Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskatt


matssons

Rekommendera Poster

Rikard Ståhl

Bäste Matssons!

Är inte "gnälliga norbottningar" en fördom, något du själv skriver högre upp i denna tråd att du inte har och aldrig kommer att få?

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej Petra Holmström.

 

Om Vi skall gå till historisk tid så är det fel skogen har aldrig

stått för 50% av sveriges exportinkomster det är bara prat av

dåligt informerade personer. Om vi skall prata om bruttosifror

så har vi ett mycket lågt BNP-netto, och om vi nu skulle tala om

dagens sifror så vet Ni väl att malmen går back, skogen går så dåligt att

det är mer lönsamt att sälja ut både papperindustrin nedlägga

träindustrin, som Ni säkert vet så är det bara Skanska och

södra skogsägarna som får träindustrin att bli lönsam, vattenkraften

i övrenorrland är till salu hos vattenfall, Gulspång kraft är såld till

Finland, Graningeverken har sålt en stor del av sin vattenkraft

till Frankrike, vad som blir över av det norrländska kapitalöverskottet till

infrastruktur som vägar, bredband och annat...... så håller Jag

reda på begreppen!!!. Var på besök i våras på LKAB och där var

ledningen gråtfärdig på grund av inplanerad permitering.

likaså det gamla hederliga ASSI Domän.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard Ståhl.

 

Bidragshysterin till ej lämpliga företag t.e. dem Ni nämner började

vid samma tidpunkt som AMS fick medel av Svenska stadskassa

för att s.k. stimulera Svensk industri, detta var vid 1991-1993 års

regeringsbeslut. Dessa bidrag var avsedd för företag som skulle

framtaga ny teknik, men ingen av dessa företag tog fram ny

teknik, den nya tekniken kom tyvär endast från högskolorna

i Sverige.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard Ståhl.

 

Nej det är absolut inga fördomar när man tror att en annan mäniska

inte kommer att klara sig på egna meriter i ett annat land med en annan kultur.

 

Det räcker med att Ni åkar över till Danmark så får Ni uppleva hur

det går för en person som inte är ödmjuk och lyssnar och tar

seden dit man kommer. Jag kommer förmodligen inte att träffa

denna person och har heller inget behov av detta, mitt liv består inte av att

vara tyst och försiktig med att stöta mig med någon person, debatera

med någon skall inte blandas ihop med fördommar. Jag har aldrig någonsin

haft fördommar och kommer förmodligen heller aldrig att få

några tendenser till fördommar. Är det ett svaghetsteken att

alltid skrika på fördommar så fort något sägs som inte passar

den andra parten. Jag har ett litet exempel här, på stan hör man ofta

det var en svartskalle vad menas med det, är det en S.k. Svensk

med svart hår eller är det en Norrman med svart hår, vad är svaret.

Detta uttryck är straffbelagt i Svensk lag. Det enda som inte är

i lag förbjudet är den nya DATORSKATTEN.

 

Hälsningar

Matssons

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<citat>

Bas-telefoni: 130 kronor/månad. Som idag: ingen flatrate på lokalsamtalen.

 

Brons-telefoni: 200 kronor/månad. Lokalsamtal med flatrate, minuttaxor på fjärrsamtal ex 23 öre/minut dagtid, 11,5 öre/minut kvällstid.

 

Guld-telefoni: 300 kronor/månad. Lokalsamtal med flatrate, samt flatrate på två eller tre utvalda fjärrnummer.

</citat>

Vad har du fått de här siffrorna ifrån? Kommer de här siffrorna att täcka telefonbolagens kostnader för telefoni? Jag är minst sagt skeptisk till uppgifterna innan du har presenterat en förklaring/kalkyl för varför just t.ex. bas-telefoni ska kosta 130 kr/mån.

 

 

<citat>

Dessutom menar du inte att priserna skulle sjunka om konkurrens infördes på fasttelefoni! Du menar alltså att bara man har monopol är priserna låga. I.s.f kan du väl förklara för mig varför priserna på monopol-marknader är högre än på konkurrensutsatta diton?

</citat>

Jag påstår varken att priserna kommer att öka eller minska... (läs mitt förra inlägg).

