Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

att cykla


Viking Virus

Rekommendera Poster

Det är ju det jag säger! Lös problemen den lätta vägen. Nu är det ju bilarnas fel om det händer något. Bättre att läta barnen att man inte springer rakt ut! Det fick då jag lära mig när jag var liten.

Det ena motsäger ju inte det andra, Självklart lär man barnen även idag att man inte springer rätt ut i gatan, och innan de uppnått en ålder då de inte kan bedöma trfiken själva så skall de inte vara och leka i närheten av gatan utan uppsikt av en vuxen, basta!

 

Jag hade också en lång pinne med en orange vimpel längst upp på min första cykel. Finns det ens sådana att köpa längre?

Jodå, de finns...

 

Sen skulle det vara skoj att se statestik över hur många förre skador det blivit med fartgupp, blomlådor och annat skit på vägen...

Statistiken är ju inte skoj, om inte olyckorna har minskat.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 118
  • Skapad
  • Senaste svar
CJ Björkdahl

Skylten står bredvid hindren, inte på godtagbar sträcka ifrån..

 

Jag måste ändå understryka följande:

Det är "jäkligt" stor skillnad mellan "naturliga" hinder på en väg och konstruerade hinder. Även om detta egentligen inte har betydelse, då en väg (oavsett naturliga eller konstgjorda hinder) skall hastighetsbegränsas efter sakernas förhållanden.

 

Din teori, Weyland, förstärker nästan idén om att hastighetsgränserna enbart är satta godtyckligt för att polisen skall dra in bötespengar till "sosseriet", och inte efter vetenskapliga mått och steg efter vad en väg klarar av att köras på, på ett säkert sätt.

 

Är det sant det du säger, så är det verkligen illa!

 

[

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Problemet, [Esc], är att "naturliga" hinder är något helt annat än "konstruerade" hinder.

 

Konstruerar man en väg, som trafikingenjör, så har man ett reglemente att rätta sig efter. Reglementet bör vara logiskt.. Tänk om kärnkraftsingenjörerna gör likadant som trafikingenjörerna? -Pax för att inte bo nära Ringhals i så fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din teori, Weyland, förstärker nästan idén om att hastighetsgränserna enbart är satta godtyckligt för att polisen skall dra in bötespengar till "sosseriet", och inte efter vetenskapliga mått och steg efter vad en väg klarar av att köras på, på ett säkert sätt.

 

Det är klart det är så! Gränsen ÄR satt till stor del godtyckligt, man kan överskrida den utan att köra vårdsslöst - men då får du böter, vårdslös eller ej.

 

Gränsen är satt för att folk inte ska köra 250 genom stan, eftersom en stor del av bilisterna (förlåt, mänskligheten) saknar vett och respekt för sin omgivning.

 

Är du en vettig person noterar du bara hastighetstaket och kör sedan vad DU anser att vägen klarar - i det skick den är just då.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skärp dig nu CJ

 

Farthindren finns där för att du inte skall kunna hålla angiven hastighet!!!!! De finns där för att du skall vara tvungen att sakta fartern och vara extra uppmärksam på att det kan komma barn elelr andra gångtrafikanter över vägen!!!!!!!!! Vad exakt är det du inte fattar i detta resonemang? HAstighetsbegränsningen är inget måste, eller påbjuden hastighet. Särskilt inte i "tättbebyggt område" = bashastighet 50 km/t

 

Vi får väl be vägverket sätta upp 10-skyltar i stället för farthinder istället!

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som går ikring med en keps i svart älgskinn.

 

Måste jag nu byta till cykelhjelm?

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Att cykla har jag gjort snart i två månader eftersom bilen är sönder. Jag cyklade hem i snöoväder och det var jobbigt. Har inte bestämt mig för om jag skall reparera eller köpa en annan 240. Dom håller 30 år. Det värsta som finns är bilar som stänker ner en och att det tar sån tid att transportera sig mellan a och b, men jag har fått kondition och benmuskler. Håller inte i längden.

 

 

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr du överhuvudtaget körkort Allan?

Jodå, det har jag.

 

Bara för att det finns en vägbula betyder inte det att det alltid finns någon större fara runtomkring.

 

Just den vägbulan jag nämnde med Jeepincidenten är inte i närheten av några övergångställe eller andra vägkorsningar. Det ligger däremot en skola bredvid vägen, en skola omgiven av staket. Vidare sitter det sådana där blåa 30-skyltar, betyder rekommenderad hastighet 30km/h, men det är fortfarande en 50-väg.

 

Så eftersom trottoaren var tom, så är sannolikheten att någon skulle komma rusandes över skolgården och kasta sig över staketet och ut i vägen var ganska obefintlig då sikten åt alla håll och kanter var väldigt god. Dessutom var det ganska sent på kvällen, läs natt, och upplyst med gatlyktor, perfekta förhållande för att köra aningen fortare än hastighetsbegränsningen +10km/h

 

Att läsa av en situation och anpassa hastighet och körsätt till rådande förutsättningar är väl en förutsättning för att kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt?

