Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

att cykla


Viking Virus

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

"Vägbulor" ute i trafiken är inte alls bra, oavsett om de är av asfalt eller hjulförsedda..

 

 

Förresten fenomenet vägbulor/fartspärrar:

Okej, för att inte köra ihjäl lekande barn, sommarkatter etc. förstår jag varför de behövs. MEN:

 

En väg som är skyltad 30 km/h, skall man väl i normalfallet kunna köra 30 km/h utan att bilen eller människorna i bilen går sönder eller råkar ut för obekvämligheter? -Testa att köra över en vägbula i 30! Absolut inte rekommendabelt!

 

Borde inte vägbulor konstrueras så att de med en "normalbil" (SAAB eller Volvo eller riskokare) kan köras över utan problem i tillåten hastighet för vägen? -Dvs. på en 30-väg skall man kunna köra 30, och på en 50-väg 50... Något man egentligen borde få prövat av någon myndighet..

 

-Skall skicka kopia på detta till vägverket och kolla vad de svarar..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 118
  • Skapad
  • Senaste svar
CJ Björkdahl

Här är mailet:

 

Hej!

 

Följande spörsmål har jag under en tid (sedan fenomenet dök upp på 90-talet) undrat över:

 

Vägbulor/fartspärrar:

Okej, för att inte köra ihjäl lekande barn, sommarkatter etc. förstår jag varför de behövs. MEN:

 

En väg som är skyltad 30 km/h, (eller 50) skall man väl i normalfallet kunna köra 30 km/h (eller 50) utan att bilen eller människorna i bilen går sönder eller råkar ut för obekvämligheter? -Testa att köra över en vägbula i 30 eller 50! Absolut inte rekommendabelt! Farligt till och med.

 

Borde inte vägbulor konstrueras så att de med en svensk "normalbil" (SAAB eller Volvo eller riskokare) kan köras över utan problem i tillåten hastighet för vägen? -Dvs. på en 30-väg skall man kunna köra 30, och på en 50-väg 50... Eller borde inte vägen skyltas om om vägen inte är "säker" i 30 respektive 50? -Vilket den inte är, med tanke på vägbulorna..

 

Vänliga Hälsningar

C.J. Björkdahl

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä de värsta trafikanterna som finns är de där idioterna som nästan parkerar innan de skall svänga eller köra in i en tom rondell...

 

/Loon

 

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä värst är kamikazecyklister som tror att de är bilar! De där som vägrar använda cykelbanan utan absolut skall vara ute på bilvägen istället. De står vid trafikljus lätt framåtlutande och väntar på grönt medan deras kollegor susar fram fridfullt på cykelbanan. De trampar t o m runt i rondellerna! Förmodligen är det samma typ som också - när de använder övergångsställen - cyklar allt de kan rakt över utan att se sig för.

 

/Loon

 

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väg som är skyltad 30 km/h, skall man väl i normalfallet kunna köra 30 km/h utan att bilen eller människorna i bilen går sönder eller råkar ut för obekvämligheter? -Testa att köra över en vägbula i 30! Absolut inte rekommendabelt!

Någonstans i Stockholm håller de på att testa en automatisk vägbula. Den består av en givare som mäter hur fort fordonet köre och går det snabbare än angiven hastighet åker en tämligen fyrkantig balk upp ur vägbanan där vagbulan skulle vara. Vill minnas att balken var ca 5 cm i uppskjutet tillstånd.

 

Kör man i korrekt hastighet märks inget.

 

Dennan lösning är klart dyrare men verkar smidig.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennan lösning är klart dyrare men verkar smidig.

Väldigt mycket dyrare om man kör över den med 20" fälgar och lågprofil i "fel" hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket dyrare om man kör över den med 20" fälgar och lågprofil i "fel" hastighet.

Smällar man får ta om man ignorerar de mycket tydliga skyltar som finns före hindret...

 

/Stefan - med liten förståelse för folk som kör för fort förbi skolor, dagis osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med dessa är att utryckningsfordon inte berörs av dem (om jag förstått det rätt).

 

Nackdelen är som sagt priset - 800 000 kr tror jag att de kostar.

 

Men de känns rätt tuffa mot bilen även vid låga hastigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte allt för usel bil kör du väl över dessa bulor i vilken hastighet du vill? De e fart hinder bara för räddea käringar.. :) och en upplysning till andra att man bör ta det lungt, men fart hinder, nix..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väg som är skyltad 30 km/h, skall man väl i normalfallet kunna köra 30 km/h utan att bilen eller människorna i bilen går sönder eller råkar ut för obekvämligheter? -Testa att köra över en vägbula i 30! Absolut inte rekommendabelt!

Nu får du ge dig CJ!

Vägbulorna finns inte där för att du skall kunna hålla en hastighet på 30 km/t konstant (eller 50) utan för att du skall bromsa och bli extra uppmärksam. Dessa är ju oftast placerade framför övergångsställen etc.

 

Hemma i mina trakter har de stängt av en tidigare använd genomfartsväg, med minst 8 "Fordonstrafik förbjuden" och 2 "Påbjuden Busstrafik", ändå så ser jag varje gång jag är i närheten minst en bil som stannar (och måste backa) först när de kommer till det nybygda spårviddshindret. Jag tror folk ger blanka f-n i skyltar och vägbulor, tyvärr.