 

 

<citat>

Tittar vi på den tekniska utvecklingen säger jag bara: Sverige, utvecklat? Ha! Inom datorsidan har det mesta kommit från USA. "Svenska datorer" innehåller amerikanska komponenter, mycket märkligt för ett land som är "så utvecklat inom IT". Är man så utvecklade ska man tillverka själv och utveckla själv!

</citat>

Har du hört talas om ett telekomföretag som heter Ericsson? Om du inte redan visste det så kan jag tala om för dig att Ericsson är ledande inom telekom och Ericsson är ett _svenskt_ bolag! Ericsson bedriver bl.a. forskning i Kista, Lund och Linköping... Ericsson är bara ett exempel - det finns många andra... ta en rundvandring i t.ex. Kista så kommer du att upptäcka det.

 

 

<citat>

Själv har jag tre datorer, ingen av dem är svensk, utan alla kommer från amerikanska företag (IBM och Apple). Komponenterna i dem är inte heller svenska, de är konstruerade i USA och tillverkade bl.a i Asien. Inte ens den "svenska" datorn Compis på den gamla goda tiden innehöll "svenska komponenter", utan återigen, amerikanska. Jag kommer aldrig att kalla Sverige för ett ledande IT-land så länge datorerna inte är konstruerade eller tillverkade i Sverige av svenska komponenter

</citat>

Öhhh - handlar IT bara om persondatorer???

 

 

<citat>

2. Inhemsk R & D inom datorområdet. Egen tillverkning av persondatorer (inga amerikanska CPU i "svenska datorer t.ex".

</citat>

Hur kan du påstå att USA är ett i-land inom it när inte datorer tillverkade i USA endast består av amerikansktillverkade delar? Ta t.ex. ram-minnen som ofta kommer från Asien!

 

 

<citat>

Du talar om utbildning i Sverige. Får jag fråga, menar du att svenska tekniska utbildningar är bättre än i USA?

</citat>

Nej, det har jag inte påstått.

 

 

/Henke - som nyfiket inväntar svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej i gen Rikard Ståhl.

 

Nej gnälliga norrbottningar är ingen fördom, det är ett faktum.

Det är sällan som Ni kan hitta mer gnälligt folk, nu har vi detta

gnäll, vi har gnäll över påståendet skatter, vi har gnället över

småviltjakten, vi som tittar på TV vad fick vi inte se om inte en

man från norrbotten som hade med sig ytterligare 800 namntekningar

från personer i norrbotten som krävde att i norrbotten vill vi bara betala

5:-kr per liter bensin, var om inte endast i norrbotten så har man mage

till allt detta samt att skattevägra det kan man göra i norrbotten.

I övrigt vill man i norrbotten ha mer bidrag från södra Sverige.

Nej det enda som skall översändas till norrbotten är en förhöjd

datorskatt på ja vadför inte en 4000:-kr.

 

Hälsningar

Matssons

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skär rakt in här. 2000 :-, vill du att vi ska betala för varje dator/år? Har du då tänkt på hur det skulle bli i kostnader för ett företag? Tänk dej en tidning eller en liten annonsbyrå med ca 50-100 datorer. 100 * 2000 = 200,000 :-, det är mycket pengar det. Erik Gustavsson påpekar ju också att hans ekonomi skulle bli rejält sargad av detta förslag då han har tre datorer. Dessutom, skulle gamla datorer klassas lika mycket som nya?

 

Jag har läst mycket bättre förslag på beskattningar i denna tråd än detta. Datorer var väl lyxkonsumtion på 80-talet men då endast bland ett ytterst fåtal. Nej, ska man beskatta lyxkonsumtion borde man istället vända sej mot konsultverksamheten eller börsmäklarna.

 

Datorskatt, det är lika horribelt som STIMs bestämmelse att varje oinspelat kassettband, videoband osv är avgiftsbelagd för att komma åt piratkopieringen. Det är inte dom stora avgifterna som gör folket fattigt och på dåligt humör, utan de små som hela tiden urholkar ens ekonomi.

 

CH

 

PS Are you for real? DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nån gång skulle besöka Norrbotten och råka ut för en olycka, förvänta dej ingen ordentlig vård om du ska ha de oförskämda åsikterna!

