Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskatt


matssons

Rekommendera Poster

Hej Matts-Erik Lindmark.

 

Införandet av DATORSKATT är en mycket bra fråga som ej fodrar ens någon debatt, och det är ej någon klassfråga i dagens samhälle

en skatteavgift per år på 2000:-kr kan ej vara något problem för någon dataägare. Avskrivningstiden är ju lite kort på grund av våra

fina högskolor i Sverige som vart år förfinar den teknik som datakonstruktörerna efterfrågar. Som Du säkert vet så är det inga som

helst problem att registrera alla datorägare i stort, datorägare registrerar sig själv dom behöver ingen hjälp, dom vill säkert ut på nätet

och där gäller bara registrerad eller inte registrerad. Om det blir många anställda som kontrolanter det gör inget, det betyder arbete

och inkomstskatt. Vi skall inte blanda in TV media det är ett helt annat media, men även det går att kontrolera till 100% det är bara

fråga om hur långt man vill gå lagstiftningsvägen som Du vet. Som Du vet så är folk inte ärliga och därför måste man införa kontroll

vilket fördyrar för oss ärliga. Jag förstår inte vadför det ska vara något problem att utföra denna kontrollågäd det enda som i dag

försvårar i dag är lagstiftningen men det går att lösa med enkla medel. Företaget datortjänst som Du rekomenderar är ett mycket

ineffektivt företag, om det nu inte skall kolla upp ärligheten inom hela EU och nord/sydamerika då kan Jag förstå dina synpunkter

företaget datortjänst ? borde väl kunna ha modern datatjänst. Något Jag har mycket svårt att förstå är när en summa på 2000:-kr

är för mycket pengar och lite senare så är miljardbelopp ingen ting, relationerna är lite för våldsamma och naiva. Som Jag sagt tidigare

så kan aldrig staten förtjäna några medel, de kapital som statskassan får i form av skatter och avgifter är alltid medel som omfördelas,

en del till folket och en del till ofentlig sektor m.fl.. Hur kan man ha råd med flera datorer men inte ha råd med 2000:-kr per år i dataskatt.

Nej datorskatt är ett mycket bra och billigt skattesystem, ett skattesystem som passar alla utom pensionärer som får gratis dator och internet

på alla pensionärsbostäder i Sverige. Har någon råd med att inbetala en så hög ränta på sin bil som det är i dag då är det helt klart att en

datorskatt på inga vilkor är för hög. Om Du anser att Du har så god ekonomi att Du kan kasta ut TV apparaten/arna så är det upp till Dig, förslagsvis

försök att sälja dem i stället så går det lite bättre att finanser en kommande mycket bra Datorskatt på futtiga 2000:-kr per år.

Jag skulle kunna tänka mig att detta är 2000 talets bästa skatteförslag.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mattssons, jag är strax 15 år och jag har köpt min dator för egna pengar som jag själv tjänat in.

Om min dator hade varit 2000kr dyrare hade jag inte haft råd att köpa den, men nu hade jag det. Sedan jag köpt min dator har jag tjänat ca 36.000 kr på diverse områden inom www, dvs. staten har tjänat ca 12.000 kr på mig tack vare att datorer är billiga. Är inte det bra? Tro inte att jag är något unikt fall..

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille 12.

 

Jag förstå helt och fullt att Ni har utfört ett tankefel och skrivfel.

Kommunismen är inte död på något vis, jag skall nu räkna

upp några av de mest aktiva kommunistpartierna ofta även

de största partierna i landet. Länder i vår närhet är följande:

Italien, Frankrike, Israel, Kina och är mycket stora partier i

Tyskland, Sverige alla gamla s.kl. öststater.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard.

 

Mervärdesavgift är en kostnad som endast kan uppstå på grund av mervärde

vid inköp av någon oftast en vara.

En skatt utages på tjänster, kapitalvinster, förmögenheter m.m

Jag kan tyvär inte gå in på detta problem mer ingående på grund

av att Jag skall försöka besvara så många frågor som möjligt i dag.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matti Kolu.

 

Jag är helt införståd med Dina tankar, vid din ålder är det mycket

svårt att se att det är viktigt att fullgöra vissa plikter till samhället

vad jag kan förstå så går Ni fortfarande i skolan, Ni uppbär varje

månad Barnbidrag, Ni har väl någon gång varit till tandläkaren, Ni

kanske någon gång har besökt sjukhuset m.m. vem betalade dessa

räkningar ja inte var det Matti Kolus föräldrar, om dom har betalt något

så är det en mycket blygsam summa vid besöken. Staten kan aldrig

förtjäna några pengar, de skatter som statskassan får inbetalt

är just de pengar de har utbetalt för bland annat för din skola,

sjukhus, övriga bidrag och vägar m.m.

