Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskatt


matssons

Rekommendera Poster

Vadför finns det inte datorskatt när det finns bilskatt undrar Jag. Tänk vad

mycket pengar Svenska staten skulle få till stadskassan om varje datorägare

skulle få betala t.ex. ca 2000:-kr varje år. Dessa pengar kunde i sin helhet

slussas över till Svenska pensionärer och pensionärers sjukvård. Ta t. ex. i

skatt på all internettrafik endast 10:-kr per dag av varje internetägare, det

skulle bli så pass mycket pengar till pensionärer och dess sjukvård att alla deras

problem skulle vara lösta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Aldrig i livet! Jag kommer aldrig att betala en skatt på min dator! Det räcker med att man betalar andra skatter, samt moms på allt man köper till maskinen.

 

Nej, istället ska man skära ner all onödig byråkrati, politikernas fallskärmar och omfördela skattemedel. Det är bättre än att införa mer skatter hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Hjälp!

Är du ute efter att skapa debatt har du goda förutsättningar att lyckas.

Sverige har idag det högsta skattetrycket i världen, trots det har vi inte den bästa välfärden.

Kan du förklara det för mig, på ett bra sätt, så ska jag börja fundera på ditt förslag.

 

med vänliga

 

 

Rikard

"Om du betalar skatt ska du inte behöva bidrag.

Om du får bidrag ska du inte behöva betala skatt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: införs datorskatt visar Sverige tydligt att vi är ett IT-U-land, vilket vi redan är, trots att man genom "undersökningar" försöker visa annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<citat>

visar Sverige tydligt att vi är ett IT-U-land

</citat>

 

I vilka avseenden gäller det? Motivera!

 

/Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men jag tror faktiskt inte att folk tycker det är rimligt att betala ännu mer skatt. Det räcker gott och väl att betala flera tusen i moms (skatt) när man köper sin dator. Jag köper dessutom alla mina program så jag betalar mer än nog i skatt. Jag betalar också moms på min Internetuppkoppling.

 

Beskatta hellre lyxkonsumtionen. Datorer är inte lyx utan är en klassfråga och om vi dessutom skulle ha skatt på användandet av datorer och Internettrafik så blir det ännu mer än klassfråga. En del skulle helt enkelt inte ha råd med ytterligare 2.000:- per år.

 

Vore det inte bättre om vi ifrågasatte våra politiker hur det använder de skattepengar som redan kommer in? Är det verkligen nödvändigt med en Öresundsbro till exempel. Har någon annan norr om Dalälven nytta av denna bro? Själv vägrar jag att köra 200 mil för att roa mig med en tur över bron. Det blir både dyrare och mer miljöförstöring än att ta flyget till Köpenhamn.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Skattandet tycker jag är åt H som det är idag. Istället för att införa ytterligare punktskatter föreslår jag att man sänker skatterna generellt utom på de varor man önskar ha kvar en "punktskatteeffekt".

 

med vänliga

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Detta är inget kommunist-trams som Du säkert förstår, en kommunist enligt

Marks läror, så skulle ju all rikedom fördelas mellan alla mäniskor, det var väl

en bra lära en mycket vacker lära. Vem har betalt din skolgång, vore det inte på sin plats

att dessa mäniskor fick tilbaks lite av Dig. Har man så mycket pengar att man

kan köpa en dator då kan man säkert inbetala till skattemyndigheten en så

låg summa som ca 2000:-kr per år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Rikard.

Som Du säkert förstår så är Jag inte ute för att skapa debatt, vadfö skulle Jag vara det.

 

Sverige har inte det högsta skattetrycket i världen, däremot har vi den bästa

välfärden i världen. Vår sjukhusvård är den bästa i världen på grund av att alla

som är sjuka får vård, alla ungdommar som inte ordnar sig ett arbet får betalt

av sammhället ändå, alla ungdommar i dag får en garantipension fast de inte

vill arbeta, de flesta ungdommar köper bil fast de inte har arbete, de flesta

ungdomma har mobiltelefon fast de går i skolan.

