Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad för CPU och moderkort kan passa GTX 1650?


peepo
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag är riktigt dålig på vad som är bra eller vad som passar när det gäller PC delar överlag.

Jag satt och kolla på olika grafikkort så hitta jag GTX 1650 4gb och just nu har jag GTX 1050 2gb, Jag har kollat runt lite och om jag förstår de rätt så ska 1650 vara rätt stor skillnad jämfört med 1050.

Här är lite specs som jag har just nu. :)

915fa10eecda774a894d490bbd976ae5.png065e7121e3445859c8e3ef0acccf5932.png49ca1a13e487c4b0278234ef19e1662e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du har ett trött moderkort med klen processor och därför kan jag inte rekommendera något egentligen

Men jag måste fråga: vilka spel vill du köra?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till din dator utan att överdriva så skulle jag rekommendera ett grafikkort av följande:

Asus Radeon RX 570. Dessutom kommer din processor knappt att throttla, men det är en trött historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Du har ett trött moderkort med klen processor och därför kan jag inte rekommendera något egentligen

Men jag måste fråga: vilka spel vill du köra?

 

 

 

Jag bryr mig inte så mycket om att använda ultra grafik på spel, jag spelar rätt blandat men jag nöjer mig med att kunna köra spel med medium/high med minst 60 fps, Jag har spelat mycket CSGO tidigare och då ligger jag runt 90-130 fps och de är inget problem för mig men många nya spel så ligger jag oftast runt 40-50 fps med lägsta grafik settings. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Och vilka grafik inställningar kör du då med?

Jag borde ha skrivit de sry men på CS om det va de du menade så kör jag nästan allt low.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Ja då hittar du rätt antingen med ett Nvidia RTX 1060TI eller ett Amd RX570, vilket nog kan vara ännu bättre...

 

Men eftersom det enbart handlar om hastighet och inte grafikkrav på extremt snygg grafik, så kanske vad som helst från 5-år tillbaks duger?

Bara det är "snabbt".

Från 2019

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@peepo

Är frågan viket grafikkort som kan passa den CPU du har eller är frågan vilken CPU etc. du kan köpa för att just passa GT 1650?

Din rubrik verkar ju gälla det senare men texten i inlägget låter ju mer som det första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

@peepo

Är frågan viket grafikkort som kan passa den CPU du har eller är frågan vilken CPU etc. du kan köpa för att just passa GT 1650?

Din rubrik verkar ju gälla det senare men texten i inlägget låter ju mer som det första.

Jag har kollat runt lite nu och som jag förstår de så ska det här passa perfekt GTX 1660 super, Ryzen 5 2600X och msi B450 Tomahawk. Jag har kollat runt i lite forum och sökt runt och 1660 super var inte så mycket dyrare än vad 1650 är. Jag undrade om vilken CPU som skulle kunna passa GPUn men vad tror du om delarna som jag skrev upp? Har frågat i andra forum och det ska tydligen funka perfekt.

Redigerad av peepo
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Red Dead Redemption 2 är kanske väl i överkurs, å andra sidan är det inga problem att spela på lägre grafikinställingar vilka jag testat på en äldre trött dator:

processor AMD 2-kärnig 2GHz, 4GB DDR-2 trötta minnen och Windows Vista, men inget jag rekommenderar...

För det första var jag tvungen att installera olika typer av .Net framework och överlag krångligt att ens få i gång.

Men visst och fps-räknaren i fönstret  visade på konstant 50-55fsp - på lägsta grafikinställningarna.

 

 Till skillnad från detta:

 

0_0.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Flyfisherman:

Red Dead Redemption 2 är kanske väl i överkurs, å andra sidan är det inga problem att spela på lägre grafikinställingar vilka jag testat på en äldre trött dator:

processor AMD 2-kärnig 2GHz, 4GB DDR-2 trötta minnen och Windows Vista, men inget jag rekommenderar...

För det första var jag tvungen att installera olika typer av .Net framework och överlag krångligt att ens få i gång.

Men visst och fps-räknaren i fönstret  visade på konstant 50-55fsp - på lägsta grafikinställningarna.

