Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskatt


matssons

Rekommendera Poster

Tänk om du kunde inse att man redan betalar skatt på datorer. Skatten heter MOMS (ex OMS) och betingar 25 procent av priset. När jag köpte dator senaste tjänade staten c:a 4000 kronor på det. Inte illa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 170
  • Skapad
  • Senaste svar
Erik Gustavsson1

Räcker det inte att över 30% av det jag tjänar går till stat och kommun, att sedan i stort sett 25% av de resterande pengarna sedan går till staten i form av moms? Att allt jag köper till min dator i form av hårdvara, mjukvara, tjänster (ex internetabonnemang) är beskattat till 25%?

Ska jag sedan tvingas att betala en "Datorlicens" a´la TV-licensen? Vari ligger det rättvisa med det? Det gör ju bara datorägandet dyrare, vilket leder till en ökad klyfta när det gäller datorkompetens. På vilket sätt skadar jag samhället genom att äga en dator som gör att staten måste kompensera detta med särskillda avgifter? Alla miljöeffekter, handelsbalanseffekter (tull mm) mm är ju redan betalda iochmed datorns pris inkl moms!

Datorns stora spridning i vårt land har ju lett till att vi är värdsledande inom IT, datorn har ju snarare BIDRAGIT till att göra sverige välmående, och statens subventioner i och med persondatorer har en del med det att göra.

 

För dig kanske 2000:- per år är en pyttesumma, men betänk att många datoranvändare är fattiga studenter, pensionärer (jo det finns pensionärer som använder dator), Skolungdom som använder datorn till skolarbete. Många har arbetat och sparat ihop till sin dator själva.

Själv had jag som arbetslös datorägare blivit tvungen att begå skattebrott.

 

Vill du hitta en helig ko att beskatta, kräv skatt på fritidsbåtar.. varför ska husvagnar, motorcyklar, bilar beskattas och inte fritidsbåtar?

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Skatten, är den per dator eller som tv-licensen, per hushåll?

 

om vi tar per dator:

 

2000x3 = 6000 + internetskatten 10x365 = 3650 + 6000 => 9650:-!

Är det meningen att min familj ska betala nära 10 000, altså i princip en ny dator till staten för att vi komunicerar med våra nära och kära via mail, sysslar med föreningsaktiviteter (vi sköter hemsidorna för några ideologiska föreningar), allmänt nöje (spel, internet). Anledningen till att vi har tre datorer är att vi har bytt upp oss genom åren, och en dator har ju inget andrahandsvärde, än mindre om man måste betala mer i skatt än vad man köpte datorn för!

 

Jämförelse: Fordonsskatten för vår bil, en V40 är: 1330:- år (källa www.bilweb.se)

Tillkommer gör ju alla pålagorna för bensin, men man betalar ju faktiskt energiskatt på sin elräkning!

 

Not: Det finns inget som heter "internetägare". Internet ägdes av amerikanska försvaret, men skänkter "till mänskligheten". Ingen får ta betalt för själva internet. Det är en av grunderna till Internets existens.

Däremot kan man abonnera på tjänsten internetuppkoppling, eller äga ett datornät som är anslutet till internet (som Telia, Tele2 mfl gör, det är ju acessen till dessa nät man betalar för i och med abonnemanget)

 

9650:- sorry, jag skulle inte ha råd med det, min dotter skulle växa upp i ett datorlöst hem..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorskatt - helt felaktig sak

 

Förslaget om att införa datorskatt är som sagt dåligt. Orsaken är att det dels gör datorer till en klassfråga (alla har inte råd att betala 2000 kronor per år för en dator, som dessutom sjunker snabbt i värde), samt att onödig byråkrati krävs. Jag ska förklara vad jag menar:

 

Om vi tänker oss att man inför datorskatt är ju en sak helt uppenbar: den måste drivas in på något sätt. Vad krävs då? Jo, ett register över alla datorägare. Hur ska man kunna fixa ett sådant register? Att försöka ta reda på hur många datorer som sålts och vilka som köpt dessa är ett oerhört stort företag. Dessutom finns det ju folk som köpt datorer av företag som numera gått i konkurs. Att anställa folk vars uppgift är att undersöka vem som har dator på detta sätt är oerhört dyrt och byråkratiskt.

 

”Datortjänst”

 

Vad kan man då göra? Jo, inrätta ett Datortjänst AB, ett ”företag” av samma typ som Radiotjänst (Rånartjänst). Detta företag har till uppgift att driva in datorskatten och undersöka vilka som har dator. Det görs genom uppringning, kontrollanter som besöker hushållen och frågar ”Har ni dator?”, samt kontroll av vilka som köpt datorer. Det kräver många anställda och kostar oerhörda summor att genomföra.

 

Dessutom kräver det att folk är ärliga och uppger sitt riktiga namn då de köper dator. Jag t.ex skulle heta något helt annat och bo på en helt annan gata om jag skulle köpa en dator efter ev. införande av datorskatt. Detta måste naturligtvis stävjas och det görs genom att inrätta en stor kontrollapparat med kontrollanter som genomför ”skärpt avgiftskontroll”. Det är betydligt mer omfattande (och dyrt) om man jämför med motsvarigheten inom TV-världen.

 

Svårt att kontrollera

 

En metod är också att genomföra undersökning bland alla Internet-leverantörer för att få fram de som har abonnemang (och som därmed är sannolika datorägare). Denna metod är inexakt, mycket beroende på att c:a 60 - 70 % inte har Internet hemma, utan surfar från kaféer eller bibliotek, beroende på de skyhöga taxor som finns. Dessutom är det inte ens säkert att alla som har abonnemang har dator, de kan ha Internet-TV-box eller liknande utrustning. En del kan också surfa via spelkonsoll (de nya moderna konsollerna är klara för Internet) o.s.v. Det gör att kontrollen hos Internet-leverantörerna är inexakt och ger missvisande resultat. Därför är den enda genomförbara metoden att kontrollanter genomför ”razzior” hos folk. De som har bredband (som ju kräver kollektivanslutning:-( ) kan inte registreras heller så lätt, eftersom alla inte har dator. Även detta är ett stort företag som kräver kontroll av vilka fastigheter som har kopplats in o.s.v.

