Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

att cykla


Viking Virus

Rekommendera Poster

Cyklister tycks generellt ha en egen tolkning av trafikreglerna:

 

Stopplikt - kan omöjligt gälla cyklister.

Högerregeln - se Stopplikt

Trafikljus - se Stopplikt. De kan dock stanna om bilarna redan börjat köra och fått upp farten...

Belysning - som redan konstaterats har cyklister långt bättre mörkerseende än andra människor, dessutom är de självlysande så att de inte behöver lysen/reflexer för att synas.

Övergångställen - en plats bland alla andra (så som var som helst på en väg/gata) där bilar med lagens tvång ska stanna och släppa fram cyklister.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 118
  • Skapad
  • Senaste svar
När vi möts i en korsning

 

Den här förstod jag inte? Ska bilister alltid lämna företräde för bilister? Jag avskyr verkligen cyklister som drämmer rakt ut på huvudledskorsande övergångsställen och tror de har företräde - livsfarligt beteende. ÖverGÅNGsställe heter det, inte övercyklistställe :)

 

Använd gärna backspeglarna

 

Nje, man ska titta över axeln i den situationen ;)

 

 

I övrigt är jag helt med på "vi uppskattar" - tyvärr är det helt omöjligt att få andra bilister att förstå det hela (inte för att det stör mig att det står någon bakom och tutar å tycker jag ska köra fram 2 meter till så jag står på cykelbanan). När det finns plats för en bil framför cykelbanan så kan man ge sig fan på att bakomvarande bil trycker upp nosen i bagageluckan på en själv, tyvärr...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det finns plats för en bil framför cykelbanan så kan man ge sig fan på att bakomvarande bil trycker upp nosen i bagageluckan på en själv, tyvärr...

 

Liknande framhetsade misstag gör dessutom bilister DAGLIGEN i vissa ökända korsningar i storstaden (och säkert i alla andra storstäder också), fast på ett annat sätt. Man får INTE fortsätta förbi rödljus (när det är grönt) om kö uppstått efter korsningen som hindrar en från att passera hela korsningen. Resultatet blir ofelbart att korsningen är blockerad när ljuset slår om och totalstopp uppstår med resultatet att idiot-tutandet påbörjas (själklart utan effekt, finns ju ingenstans för de att ta vägen)

 

Jag menar verkligen DAGLIGEN under TIMMAR i rusningstrafik. Att folk inte lär sig, fan vad jag stör mig på det!

 

[inlägget ändrat 2004-01-26 18:06:14 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2004-01-26 18:07:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilisten svänger in över en cykelbana som går parallellt med en gata spelar det ingen roll att det är huvudled.

 

| | | |

| \_| |_____

|

|

|

| _ _______

| / | |

| | | |

| | | |

Väg Cb

 

I dag sitter jag i allmänhet i bilen men efter 10 år som cyklist i Göteborg har jag insett att andelen idioter bakom ratten är minst lika stor som de galna cyklisterna.

 

En historia från min cyklande tid (Göteborgare känner säkert igen situationen vid Handels). Situationen är som i figuren. Trots skyltar om korsande cykelbana för de bilar som svänger höger var/är det få bilar som stannade för att släppa fram cyklar som skulle rätt fram. Otaliga tvärbromsningar för att undvika olyckor. En dag flög fan i mig. Nästa gång bromsar jag inte. Nu har man lite självbevarelsedrift och de första gångerna bromsade jag ändå i sista stund. Till slut tog jag mod och gled rätt in i snygg BMW. Ut flyger en tjej, 18 år från Särö-hållet och börjar gasta om att kalla på polis. Gör det sa jag: Om du nu nyss tagit körkort borde du känna till denna regel. Hon hoppar in i bilen och säger att då får jag väl ta det på försäkringen som smitning.

 

Jag pratade sedan om händelsen med en kompis som är skadereglerare på ett av försäkringsbolagen. Han hade kontakter på de andra bolagen så när tjejen ska göra en skadeanmälan någon dag senare slutar det med åtal för fösäkringsbedägeri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Susa gärna förbi lite längre ifrån än 10 cm. En del cyklister (inklusive mig ibland) kör förbi alldeles för nära. Det kan ju vara så att gångaren tar ett litet kliv åt sidan för att undvika ett hål eller en vattenpöl t.ex. Då är den där decimetern förbrukad... Iof ska man väl kolla bakåt innan, men det är lätt att glömma om det har varit tyst o lugnt ett tag.

 

 

/Oskar - 87% cyklist, 11% gångare

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dag flög fan i mig. Nästa gång bromsar jag inte. Nu har man lite självbevarelsedrift och de första gångerna bromsade jag ändå i sista stund.

 

Mmm... Så har jag också tänkt. Så var det en gång det kom en bil som inte körde så snabbt men nog skulle den prejja mig och svänga före. Eftersom det inte gick så snabbt så tänkte jag "nu jävlar" så när bilen börjar svänga så bromsar jag bara liite och "tar emot mig" med en sko på framskärmen innan jag stannar helt. Bilisten kom väl på sitt misstag och gasade friskt därifrån. Det kändes skönt... :)

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som cyklist blir man direkt idiotförklarad av alla bilister.