 

Observera att jag nu inte försöker säga att man borde köra för fort för att man kan, men detta var, enligt mig, inte heller någon våldsam fortkörning.

 

- Kim..

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-31 01:44:51 av Allan Svensson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som finns är bilar som stänker ner en och att det tar sån tid att transportera sig mellan a och b, men jag har fått kondition och benmuskler. Håller inte i längden.

 

Presentera dig som Eforumare så behöver du inte betala på min buss och sitter varmt och gott och slipper bli nerstänkt. *ler*

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Tack så mycket Jag skall hålla utkik efter din buss när jag skall åka buss. Den kanske har högre busshastighet än cykeln :)

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Jag skall hålla utkik efter din buss när jag skall åka buss. Den kanske har högre busshastighet än cykeln :)

 

Busshastighet ja... *ler*.

 

De nya Mercedesbussarna har nog både en och två busshastigheter på flera ställen då något mer datoriserat än dessa bussar inte finns att hitta. Två pedaler, ratt och hastighetsmätare. Alla andra mätare är dolda så länge alla system är inom sina gränsvärden.

 

För att kolla t ex. motortempen krävs 3 knapptryckningar och då kan den ses på en digitalt liggande stapel som slocknar efter några sek. För att starta/stanna motorn finns en knapp, ett tändningslås är väl inte ekonomiskt försvarbart i dessa spartider?

 

Jag tryckte en hel del när vi fick bussarna bara för att de var kul att kolla hur de stod till med allt. Det kändes fattigt att bara ha en mätare framför sig, (hastighetsmätaren) mot ett tiotal normalt. Men nu tycker jag att det är praktiskt med allt dolt så länge allt är "grönt".

 

Händer något så tänts en gul lampa vid mindre allvarliga fel och en röd med ljudsignal vid allvarliga fel med tillhörande förklaring om vad som är fel i en digital display.

 

När jag stänger av motorn så slocknar halvljuset även om jag slagit på det manuellt och går över på parkeringsljus. Värme och fläktar fortsätter som om motorn varit igång vilket är en höjdare vid längre regleringstider.

 

Skylta bussen behöver jag inte bry mig om egentligen. Det sköter en apparat med hjälp av programvara som kollar med satelliterna var bussen är och vad för tur som ska köras vid aktuellt klockslag. Piper gör det också när det är avgångstid.

 

Att all utvändig belysning fungerar kollas automatiskt med jämna mellarum. De styrande boggihjulen styr inte då jag lämnar en hållplats för att undvika uppkörning på trottoaren. De börjar att styra igen vid en fart av 17 km/ tim.

 

Passagerarvärmen kan jag inte styra. Det finns ingenstans för mig att ställa in den. Den är inställd på 21 grader från fabriken.

 

Det måste nog vara bra fart på busshastigheten vid processorn som styr gaspedalen för snabbare acceleration med en automatväxlad buss har jag inte varit med om. Det är skönt när man känner att det "drar iväg ordentligt" vid fullgas.

 

Det blev av någon anledning en teknisk utläggning om de nya bussarna jag kör. Ursäkta men jag är "miljöskadad" av mitt jobb. Vill ni så kan jag även tala om min/max hastigheten för var och en av de fyra växlarna i automatlådan... för jag sitter aktivt och lyssnar och känner hela tiden när jag kör.

 

Ok! Eftersom ni tjatar! Vid fullgas går tvåan i vid 40, trean vid 60 och fyran vid 80. Det går ävan att få i dem vid 20, 40 och 60. Topphastigheten är 105 km/tim. Jo jag vet, det är max 90 för en buss men man måste väl få testa och se var de lagt fartspärren?

 

*skratt*

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

[inlägget ändrat 2004-01-31 15:25:06 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du en vettig person noterar du bara hastighetstaket och kör sedan vad DU anser att vägen klarar - i det skick den är just då.

 

Men det får man ju inte bestämma själv då kommunen slänger ut en massa skräp i vägen så som fartgupp, blommlådor och annat skit...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det får man ju inte bestämma själv då kommunen slänger ut en massa skräp i vägen så som fartgupp, blommlådor och annat skit...

 

Vilket i sin tur beror på att många inte tillhör kategorin VETTIGA trafikanter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det får man ju inte bestämma själv då kommunen slänger ut en massa skräp i vägen så som fartgupp, blommlådor och annat skit...

 

Nu kan du juh inte ha läst mycket av det jag skrev? Det är juh visst du som får bestämma - skräpet är en DEL AV VÄGEN för sjutton! Kör så du kan undvika det... jösses...

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Intressant...

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...