 

Smitare - ett stort kontrollproblem

 

Vilken undersökningsmetod man än använder finns alltid ett antal ”smitare”, som skulle uppgå till minst 20 % eller fler. (Radiotjänst får inga licenser av c:a 10 % av TV-ägarna, bland datorägarna skulle siffran vara större). Smitarna är personer (jag t.ex) som vägrar betala årlig skatt för sina datorer och är beredda att gå långt för att slippa. (Jag skulle aldrig i livet betala och jag skulle t.o.m starta parti och gå till val på ”Avskaffa datorskatten” om den infördes.)

 

Dessa personer måste tvingas betala och hur ska man kunna bevisa att de har dator? Jo, man måste försöka pejla. Det kan göras genom att pejla in bildskärmen t.ex, men det är en bristfällig metod eftersom man då säger: ”Jag tittade på TV när herr Datorpejlaren pejlade hos mig”. Att försöka pejla Internet-aktivitet är lika lönlöst, eftersom det med modem registreras som telefonsamtal (jag ringde faster Agda i Småland och pratade) eller ”Jag använde min Internet-TV-box som står där”. Bredbandspejling är lika svårt att bevisa något med, eftersom det (med t.ex kabelmodem) kan förklaras med: ”Jag tittade på TV”. Har man elmodem räknas det som strömförbrukning och innehavaren kan skylla på att ”jag fick elmodem, men min dator havererade och har skrotats”.

 

Smitarna är mycket svåra att komma åt bl.a p.g.a detta som jag nämnt. Husrannsakan är en lösning, men då måste man vara misstänkt för ett grovt brott. Det kräver m.a.o lagändring för att kunna tillåtas i de fall någon smiter från datorskatten. Alternativt kan man göra smitning till ett grovt brott och hota med fängelse, men det får snarare effekten att smitarna blir ”martyrer” som vågar gå emot pappa staten och gör det ännu värre.

 

Kostnad för Datortjänst och datorskatt

 

Tittar man på kostnaden för uppsättande av den kontrollapparat som krävs för datorskatt står det klart att det blir så dyrt att det kostar mer än det smakar. Om jag tar ett exempel:

 

Vi säger att Datortjänst AB består av 10.000 anställda som vardera har 12.000 kronor i månaden (arbetsgivaren betalar 16.000 per person) så räknar vi:

 

16.000 x 10.000 = 160.000.000. Räknar man in kostnad för pejlingsutrustning, chefslöner, lokaler, skatter, annan utrustning m.m hamnar vi direkt på mycket höga belopp. 160.000.000 kronor bara i löner är helt orimligt. Dubblerar vi antalet till 20.000 anställda (som ska kontrollera nästan 9.000.000 invånare) blir lönekostnaden 320.000.000 kronor, exkl. allt som tillkommer. Dessa pengar som Datortjänst skulle sluka kan användas mycket bättre. Om man räknar in skatteintäkten för staten på följande grund:

 

3 miljoner datorer x 2000 = 6 miljarder kronor. Datortjänst skulle förbruka en betydligt högre summa än 320 miljoner, så ”vinsten” blir betydligt mindre. Om vi säger att Datortjänst allt som allt kostar 1 miljard om året får vi 5 miljarder över (i teorin). Delar man ut det till folket får vi:

 

5 miljarder delat med 9 miljoner invånare = 555,55 kronor per person. Faktiskt mycket lite om man tänker på att det är per år. Att alla landets datorägare ska betala för att hela befolkningen ska få hela 555 kronor om året ”extra” är helt barockt. Det är helt enkelt inte värt pengarna och besväret. Att slösa minst 1 miljard och få maximalt 5 miljarder i utbyte är faktiskt inte alls bra. Det går att få in pengar på annat sätt. Ett exempel är:

 

Sälj ut SVT/SR och lägg ner Radiotjänst. Det ger mycket mer pengar åt staten än Datorskatten. Genom att lägga ner RT tar man bort ett byråkratiskt ”företag” och sparar pengar. Slopar man P-lisorna och genomför genomgripande förändringar i parkeringssystemet sparar man också en hel del pengar. Vad man då ska göra är slopa alla krångliga bestämmelser (t.ex olika biljetter för höger/vänster sida av gatan o.s.v) och istället låta polisen klampa eller transportera bort fordon som ställts på ett hindrande sätt.

 

Nej, Datorskatten är ett dyrt och dåligt förslag som innebär betydande kostnader och ger lite i utbyte. Det finns andra nackdelar också.

 

Datorer blir för dyra

 

En annan svår nackdel med datorskatten är att kostnaderna för datorinnehav blir för höga. 2000 kronor om året för en maskin som kostat 5.000 kronor och uppåt är tungt för många datorägare med många utgifter. Att lägga på en datorskatt för en person/familj som har avbetalning på bil, TV, hus, barnrelaterade saker (dagis etc), Internet (orimliga taxor - inför flatrate istället) och - dator är inte alls bra. Kostnaden på 2000 kronor/år gör att datorn blir en ”lyxpryl” och då har vi direkt backat till 70-talet/det tidiga 80-talet i utvecklingen, d.v.s den tid då en IBM PC kostade 60.000 kronor (i dåtiga penningvärde). Spridningen av datorer till de svenska hushållen skulle bromsas, eftersom många omedelbart skulle dra öronen åt sig om de måste betala så mycket som 2.000 för maskinen. Lägger man dessutom skatten per dator blir det ännu värre. Jag själv (som har tre datorer) skulle i.s.f tvingas betala 6000 kronor om året. Effekten skulle bli att folk tvingas skrota en massa datorer i onödan eftersom de inte gar råd med mer än en. (Det låga andrahandsvärdet på ”hemdatorerna” gör det lönlöst att försöka sälja dem begagnat.) Det onödiga skrotandet betyder meningslös miljöbelastning och fördyrar hanteringen i onödan. Staten ska dessutom inte hindra folk från att ha flera datorer.

 

Även om skatten skulle utformas så att den är 2000 oavsett hur många datorer som man äger är den helt felaktig.

