Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

G4-spekulationer........


Victor Akell

Rekommendera Poster

Victor Akell

Dobroslaw , jag blir inte besviken på dig utan konstaterar bara att du är ännu en som gått på M$ propaganda , som jag tidigare skrev så vill ju även APPLE tjäna pengar men inte till vilket pris som helst som Microßoft t.ex detta att de betalar mer till välgörenhet än APPLE kanske stämmer men

hur mycket ? Och löser pengar allt ? APPLE har alltid visat samhällsengagemang och sett till ergonomi & miljöfrågor långt innan det var politiskt korrekt.Sett till omsättning så är och har APPLE varit ett av de generösaste dataföretagen, APPLE har ju länge skänkt datorer & programvaror till mängder av olika projekt .Och eftersom APPLE legat bakom Desktop revolutionen, Studiomusik/hårddiskinspelnings & till viss del internet revolution, så har APPLE förbättrat demokratin genom att fler kommer till tals genom tidningar ,radio & nätet och nu leder de nästa revolution Videorevolutionen, med en iMAC & en digitalvideokamera kan alla göra semiprofessionella filmer & tv reportage.iMOVIE som går att ladda ned gratis till G3 & G4:or är förövrigt ett mycket bra videoredigeringsprogram.Och Final Cut Pro slår ju 10 gånger så dyra program......

 

Angående M$ & Bill Gates frikostighet så är den mycket begränsad , han skänkte visserligen 100 Miljarder till en fond , men den styrs av hans far & har bara betalat ut knappt någon procent på ett år,alltså används den i syfte att slippa betala skatt........Bill Gates var innan fonden dessutom notoriskt snål med bidrag , tills Ted Turner CNN's grundare uppmanade honom att börja skänka pengar................................

 

Angående Motorola's processorer så missförstod du nog , processorerna klarade ju 700 mhz i labbmiljö för över ett år sedan, nu har Motorola RISC processorer som går över 1 Ghz & IBM har visat 3.2 Ghz diton.

Men APPLE's nya G4:or kommer nog lanseras som 500 & 600 mhz varianter både i enkla & dubbla upplagor.För att senare i år gå upp till

800 Mhz.

Dob. givetvis så kan man klocka upp även APPLE's moderkort på egen risk.

 

Slutligen APPLE är inget vanligt girigt dataföretag som DELL eller Micro$oft, om APPLE hade velat tjäna mer pengar så hade de lätt kunnat göra det genom att spara in på sina produkters kvalite som de flesta PC-klon företag gjort.Eller skurit ned på fou.Eller inte ha satsat på & byggt in SCSI,Firewire,Ethernet,USB,Colorsync m.m. som standard långt innan de hade behövt, de kunde också ha skurit ner sin support, de kunde ha satsat på skräp skärmar istället för SONY & Mitsubishi Trinitrons, de hade inte behövt lägga ned någon miljard på att ta fram NEWTON PDA's som sedan PALM m.fl kopierat nästan rakt av ,då hade de säkert tjänat betydligt mer pengar dessutom kunde de lagt ner mer pengar på att stämma M$ för deras WINplagiering, men det hade inte varit APPLE's stil. APPLE står ju för kvalite & framsteg.Helt enkelt insanely great products.........Och eftersom APPLE mer än något annat företag gjort datorer bättre & lättare att använda så får man nog säga att APPLE verkligen är ett samhällsvänligt företag, APPLE har ju dessutom bevisligen sparat stora pengar för dess användare ,medan Micro$ofts produkter fördyrat för de flesta.Bara i USA så har ju högsta domstolen slagit fast att M$ tagit ut över 100 Miljarder dollar i överpris vid försäljning till statliga myndigheter & institutioner för sina undermåliga produkter de senaste åren.Lägg till kostnaden för allt data strul & inproduktivitet som M$ har ansvar för så blir ju notan 1000tals miljarder........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 106
  • Skapad
  • Senaste svar

Ohoj Dobroslaw!

Du har gett dig i kast med Victor ser jag.

Du måste vara ny här?

Många har försökt förr och många har ruttnat. Till och med en del Macadvokater.

Lycka till, det kan du behöva. :-)

 

Efter att ha fått mig ett uttalande som detta till livs; "//..däremot är de antagligen delägare i flera moderkortstillverkare precis som INTEL & MO,därför är det ju tråkigt at de har full fart på Processortillverkningen och sedan så finns det inga moderkort , smart......", garvar jag mig näst intill harmynt och tvingas rusa till toaletten. På betald arbetstid naturligtvis...

 

 

///S

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Nu har ju det här på eForums vanliga vis förvandlats till ett träsk av omkringflygande argument, men om vi för en sekund försöker återvända till g4:an...

 

Poängen i det hela är som jag ser det två saker.