Ja det finns mycket mer att skriva om som de Svenska ungdommar har som

inte andra Europeiska ungdommar har. Om Vi nu har det så bra så är det väl

inte för mycket med datorskatt på futtiga 2000:-kr per år, det borde vara lite

högre skatt på varje dator och år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Eeeh... jo, Sverige har det högsta skattetrycket i världen.

http://www.saf.se/ekonomi/fos99/htm/FOSS37.HTM

 

Eeeh... nej. ;)

Vi har inte den bästa välfärden. På c:a 20 år har vi klivit ner från OECD-listans förstaplats till 18 (+/- 2). Och! Då räknas bara Europa i den skalan.

(Jag ska försöka leta rätt på den statistiken som finns på SCB om jag minns rätt, men jag orkar inte ikväll.)

 

Vår sjukhusvård är inte den bästa i världen vad jag vet. Informera mig gärna om jag har fel. :)

 

Jag tycker att det är bra att det finns ett socialt skyddsnät, däremot tycker jag att det är tragiskt att staten betalar ut pengar till de som inte VILL arbeta. Tänk om det inte fanns någon som ville arbeta!? Hur skulle vi driva samhället då? Jag tror personligen att detta är ett av vår tids största problem - att många ungdomar (och äldre också för den delen) har blivit "förslappade"; de får ju ändå pengar från staten... :(

Nej tack!

Nu får det räcka med skatter.

Idag ser vi redan hur många landsortsbor och barnfamiljer drabbas hårt av bensinpriserna. För en del familjer är 2000 kr/år, d.v.s. 166 kr/mån, mycket pengar. Ska de behöva betala en skatt för något de redan har betalat skatt på minst två gånger - en gång i samband med utbetalning av lön samt ytterligare en gång när de köpte datorn (moms).

 

med vänliga hälsningar

 

 

Rikard :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du påstår att Sverige inte har det högsta skattetrycket i världen, kan du nämna ett enda land som har högre? Fast om vi får in fler skatter kan man bygga fler skolor så att du kan lära dig stava, istället för att skriva idiotiska inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen förståelse för varför jag ska skatta för någonting som jag har tjänat ihop till själv ?

Man borde istället sänka skatterna rejält, så att vi får ett företagsvänligt klimat. Då skulle priserna på datorer och tillbehör sjunka rejält så att fler får pengar över till att köpa dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr orkar jag inte kommentera detta inlägg. Jag håller i alla fall inte med på någon punkt, för vi har INTE den bästa sjukvården i världen. En datorskatt är ett vansinnigt jönseri, med tanke på alla avgifter. Om du lyckas införa en sådan skatt går jag under jorden med mina datorer. Eftersom jag har tre stycken skulle det kunna bli 6000 kronor per år, hemska tanke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag redogöra för, jag publicerar inlägget "Telia dyrt Internet..." igen:

 

Internet - ett massmedium som måste ha fast pris!

 

Hur ska man se på Internet ur ett kostnadsperspektiv? Är det något som man ska betala per minut för, eller ska man betrakta det som ett massmedium med andra betalningsformer?

 

Jag börjar med att slå fast att Internet är en sorts massmedia. Därmed ska det betraktas på samma sätt som tidningar, radio, TV etc. Detta betyder att andra avgiftssystem än idag krävs. I.o.m att nätet är att jämföra med TV (i grunden) måste man konstatera att tidstaxor är direkt olämpliga. Detta beror på att massmedia är något som ska vara tillgängligt till en låg kostnad, så att alla kan ta del av informationen, oavsett plånbokens tjocklek.

 

I.o.m att Internet erbjuder samma saker som radio/TV samt mycket mer är det helt klart att massmedia. Inget annat sådant är så fritt och demokratiskt, men för att vara det måste alla ha tillgång till det.

