Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

att cykla


Viking Virus

Rekommendera Poster

Ville bara framföra att jag tycker att dagens föräldrar borde bry sig lite mer och inte bara kolla video/DVD!

 

Tror jag inte dom gör.. de bryr sig lika mycket eller lite som föräldrar gjort i alla tider.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 118
  • Skapad
  • Senaste svar
Tror jag inte dom gör.. de bryr sig lika mycket eller lite som föräldrar gjort i alla tider.

Det är inte så jag menar. Dagens samhälle kräver så mycket mer och är så mycket mer stressande än det var förr. I dag finns det nästan bara dubbelarbetande föräldrar och hemmafrun är ett utdött släkte och det har ju sina randiga skäl. Nej, de kanske inte bryr sig mindre nu, men de hinner definitivt inte med det de borde vad det gäller sin omsorg om sina barn. Tråkigt men sant!

------

MVH//L-M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens samhälle kräver så mycket mer och är så mycket mer stressande än det var förr. I dag finns det nästan bara dubbelarbetande föräldrar och hemmafrun är ett utdött släkte och det har ju sina randiga skäl. Nej, de kanske inte bryr sig mindre nu, men de hinner definitivt inte med det de borde vad det gäller sin omsorg om sina barn. Tråkigt men sant!

 

Baaa stuntprat.. ta bort barnbidrag föräldraledigheter, förkortad arbetstid, semester, hushållsmaskiner, snabbmat, mm å se hur mycket bättre det blir.

 

Vad vi lärt oss i detta land de sista 25 åren är att klagan och gnällande ger mer ledighet och mer bidrag.. allt av en (s märkt?) krvavmaskin som aldrig blir nöjd där det ständgt krävs att föräldrar, lärare, sjukvård-peronal får det bättre och mindre eget ansvar.

 

Att var nöjd i sverige är ju inte bra, då får man mindre.. Inte undra på att det gnälls då det är det som ger det goda livet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baaa stuntprat.. ta bort barnbidrag föräldraledigheter, förkortad arbetstid, semester, hushållsmaskiner, snabbmat, mm å se hur mycket bättre det blir.

 

Vad vi lärt oss i detta land de sista 25 åren är att klagan och gnällande ger mer ledighet och mer bidrag.. allt av en (s märkt?) krvavmaskin som aldrig blir nöjd där det ständgt krävs att föräldrar, lärare, sjukvård-peronal får det bättre och mindre eget ansvar.

 

Att var nöjd i sverige är ju inte bra, då får man mindre.. Inte undra på att det gnälls då det är det som ger det goda livet :)

hujedamej!!! Äntligen en underbar människa som har vettiga åsikter och verkligen vet vad han pratar om!!!!

Axel: Du är en sann klippa för de som är som mig och alla andra! Tack!

------

MVH//L-M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hujedamej!!! Äntligen en underbar människa som har vettiga åsikter och verkligen vet vad han pratar om!!!!

Axel: Du är en sann klippa för de som är som mig och alla andra! Tack!

------

 

känner till din situvation lite från forumet, tror jag (ditt nick)..se det så här.. om grupper som har det ganska bra inte hadde fått så mycket förbättringar de sista 25 åren så kanske det funits resurser till individer som faktiskt behöver ett ökat stöd.. som det är nu har allt för stora grupper fått allt för mycket med klagans hjälp..

medands de grupper som har faktiska behov .. inte fått det bättre..tvärt om..

 

Bor i ett av Sveriges 12 "extremt fattiga" områden som ingår i storstads satsningen, ser behov dagligen..

har jobbat i ett av dessa gnäll yrken som jag nämner och har VÄLDIGT svårt att förstå varför så många klagar där...medanas andra, relativt tysta marginalgrupper får det allt sämre därför att de inte hörs...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra så Axel!

Ha de!

 

[edit]Vem ser inte behov dagligen? Lycka till![\edit]

------

MVH//Lena-Marie [som äter tårtan som är kvar från sonens 17-årsdag som han fick av sin tjej! Gulligt!]

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-29 02:13:09 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska vi inte tala om dom omvägar man får ta ibland när man är rädd om kjolpaketet på bilen...