 

1) Motorola har byggt en processor som trots ett klockhandikapp på 2:1 hänger med rätt bra. Att den sedan dessutom har världens bästa SIMD är diskutabelt, men den är definitivt en favoritkandidat.

 

2) På PPC-sidan är generationsskiftet genomfört. Framtidskartan är rätt så tydlig och innehåller knappast några större frågetecken. Från G4 till G5 till G6 är det en utstakad väg. För x86 är ju läget något annorlunda, eftersom Intels strategier ändras dagligen och AMD fortfarande inte preciserat Sledgehammer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel på att motorola gör bättre processorer än intel är

tex deras gamla 68000 cpu från 1979, den var internt 32bitars och externt 16bitars.

Jmfr intels motsvarande modell :)

En 8bitars 8088 :)

 

Amiga och Atari använde sig utav 68000 1985-1990 (ungefär)

med en klockfrekvens på 8MHz, vilket var snabbare än en 386 på 25MHz :)

(beror dock inte bara på CPU-arkitektur utan på att atari-program var

bättre skrivna med program till MS-DOS.

Nästan all program till Atarin var ju skrivna i ren assembler...

Jag använde min Atari ända till 1996, då började PC köra om.

 

Men iaf, motorola är ANINGEN bättre än intel :)

 

PS (jag har aldrig någonsin använt en Mac, jag är ingen Mac-nizze.

Själv använder jag linux på en AMD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Värst vad du var lättroad, Snyggve , fast det är klart PC-användare har ju inte så mycket att roa sig med................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att AMD säkert kan gå om

motorola på egen forskning, utan att

motorola förhindrar det!.

Sen om de gör det eller inte lär ju visa sig.

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Karbas

Hej Vicke,

 

Jag tror inte att du skall se företag varken som onda eller goda. Företag lever och verkar i en omgivning och påverkas av kunder, miljö- och affärslagar, leverantörer, etc. Ovanpå detta har de också en affärsplan, noga uttänkt för de kundgrupper företaget ser de kan uppfylla ett behov för. Egentligen kan detta sammanfattas i en mening: För att långsiktigt överleva krävs det att företaget har tjänat pengar, tjänar pengar och kommer att tjäna pengar. Visst, Apples affärsplaner och affärsmetodik ser annorlunda ut jmf med MS, men detta är i förhållande till sin omgivning. Ändras omgivningen kommer affärsplan och affärsmetoder att ändras.

 

I nuvarande omgivning (bl a hög marknadsandel) kan MS tillåta sig att köra med tveksamma affärsmetoder. Apple kan inte tillåta sig detta på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

G4:an är en elegant skapelse, inget snack om saken. Altivec är bra mycket bättre än SSE eller 3DNow.

 

Men Saida är inte med oss längre så det känns lite skumt att sia så mycket om framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Jag är ny, men jag tycker det är lite kul.

 

Gå gärna in på Ars-technica och leta efter Riscrocket, same ole same ole

 

Men ack så kul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Sen så har ni ju era WinPC's som ställer till hyss släpper in virus & kraschar hej vilt. Fan PC-ägare har det ju jätteskoj....................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jonte,

Hört talas om affärsfilosofier ? Antingen så har man en positiv sådan = tillverka & utveckla nyskapande produkter utan att hela tiden snegla på andras innovatione för att gynna samhället och göra allt för att kunna vara stolt över sina produkter= APPLE

 

Eller så har man en negativ filosofie =kopiera , trampa på & krossa andra företag och bara sikta på att bli störst kosta vad det kosta vill,och inte bry sig om produkternas dubiösa kvalite så länge dollarna rullar in =Micro$oft.

 

Du kan ju själv gissa vilken filosofi som gynnar samhället..................

 

APPLE's affärsfilosofi har genom åren varit konstant liksom

Micro$oft's , inte ens nu när M$ ligger så risigt till inför USA's HD så vägrar M$ att erkänna att de har en samhällsfarlig affärsfilosofi..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jo men den risken är nog rätt liten eftersom Motorola har betydligt större resurser för forskning & utveckling och samarbeten med världens främsta universitet.................Så Motorola kan ju vara ganska stolta över att vara ledande på både MAC & PC sidan......

Dessutom är det väl Motorola som tillverkar CRUSOE processorn..............

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag körde själv A500 och kunde konstatera att den var snabbare än skolans Victor V386/25 (SX).

 

Linux är ett mycket bra system och det självklara alternativet för Office-program och annat. Synd bara att inte Photoshop och InDesign finns till det för i så fall hade jag kört det på stört.

 

Annars är en RioRed med YellowDog Linux en extremt snabb och trevlig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Kom igen Victor, bättre kan du :-)

 

Snyggve känner dig verkligen bra, du är ju faktiskt ganska rolig, men ack så omedveten om det.