 

CH (som inte är nån norrlänning men som har en idag sällsynt egenskap, nämligen solidaritet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Åh förlåt, ja glömde att det var ett faktum. Kan du hjälpa mig med källhänvisningen, jag tycks inte hitta den.

 

Matssons, vad är en fördom? Har du lust att beskriva vad du lägger för värdering i ordet, för jag får uppfattningen att din och min åsikt om vad det betyder skiljer sig ganska kraftigt åt.

Dömer du ut hela Norrbotten efter ett inslag i TV angående en person och hans 800 underskrifter?

 

med vänliga

 

Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Hej Mattsons!

Vilken källa använder du dig av när du talar om högre total inkomstskatt?

 

mvR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Hur kom svaghetstecken in i bilden?

Vad jag har lärt mig angående debatteringsteknik är att när man börja angripa den andra parten med personangrepp så är det ett tecken på att argumenten börjar tryta. Jag ställer, så vitt jag vet i alla fall, endast frågor. Om jag har angripit dig som person är det något jag beklagar och det allra ödmjukaste ber om ursäkt för.

 

med vänliga

 

Rikard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du ju ge dig!!!!!

 

För det första är du en fegis som inte ens törs skriva ut din användarprofil. För det andra är du en rasist som tydligen drar alla över en kam som inte tycker som du... må vara om det är så kallade svartskallar som du nämde ovan eller nu gnälliga norrbottningar.

 

Jag drar mig ur diskussionen, inte för att du på något sätt har rätt, utan därför att dina argument är på sandlådestadiet och totalt ogrundade och oförskämda.

 

Jag tackar för mig och tackar också Rikard, Matti och Calle för er support. Kram på er!

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

"som inte är nån norrlänning men som har en idag sällsynt egenskap, nämligen solidaritet"

 

Tragiskt men sant - IMHO - att den är sällsynt. :(

 

Något vi får arbeta för att förbättra. :)

 

med vänliga

 

Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördomar. Du kan inte ta en så stor grupp av människor och säga att dem är si och så bara för att du sett vissa norrlänningar säga något på TV. Ganska självklart att dem klagar om dem har det dåligt, skulle inte du göra det?

Du har möjligheten att skattevägra du också..

 

ALLA människor har fördomar vilket är helt naturligt.. Haha, fast.. du kanske inte är naturlig? :-D

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en fördom som Matti har tagit död på. Jag trodde alla 15-åringar var förverkade, satt bara och glodde på TV och spelade dataspel... men Matti är en otroligt intelligent kille som har huvudet på skaft, så skam på mig som trodde så illa om 15-åringar!

 

Kan också tillägga att jag inte alls tycker illa om vare sig Stockholmare, Göteborgare eller Malmöiter. De är alla trevliga människor, lika knasiga och knäppa som vilken dalmas, lapp eller östgöte som helst. Dessutom gillar jag också både killar som heter Muhammed och Per, så länge de är sjyssta människor.

 

Hoppsan, jag skulle ju inte skriva mer... ;-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag ser att herr Matsson har härjat igen med sina vansinniga åsikter. Osökt kommer man att tänka på Stalinism och total statskontroll.

 

Vad exakt är en dator och vad exakt är lyx?

En Wap-telefon skulle kunna klassas som dator, där har vi 2000 kr till.

Min gamla C64 är också en dator, måste jag skatta för den också?

 

Det här med datorskatt låter som en idé du har kommit på helt plötsligt, för särskilt genomtänkt är det ju inte, det märker man av dina inlägg.

 

Hur har du tjänat ihop till din egen dator? Vad arbetar du med? Om du arbetar inom den offentliga sektorn eller är arbetslös, så är det ju jag och alla andra som har betalat för din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille 12.