 

 Till skillnad från detta:

 

0_0.jpg

 

 

 

Jo jag körde ut RDR2 på dator för några månader sen och jag var tvungen och köra allt på lägsta med runt 40-50 fps så de var inte riktigt någon höjdar experience, men av dem nya delarna jag har bestämt mig för som jag skrev upp när jag svarade en av kommentarerna borde de funka helt ok med high?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

Din processor Intel i3 är för klen att processa och skicka data från dina långsamma dram-minnen till grafikkortets-grafikprocessor, för vidare befordran till din bildskärm.

Idag pratar vi om snabba ddr-4 minnen.

Oj, hela kedjan är för lång för att jag skall orka förklara alla flaskhalsarna.

 

Nix.

Du behöver uppgradera allt:

Moderkort, processor (cpu) och intermiminnen (Ram).

Jag skulle även tippa på att om du installerar en SSD så får du ett rejäjäljt lyft.

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Du behöver uppgradera allt:

Moderkort, processor (cpu) och intermiminnen (Ram).

Peepo föreslog ju ett byte till Ryzen 5 2600X och msi B450 Tomahawk tidigare idag. Hur ställer du dig till den uppgraderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte bli bättre.

Pris kontra prestanda är överlägset. Se Tom's Hardware samt Anandtech.

:thumbsup:

Ps. Men om du ändå skall uppgradera så föreslår jag

AMD Ryzen 5 3600 MhZ.

Och det är viktigt nu vid nyinvestering att det är just Zen3 av AMD familjen.

Snåla inte, det kommer du att ångra senare.

 

[Edit]

Dessutom har AMD alltid varit kända för att bibehålla sina processor-socklar i flera generationers processor-uppgraderingar.

Det har naturligtvis medfört att konsumenter inte nödvändvigtvis behövt köpa nya moderkort med nya chipset (undantags fall finns förstås) annat än en BIOS-uppdatering - som dessutom är gratis.

Jag föreslår att du skaffar ett moderkort med chipstet B450 minst och stöd för DDR4 ram (primärminnen).

X570 chipset är med en rad andra funktioner kanske bättre (individuellt) men är även excpeniolett dyrare och även bättre för överklockning.

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Kan inte bli bättre.

Pris kontra prestanda är överlägset. Se Tom's Hardware samt Anandtech.

:thumbsup:

Ps. Men om du ändå skall uppgradera så föreslår jag

AMD Ryzen 5 3600 MhZ.

Och det är viktigt nu vid nyinvestering att det är just Zen3 av AMD familjen.

Snåla inte, det kommer du att ångra senare.

 

[Edit]

Dessutom har AMD alltid varit kända för att bibehålla sina processor-socklar i flera generationers processor-uppgraderingar.

Det har naturligtvis medfört att konsumenter inte nödvändvigtvis behövt köpa nya moderkort med nya chipset (undantags fall finns förstås) annat än en BIOS-uppdatering - som dessutom är gratis.

Jag föreslår att du skaffar ett moderkort med chipstet B450 minst och stöd för DDR4 ram (primärminnen).

X570 chipset är exponentiellt dyrare och även bättre för överklockning.

Tack för info, jag antar att jag måste byta power supply när jag ändå håller på att byta delar, jag vet inte just nu vad för power supply jag har men jag sökte och läste att för gtx 1660 så rekommenderas de minst 450 watt och då gissar jag att de borde räcka för hela datorn tillsammans med CPU etc.

 

Jag skulle uppskatta om du länka någon PSU som är okej. Jag hittade några 450 watts mellan 500-1000kr men vet inte riktigt vad för prisklass som jag skulle tänka att köpa, vill inte spendera för mycket. :) 

Redigerad av peepo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, troligen.

När det gäller effekt för många grafikkort så är det en sanning med modifikation.

Tex. ett grafikkort från dess tillverkare sägs nätagg om minst 450W.

 

Men du kan gott ha ett grafikkort som på papperet kräver minst 10A på varje lina och det är helt ok.

M.a.o formeln: P=U * I

P= effekt (W)

U= spänning  Volt (V)

I= strömmen  (A)

450/12=37,5 A

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev peepo:

Tack för info, jag antar att jag måste byta power supply när jag ändå håller på att byta delar, jag vet inte just nu vad för power supply jag har

Effekten på nätaggregat har varit rätt konstant i över 10 år nu så det är mycket möjligt att det du har räcker så börja med att läsa vad det står på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...