 

Tyvärr är det inte så idag. Det dominerande Telia (Felia) äger nämligen accesnätet och tar därför ut hutlösa summor av de som surfar via modem eller ISDN. De andra telebolagen kan inte göra något åt dessa, eftersom de endast agerar samtalsförmedlare via Telias fasta nät. Monopol-företaget kan genom detta helt styra priserna på lokalsamtal med följden att ”konkurrenterna” på sin höjd kan erbjuda marginellt lägre priser (t.ex 9 öre/minut istället för 11,5 öre/minut på kvällarna).

 

Telia har hela tiden höjt priserna på lokalsamtal, samtidigt som Internet blivit allt mer populärt. Det har lett till en felaktig situation där folk tvingas surfa på biblioteken bl.a för att få ner kostnaderna. E-handeln blockeras också effektivt och kostnaderna för hemladdning av program och annat blir hysteriska. Idag kostar det 23 öre per minut dagtid, samt 11,5 öre per minut kvällstid att använda Internet. Detta betyder 12 kronor per timme dagtid och 6 kronor per timme kvällstid. Det innebär att en anslutning med en fast avgift på 200 kronor per månad betalar sig efter 16 timmar. Surfar man på kvällarna får man 32 timmar för dessa 200 kronor(exklusive öppningsavgift).

 

Resultatet av detta blir att man inte kan nyttja nätet på ett adekvat sätt, eftersom man hela tiden måste hålla koll på teleräkningen. Internet blir helt enkelt en tjänst som inte alla kan utnyttja p.g.a begränsad plånbok.

 

Felia brukar försvara sig med att det är rättvist att betala efter hur mycket man använder nätet. Jaha, i så fall måste man ha minutavgifter på TV-tittandet, eftersom det (med ett sådant resonemang) är fel att en som tittar lite ska tvingas betala för en som tittar mycket. Hur skulle det bli om man införde Telias taxor på TV? Skulle det vara en bra utveckling?

 

Men bredband har ju flatrate, säger några. Jo, det är riktigt och det är därför som detta begränsas kraftigt. Man hindrar bredbandsutbyggnad genom att inte se till att tjänsterna är tillgängliga för användarna. Det är helt omöjligt att ringa och beställa ett bredbandspaket direkt hem. Istället heter det att ”fastighetsägaren måste bestämma sig för att ansluta fastigheten”. Resultatet av detta blir att det går extremt långsamt att få in tjänsterna. Har man dessutom oturen att bo i ett hus där väldigt få har dator och Internet riskerar man att drabbas av att andra hyresgäster tackar nej till bredband, vilket leder till att fastigheten inte ansluts. Effekten blir självfallet att de stackars datorägarna fortsättningsvis rånas av Telia.

 

Com Hem-annonserna är ett exempel på detta. ”Finns och fungerar” säger Telia. Nys säger jag. Prova att beställa ett Com Hem bredbandsabonnemang så får ni ser hur det fungerar. Svaret blir nämligen: ”Fastigheten måste förses med multimediauttag och det kan bara ske när fastighetsägaren bestämmer sig för att koppla in tjänsten. Bor du i villa så går det inte att dra in bredband.”

ADSL-tekniken är ett hot mot Telias monopol. Det kan användas i befintliga nät utan ombyggnad och kan säljas lika enkelt som vanliga modem-abonnemang. Dock har Telia monopol på tekniken och har helt barock prissättning på den. Bor man i hyreshus och ansluts till ADSL Flexicom måste man ha förval hos Felia. Kostnaden blir då 200 kronor per månad med flatrate.

Uppfylls inte dessa krav kostar det saftiga 695 kronor per månad, samt 50 öre per megabyte! Det är så man häpnar!

 

Nej, för att Sverige ska kunna konkurrera måste följande åtgärder utföras:

 

*Telia förlorar monopolet på accesnätet och hindras från att ta ut hutlösa avgifter av andra telebolag.