 

Ja om Herr Matsson har härjatigen med sina otroligt fina åsikter

så är det väl bara att välkommna, det verkar som om dom vore

mycket läsvärda även av en man som Krille 12. Herr Matsson får

härmed beklaga att den tydliga politiska fixering som drabbat Krille 12

är av en övergående natur och inte utkristialeserar sig i någon

sorts fobi också. Om Ni genom mycket hårt arbete, med kanske

lika mycket övertid m.m så är en dator ingen lyx, men om Ni inte

har tillräkligt med inarbetade medel då kommer en dator att förbli

en lyx för er. En Wap telefon skulle kunna klassas som en

dator, ja vadför inte den ger ju pengar till statskassan. Om Ni själva

anser at en maskin är dator då har Ni väl svaret klart för Er utan hjälp

av Herr Matsson. Det enda Ni märker av mina inlägg det är att

Jag har trampat er på en mycket öm punkt. Jag är en mycket lyckligt

lottad man, Jag har lyckats att arbeta ihop medel till många, många

datorer, men för mig räcker det med en till vidare. I övriga frågor har

Ni totalt fel, och i övrigt så är det fullständigt ointresant vem Jag är.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Men jag betalar ju bränsleskatt för datorn, bilen, spisen också.. så med dina egna argument mot skatt på fritidsbåtar så kan vi slippa datorskatt..

Om jag köper en bil för 500 000 så betalar jag en j-a massa skatter utöver det som betalas vid inköpet. En båt för samma belopp beskattas endast med 25% moms och sedan drivmedelsskatt.

Jag fattar inte vad staten har för extrautgifter för internet, annat än de som hör till att finnas på nätet. Telia är ett privat företag, staten är en av ägarna, alltså får staten skjuta till pengar om telia går back, men telia är ju inte bara internet. Dessutom är ju internet en global affär.. vilka delar av internet är det som skall beskattas?

Vad är det för enorma kostnader sammhället har av datoranvändande som inte täcks upp av moms, energiskatt mm?

Kostnader för läkarvård pga musarm? I sådana fall så får vi också införa idrottskatt och "gå ut när det är halt"-skatt..

Ponera att datorskatt införs, efter ett par år märker politikerna att användandet av datorer bland arbetslösa, pensionärer och invandrare minskat till nästan noll, då måste de ge "datorbidrag" till dessa grupper, lägg därtill kostnaden för administrationen för behovsprövning etc..

 

Sist men inte minst, du behöver skaffa dig ett liv om du använder internet 12 timmar om dagen. Själv arbetar jag och har fast uppkoppling på jobbet men kan ändå inte surfa 12h/dagen (måste ju göra rätt för mig också). Hemma har vi modem, det blir i snitt 20-30 minuter om dagen.

 

Man kan också se datorskatt/internetskatt som ett sätt att begränsa yttrandefriheten iochmed att färre kan publicera och inhämta den information som är tillgänglig via internet, vidare skapar den ökade klyftor mellan fattiga och rika samt att den skulle slå mot mycket av den svenska industrin som ju bygger på att sverige har en hög datorkompetens.

 

Du får gärna ange källhänvisningar till var man kan läsa om datoranvändandets och internets negativa effekter på den svenska ekonomin.. för jag kan bara se att det gjort tvärt om..

 

30% är bara ca, egentligen är det ju mer! Visst får staten inte alls så mycket av varje intjänad 100:- som kommunen, men å andra sidan så får ju staten ca 25% av alla konsumerade kronor, och mer därtill för boende och fordon..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Carl Hult.

2000:-kr i dataskatt för en dator på ett företag, jo det har Jag tänkt på

Ni nämner som exempel en tidning eller en liten annonsbyrå med ca 50-100 datorer.

Vet Ni om att en tidning eller en annonsbyrå med en sådan mängd datorer är ett mycket

stor företag, men oavsett detta så är dataskatten aldeles för låg för dessa företag, skatten

för t.ex. annonsbyrån skulle efter skatt endast bli ca 3 timmars timmintäkt i utgift för företaget.

Företag som t.ex. annonsbyrå, reklambyrå och tidningar borde kunna inbetala till statskassan

minimum den dubbla datorskatten. Att Ni sett och läst om bättre förslag än denna datorskatt

ja det är Jag helt säker på, Ni kanske även har sett något sämre förslag, vem vet. Man blir

inte på dåligt humör när man läser om och på vilket vis det går att förbättra tillvaron för

andra mäniskor, för det är väl inte på det viset att Ni misstycker till att åldringar skall få

det lite bättre, kan det vara på det viset att Ni även misstycker till de bidrag som de flesta

motager utan protester. STIM.s bestämelser blev framtvingad av de personer som tycker

om att leva och parasitera på andra, rätt utfört av STIM. En datorskatt på futtiga 2000:-kr

per år är en mycket bra skatt, och ett av år 2000 bästa förslag.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Öm punkt är väl det minsta man kan säga... du har minst sagt skitit i det blå skåpet genom att..