Du sa det själv.... Kjolpaket på bilen...!? Är inte det lite fjolligt????

 

Skämt åsido, vill du köra fort, så åk till Nürnburgring eller någon annan stans och lek inte racerförare på lokalgator!!

 

Jag håller koll på mina barn, och lägger inte över något ansvar på en myndighet!!!! Men vissa personer borede ju inte ha körkort faktiskt, och som du resonerar dexter så tror jag faktiskt du är en av dem. Nu är int mina barn i skolålder, men om ett par år när de börjar gå själv till skolan, då vill jag inte att en F1-förar-wannabe med kjolpaket på sin bil skall riskera min barns liv på väg till skolan!!!!!

 

Skärpning!

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om polaren lånar sin pappas Jeep, då kan man köra i alla fall 60km/h över en vägbula.

 

När du blir stor, och har råd att köpa en egen jeep, så tror jag inte du vill köra i 60 över vägbulor med den!

 

Vägbulorna finns där för att få folk att sänka farten. Inte för att man skall tävla om vem som kan köra fortast över dem. De finns inte heller där för att ha sönder kjolpaket på bilar. De finns där för att få folk aatt ge f-n i att köra för fort, och för att få folk att stanna före övergångställen.

 

De var inte lika vanliga för 20-30 år sedan, men då var det samtidigt mindre trafik än idag.

 

HAr du överhuvudtaget körkort Allan? Och i så fall, hur f-n lyckades du få det? Du verkar ju f-n inte en gnutta trfikvett i huvudet!!!!

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med dessa är att utryckningsfordon inte berörs av dem (om jag förstått det rätt).

Stämmer.

 

Priset för försökshindret tror jag var 600 000 men leverantören lovade att ta kostnaden samt ta bort det om det inte fungerade till belåtenhet efter en försöksperiod vill jag minnas.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så i ungdomens dagar, fartränder, breddade skärmar, kjolar m.m, sen växer man väl ifrån detta?

Vid äldre år gäller bara hyfsat snygg bil, bra komfort och något sånär prestanda.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*poäng*

 

Men det jag är rädd för är att snorvalpen med kjolar och fartränder kör ihjäl mina barn.

 

Det är för det första oftast boende i området som kräver eller sätter ut farthinder själva. Detta är inte något som någon kommunen gör av egen fri vilja.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, jag ger mig inte:

En väg (snackar inte korsningar etc.) som är skyltad för 30, 50, 70, 90, 110, skall man i normalfallet (normalfallet innebär dagsljus, lätt trafik, bra väglag) kunna köra säkert i skyltad hastighet. Är vägen farlig att köra i exempelvis 50, så skall den skyltas ner till säker hastighet.

 

Jämför gärna med datorer:

Tänk om intel skulle kränga processorer märkta med viss klockfrekvens, men som inte går att köra stabilt i denna frekvens? -Då är jag övertygad om att intel skulle tvingas att märka ner CPU:erna i fråga till frekvens de fungerar stabilt på. Exakt samma sak med vägar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe. Lägg märke till att jag skrev normal svensk bil, vilket innebär "solvo" eller riskokare.

 

En stridsvagn skulle nog kunna klara av att "klämma" vägbulorna som om de vore mogna finnar..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tss, fåna dig inte CJ :)

 

Ett hinder i vägen är väl ditt ansvar att upptäcka och undvika, barn som farthinder?

 

...hastighetsbegränsningen är högsta tillåtna, det betyder INTE att du kan köra i den hastigheten hela tiden. Det gäller alltså även slingriga småvägar ute i skogen i dagsljus, utan trafik och på torr asfalt - en dylik enskild väg brukar man få köra 70 på, men gör du det är du död i och med närmsta gran i många fall ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Vi pratar om varandra:

Nerfallande träd, diverse tillfälliga saker etc. som utgör trafikhinder är en sak, att medvetet placera ut hinder (från vägansvarig sida) samtigt som man "typar" en väg för en viss hastighet är en helt annan fråga.

 

Och jag pratar inte om "hela tiden"!