 

*ADSL släpps fritt och förlorar sin ”koppling” till Telia.

 

*Bredbandsanslutningar görs tillgängliga för användarna genom lagstiftning som förbjuder krav på kollektivanslutningar och liknande. Inte heller tillåts tvånget att ha förval hos ett visst telebolag bara för att man har bredbandsanslutning därifrån.

 

*Flatrate införs på lokalsamtalen (d.v.s samtal inom samma riktnummerområde). Det nuvarande systemet med ”lokalsamtal i hela landet” tas bort och ersätts av en modell där minuttaxor utgår för fjärrsamtal (samtal till andra riktnummerområden). Dock är det

valfritt bland leverantörerna att ha sådana taxor på fjärrsamtalen.

 

Genomförs detta kommer Sverige att ha möjlighet att hänga med i utvecklingen, men det måste genomföras snabbt. Har inget hänt vid valet 2002 får man hoppas att partierna tar upp frågorna, eftersom landets IT-utveckling då hotas allvarligt. Så länge minuttaxor råder på Internet och bredband blockeras och försenas kommer Sverige att vara ett u-land på datakommunikation.

 

Matts-Erik Lindmark

 

Om man inte har insett att minutavgifter och bredbandstjänster som kräver kollektivanslutning är U-landsmässiga ting tvingas jag sucka uppgivet. Den som försvarar det kommer att få Rånarpartiets partiprogram som svar, det kommer kanske redan i kväll. Henke, du får gärna rösta på Rånarpartiet om du tycker att Sverige är världens mest utvecklade IT-land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Krille, Krille... ;)

Lugna ner dig... :)

Jag tror att vi kan undvika personangreppen i diskussionen. ;)

 

med vänliga

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ja jag påstår vidare att Sverige inte har det högsta ej heller det största skatte-

trycket, det finns några grannländer i vår närhet deras namn är t.ex Norge,

Danmark samt Island. Ja det finns flera länder i Europa. I Tyskland har Du

ofta sjukvård om Du har arbete och kan få en skattsedel, som Du säkert vet

så finns det två små talonger överst på skattsedeln den ena är till för sjukvården

den andra är till för att gå till tandläkaren. Om Du inte har något arbete har Du

heller ingen skattsedel och därmed saknar Du de 2 små talongerna och det

innebär att Du betalar hela din sjukvård från egen plånbok. I och med att Du

inte har råd med lite datorskatt så är Jag helt säker på att Du inte har råd att

gå till vare sig doktorn än mindre till sjukhuset. Jag har varit med om tillfällen

när Tyska sjukhus har nekat Svenskar vård på grund av att deras plånbok

varit för liten, detta kan hända oss alla, tänk till lite, det skadar ingen.

 

Jag vill vidare omtala för Dig att där Du är nu där var Jag för mycket länge sen

och där Jag är nu dit kommer troligen aldrig, av en enda orsak döm aldrig

någon utan kunskap i vart fall försök att aldrig lägga di på en så låg nivå

att bättre bemedlade personer undviker DIG.

 

Om Du hade lagt lite mer tid på skolan så hade ditt intilekt varit av sådan

kvalitet att personliga påhopp inte skulle varit Di värdig.

 

På grund av stor tidsbrist så får Du läsa igenom denna skrivelse och rätta de

skrivfel som finns.

 

Hej och ha en bra dag/kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matts-Erik.

 

Vadför kommer Du aldrig att betala skatt på datorer, tänk bara på att så fort

som någon tar sig friheten att importera datorer så förlorar landet på detta, alla

pengar som rinner ur landet försämrar för alla i landet på grund av utflöde av

medel, detta är mycket faligt för folket.

 

Onödig byråkrati vad är det för något, vem skall utgå innom den ofentliga

sektorn utan problem, vi ser ju nu hur det är med sjukvården, skolan och

kommunal verksamhet.

