Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pc byts mot G4, del 2


ake

Rekommendera Poster

Victor Akell

Johan kan du inte bara erkänna att du hade fel, som vanligt......Har redan 50 slipsar som jag aldrig använder förutom på mycket officiella tillställningar.............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Skapad
  • Senaste svar
Johan Moberg

Matts

 

När blev Pentium Pro en skrivbordprocessor???? *är fortfarande en SERVER processor... men kan vara bra vid beräkningar oxå* Pentium 2/3 Xeon är oxå SERVER processorer, varför inte köpa en P3 550 XEON med 2MB cache??? Ca 40 000 kr bara (nästan gratis jämfört med vad Itanum kommer kosta! Varför är du inte mer intresserad av 4 processorer eller liknande??? *det kommer ju ge bättre fart än va IA-64an kommer ge med ett 32bits os!*

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en RioRed med 2 x G4 med 2 Mb cache vardera?

 

Tja, IA-64-baserade processorer kommer naturligtvis att vara dyra då de är nya (minns när 486-datorer kostade 100.000), men självfallet sjunker priserna och processorn hamnar i prestandadatorer för 20 - 40.000 kronor.

 

När det gäller multiprocessor blir det isåfall MP-maskiner med G4 som jag kommer att titta på främst. Itanium är den närmaste intressanta konkurrenten från Intel, när de kommer ner i pris.

 

Pentium Pro var utmärkt för arbete med 32-bitars program och skulle passat mig bättre än en "skrivbords-Pentium" som var långsammare.

 

Vad det gäller prestanda är PPC G4 fortfarande intressant i förhållande till priset. När IA-64 kommer ner i pris blir den dock svårt motarbetad. Apple talar ju för övrigt om Mac OS X i 64-bitarsversion för Itanium, en kombination som blir intressant att jämföra med en G4+(G4 Plus)-baserad maskin.

 

Som sagt: att en x86 1 Ghz på vissa saker är snabbare än en 400/500 Mhz G4 är inget som gör mig x86-sugen alls. Däremot kan min dator om några år (då jag byter G4:an) bli en Itanium med Linux eller Mac OS X och Photoshop m.m eller en G5 (PPC 7500?) med liknande utrustning. Jag har en gammal x86-burk hemma och sysslar ofta med olika PC-maskiner och är inte imponerad. Därför vill jag se IA-64 i aktion, jämförd med Alpha, PPC m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Det finns inga seriös undersökningar om att G4or eller x86 är snabbast..

 

Om man snackar med Intel så är inte Itanum en arbetsstationsprocessor och priserna lär ej vara låg på Itanum och lär bli låga om kanske 2 år! Iom att IA-32 arkitekturen är så pass bra att det fortfarande är den bästa!!!

 

Men visst håller jag med dig om att det skulle vara shysst med en dubbel G4a men personligen skulle jag nog välja en dubbel Celeron FCPGA (om jag själv skulle betala). IA-64n är självklart en dröm ett tag till.. det e ju inte bara processorn som behövs utan chipset så kan man ju inte göra som mycket!.. sen minnesarkiteturen osv... Så man får nog vänta ett tag på att IA-64 kommer men det blir intressant den dagen!.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Johan är du en så dålig förlorare ! Du måste klära dig att behärska dig när du förlorar , för du gör det så ofta...................

 

P.S Du kanske skulle följa dina egna råd & lära dig att skriva till att börja med , så kan du säkert läsa bättre själv ..........................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Viktor e en blåst rövslickare som bara kan läsa sin egen text!!! tror du jag bryr mig om min stavning på Eforum???? *haha du e fan mer blåst en vad jag trodde va möjligt*

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Skulle jag vara dålig förlorare?? *får jag fråga vad det grundar sig på isåntfall??? *säger bara sånt jag själv har testat och vad som e sant, självklart kan jag ha fel e ju bara människa men det betyder ju ej att allt jag skriver är fel*

 

Tycker du borde kunna läsa lite mer o tänka efter före du svarar nästa gång! Annars råkar du ju ut för det du tror att jag e dvs. idiotförklarad! *ler* då jag gärna e det för dig!

 

Ett par andra frågor jag skulle vilja ställa till dig är

 

1.) Va har du för erfarenheter av cmd.exe?

2.) Va har du för erfarenheter utav NT / 2000??

3.) Va har du för erfarenheter utav Win9x?

4.) Va har du för erfarenheter utav Win1-3x?

5.) Va har du för erfarenheter utav MacOS 8x?

6.) Va har du för erfarenheter utav MacOS 9x?

 

Ha det bra...

JOhan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Johan du har ju verkligen bevisat det vi trodde , nu vet vi ..............

 

Eftersom du är så ohyfsad så borde jag ju inte svara på dina frågor men eftersom jag känner mig nice idag, så svarar jag väl ändå ....

1.Dålig

2.Värdelöst-NT, Segt & okompatibelt W2K

3.Värdelöst

4.Skämtsamma

5.Suveränt

6.Bäst klient OS just nu, men OS X toppar nog..........................................................

 

P.S Jag mailade dina senaste inlägg till några andra pro-mac förespråkare , de var mytcket roade, trodde nog inte att någon frivilligt skulle göra bort sig som dig.Men PCanvändare är ju sååååååå förutsägbara...................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Viktor innan du säger att jag inte kan något om MacOS 8, 9 så kanske du skulle ta reda på vad jag jobbar med om dagarna... Och varför jag har större erfarenheter än du på MacOS 8, 9!

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...