 

Ignorance is bliss som nån en gång sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

500'an levde länge på sitt OS, och sin hårdvara. Jag anser även att det blev dess fall då den var så överlägsen allt annat att ledningen inte brydde sig om att utveckla den. (Det var iofs en del andra problem men i grund och botten så tror jag att detta dödade amigan). Jäkligt synd för det var det enda visionära under de senaste 20 åren eller så. Sedan dess har det bara rullat på i sakta mak.

 

Jag kör själv linux, även om det är redhat men den fick jag gratis med en tidning så jag nappade. Den är vaktiskt riktigt rolig, det är lite amiga över det hela, lek och hobby, det var faktiskt väldigt lärorikt. Och så att ha ett riktigt shell är ju inte att förakta.

 

Men normalt så kör jag win2k, stabilt och snabbt nog. Dessutom så har jag mer program till den, microsoft är ju jävligt snälla mot oss fattiga studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Jo, förresten Victor så tar jag gärna emot lite länkar och sånt så att jag kan läsa om Apple fantastiska välvilja och generositet. Hemskt gärna. Och så kan du väl gräva upp lite info om Apples affärsfilosofi, komplettera gärna med Microsofts så att vi andra dödliga kan ta del av det. Annars skulle man ju kunna få för sig att du bara hittade på allting? Och det vill du väl inte?

 

Skippa QT reklamfilmer dock, jag kör med modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Karbas

Jag tror inte att MS hade överlevt om de följt den affärsfilosofin.

 

Hade du något att invända *egentligen* mot mitt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Karbas

Lugn Vicke, Det var Motorola som senast hjälpte AMD med tillverkningsproblem i den nya tyska fabriken då AMD skulle köra igång 1 GHz processorn. Motorola är säkert jätteduktiga. Om de har ett samarbetsavtal så kanske de får ta del av AMDs forskningsresultat oxo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg inte det...Stort är inte alltid bäst.

AMD .vs Intel t.ex.

Om jag ska tro e-forums debattörer så har väl motorola vart med på ett hörn. Fast AMD lär ju gjort de mesta själva antar jag.

 

Vet inte om morotla/apple har tänkt i 64-bitars tankar. Men det blir föhoppningsvis verklighet på pc-sidan i höst och amd lanserar förmodligen sin 64-bitars processor nästa år.

Då känns nog G4:an lite gammal.

 

Sen om motorola börjar ge sig in i PC-marknaden

så vore det kanon. (tänker då inte på AMD)

Skulle vara kul att ta del av deras framsteg, utan att behöva stå ut med MAC-OS.

 

// Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Dobroslaw det är ju bara att studera de senaste 25 årens datorhistoria där APPLE varit mycket prominenta & även Micro$oft figurerat ,jämför deras agerande , så framstår ju helt klart skillnaden i deras filosofier.Du kan ju även läsa deras vitt skilda affärsförklaringar på resp. Website så framstår det hela solklart .Dessutom visar deras produkter klart klasskillnaden i kunnande & vision. Till APPLE's fördel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Ignoransen står nog du & Snyggve för..............

Trodde i och försig du fattade bättre men PC-freakz brukar ju vara lite tröga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Precis, M$ kommer inte överleva..................

Inte i nuvarande form i alla fall.

 

Det jag invänder mot ditt inlägg är ju solklart , visst kan man dela in företag i onda eller goda

och ingenstans är det lika enkelt som i fallet APPLE vs M$, Jag menar är det någon som kan påstå att M$ har fört utvecklingen framåt ?? Eller att de gjort något som gynnat användarna före sig själva ?

Det är ju ingen slump att M$ i USA konstant kallas "the evil empire" till och med av PC användare.

Och om man kontrollerar M$ finanser så är det ju talande att de delar ut mer pengar till sina ägare än vad de satsar på FOU. Och Bill Gates berömda fond som knappt delat ut något alls till välgörenhet. Såg ju bra ut i tidningarna dock "Gates skänker sin förmögenhet" stod det men inte att han skänkte de till en fond hans far kontrollerar för skatte fördelar..................case closed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

AMD är jävla bra på bussarkitektur om jag fattat det hela rätt, så det vore ju intressant om Moto kunde få del av det, och AMD lärde sig att det *finns* andra sätt att designa snabba processorer än att reflexmässigt slänga transistorer på core.

 

64-bit är tveksamt. "G"-faktorn i PPC är designad för 64-bit, så transitionen lär bli smärtfri, men jag undrar en del över hur mycket det egentligen kommer att märkas.

 

På sätt och vis förtjänar väl även Intel en eloge, det krävs en hel del ingenjörskonst för att få den gamla P6-core att tuffa på i 1GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Förresten, jag tror att jag själv liknat Victor Akell med RiscRocket (Ars) för ett tag sedan, men det är väl lite orättvist mot RR, för jag har för mig att han faktiskt hade någon sorts poäng någonstans djupt in i den där N-way/SMP-threaden som var så jävla trälig i julas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...