-Vid bra väglag, god sikt (ingen dimma etc. etc.) så skall man kunna köra på en väg den tillåtna hastigheten. Kan man inte säkert köra tillåten hastighet på en väg under de bästa förhållanden, så är hastighetsgränsen galet satt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte säkert köra tillåten hastighet på en väg under de bästa förhållanden, så är hastighetsgränsen galet satt.

 

Jag tycker det är lite konstigt att just du har detta behov av att bli kontrollerad av någon "myndighet" i den här frågan?

 

Med andra ord kan du inte reglera hastigheten efter oväntade och väntade hinder på egen hand och därmed bör du inte köra bil?

 

 

Jag tycker inte alls det är galet satt om du måste bromsa in här och där, skylten tvingar dig varken att köra så snabbt - ej heller påstår den att du alltid kan köra så snabbt?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte säkert köra tillåten hastighet på en väg under de bästa förhållanden, så är hastighetsgränsen galet satt.

 

Ang. skogsvägar och andra vägar på landet som ev. inte är skyltade så gäller bashastigheten som högsta tillåtna vilken i detta landet är 70 km/tim även om det är en oskyltad allmän kostig.

 

Om jag till/från jobbet tvunget ska hålla 70 hela tiden så sitter jag som Weyland säger i en gran omgående.

 

Jag får söka för att få 15 skyltar i alla skarpa 120 graders kurvor och 130 skyltar på raksträckorna för jag ska ju inte behöva tänka själv.

 

Staten ska med skyltar hela tiden tala om för mig hur jag ska framföra min bil. Jag kommer då att känna mig trygg, säker och bekväm. Gärna lite civilklädda säkerhetspoliser som springer i skogen med flyttbara vägbulor under armarna. De får gärna kolla mitt körkort flera gånger under min färd, då känner jag mig så trygg. Mobila trafikljus som alltid visar rött i 5 min vill jag också ha strax före hårnålskurvorna.

 

Jag skulle t o m kunna tänka mig ett system där jag ringer säkerhetspolisen innan jag kör hemifrån så att de kan räkna ut när jag är på en speciell plats och då kan möta mig med ovannämnda trafikljus med körkortskontroll.

 

Det är så luddigt nu med max hastighet, jag vet inte hur jag ska bete mig, hjälp! *skratt*

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej CJ... Har du läst trafikförordningen? Om inte gör det här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

[log]

Hastighet

 

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

 

 

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet

1. inom tättbebyggt område,

2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,

3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,

4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,

5. i skarpa kurvor,

6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,

7. vid risk för bländning,

8. vid möte med andra fordon på smala vägar,

9. vid halt väglag,

10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,

11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,

12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,

13. där vägarbete pågår,

14. förbi en olycksplats, samt

15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

[/log]

 

Det står inget i trafikförordningen om att man måste kunna köra så mycket som hastighetsbegränsningen är varje milimeter av sträckan. T.ex. så håller du inte 50 km/t i alla korsningar i stan, utan då saktar du ju ner.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Redigering: Dolde lagtexten med LOG-funktionen

[inlägget ändrat 2004-01-29 13:54:35 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska vi göra det? Tills vi kommer på hur/om vi ska tvinga föräldrar till att bete sig på ett visst sätt mot sina barn så är det bra med vägbulor och hinder.

 

Då är mitt föslag att det blir lag på att alla bilar måste vara klädda i flera lager med "bubble-plast" och max får framföras i 20km/h...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt åsido, vill du köra fort, så åk till Nürnburgring eller någon annan stans och lek inte racerförare på lokalgator!!

 

Jag snackar inte om att leka raceförare. Jag pratar om att kör bil efter hastighetsbegränsningen.

 

Men vissa personer borede ju inte ha körkort faktiskt, och som du resonerar dexter så tror jag faktiskt du är en av dem.

Varför det? Jag har haft körkort i 10 år utan minsta påbud, peppar peppar.

Dom personer som jag anser att inte borde ha körkort är sånna som svänger och byterkörfält utan att blinka, inte visar det minsta hänsyn mot andra trafikanter utan bara slänger sig ut i trafiken när det passar dom, folk som leker poliser genom att prejja en när man gör en omkörning dom inte gillar och liknande handlingar...