 

Fler nackdelar med datorskatt

 

Att göra datorer till lyxprylar genom en årlig skatt på 2000 kronor är farligt för Sveriges konkurrenskraft. Datorförsäljningen skulle också påverkas negativt och orsaka konkurser med åtföljande arbetslöshet och förluster för samhället. Det skulle också minska vinsten med datorskatten avsevärt.

 

Om man betänker att alla datorägare betalar moms (25 %) på maskinen och allt de köper till den kan man redan nu säga att de betalar mycket i skatt. Ytterligare 2000 är helt onödigt, om man betänker följande:

 

En dator ersätts två år efter inköpet med en ny. Om de två maskinerna per styck kostat 16.000 kronor exkl. moms ger det 4.000 kronor per dator. Eftersom de behålls två år (vardera) tjänar staten totalt 8.000 kronor på kunden, vilket är dubbelt så mycket som datorskatten skulle ge. Räknar man dessutom in momsen på allt som datorägaren köper till sin dator (t.ex tidskrifter, tillbehör, program, spel) o.s.v blir det ännu högre vinst för staten i dagsläget, vilket gör att datorskatten blir felaktig och onödig.

 

Jag skulle aldrig betala

 

Jag skulle verkligen inte betala någon datorskatt om det införs. Orsaken är att den är så vansinnig och ogenomtänkt. Av samma anledning har jag bestämt mig för att bygga om TV:n till monitor och därmed lagligt slippa TV-licensen. I värsta fall kastar jag ut mina TV-apparater p.g.a den hutlösa avgiften. Datorerna skulle jag behålla även med datorskatt. Dock med alla säkerhetsåtgärder mot Datortjänst vidtagna, för jag betalar aldrig 2000 kronor p.g.a att någon rånare hittat på det. Jag kommer att slåss på barrikaderna mot datorskatten om den skulle bli verklighet.

 

/Matts-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon norr om Dalälven har nytta av Öresundsbron vet jag inte, men med tanke på att största delen av Sveriges befolkning bor söder om Dalälven så vet jag inte hur relevant det är i just denna frågan. Men jag håller med dig i sak att en sådan enorm investering som Öresundsbron är tveksam ur samhällsekonomisk synpunkt (även om det säkert har gjorts 100-tals rapporter som säger det motsatta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som Malmöbo är Öresundsbron en vettig investering. Före bron var transportsituationen över sundet inte alls bra.

 

Återbetalningen av investeringen görs med avgifterna som bronyttjarna betalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju så att vi Norrbottningar får betala delar av bron... vi som inte ens kan nyttja den därför att vi sätter oss inte i bilen och kör 200 mil för att komma till Köpenhamn.

 

Vi får betala ändå, genom högre avgifter på sov/liggvagnsbiljetter och högre flygbiljetter.

 

Det borde vara de företag som drar nytta av bron som skulle betala och inte vi Norrbottningar som mest troligt aldrig kommer att se bron annat än på vykort.

 

Jag ser hellre en allmän skattehöjning än en punktskatt på de transportmedel som används mest av de som bor i Norrlandskommunerna.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största delen av bron är faktiskt avgiftsfinansierad som någon annan nämnde tidigare. Men det är klart att ni Norrbottningar får bidra med några kronor. Mot det kan ställas bygget av Högakustenbron samt den nya Botniabanan som vi andra svenskar (som inte bor i Norrland) får betala. Malmöborna sätter sig knappast i bilen/tåget och åker upp till Kiruna. Detta är två investeringar som verkligen kan diskuteras samhällsekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu är det ju så att det är bestämt att Öresundsbron ska betalas med punktskatter, dvs högre avgifter på flyg- och tågbiljetter. Bothniabanan och Högakustenbron betalas dels av staten men också av de kommuner som drar nytta av bron och banan. Punktskatter är klart mer orättvist eftersom det då är bara några få som drabbas.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått är det tvärtom så att den absolut största delen av byggkostnaderna täcks med lån som tas av Öresundskonsortiet. Sedan drivs drivs bron "företagsekonomiskt", dvs man tar ut en avgift för passage. Jag har läst att staten och EU lämnat vissa stöd, men dessa är ganska blygsamma om man ser till de totala kostnaderna.

 

En punkskatt är ju, tvärtemot vad du säger, till för att de som utnyttjar något också ska betala för det. Tex endast de som köper alkohol betalar alkoholskatt och dessa pengar ska sedan finansiera tex sjukvård och behandling pga alkoholen. Det är väl mer rättvist än att beskatta alla, dvs även de som inte dricker?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sätter de då punktskatt på flyget och tåg??????? Borde isåfall vara vägtullar ellet nåt sånt.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matts-Erik Lindmark.

 

Jag skall försöka besvar ditt inlägg.

 

Jag har inte så mycket tid över, därför det långa dröjsmålet.

 

Hur skall man se på internet ur kostnadsperspektivet som är i

dag för internettrafiken, ja den kan väl inte bli så mycket bättre

än vad den är, alla kan ju få det fasta pris som Du tydligen

efterfrågar så mycket och tycker är så bra. Det är inget att jämföra

med tidningar, radio, TV etc. Det går inte att jämföra internet med

TV och därför kan även tidstaxor vara bra, internet är int kollektiv

företelse för samhället, vilken i samhället har intresse av att en

massa tonåringar sitter den största delen av dagen och spelar spel.

Vist äger Telia accesnätet, men det har ingen betydelse alla kan

få ett fast pris på internet oavsett var de bor i Sverige, Telias pris

är helt ovesentligt. Telia har höjt priset på lokalsamtal och sänkt

priset på internet och detta är fel, det skulle vara tvärtom plus

datorskatt även en internetskatt på 50% av telekostnaden. Ja vad

jag kan förstå så måste Du sucka vidare, varför inte be om hjälp av rånarparti.