 

Antingen så ser bilisten - ah en cykel och trycker gasen i botten oavsett situation för att hinna förbi så fort som möjligt (eller så blir man ignorerad helt).

 

Något som är nästan jobbigare är bilister som stannar där de inte ska stanna bara för att de inte tror att den dumma cyklisten fattar att han ska stanna. Självklart har man ju själv redan stannat vid det laget.

 

Är man inte säker på reglerna när man är uté i trafiken blir i vilket fall inte säkrare på dom då man ständigt förvånas över hur många som blankt skiter i dem.

 

 

Håller med om det ofta är bättre att skita i ringklockan. Ringer man på ringklockan måste man ju stanna innan någon har fattat att det kommer en cyklist. Då tycker jag att gräsvägen är smidigare.

 

 

Jusst rött ljus verkar dock inte bita på cyklister i stan :o

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilisten svänger in över en cykelbana som går parallellt med en gata spelar det ingen roll att det är huvudled.

 

Nej självklart inte, cykelbanan ligger juh längst in och därmed gäller svängningsregeln (även om jag har förstått att en del har svårt att förstå den - kanske beror på att en cykelbana kan trafikeras åt båda hållen trots att den ligger på ena sidan av vägen?).

 

Vad jag menade tidigare var hursomhelst att jag inte riktigt förstod situationen som Stefan målade upp "möts i en korsning" - en skiss är nog på sin plats för att jag ska haja :)

 

--

.Wey - 80% fotgängare, 20% bilist (tredje stulna/vandaliserade cykeln på knappt två år fick mig att ge upp konceptet i den här stan till slut - den är ändå inte särskilt cykelvänlig med alla j-a rondeller (som man enklast tar genom att låtsas vara bil btw))

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2004-01-26 21:01:48 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men stopp-plikten gäller ju faktiskt inte om gångaren är på sånt avstånd att gångaren inte kan hinna fram till övergångsstället innan bilen har kört förbi.

Nä, men många bilister fattar inte det. Eller så är dom dåliga på o avgöra "vem som hinner fram först"...

O när dom stannar där för att man ska gå förbi, så måste man nästan jogga över gatan för att..."vara snäll"...

Eller så blir man bara FÖRBANNAD o börjar gå ännu söligare...

 

Ghaa!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dax för ett nytt forum/ny kanal: Trafikvett

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kanske det. Detta retar mig i trafiken:

 

Bilister:

1) Bilister bakom som inte kan hålla avstånd.

2) Bilister snett bakom som ökar hastigheten och skall om när man signalerar att man byter fil.

3) Bilister som inte känner till högerregeln.

4) Bilister på motorväg som tycker att man kör "för långsamt" när man kör om lastbilar etc. Trots att man själv överskrider gällande hastighetbestämmelser så långt det går utan att åka fast. (cirka 10 km/h)

5) Bilister som flänger upp dörren utan att kolla om det är fritt bakåt.

 

Cyklister:

1) Cyklister som saknar trafikvett. (generalklausul).

2) Cyklister som inte känner till trafikreglerna.

3) Cyklister utan lyse.

4) Cyklister som kör mot rött.

5) Cyklister som inte är solidariska och väntar på rött, utan gör om sig till fotgängare och leder cykeln över rödljuset. Lagen borde ändras! -En gubbe som leder sin cykel räknas som fotgängare, medan en gubbe som puttar på sin bil räknas som bilist. Ingen logik!

6) cyklister som tror att företrädesregeln vid övergångsställe gäller även för dem

 

Fotgängare:

1) Fotgängare som går mot röd gubbe, och kräver att bilisterna skall stanna.

2) Fotgängare som går på trottoar och svänger 90 grader för att gå ut på obev. övergångsställe. Hur f-n skall man veta att "den personen som går parallellt med vägen kanske svänger 90 grader mitt i farten"?

3) Fotgängare som står vid obevakat övergångsställe, inte för att gå över, utan för att ringa i mobil, röka en cigarett, titta på vädret, fan och hans mormor etc. etc.

 

Ja, de var vel de hele..

 

Edit:

Folk som står utanför dörrar vid universitetet, skolor, affärer etc. och röker. Dessa borde sättas i gulag! (Räknas väl som fotgängare?)

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-26 22:10:24 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe... det vet du!!

Jag ska datorisera stallet!! :)

 

Jaja, ändrar väl då... Går ju inte Datateknik lägre heller så...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dax för ett nytt forum/ny kanal: Trafikvett

 

Nej snälla, jag skulle aldrig klara av min framtida e-avvänjning i så fall...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta retar mig i trafiken

 

Jag har inte läst resten av tråden än men skulle vilja tillägga följande punkt:

 

Bilister som inte inser likheten med att lämna företräde vid väjningsplikt eller högerregel och att lämna företräde för fotgängare vid övergångsställe. Det är exakt samma sak.

