Vikkan Postad 16 november, 2013 Share Postad 16 november, 2013 Min uppkoppling har inte fungerat på ett par dagar jag har pratat med Telia supporten de kunde häller inte lista ut vad det var så de skickar ett nytt modem. Så här ligger det till: Jag började med att göra standard grejerna som vi teknik noviser brukar göra... Starta om all utrustning, dra ur strömmen i någon timme, reset, lät stå medan jag var på jobbet. Sedan provade jag mitt modem hos grannen som också har telia som jag fungerade bra där inne så jag bytte temporärt modem med min granne som fungerade bra där inne, fotfarande samma problem. när jag felsöker får jag "Det kanske är problem med DNS-servern". vilket får mig att tvivla på att det kommer fungerar när jag får ett nytt modem häller. just det jag försökte med att byta DNS till 8.8.8.8/8.8.4.4 också Någon som vet något?? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Laso Postad 16 november, 2013 Share Postad 16 november, 2013 Koppla ur allt och ha bara en dator med kabel direkt mot modemet, splittern ska sitta i första ingående jack, om du kör via telefonjacket. Testa och se om det fungerar? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vikkan Postad 16 november, 2013 Trådskapare Share Postad 16 november, 2013 Jupp testade, fungerade inte Koppla ur allt och ha bara en dator med kabel direkt mot modemet, splittern ska sitta i första ingående jack, om du kör via telefonjacket. Testa och se om det fungerar? Jo har bara ett jack i lägenheten och det är de första modemet är kopplat direkt till datorn, fortfarande inget internet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Laso Postad 16 november, 2013 Share Postad 16 november, 2013 Kan vara fel på splittern, kan vara fel i kopplingen som dina kablar i ditt jack är inkopplat mot, men då är det Telias ansvar, då denna koppling inte sitter i ditt boende. Har själv haft ett sådant fel, Telia såg ingenting på sina skärmar, en tekniker kom och kollade, hittade ingenting, men såg ändå att ett fel fanns. Felet berodde på en lite kortslutning i kopplingsskåpet som var närmast utanför lägenheten, han lossade på kablarna till lägenheten, satte dit dom igen, och felet försvann. Men du har ju kollat ditt modem hos din granne, testa din splitter också med ditt modem och grannens modem i grannens telejack, och se om det fungerar? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 16 november, 2013 Share Postad 16 november, 2013 Det vore ju väldigt bra om det gick att ansluta din dator till grannens uppkoppling eller grannens dator till din uppkoppling för det skulle avslöja om problemet ligger i datorn eller utanför. Gjorde du något i datorn senaste gången du hade en fungerande anslutning, t ex installerade eller avinstallerade något? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vikkan Postad 16 november, 2013 Trådskapare Share Postad 16 november, 2013 Just nu är min dator uppkopplad till grannens när via mitt modem som sitter kvar där inne sedan vi testade sist, jag använder grannens modem eftersom vi vet att de fungerar korrekt Jag har ett gäng datorer i lägenheten och samma fel på testade för att utesluta dator problem. hmm ja de måste nog vara nått annat... Det vore ju väldigt bra om det gick att ansluta din dator till grannens uppkoppling eller grannens dator till din uppkoppling för det skulle avslöja om problemet ligger i datorn eller utanför. Gjorde du något i datorn senaste gången du hade en fungerande anslutning, t ex installerade eller avinstallerade något? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vikkan Postad 16 november, 2013 Trådskapare Share Postad 16 november, 2013 dum fråga men vad är splittern? faktum är att vi har haf strömavbrott för några dagar sedan till och från, och sedan dess har jag "tappat" min uppkoppling till och från tills dn försvann permanent. Kan vara fel på splittern, kan vara fel i kopplingen som dina kablar i ditt jack är inkopplat mot, men då är det Telias ansvar, då denna koppling inte sitter i ditt boende. Har själv haft ett sådant fel, Telia såg ingenting på sina skärmar, en tekniker kom och kollade, hittade ingenting, men såg ändå att ett fel fanns. Felet berodde på en lite kortslutning i kopplingsskåpet som var närmast utanför lägenheten, han lossade på kablarna till lägenheten, satte dit dom igen, och felet försvann. Men du har ju kollat ditt modem hos din granne, testa din splitter också med ditt modem och grannens modem i grannens telejack, och se om det fungerar? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tune Postad 16 november, 2013 Share Postad 16 november, 2013 Splittern är den grej som du kopplar i telejacket och som du sen kopplar modemet till. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vikkan Postad 16 november, 2013 Trådskapare Share Postad 16 november, 2013 Splittern är den grej som du kopplar i telejacket och som du sen kopplar modemet till. oki då vet jag, jag har gett upp för tillfället telia ska skicka ut en tekniker så får vi se vad som händer. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.