Om Sverige är ett U-land inom it det får utlandet bedömma, och

Mig veterligen så har de väl gjort det ett flertal gånger, titta på

KISTA. Vist skall samhället beskatta lyxkonsumtion och ett av

den största lyxkonsumtion som finns i samhället i dag det är

internet som den är nu, undantag till fullo är alla samhälsnyttiga funktioner

resterande användare skall debiteras en datorskatt vadför inte

även en internetskatt som Du föreslog

 

Hälsningar

en skattefrälse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de utskick jag har från Øresundsbro-konsortiet står det att den ska betalas med avgifter för nyttjandet. En enkelresa med personbil kostar 275 kronor/överfart de första fyra gångerna, sedan sjunker priset till 150 kronor och slutligen till 100 kronor. Tågbiljetten över bron, Malmö C - København H kostar 70 kronor (med Øresundståg).

 

Detta med punktskatter som finansieringmedel har jag inte hört talas om tidigare och det framgår inte heller av utskicken, som sagt var. Petra, om du har någon länk så är jag mycket intresserad av infon om punktskattefinansieringen av bron. I Malmö sägs det inte ett knyst om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, du är otroligt naiv *suckar*. Internet är ett massmedium, ditt uttalande om "tonåringar...." är rent svammel och en FÖRDOM (åh, jag är allergisk mot FÖRDOMAR).

 

Jag använder Internet till att söka info om sådant som intresserar mig (bl.a flygtekniska saker, kolla in min hemsida i användarinfon). Mediet är främst för information och jag kallar det massmedia, det ger nyheter och mycket, mycket annat. Du kallar det för "lyx", i så fall är även TV lyyyxxx. Internet är intressant för samhället, det är en förträfflig informationskanal och ett superbt komplement till TV och tidningar.

 

Du påstår att alla kan få ett fast pris på Internet, då är du tyvärr okunnig om de förhållanden som råder. Telia äger accesnätet och kontrollerar priserna på lokalsamtal. "Konkurrenterna" är bara samtalsförmedlare och kan inte konkurrera. På modemuppkopplingar existerar inget fast pris, bara Netlinks "Flatrate" som kostar 595 kronor i månaden och bara gäller ett utvalt nummer. För att få ett fast pris måste man i Sverige ha bredband och det är INTE tillgängligt för användarna, det har jag skrivit i mitt inlägg och förklarat. Synd att du inte förstod detta, men vä(n)stermänniskor brukar inte förstå sådant :-(.

 

Dessutom propagerar du för HÖJNING av kostnaden för Internet-användning! Om du får igenom detta är Sverige direkt bortsopat från den tekniska utvecklingen, eftersom modern datorteknik inbegriper Internet. Dina tankar om "lyxkonsumtion" påminner om motsvarigheten i Östländerna. Där kallade man t.ex bilar för "lyx", körde ner den industrin i botten, förbjöd tillverkarna att producera moderna konstruktioner etc. Däremot satsade man på flygindustrin som är mycket utvecklad i Ryssland och producerar kvalitativa konstruktioner. Felet som gjordes var att man kallade olika saker för lyx och satte ohemula priser på dem. Det försämrade välståndet och dina myter om Internet är samma sak som där.

 

Höjs priserna på nätet kommer folk att strunta i Internet och Sverige halkar efter direkt, eftersom man i andra länder mer och mer utvecklar nätet och teknologi baserad på det. Ett fast pris och snabba uppkopplingar är av nöden och är INTE "lyxkonsumtion".

 

Internetskatten och datorskatten är idiotisk, det kostar fläsk och ger lite. Läs mitt andra inlägg om detta, men eftersom du verkar vara vänstervriden blir det nog svårt att förstå hur en skatt kan vara dålig. Det måste ju vara superbra att skatta och skatta och skatta hela tiden.

 

Detta med beskattning av "lyxkonsumtion" är mycket farligt, som jag skrev innan. Kallar man bilar, datorer, Internet, hemelektronik m.m för "lyx" och orsakar sådana priser på dessa att folk inte har råd förlorar landet möjlighet att bygga upp industri inom sektorerna. Varför tillverka hysteriskt beskattade produkter som säljer dåligt? Som jag skrev körde man med ditt resonemang i Öststaterna på bl.a bilindustrin och vad hände: jo, utvecklingen av bilarna och konsument-elektronik raserades. Bortsett från vissa lyckade modeller (Tatra bl.a) kom katastrofalt bristfälliga konstruktioner som Trabant och Wartburg 353 ut på marknaden. Teknikerna på den sistnämnda fabriken med chefskonstruktören i spetsen hade tagit fram en utmärkt boxermotor, men vad gjorde politikerna? Jo, de FÖRBJÖD fabriken att tillverka den! De menade att den gamla 30-tals-motorn var så bra att något modernt inte behövdes.

 

Sådana effekter blir det med indelningen i "lyxartiklar". På datakommunikation syns det tydligt: ISDN, t.ex togs fram på 70-talet och år 2000 är det fortfarande "lyx" i Sverige p.g.a ohemul prissättning. Det är en effekt av dina idéer: teknik införs inte p.g.a att någon häst-och-vagn-är-hightech-politiker fått för sig att det är "lyx" och gör grejen så dyr att dess införande bromsas effektivt. Det leder till eftersläpning och dålig konkurrenskraft, bl.a genom utebliven industri och tillverkning (som jag nämnde).

 

Eftersom du uttalar dig så naivt kan jag säga en sak: du borde få betala minutavgifter på 10 kronor/minut på din usla lilla TV-apparat som du omhuldar. Dessutom borde man införa en avgift om 1 kronor/ord i tidningarna.

 

Du frågar om Rånarpartiet: det är mitt parti för sådana som dig. Här är info om det:

 

Rånarpartiets väljare, hur vet man att man tillhör målgruppen?

 

Svar: om du resonerar på följande sätt, samt använder dessa argument för att försvara de vansinniga priserna på Internetanvändande i Sverige tillhör du definitivt målgruppen. (Citat ur svar från Fella-chefer i Internetworld):

 

"När det gäller trafiktaxorna är det ett faktum att Sverige ligger under genomsnittet i Europa och världen i övrigt.... Surfpriserna i USA är gynnsamma för storförbrukare. För låg- och genomsnittsförbrukaren är dock de svenska priserna bättre...... Att betala i proportion till hur mycket man använder en tjänst anser vi vara rättvist och affärsmässigt."

 

Slut på citat av chefen T.R i Internetworld nummer 9/1999.