 

1. Föreslå höjda skatter

 

2. Prata om straffbeskattning av datorer i ett forum för datorintresserade. Det är ju som att föreslå golfskatt på en golfklubb.. (fast här riskerar du ju inte att få en järnfemma runt halsen;-).. Ta upp din idé om datorskatt på ett PRO möte och du kommer att märka att betydligt färre tycker det är en dålig idé.

 

Om vi håller oss till din idé att skatten endast gäller persondatorer (vilket gör att alla Palm-ägare kan andas ut) och den är 2000:- per dator per år, och att internetskatten är 3650:- om året, säg att datorn kostade 16000 inkl moms (en hyfsat välutrustad maskin utan att vara värsting). En dator "lever" ca 3år (egna erfarenheter) sen måste man byta för att standarder har bytts och prestandakraven ökat. Under dessa 3 år kostar datorn i reda skattepengar 3x2000 + 3x3650 = 15950 vilket innebär att man betalat in datorns kostnad till staten under datorns livstid. Vilka andra produkter kostar så mkt i skatt?!!

 

Köper jag med andra ord en dator så måste jag betala 1,25 datorer till staten.. Är det meningen att en dator skall betecknas som en sådan lyxvara?

 

Tur är väl det att regeringen har en annan syn på det datoriserade sverige.

 

/ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra Holmström.

 

Vad är det för punktskatter Ni påstår är på Flyget och tåget,

vad kallas dessa punktskatter, vem upptager dessa punktskatter

vill du svara mig på det, vem tar in punktskatten, hur hög är

punktskatten, vad kallas punktskatten.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Snälla du, STIM avgifter är ju inte en skatt, det är avgifter som är till för att musiker skall få betalt för sitt arbete. Att blanda in detta i debatten om datorskatt är väl lite virrigt.. De som gör rätt för sig betalar ju för sina mjukvarulicenser (och 25% går till staten i skatt).. de som inte betalar kan få BSA på halsen.

 

50-100 datorer i ett företag är inte så mycket. det handlar om 40-90 anställda.

 

Nej, jag har då aldrig läst några förslag på datorskatt någon annanstans än här.

Visst tycker jag att folk skall ha det bra, men att genast straffa andra är inte rätt lösning. Tänk bara hur kollektivt dåligt vi skulle ha det om vår kompetensnivå, nivå på industri mm låg på t.ex Albaniens.

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Debatten är igång i alla fall, har inte hittat beslutet på Riksdagens hemsida, men däremot hittade jag debatten där alla från höger till vänster reagerar över att betalningen kommer att ske via avgifter på bland annat tågtrafiken istället för via skattsedeln.

 

Det åligger nämligen Banverket att betala Øresundskonsortiet avgifterna och Banverket i sin tur måste ju få in pengarna någonstans och det lämpligen från de som hyr själva banan från Banverket oavsett om de kommer att trafikera bron eller inte.

 

Mer läsning hittar du i bland annat Propositionen:

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=PROP_LST&%24%7BO

OHTML%7D=PROP_DOK&%24%7BSNHTML%7D=PROP_ERR&%24%7BMAXPAGE%

7D=26&%24%7BCCL%7D=define+reverse&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3D

THW&%24%7BBASE%7D=PROPARKIV9900&%24%7BFREETEXT%7D=1999%2F20

00%3A66&PRUB=&DOK=&PNR=&ORG=

 

 

Även Trafikutskottets betänkande nämner detta:

http://www.riksdagen.se/debatt/9900/utskott/tu/tu10/TU10.ASP

 

Och vill du följa debatten i riksdagen om just detta ämne rekommenderas:

http://www.riksdagen.se/debatt/9900/prot/119/119S0061.ASP#E63E10

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeeeeeeep... ursäkta den feta bredden, men eForum kan tyvärr inte bryta rader på långa URL-adresser. Förlåt!

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...