Det finns nog sträckor där det skulle behövas "bulor" på hela sträckan och inte bara framför övergångsställena.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Testa att köra över en vägbula i 30! Absolut inte rekommendabelt!

 

Men om polaren lånar sin pappas Jeep, då kan man köra i alla fall 60km/h över en vägbula.

 

Det handlar om att ha ett fordon som är anpassat till väglaget. Precis som att man måste ha vinterdäck vid vinterväglag på vintern.

 

- Kim..

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-28 18:34:59 av Allan Svensson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägbulor/fartspärrar:

Okej, för att inte köra ihjäl lekande barn, sommarkatter etc. förstår jag varför de behövs.

 

Jag stör mig sååååå mycket på att vägbulor, blommlådor och annat skit dom ställer mitt i vägen!

Om bara barnens föräldrar uppfostrade dom istället för att lägga över allt ansvar på nån myndig!!!

Fan, när jag var lite var vi jämt på vägen och spelade landhockey, tennis och grejjer! Men inte fan blev vi överkörda för det...

Har man en bil som är längre än en Fiesta så kan man ju knappt åka på vissa gator. Sen ska vi inte tala om dom omvägar man får ta ibland när man är rädd om kjolpaketet på bilen...

Nää! Tvinga föräldrarna ta ansvar för sina barn och inte bara lägga över det på andra!!!

 

Såå jaa.. Då kan man slappna av lite... :)

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska vi inte tala om dom omvägar man får ta ibland när man är rädd om kjolpaketet på bilen...

 

Jag undrar jag... :]

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvinga föräldrarna ta ansvar för sina barn och inte bara lägga över det på andra!!!

 

Hur ska vi göra det? Tills vi kommer på hur/om vi ska tvinga föräldrar till att bete sig på ett visst sätt mot sina barn så är det bra med vägbulor och hinder.

 

Då minskar vi nämligen risken för att barn med dålig uppfostran blir överkörda av bilister utan kjolar. De med kjolar tar ju tydligen en omväg.

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axel G skrev:

Å TACK damen eller tjejen :)

Dessvärre inte ett enda poäng till dig :( Bättre lycka nån annan gång

------

MVH//L-M [skulle aldrig sätta mig på en cykel utan damsadel ;)]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää! Tvinga föräldrarna ta ansvar för sina barn och inte bara lägga över det på andra!!!

Håller helt och hållet med dex!!!! Vad gäller ansvar som ska läggas på föräldrar! För övrigt så var det inte samma trafik när vi var små och inte samma fart på fordonen. Då kunde man stå på gatan och spela, det kan man inte nu!

Men som sagt, tvinga ut fler föräldrar att TITTA och SE TILL sina barn! De flesta låter barnen springa ute och hoppas på att det går bra ändå! Dagens föräldrar måste börja bry sig och inte hela tiden förvänta sig att "någon annan" gör det!

------

MVH//Lena-Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror iof att du misstolkar vad jag menar med kärring i detta fall :)

 

Har inget emot damer eller så.. men viss platityder som vissa MÄN har runt pryler e enfaldiga.. desse MÄN är kärringar, vilket kvinnor vanligen inte är...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, tvinga ut fler föräldrar att TITTA och SE TILL sina barn! De flesta låter barnen springa ute och hoppas på att det går bra ändå! Dagens föräldrar måste börja bry sig och inte hela tiden förvänta sig att "någon annan" gör det!

 

Så har det väl alltid varit! Tror inte dagens föräldrar bryr sig mindre än vad man gjort tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror iof att du misstolkar vad jag menar med kärring i detta fall :)

Nej jag misstolkar inte! Jag vet att det finns många karlar som är kärringar! Ingen skugga må falla på dig så du kan andas ut. Jag SKA inte komma och hemsöka dig!!! Lovar! Sen kan jag ju i förbifarten nämna en sak som är värre än kärringar (av vilket kön det än är) och det är gubbar med keps!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte dagens föräldrar bryr sig mindre än vad man gjort tidigare.

Nej dagens föräldrar är säkert lika ansvarfulla som föräldrarna var för 5 - 25 år sen, MEN dagens samhälle ser dessvärre inte lika ut som då. Det ÄR värre nu, både vad gäller trafik och våld. Tror tamejfan det t.o.m. finns fler pedofiler nu (inte sant men det känns så, för det skrivs mer!). Du kan aldrig säga att dagens föräldrar inte borde oroa sig mer än de borde förr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag SKA inte komma och hemsöka dig!!! Lovar! Sen kan jag ju i förbifarten nämna en sak som är värre än kärringar (av vilket kön det än är) och det är gubbar med keps!!!!

 

Keee.. vaknat på fel sida, glömt humorn på dasset, haft en dålig dag på jobbet, offentliganställd, över 40, heppsen på snee?

 

nåja hoppas morgon dagen blir bättre… :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keee.. vaknat på fel sida, glömt humorn på dasset, haft en dålig dag på jobbet, offentliganställd, över 40, heppsen på snee?

 

nåja hoppas morgon dagen blir bättre… :)

Tog du illa vid dig? Det var ju inte meningen! Ville bara framföra att jag tycker att dagens föräldrar borde bry sig lite mer och inte bara kolla video/DVD!

Har själv ungar som är i övre tonåren och som jag jobbat med vad gäller ansvar! Så ere

Puss på dig Axel G!

------

MVH//L-M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...