt få dit moderkortet i chassit så är det väl att "bara" att såga bort vad som behövs på chassit med t.ex. ett bågfilsblad.

Själv, det är väl snart 3 år sedan jag byggde en dator brukar jag inte montera lös IN/OUT shield.

Innanför IN/OUT shield sitter ju ofta en rad med spänningsomvandlare 12V till CPU spänning (ca 1 Volt) och spänningsomvandlarna mår bara bra av att lite extra luft blåser över och kyler dom och ut genom öppningen där IN/OUT shield skulle sitta.

(Jag använder enbart med "INSUGS-fläktar" i chassit. Jag vill ha övertryck i chassit så enbart luft som INSUGSfläktarna dragit in (via filter) kommer in i chassit.  Ett sätt minska dammet i chassit. Det räcker med enbart INSUGSfläktar om luftmotståndet i chassit är lågt. Och är luftmotståndet så högt i chassit att det behövs både INSUGS- och UTSUGSfläktar, ja då väljer jag ett annat chassi. Eller borrar extra utsläppshål ! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-02 på 11:08, skrev Zimbraight:

Hej

Har köpt ett Crosshair VII Hero mobo  + ett  Be quiet! Silent Base 601-chassi.

Hur installerar man ett mobo med förinstallerad I/O-shield(otydlig manual!)??? Ska man vinkla in moderkortet på något sätt...ska den förinstallerade I/O-shielden passa in i någon slags skåra och låta "klick" som jag sett när dom installerat en "lös" I/O-plåt eller...?

Kommer hålen i moderkortet att hamna i linje med distanserna eller kommer de att var lite förskjutna  och kräva lite "övertalning"?

Behöver hjälp ASAP! :)

 

Ja du skall vinkla in detta och INTE såga!

Den förinstallerade I/O-shielden skall passa in, däremot den är av mycket tunn anodiserad aluminium, så du behöver egentligen bara trycka till med fingrarna.

Den förinstallerade I/O-shielden, rektangulär brukar ha sex (eller flera) punkter på kanterna, knappt tydliga, men dessa sk. noppar eller punkter är för att i/o skölden skall så att säga snäppa fast i chassits helt raka rektangulära öppning för denna. Detta är en standard för alla ATX typ-chassin oavsett fabrikat och storlek.

 

Normalt är att denna är lös och trycks in från baksidan av chassit och har då en sk. ram runtikring som förhindrar att den går igenom. Detta är en ny variant för mig och instruktionen står naturligtvis i moderkorts-manualen.

Men är du helt säker på att i/o skölden inte skall plockas av innan moderkortsinstallationen?

 

Som alltid gäller det att läsa manualen och ju dyrare en produkt är - ju mer sällan tenderar folk att ens bry sig om att läsa instruktionerna..?

 

Det skall absolut inte sågas ett endaste dugg! Och inget våld!

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat upp det här och det är som jag tidigare har nämnt. Du lägger bara ner moderkortet i lådan så att hål och distanser stämmer. Det behöver inte klicka till. Kolla så att det inte sitter ett plastskydd på skärmen.

Anledningen till att man på flera moderkort nu har I/O delen fast på moderkortet är ju till för att underlätta installation. Inga fler blödande fingrar I/O delen ska tryckas dit. Dessutom ska det ge bättre skydd mot elektrostatisk urladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev vertpre:

Nu har jag kollat upp det här och det är som jag tidigare har nämnt. Du lägger bara ner moderkortet i lådan så att hål och distanser stämmer. Det behöver inte klicka till. Kolla så att det inte sitter ett plastskydd på skärmen.

Anledningen till att man på flera moderkort nu har I/O delen fast på moderkortet är ju till för att underlätta installation. Inga fler blödande fingrar I/O delen ska tryckas dit. Dessutom ska det ge bättre skydd mot elektrostatisk urladdning.

Bra vertpre! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...