Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad blir detta på svenska


fagerja

Rekommendera Poster

TERTIO MILLENIO,MATERIAE INSULAE MALVAZIA VINUMINTER ASTRA VOLANTUM, OMNIUM CORDA LAETIFICABIT.

Denna text finns på en azuleijo på väggen på IVBAMs (Instituto do Vinho do Bordado e do Artesannato da Madeira) hus på Rua de 5 Outtobro i Funchal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med formen "volantum" som inte finns i latinet. Volantem är det maskulina participet i maskulinum och femininum singularis ackusativ men detta particip passar inte ihop med de neutrala substantiven vinum och millenium. Flygande heter nämligen volans i ackusativ neutrum. Jag byter alltså ut "volantum" mot "volans" för att meningen ska gå att översätta.

 
TERTIO MILLENIO, MATERIAE INSULAE MALVAZIA VINUM INTER ASTRA VOLANS, OMNIUM CORDA LAETIFICABIT.

För tjugohundratalet kommer det bland stjärnor flygande Madeiravinet, gjort på malvaziavindruvor, att glädja allas hjärtan (eller: att muntra upp allas sinnen).

Orden: tertio millenio = för det tredje milleniet/för tjugohundratalet, malvazia = malvazia, vinum = vinet, insulae Materiae = Madeira(s)/Madeiraarkipelagen(s), inter astra volans = flygande bland stjärnor, laetificabit = kommer att glädja, omnium = allas, corda = hjärtan.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med formen "volantum" som inte finns i latinet. 

 

Där hade jag fel. Den alternativformen av volantium finns t o m i Vergilius Aeneiden (Aeneiden bok 6, rad 728). Volantium/volantum är genitiv av volantes (fåglar, flygande varelser). TERTIO MILLENIO, MATERIAE INSULAE MALVAZIA VINUM INTER ASTRA VOLANTUM, OMNIUM CORDA LAETIFICABIT behöver alltså inte göras om. En korrektare översättning skulle då bli: För tjugohundratalet bland stjärnorna kommer fåglarnas Madeiravin, gjort på malvaziavindruvor, att glädja allas hjärtan.

I och för sig kan man kanske tänka sig att flygfäna är änglar. Änglamadeira låter litet godare än fågelmadeira.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...