 

"....Telia i en internationell jämförelse har mycket låga avgifter för såvlä telefoni som Internet. En normal nätanvändare betalar i snitt c:a 130 kronor per månad (inkluderar såväl tidsavgift och årsavgift). En användare i USA betalar ofta en fast avgift om 19.95 dollar (160 kronor) per månad. Det intressanta är att de använder Internet ungefär lika många timmar (f-n läser bibeln säger jag, min anm). Den modell med fast pris som används i USA har emellertid skapat stora problem då extrema storförbrukare aldrig kopplat ner sig..... (telenätet blockeras enligt Felia). Detta är en konsekvens av fast pris som jag tror att de flesta finner oacceptabelt." Slut på citat.

 

Också hämtat ur IW.

 

Rånarpartiet vänder sig som sagt till alla som delar de uppfattningar som återgivits här ovan. Resonemanget om betalning efter användning är mycket intressant och gör att Felias chefer bör stödja partiets förslag om minutavgifter på vägarna, samt radio/TV. Dessa förslag beskriver jag här.

 

"Minuttaxor på vägarna."

 

Rånarpartiets förslag om minuttaxor på vägarna grundar sig på att det nuvarande systemet med vägskatt är felaktigt. Det beror på att alla betalar lika mycket oavsett hur mycket de nyttjar landets vägnät. Detta är ju, som Telia-cheferna påpekar, helt orimligt och måste ersättas av ett system där man betalar efter användningen. Partiet föreslår att följande taxor och avgifter införs:

 

Motorväg dagtid: 2 kronor per minut plus 40 kronor i påfartsavgift.

Motorväg kväll: 1 krona per minut plus 40 kronor i påfartsavgift.

Landsväg dagtid: 1 kronor per minut (ingen påfartsavgift)

Landsväg kvällstid 75 öre per minut (ingen påfartsavgift)

Stadsgator dagtid: 1,50 kronor per minut, samt stadsavgift 40 kronor

Stadsgator kvällstid: 1 krona per minut, samt stadsavgift 40 kronor

 

Detta system ger, som Telia-chefen påpekar, ett rättvist och affärsmässigt betalningssätt som gör att de som knappt använder vägarna slipper betala för de som kör mycket.

Betalningen görs i betalstationer, där bilisten betalar påfarts/stadsavgiften. Han/hon får också hyra en vägbizz för 100 kronor. Den lånas ut i betalstationen, registrerar tiden användaren kör på vägen och lämnas tillbaka i de stationer som ligger vid avfarterna. Där återfås 50 kronor av hyresavgiften 100 kronor och vägbizzens ställning noteras tillsammans med bilnumret. En faktura kommer varje månad med en detaljerad förteckning över hur mycket man kört, samt på vilka vägar man kört. Det går att dela upp betalningen månadsvis eller kvartalsvis.

Vägskatten betalas till Vägia.

 

Vid övergången till minuttaxor kommer Vägverket att byta namn till Vägia. Detta företag äger vägnätet och tar hand om avgifterna och ansvarar för betalstationerna och vägbizzarna.

 

Konkurrens och avreglering kommer att införas efter 2 år. Det betyder att företag som Väg 2, Vägnordia, Väglink, SuperVäg m.fl får hyra in sig på motorvägarna och landsvägarna. De har rätt att ha folk i betalstationerna som delar ut egna vägbizzar.

Kunderna kommer att kunna teckna Vägavtal med de andra företagen och kör alltid med deras vägbizzar automatiskt på motorväg/landsväg genom att de klistrar dekaler på sina bilar med texten "Vägavtal med xxx". Vägskatten kommer dock inte att påverkas, utan betalas till Vägia även om man har avtal med ett annat bolag.

I städerna äger Vägia hela nätet vilket betyder att alla som har avtal med t.ex SuperVäg måste slå in deras kodnummer innan de kör ut. Gör de det registreras minutavgiften hos det förvalda bolaget. Glömmer man kodnumret registreras nyttjandet av Vägia och en faktura därifrån dimper ned. Konkurrenterna blir i praktiken förmedlare, eftersom allt bestäms av Vägia. Detta kommer att göra att priserna på landsvägar och motorvägar sjunker, medan stadstaxorna i princip inte påverkas alls.

 

"Minuttaxor på Radio/TV"

 

Rånarpartiet anser även att dagens system med en TV-licens som berättigar till obegränsat tittande är orättvist. Även här beror på det på att alla måste betala lika mycket, vilket gör att de som tittar lite ändå får betala för storförbrukarna. Därför (med stöd av Telias uttalanden) föreslår partiet att minuttaxor införs, förutom den vanliga licensen. Taxorna ska vara 40 öre i TV eller radiostartsavgift, samt 23 öre per minut dagtid och 11,5 öre per minut kvällstid. Man kommer att tvinga folk att installera en taxameter i sina TV-apparater som en gång i månaden kontaktar Radiotjänst och meddelar ställningen. Det innebär att TV:n ska kopplas till telefonnätet. Taxametern har nämligen ett inbyggt modem.

Försöker man fuska genom att inte installera taxametern, eller manipulera den, väntar dryga böter och polisanmälan. Kopplar man inte TV:n till telefonnätet går den inte att använda. Mer om dessa säkerhetsfunktioner står i de papper som Radiotjänst skickar ut då förslaget går igenom.

 

Det kommer att stå följande i materialet:

 

"Bäste Kund. Radiotjänst har, efter ett riksdagsbeslut, blivit ålagda att införa minuttaxor på TV-tittandet, samt radiolyssnandet. Priserna är de samma som Telias och gör att större rättvisa uppnås. De som tittar lite på TV slipper finansiera storförbrukarnas tittande, vilket är ett rättvist och affärsmässigt system.

SVT/SR:s sändningar kommer att kräva taxameter efter årsskiftet. Dessa taxametrar fås gratis hos radio/TV-handlarna. De installeras enkelt i TV:n och har uttag för telefonsladd. I apparaten ingår nämligen ett modem (2400 bps) som varje månad skickar in aktuell mätarställning till Radiotjänst. Utifrån detta produceras fakturan som specificerar vilka kanaler man tittat på, samt hur länge."