Lycka till med ditt arbete, glöm bara inte dina skyldigheter.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard Ståhl.

 

Jo det är på det viset att min kompanjon Kennet strävar och sliter

i sitt anletets svett att till AMS myndighet inom arbetsmarknad

inbetala skatt så att denna myndighet kan lämna bidrag till

datortillverkning, försäljningspersonal, programeringsverksamhet

och mycket mer, om nu denna myndighet inte skulle lämna bidrag

så skulle allt inom denna verksamhet bli så dyrt att det vore

totalt omöjligt för de flesta datorägare och internetanvändare

att använda sig av dessa dagens tingestar.

Ett företag kan få betala moms, ett företag har tre Momskonton

ett är för ingående moms, ett är för utgående moms, ett är för

momsavräkning pluss ett konto hos skattemyndigheten som

heter Skattekonto.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matts Lindmark.

 

Rikards inlägg är mycket dåligt, han tror att samhället kan överleva

utan att skatteuttag göres av medborgarna, det vore väl lite naivt att

tro att Rikards samhälle skulle fungera.

Jag har aldrig blivit så som när jag fick namnet "Datorskattmasen"

vilken komplimang. Jag reser mig upp från stolen och BUGAR MIG.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille 12.

 

Jag påstår att Sverige inte har de högsta skattetrycket i världen.

Om Ni tilåter så skall Jag nämna flera länder, Jag påstår att

bolagsskatten totalt uttag är den lägsta i västvärlden.

Bara för att det skall var lätt för ER att kontrolera så påstår Jag

att både Norge och Danmark har en högre total inkomstskatt.

 

Hälsningar

från Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matts-Erik Lindmark.

 

Ja mycket skulle jag våga skriva i min dar, men att klassa ner våra

enorma fina HÖGSKOLOR det förstår Jag inte, men Jag tror mig

veta att Ni har skrivit detta inlägg i ilska. Ha Ni hört talas om

en förort till Stockholm som heter KISTA, fråga Motorola om dom

vet vad Kista är för något, fråga i USA ej i Sverige.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matts-Erik Lindmark.

 

Det enda Jag tänker motiver är att några fördommar har Jag

aldrig haft och kommer aldrig att få, Jag varken kan och framför allt

vill Jag inte gå i andras fotspår. En sak måste Jag förbereda Er på

om Ni flyttar utom land, Ni kommer inte med Era åsikter att klara

av ett boende i annat land. Det är ju på det viset, även om det inte

utalas man får ta seden dit man kommer, hur skal nu detta gå till

med dessa åsikter. Jag lovar att återkomma till Edert inlägg den

dag Jag får tid.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra Holmström.

 

Intressant, Jag tror att de flesta mäniskor inte vill betala skatt, de tycker att de betalar aldeles för mycket

oavsett vad de betalar, alla klagar på för stora uttag, det stora flertalet mäniskor är exakt som Ni ju mer bidrag och

subventioner de kan få ju bättre är de, och någon klagan på att bidragen och subventionerna är för höga det har

aldrig kommit på. Nu är det dags för att införa en progrisiv datorskatt ju längre ut i landet ju högre datorskatt med

en lägsta avgift och en högsta avgift på ca 4000:-kr. Datorer kan aldrig bli en klassfråga det är endast en prioriteringsfråga

vad Jag vill investera mina pengar på t.ex bil, dator, diskmaskin resor för att lära lite mer. En öresundsbro är ju mycket

nödvändig för folket i södra Sverige och den betalar ju den som använder bron, däremot är Högakusten bron och Botniabanan

samt alla de stora bidrag som folket i södra Sverige bidrar med, fullständigt onödiga objekt, vad vore Sverige norr om dalälven om inte folket söder om

dalälven tog på sig dessa enorma utgifter för norrland. Har Ni råd med att förflytta Er så långt vad är då en så liten avgift som

Dataskatt på 2000:-kr per år, jag blir mer och mer övertygad om att Datorskatt är en mycket bra ide.

Våra politiker är det väl inget större fel på, vi ser ju hur det går för södra Sverige, den norra delen de bara klagar.

Glöm inte bort förslaget DATAskatt det kan ju göra fler förbättringar i norr.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra Holmström.

 

Det har vist blivit ett stort problem för Norrbottningar att de ev.

får vara med att betala för öresundsbron, om det vore rätt så

skulle alla norrbottningar betala dubbelt så mycket som Svenskar

boende i södra SVERIGE av den enkla anledningen för det är dom

i norr som förtjänar mest på att frakterna och tågbiljetter blir

billigare. Om Ni väljer att bo på en plats som inte är mänsklig

och är långt från tätorter så finns det väl ingen anledning att

Vi andra skall betala de kostnader som du åsamkar oss andra.