 

//jonasn, fotgängare, motionscyklist och yrkesbilist.

 

[inlägget ändrat 2004-01-27 00:59:24 av jonasn]

[inlägget ändrat 2004-01-27 01:00:18 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att ni väntar bakom bussen som ni ser är på väg ut från hållplatsen

 

I sundsvall vore det bra om någon busschaufför någonsin använder blinkersen innan de svänger ut från hållplatsen.

 

Visst har bussar företräde vid 50 och långsammare, men det innebär inte att man får preja ut passerande bilar i mötande körbana.

 

För så fungerar det i sundsvall. Fullständigt livsfarligt. :/

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver man vara sur på idioter. De betalar ju sitt beteende med sina liv

 

Jag är snarare sur på dem för att jag betalar deras sjukhusräkningar med mina skattepengar.

 

Vissa dagar efter att ha varit ute i trafiken tycker jag på fullt och fast allvar att det borde vara licenstvång på att resa sig ur sängen utan hjälm.

 

:)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller tidigare cykeldiskussionen så är allt för många cyklister helt fel ute också. Det är faktiskt inte tillåtet att cykla på trottoaren (inte i sthlm åtminstone)

 

En cykel är ett fordon, således är det inte tillåtet att cykla:

 

* på gångbana (inkl trottoar)

* på övergångsställe

* mot enkelriktat

* mot rött

 

De tre första har jag för mig bestraffas med 300:- i böter. Den sista är jag osäker på. Bilister straffas ju väldigt hårt för röddjuskörningar - 1200 kr och indraget körkort har jag för mig.

 

I norrköping har de i centrum bytt "enkelriktat"-skyltarna mot "förbud mot motortrafik" från ena hållet. Alltså är det enkelriktat för motorfordon men inte för cyklister. Livsfarligt, om man frågar mig.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2004-01-27 00:51:30 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som står utanför dörrar vid universitetet, skolor, affärer etc. och röker. Dessa borde sättas i gulag!

Hu! Ännu värre... de som står utanför sjukhusentren och bolmar!!! Hur dum får man vara? Rökare som tror att ingen störs av deras rök bara för att de är utomhus!

 

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

[inlägget ändrat 2004-01-27 08:17:54 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sundsvall vore det bra om någon busschaufför någonsin använder blinkersen innan de svänger ut från hållplatsen.

 

Visst har bussar företräde vid 50 och långsammare, men det innebär inte att man får preja ut passerande bilar i mötande körbana.

 

Jag kan bara prata för mig själv. Och jag stör aldrig någon på ett dumt sätt när jag lämnar en hållplats med bussen. Men även jag ser hur en del chaufförer beter sig och vill ibland gömma mig...

 

Men är det köer med bilar som kryper fram så vill jag faktisk få en lucka på 20 meter för att komma ut från hållplatsen och in i kön.

 

Och får jag inte det efter 10 sek blinkande så bara kör jag ut i minsta lucka och den som försöker smita före får slita på sina bromsbelägg några mm, jag har liksom tydligt visat att nu ska bussen ut, (hur stor och siktbegränsande den än är).

 

Ang. regeln om släppa-ut-bussen-inom-50-område så är den inte längre tvingande. Det hette innan att du som bilist ska sänka farten och om det är nödvändigt stanna för att släppa ut bussen.

 

Nu heter det inte att du ska stanna om det är nödvändigt utan du bör göra det. Denna ändring har kommit till för att det heter att vi ska sammarbeta i trafiken och då anses det inte att denna regel behöver vara tvingande.

 

Detta med sammarbete gäller också då det är två vägar (utan skyltar som talar om att den ena tar slut) som går ihop till en, t ex på trafikplatser med 110 vägar. Många tror att det är högerregel som gäller men icke, det är anpassning som gäller.

 

Bosse, 49,2 kbit/s som kör en stor stark!

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej snälla, jag skulle aldrig klara av min framtida e-avvänjning i så fall...

 

Har Weyland problem? Vi kan hjälpa dig genom att sluta besöka Eforum... så kan du sitta och svara på dina egna inlägg vilket väl blir lite tråkigt i längden? *skratt*

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Problemet är att folk som står alldeles utanför dörren och röker lika gärna kan stå inne i lokalen och bolma, eftersom luftdraget ändå för med sig röken in.

 

Jag kom precis på en annan trafikantgrupp jag retar mig på:

 

Personer i fyrkantiga volvobilar, minivans och suvar som skvätter lika mycket som en hel polsk långtradare från Slask. -Fyrkantiga bilar borde förbjudas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom precis på en annan trafikantgrupp jag retar mig på:

 

Jag också: de som håller 55 på en 90-väg utan vettig anledning. Eller de som kör om min buss under acceleration för att sedan lägga sig på 80 och ligga i vägen i flera mil. Jag har bråttom till anslutande bussar och vill ligga på spärren vid 100.

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...