 

Dessa två huvudförslag kommer att följas av rekommendationer på minuttaxor på bussar, tåg och flyg.

 

Varför vill Rånarpartiet införa dessa taxor?

 

Som nämnts anser partiet att man ska betala efter hur mycket man använder olika saker. Det bästa sättet är då att betala per minut. Fördelarna med detta är att storförbrukarna får betala det de ska betala, samtidigt som medelförbrukarna slipper subventionera. Det ökar rättvisan och är en korrekt metod. Stöd för förslagen har Rånarpariet av Felias chefer, som resonerar exakt som vi gör. Därför räknar vi med att Felias anställda röstar på oss år 2002.

 

Kära Felia-älskare och andra med Felia-försvarande åsikter! Stöd oss i kampen FÖR minuttaxorna!

Vi kämpar MOT alla som vill införa flatrate! Därför behöver vi ditt stöd. Gå med i Rånarpariet genom att skicka in ett vykort på adress:

 

Rånarvägen 11

Rånarboda

Postnummer: 145678990

Box: 8798033214678090521389124710875015-Rånarpartiet-321

 

Vi kommer att inviga en webbplats snart. Mer info om denna följer.

 

MVH: Matts-Erik, kanske partiledare i Rånarpartiet.

 

RÅNARPARTIET - PARTIET FÖR ALLA TELIA-ÄLSKARE!

 

Älskar du Telia och försvarar deras agerande mot svenska

Internet-användare? I så fall ska du fortsätta att läsa,

för jag har goda nyheter. Jag har nämligen tänkt att starta

Rånarpartiet som har dessa personer som målgrupp.

Målgruppen är helt enkelt de som anser att Sverige inte ska

ha flatrate på lokalsamtal, samt de som vill bromsa in

bredbanden.

 

Tillhör du INTE de som har dessa åsikter eller liknande

diton så kan du sluta läsa här och gå vidare till ett annat

forum.

 

Jag tänkte se om det är värt besväret att starta

Rånarpartiet. Därför tänkte jag berätta hur detta parti

vill råna folket på samma sätt som Fella (Felia).

Partiprogrammets första punkter lyder som följer:

 

1. Rånarpartiet verkar för fortsatta minutavgifter på

Internet, för det måste ju alla förstå att telenätet brakar

ihop om man inför flatrate.

 

2. Rånarpartiet föreslår minutavgifter för TV och radio.

Taxan ska vara 40 öre i startavgift (då man slår på

TV:n/radion) och 23 öre per minut på dagarna. På kvällarna

11,5 öre per minut.

 

3. Rånarpartiet föreslår taxor på tidningar som beräknas

efter sidantalet. 1 kronor per sida ska en tidning kosta,

samt 5 kronor i "inköpsavgift".

 

4. Rånarpartiet vill att minutavgifter på motorvägarna

införs. Detta betyder att det ska kosta 1 kronor/minut att

köra på en motorväg. Tiden kontrolleras med en sändare i

bilen som signalerar när man körde ut på autostradan. Samma

sändare skickar också ett meddelande när man lämnar den.

Räkningen skickas ut av vägverket och betalas en gång i

månaden.

 

5.....

 

Om tillräckligt många Felia-älskare och försvarare anmäler

sig här (100 st) kommer jag att dra igång rånarpartiet.

Partiprogrammets första punkter kommer att vara de som står

här.

 

MVH Matts-Erik, kanske partiledare i Rånarpartiet.

 

Detta är vad Rånarpartiet verkar för och ditt himlasvävande prat om "lyxkonsumtion" gör att du passar som väljare. Rånarpartiet vänder sig nämligen till sådana som dig.

 

PS. Införs dina och M. Ltd 1:s förslag kommer jag att emigrera till ett annat land som inte är vansinnigt (räkna ut det själv) inriktat som Sverige. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra Holmström.

 

Du tror inte att folk tycker det är rimligt att betala ännu mer skatt.

Nej det tror inte Jag heller, inte förän den dagen de hamnar på sjukhuset

då sitter de där på sina stolar och beklagar sig att många väldigt

många av de anställda inom vården har flyttat till Norge, Jag är

helt säker på att DU är en av dem som instämmer i klagokören.

Du skall i stället tala om för alla i din närhet vad nöjd Du är med

den låga skatten och de myckna lite vårdpersonal som samhället

nu har anställdt. Beskatta lyxkonsumtion ja det är helt rätt, samhället

skall utdebitera minst 2000:-kr per år för var dator, det finns

ju förslag även på internetskatt, ett mycket bra förslag. Nej inget

är absolut nödvändigt mer än att skatteuttaget är så högt att

samhället fungerar bra, därför datasdkatt. Skattepengar till Öresundsbron, Högakustenbron,

bidrag till alla vägar i norrlands inland, delvis även till kustlandet, för enligt

dig så har ju inga boende i södra Sverige nytta av dessa vägar.

Jag vet inte om Du har glömt bort att man kan åka tåg, det enda

färdmedel som är miljövänligt. Om vi nu hade dataskatt så

kunde ju samhället tillskjuta yterligare med pengar till landet

norr om Dalälven. Moms är ingen skatt, det är en Mervärdesavgift.

 

Hälsningar

Matssons

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördomar och myter:

 

Fördomar är följande: "Ryska flygplan är farliga", "ATR är farligt", "Internet är ett medium för spelgalna ungdomar", "Flatrate är tillgängligt för alla i Sverige" o.s.v.

 

Allt detta är FEL och åter FEL och det smärtar mig att höra uttalanden om detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard Ståhl.

 

Att betala skatt det tycker även Jg inte om, men Jag har insett

vikten av att inbetala skatt, jag behövde skolor till både Mig

och mina barn, Jag kommer att behöva besöka sjukhuset/en,

Jag kommer att behöva pension en förhoppningsvis en vacker

dag, för att inte tala om allt övrigt i samhället, Jag är i stort

behov av polisiär verksamhet, titta på gatorna, läs i tidningarna

så får Du se. Alla skatter hopdragna, oavsett namn i underrubrik

så finns det bara en kassa att ta ur för samhällets medborgare

och det är Stadskassan när den är tom då har Vi samma problem

som England titta i Chelsa, Frankrike titta på maniskorna, utliggarna

efter floden rinnande genom Paris, titta runt Eifeltornet, titta i Tysklands

alla storstäder, titta på elendet i Oslo Norge ja det finns mycket

mycket mer problem. Dessa problem hade inte behövt finnas i

så stor utsträkning om Datorskatt hade införts i dessa länder,

men det kommer förhopptningsvis.