Om norrbottningarna skulle betala bara en enda gång sina egna

kostnader då svald de igäl. Sluta gnäll och sätt i gång och arbeta

då skulle det gå ihop även för egoister och gnälliga norrbottningar.

En allmän skattehöjning på minst 30% i norrbotten i alla norrlandskommune

det är det enda rätta, eller gör som Säfle kommun sälj hela skiten

till Norrmännen som gör om fastigheterna till fritidsbostäder och

jakt och fiskeombråden.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hum. "Vid din ålder är det mycket svårt att se att det är viktigt att fullgöra vissa plikter till samhället". Jag gör mina plikter? Går i skolan, betalar skatt och öppnar dörrar för gamla människor då jag är ute ;) Jag skulle gärna rösta också men jag är lite för ung för det.. men alltså, först betalar jag ca 12.000 kr för de intjänade pengarna, sedan betalar jag 4000kr i moms för datorn, menar du att jag sedan ska betala ytterligare 2000 kr? Knappast. Om jag nu inte har räknat helt fel så skulle 37,5% av datorpiset vara skatt/moms.

 

Visst, du säger att pengarna kommer tillbaka men det är inte mycket man märker av det.. avdelningar i sjukhus som läggs ner, väldigt stora klasser i skolorna, närpolistationerna läggs ner i kommunen, gamla får det sämre osv. Förresten.. du har väl ett jobb? Hur mycket tjänar du och var bor du? Kan vara intressant att veta vid en diskussion som denna.

 

Inga mer skatter, använd skattepengarna mer effektivt istället. 8-9 miljarder på bredband.. undrar hur många tjänster inom vården/skolan det motsvarar?

 

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jani Andersson.

 

Att införa en datorskatt i Sverige skulle vara det allra bästa som

kunde hända Sverige i dag. En datorskatt på en årlig summa av

2000:-kr per år det är en mycket låg summa, men kunde göra

underverk, det går inte att som i dag utbetala medel från

statskassan utan att var utgift är till fullo finanserad. därför

måste vi införa datorskatt snarast. Att tro att en datorskatt är

ett aprilskämt de vore desamma som att tro på tomten.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Datorer kan aldrig bli en klassfråga"

 

Datorer ÄR en klassfråga. En ensamstående mamma med 3 barn som jobbar som städare har inte möjligheten att köpa en dator.. jo visst, hon kan ju köpa den men då har hon inte råd att köpa mat/kläder/betala hyra.. alltså så kan hon inte köpa den utan svälta ihjäl och då är det ju en klassfråga..eller har jag fel? Vilken verklighet lever du i..?

 

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matssons,

 

Jag valde inte att bli född där jag blev född och alla kan inte trängas i Stockholm, Malmö och Göteborg. Då skulle storstadsborna börja klaga över att Norrlänningarna stjäl jobben för er och det vill ni väl inte?

 

Om man ska hårddra det hela så skulle vi Norrbottningar kunna stänga gränsen och inte låta södra Sverige få dra nytta av malmen, skogen och vattenkraften. Något som vi villigt delar med oss av eftersom det är för ALLA Svenskars bästa.

 

Så kom inte här och säg att Norrbottningar klagar för det gör vi inte. Men vi lever i ett ganska kargt område och därför drabbas vi mest när priserna höjs på bensin, tåg- och flygbiljettpriser. Det är inte rättvist och om du hade lite mer innanför pannbenet skulle du också inse detta. En region i Sverige kan inte bara ge och ge, de måste få lite tillbaka också.

 

Visst ska vi betala skatter, men de ska gå till ALLAS välfärd och inte några dryga skåningars lek med miljön. Om vi alla betalar Öresundsbron på skattesedeln är det ju mer rättvist än att de som bor mest "ocentralt" ska få betala mest genom högre priser på allmänna färdmedel.

 

Det är ju så att allt är dyrare norrut därför att transporterna blir så långa. Och nu med alla centraliseringar blir det ju ännu dyrare istället för att satsa på lokala slakterier, bagerier, mejerier osv.

 

Men visst, skåningarna kan behålla sin jäkla bro och vi norrbottningar kan behålla förtjänsterna på malmen, skogen och vattenkraften.... så får vi se vem som klarar sig bäst.