 

men om ett par år när de börjar gå själv till skolan, då vill jag inte att en F1-förar-wannabe med kjolpaket på sin bil skall riskera min barns liv på väg till skolan!!!!!

Talar fortfarande inte om racekörning! Och för den delen tror jag att en full kikki-wanna-be, en olga 90 som knappt ser över ratten, knark-kenta eller jag-sov-bara-2-timmar-i-natt-småbarnspappan benke är farligare för dina barn...

 

Kan ta ett exempel från min gatan. Visst, det kan gå fort(~40km/h) för vissa på gatan ibland men oftast hålls ett "gat-tempo". Ändå får man tvärnita ibland för ungar som bara slänger sig rakt ut från gårdar på sina cyklar! Vad är då rätt? Sätta ut blomlådor på gatan så att vissa inte kommer fram med sina arbetsfordon eller lära ungarna att man ser sig för innan man åker ut från gården? Och vilken åtgärd är lättast för föräldrarna?

Kan också tilllägga att även vissa föräldrar gasar lite extra om dom har bråttom. Så passar det dom är det tydligen ok att gasa extra...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackar inte om att leka raceförare. Jag pratar om att kör bil efter hastighetsbegränsningen.

Det är fortfarande inte hastighetsbegränsningen som är "påbjuden" hastighet, utan "högsta tillåtna hastighet"

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse

Är det så svårt att fatta???

 

 

Dom personer som jag anser att inte borde ha körkort är sånna som svänger och byterkörfält utan att blinka, inte visar det minsta hänsyn mot andra trafikanter utan bara slänger sig ut i trafiken när det passar dom, folk som leker poliser genom att prejja en när man gör en omkörning dom inte gillar och liknande handlingar...

Ok, kan jag hålla med om

 

 

Kan ta ett exempel från min gatan. Visst, det kan gå fort(~40km/h) för vissa på gatan ibland men oftast hålls ett "gat-tempo". Ändå får man tvärnita ibland för ungar som bara slänger sig rakt ut från gårdar på sina cyklar! Vad är då rätt? Sätta ut blomlådor på gatan så att vissa inte kommer fram med sina arbetsfordon eller lära ungarna att man ser sig för innan man åker ut från gården? Och vilken åtgärd är lättast för föräldrarna?

Kan också tilllägga att även vissa föräldrar gasar lite extra om dom har bråttom. Så passar det dom är det tydligen ok att gasa extra...

Ja, hur var det nu med det jag citerade från trafikförordningen? I ett bostadkvarter måste man faktiskt förutse att barn när som helst kan komma utspringande i gatan utan att se sig för.

Du kan läsa mer om trafikförordningen här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Blomlådor, vägbulor etc har jag ingenting emot, tvärtom så tycker jag att de gör nytta. Och jag kan inte svara för vad andra föräldrar gör. Jag kan bara svara för mig själv, och jag gasar inte "lite extra" ens när jag har brottom på våra lokalgator.

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så svårt att fatta???

 

Vem är det som inte fattar??? Jag är helt med på att man inte kan hålla max tillåtna hastighet överallt. Jag är av den uppfattning att det till och med finns situationer där det är ok att köra över hastighetsbegränsningen! Som typ vid omkörningar eller på motorväg mitt i natten utan övrig trafik...

 

Ja, hur var det nu med det jag citerade från trafikförordningen?

 

Det är ju det jag säger! Lös problemen den lätta vägen. Nu är det ju bilarnas fel om det händer något. Bättre att läta barnen att man inte springer rakt ut! Det fick då jag lära mig när jag var liten. Jag hade också en lång pinne med en orange vimpel längst upp på min första cykel. Finns det ens sådana att köpa längre? Fast det behövs väl inte längre, nu ska man ju förutsätta att det kommer en unge utflygande ur varje grindhål eller runt närmaste häck...

 

Sen skulle det vara skoj att se statestik över hur många förre skador det blivit med fartgupp, blomlådor och annat skit på vägen...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan man inte dela ut poäng nu för tiden i eforum?

Jag har inte varit så aktiv ännu här i början av året.

 

Men jag är mycket intresserad av problemen i trafiken

och skulle vilja dela ut minuspoäng åt vissa och plus till andra....

detta är no. 100 i tråden

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...