 

Hälsningar

Matssons

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matts-Erik Lindmark.

 

Nej detta är lite fel Du har inte betalt skatt på din dator, MOMS

är inte skatt på datorn utan det är en mervärdesskatt altså det

är en skatt på ditt mervärde, en skatt som du skulle få tillbaks

om Du t.ex. tog ut den ur landet, sålde den då har Du ingetmervärde

och då får Du tillbaks om varan är såld för samma belopp och

fakturan kan uppge det rätta WAT-numret. OMS är en äldre version av

nuvarande MOMS och är en tidigare omsättningsskatt ej att förlika

med MOMS. Nej detta är fel Svenska staten kan aldrig förtjäna

några medel, svenska statens tillsatta tjänstemän kan endast

fördela om de inkommna skattemedel till landets medborgare.

Du skriver inte illa, Jag förstår inget. Det för tillfället viktigaste

nytillkommna och viktigaste skatteobjekt är dataskatt på varje

dator helst efter storlek.

 

Hälsningar

Matssons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik Gustavsson.

 

Du säger att 30% av din lön går till skatt till Stat och kommun,

detta är nu lite fel för den som betalar 30% av sin lön i skatt

betalar ingen Statsskatt på den lönen den är tyvär för låg. Moms

betalar alla, ja nästan alla i vart fall, det borde ju vara så att alla

inbetalar sin mervärdesskatt. Det rättvisa med att uppta statliga

och kommunala subventioner och bidrag skulle vara densamma

som att inbetala sin rättmätiga del av skatten. Det finns ju en mycket stor mängd utgifter

som den Svenska staten har extra för internet, se bara på vad

som togs från Telia det var ca 9000 Miljoner, detta var bara en del

det finns mycket mer att peka på. Var krona som går ut ur Sverige

är en förlust av samma storlek, hur länge kan Svenska folket hålla på med detta.

2000:-kr är inte så lite pengar för Mig, men om Jag ser till samhällets

kostnader så är det mycket liten kostnad ca 0,50 kr per timme

vid 12 timmar internetanvändande per dag. Vad Jag vet så betalar

alla fritidsbåtar bränsleskatt, en segelbåt betalar ingen skatt på

vattnet, ej heller ett flygplan i luften, däremot betalar flyget

bränsleskatt. Det vi nu tillsamans skall införa är en datorskatt

på futtiga 2000:-kr per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så enligt ditt resonemang så är Sverige ett u-land inom IT bara för att Sverige inte har flatrate... det kan jag verkligen inte hålla med om!!! Det finns betydligt viktigare faktorer som avgör om ett land är underutvecklat inom IT än priserna för på Internetuppkoppling. Viktigare faktorer är t.ex. att utbildningarna vid landets tekniska högskolor håller hög kvalitet samt ett företagsklimat som gynnar IT-företag (och givetvis även andra företag) att etablera sig och utöka sin verksamhet i Sverige.

 

För övrigt tycker jag inte att priserna på fast telefoni i Sverige är alltför höga, däremot är priserna på mobil telefoni på tok för höga! Inom den mobila telefonin råder fri konkurrens och trots det är priserna fortfarande mycket höga... vad är det som säger att priserna på fast telefoni skulle sänkas om konkurrensen släpptes fri?

 

<citat>

Flatrate införs på lokalsamtalen (d.v.s samtal inom samma riktnummerområde). Det nuvarande systemet med ”lokalsamtal i hela landet” tas bort och ersätts av en modell där minuttaxor utgår för fjärrsamtal (samtal till andra riktnummerområden).

</citat>

Menar du att fjärrsamtal ska subventionera lokalsamtal? Ska priserna höjas på fjärrsamtal? Personligen uppskattar jag mycket som det är idag med samma pris över hela landet!

 

Slutligen en fråga till dig: Hur ska flatrate finansieras? Ska det vara en högre fast avgift? Ska den högre avgiften gälla för alla (även de som ringer så lite så att de skulle förlora på en höjd fast avgift)?

 

/Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du visar tyvärr att du är en fanatisk "skatt, skatt, skatt-inriktad" person. Jag vet vad moms är, begrip att den är 25% även på datorer, alltså får staten redan skatt av mig när jag köper dator. Ju dyrare den är, desto mer får de. Förstår du detta?

 

Dessutom påstår du att du inte förstår mina inlägg. Vad är det som är så konstigt? Förstår du inte mitt räkneexempel på vad den byråkratiska datorskatten kostar? Läs bättre nästa gång, annars kan jag konstatera att du är vriden åt vänster. Får jag fråga, vilket parti röstade du på i förra valet? Jag röstade på moderaterna i alla fall, men av dina inlägg att döma är det nog lilla s eller v som fick din röst.

 

Jag kommer aldrig att betala skatt för mina datorer, det får du tycka vad du vill om, men så är fallet. Jag kommer inte heller att avstå från dator p.g.a datorskatt, istället kommer jag att vägra betala. I värsta fall flytta från den sista sovjetstaten: Sverige.

 

Som sagt: förklara vad du inte begriper i mina inlägg. Jag förstår vad jag skriver, så tala om vad som är så avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Kan du svara på en enda enkel fråga?

Varför ska vi höja skatterna ännu mer med tanke på att vi redan har det högsta skattetrycket i världen och inte den bästa välfärden?

 

Jag har påvisat detta med källhänvisning och om du inte kan bevisa motsatsen skulle jag vilja att du utgår från att det stämmer i ditt svar. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Kan du förklara skillnaden mellan mervärdesavgift och skatt för mig?

Jag har väldigt svårt att se detta som något annat än ordklyveri.