 

Räkna gärna upp hur många tunga industrier som finns i Stockholm till exempel. Där finns ju mest statliga verk som finansieras av övriga Sverige. För att hårddra det hela så är Stockholm den stad som lever mest på statsbidrag av hela Sverige.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur f*n kan du vara "helt säker" på att Petra hör till "klagokören" då du aldrig träffat henne?

Matssons, lever du på socialbidrag? Vad jobbar du med? Hur mycket tjänar du och var/hur bor du? Intressant att veta vad det är för person som vill fler höjda skatter..

 

 

 

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du blandar ihop begreppen ganska ordentligt här.

 

Jag tyckte inte vi skulle bygga en Öresundsbro eller en Höga Kustenbro eller en Bothniabana eller andra konstiga projekt som involverar bilar.

 

Jag tyckte och tycker att pengarna som satsats på dessa projekt skulle gå till vården, skolan och äldreomsorgen.

 

Jag har sett vården på mycket nära håll eftersom jag genomgått ett 10-tal operationer det senaste året och jag ser mycket väl hur personalen behandlas idag. Därför anser jag att gubbarna tänker för mycket på prestige och sina djäkla bilar istället för vad som händer med deras barn och äldre släktingar... eller när de själva blir sjuka.

 

Men gubbar verkar gilla allt som brummar och bygger hellre i asfalt och betong än satsar pengar på människor. :-(

 

Sen vill jag bara klargöra att Moms ÄR en skatt och inte något annat... det heter Mervärdesskatt. Vi betalar skatt på allt vi köper till och med vår mat... fast då har politikerna varit snälla och vi betalar bara 12.5% istället för 25%.

 

Så vi betalar först statlig, kommunal och landstingsskatt som dras från vår inkomst, sedan betalar vi också skatt för allt vi konsumerar.

 

Sen kan vi ju diskutera hur dessa skatter används, och det är mer intressant än att prata om skattehöjningar eller skattesänkingar. Med rätt prioritering så behövs inga dator- eller internetskatter och vi skulle kunna få en bra sjukvård, skola och äldreomsorg ändå. Men då får vi kanske vara beredda på att det inte byggs några fler monument över självupptagna politiker. För Öresundsbron och andra större byggnationer är inget annat än monument över deras egen självfullkomlighet.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilket samband du ser mellan skatt på flyg/tågresor och Öresundsbron. Flyget betalar väl koldioxidskatter och liknande precis som alla bilister, men att dessa pengar går till att finansiera Öresundsbron är iaf inget jag hört talas om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malmen, skogen och vattenkraften utgör idag en ganska lite del av Sveriges totala ekonomi så ditt påstående att Norlland skulle vara den region som betalar resten av Sverige stämmer inte. Även om det inte finns en massa tunga industrier i Stockholm så är ändå Stockholm den viktigaste regionen i Sverige och står för en stor del av landets tillväxt. Det är Sveriges storstäder och vissa regioner (som tex Gnosjö) som står för tillväxten. Det är synd att städer och landsbygden alltid måste ställas mot varandra. Både behövs, men man ska inte underskatta STockholms betydelse oavsett vad man tycker om Stockholmarna! (Jag är själv INTE Stockholmare!)

 

När det gäller statsbidrag så betalar staten ut ca 70 miljarder i regionalstöd till "problemregioner". Så jag vet inte om du kan säga att Stockholmarna är de stora bidragstagarna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för så länge sedan (har inte aktuella siffor) svarade skogen för 50% av Sveriges exportinkomster... så jag tror nog att du får undersöka dina siffror om att skogen, malmen och vattenkraften inte skulle vara en stor bidragande del av Sveriges ekonomi.

 

Av dessa 70 miljarder som du nämner går 40 miljarder till de tre storstadsregionerna. Det så kallade glesbygdsstödet är bara 1.5 miljarder, resten är infrastruktur som vägar, bredband och annat... så håll reda på begreppen!!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Hej Mattson och ursäkta!

Sen när började staten lämna bidrag till datortillverkare, försäljningspersonal och programeringsverksamhet?

Upplys en okunnig.

 

med vänliga

 

Rikard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Bäste Matssons!

 

1. Har JAG på något ställe påstått att ett samhälle kan överleva utan skatteuttag från medborgarna?

2. Vad syftar du på när du säger "Rikards samhälle"?

3. Varför är det "naivt att tro" att det samhället skulle fungera?

4. VEM ÄR DU att avgöra om mina inlägg är bra eller dåliga?

 

Kontenta: Jag undanber mig personangrepp och en ursäkt vore på sin plats enligt min åsikt.

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Är det inte att ha fördomar när man tror att andra människor inte klarar sig i ett annat land utan att känna dem bättre än över nätet?

 

Rikard

Som tyvärr har fördomar men försöker motarbeta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...