Ja det finns mycket mer att säga men det få Jag väl ta senare.

 

Förslaget datorskatten tror Jag är ett mycket bra förslag. Tack hej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille12.

 

Jag förstår att Du tror att Du har själv förtjänat till din dator själv, men det har

Du säkert inte, det är nämligen på det viset att Jag har betalt en liten del av

din finna dator. Du vet det är på det viset att Jag och min kompanjon förtjänar

mer pengar än vad Du gör och då har vi fått lämna lite pengar till både tull och

framför allt lite till subvention av arbetskraft och de flesta arbetar ju innom

databranchen.

 

Det är ju helt omöjligt att sänka några skatter, och det beror på att företagen

inte har någon extra plånbok. Som Du säkert vet så är det endast

konsumenterna som betalar skatt även företagaren på sin lön.

Det bästa för en företagare är att ingen kom in och handlade för då behövde

ingen företagare inbetala den moms och övrig skatt som Jag fick betala inbakad

i priset på den inköpta varan. Hej och tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen missat att kommunismen dog i och med järnridåns fall 89/90.

 

Uppenbarligen så är du ute efter att provocera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Jag har lite svårt att förstå jämförelsen mellan pengar som rinner ut ur landet och införandet av skatt på datorer.

Om jag betalar skatt på en dator, så kommer det knappast innebära att det kommer mer pengar från utlandet till Sverige. Snarare kommer köpkraften att minska vilket i sin tur leder till minskat antal arbetstillfällen - eftersom butiker inte kommer att "gå runt".

 

Onödig byråkrati...

Det frosseri vi i Sverige har när det gäller att först dra in pengar till staten, för att därefter på nytt dela ut dem igen i form av bidrag. Det kallar jag onödig byråkrati. Hur mycket kostar det inte Svenska staten att hantera dessa transaktioner?

Nej, jag står fast vid det jag nämnde förut:

"Om du betalar skatt ska du inte behöva några bidrag, om du behöver bidrag ska du inte behöva betala skatt."

 

med vänliga

 

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Jag har lite svårt för att förstå din logik när du talar om att du och din kompanjon (i egenskap av skattebetalare) skulle ha varit med och betalat datorägares datorer. Förklara gärna för jag får inte ekvationen att gå ihop.

 

Företag betalar inte moms så vitt jag vet. Företag gör avdrag för momsen och "kvittar" den i slutänden.

 

med vänliga

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Hej återigen! :)

 

Om du anser att Sverige inte har det högsta skattetrycket skulle jag vilja att du "påvisar" detta med fakta - på motsvarande sätt som jag gjorde med källhänvisning. Annars är det lätt att klassa uppgiften som en personlig reflektion.

När vi talar om välfärd är det naturligtvis svårt att definiera vem som ligger främst, tvåa o.s.v. Allt handlar om hur man definierar välfärd. Eftersom jag inte kom på något bättre sätt valde jag att använda en officiellt erkänd lista OECD-listan. Mer information om den hittar du här: http://www.oecd.org

Jag tycker att det ska finnas ett socialt skyddsnät - vi ska ha tillgång till sjukvård m.m. Detta bestrider jag inte på något sätt. Däremot tycker jag att de personer som inte vill arbeta också får ta konsekvensen av att staten inte heller betalar ut några pengar. Detta har varit omtalat under en längre tid - att personer nekar jobb bara för att det ger dem mindre lön än de hade på tidigare anställningar eller för att de ger dem mindre än vad A-kassan ger dem när de "stämplar". Oerhört tragiskt.

Tycker du att det är lämpligt att man får "leva på andra" genom att få pengar från staten trots att man bara "gå och drar"?

 

"Jag vill vidare omtala för Dig att..."

Vem riktades den delen av inlägget till?

 

med vänliga

 

 

Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Och hur var det med skatten på Internet?

Var det bara ett aprilskämt eller hur var det...

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...