 

mvR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet ska vara tillgängligt till fast kostnad, punkt. Inser du inte detta tänker jag föreslå minutavgifter på TV-tittandet (Rånarpartiet). Du tycker om lokalsamtal i hela landet. Det gör inte jag alls. Istället ska man ha en modell med flatrate på lokalsamtalen, men det måste finnas olika abonnemang. Ex:

 

Bas-telefoni: 130 kronor/månad. Som idag: ingen flatrate på lokalsamtalen.

 

Brons-telefoni: 200 kronor/månad. Lokalsamtal med flatrate, minuttaxor på fjärrsamtal ex 23 öre/minut dagtid, 11,5 öre/minut kvällstid.

 

Guld-telefoni: 300 kronor/månad. Lokalsamtal med flatrate, samt flatrate på två eller tre utvalda fjärrnummer.

 

Vill du inte ha flatrate, beställ ett bas-abonnemang. De som har nytta av flatrate har de dyrare formerna som ger detta. Alla blir nöjda. Du som kanske aldrig använder telefonen ska ha bas-modellen för 130 kronor per månad, medan de som har Internet via modem eller ringer mycket använder de andra abonnemangsformerna. Systemet passar alla, ingen behöver gnälla på det du nämnde: "Jamän, jag använder inte telefonen, varför ska jag betala mer....".

 

I USA har man flatrate på lokalsamtal och minuttaxor på fjärrsamtalen, d.v.s det system som jag förespråkar.

 

Detta med U-land. IT handlar om tillgången till tjänsterna. E-handeln och liknande webbaserade tjänster slår inte så länge vi inte har flatrate. Ett land som har dyrt Internet är ett IT-U-land. Det gäller Sverige i allra högsta grad, där surfningen kostar 87.600 kronor om året vid maximalt nyttjande mot c:a 2000 kronor i USA.

 

Tillgången på bredband är usel i landet, främst beroende på att tjänsterna inte är tillgängliga för slutkunden. Tjänster som kräver kollektivanslutning trots att de kan erbjudas direkt (som ADSL) är en underutvecklad företeelse. Dessutom menar du inte att priserna skulle sjunka om konkurrens infördes på fasttelefoni! Du menar alltså att bara man har monopol är priserna låga. I.s.f kan du väl förklara för mig varför priserna på monopol-marknader är högre än på konkurrensutsatta diton?

 

På mobiltelefonsidan håller jag med om att priserna är för höga, men det beror på att företagen kan sätta vilka priser de vill. Dock börjar det bli billigare genom konkurrenternas försorg. Tele2 "FlatRate" är ett exempel på detta.

 

Tittar vi på den tekniska utvecklingen säger jag bara: Sverige, utvecklat? Ha! Inom datorsidan har det mesta kommit från USA. "Svenska datorer" innehåller amerikanska komponenter, mycket märkligt för ett land som är "så utvecklat inom IT". Är man så utvecklade ska man tillverka själv och utveckla själv!

 

IT-innovationerna kommer från andra länder än Sverige. Själv har jag tre datorer, ingen av dem är svensk, utan alla kommer från amerikanska företag (IBM och Apple). Komponenterna i dem är inte heller svenska, de är konstruerade i USA och tillverkade bl.a i Asien. Inte ens den "svenska" datorn Compis på den gamla goda tiden innehöll "svenska komponenter", utan återigen, amerikanska. Jag kommer aldrig att kalla Sverige för ett ledande IT-land så länge datorerna inte är konstruerade eller tillverkade i Sverige av svenska komponenter, Internet är dyrt, bredband kräver kollektivanslutning, ADSL bromsas in o.s.v. Att räkna på datortätheten är totalt missvisande. Man kan aldrig ranka länder efter datortäthet, biltäthet och dra utvecklingsslutsatser av det.

 

Ex: om jag skänker ABC80 till Somalia i stort antal (alla får varsin) kan jag sedan mäta detta och skriva en rapport:

 

"Somalia är mycket IT-utvecklat eftersom befolkningen har tillgång till datorer. Datortätheten är mycket hög, 1 dator/person."

 

Det är fullständigt missvisande, eftersom det inte svarar på frågorna: Vilken standard har datorerna, vad kostar dem, vad kostar Internet, tillverkar landet datorer av egna komponenter etc.

 

Nej, ett IT-utvecklat land har följande egenskaper:

 

1. Flatrate på Internet (vare sig det är bredband eller modemuppkoppling).

 

2. Inhemsk R & D inom datorområdet. Egen tillverkning av persondatorer (inga amerikanska CPU i "svenska datorer t.ex".

 

3. Bredband som är tillgängliga för enskilda kunder (ADSL). Inget krav på kollektivanslutningar av fastigheter.

 

4. Hög teknisk standard på datorutrustning o.s.v.

 

Punkt 2 är underordnad de andra punkterna. Uppfylls 1, 3 och 4 kan landet kalla sig utvecklat.

 

Sverige faller på dessa punkter:

 

1. Ingen flatrate på modemuppkopplingar. Bredband ej tillgängligt för slutkunden.

 

2. Datorerna som monteras i landet består av utländska komponenter. Ingen inhemsk R & D och tillverkning av processorer och liknande tunga komponenter.

 

3. Bredband kräver kollektivanslutning.

 

4. Standarden på datorerna är varierande. Den allmänna datormognaden är bristfällig och slagsidan mot ett system är för stor. Kunskaperna om de olika operativsystemen är dålig, eftersom utbildningar och annat är Windows-inriktade. Personalköpen har påverkat konkurrerande företag negativt genom att de stängts ute från upphandlingarna.

 

Du talar om utbildning i Sverige. Får jag fråga, menar du att svenska tekniska utbildningar är bättre än i USA? Om du gör det så ge mig lite källor för de "undersökningarna" vill jag gärna studera själv.

 

Jag kommer aldrig att kalla Sverige ledande inom IT om landet fortsättningsvis ser ut som idag. Ett annat exempel på underutveckling är ISDN, en 70-talsteknologi som fortfarande har "lyxig" prissättning. Sådana saker påverkar "utvecklingsplaceringen" negativt. Nej, ett land som är IT-utvecklat är däremot USA. Där uppfylls mina fyra punkter. Innan de uppfylls i Sverige kommer vi att ligga efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...