Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adam, Eva, Kain och Abel. Men sen då?


.sun

Rekommendera Poster

Vi har en liten diskussion här på kontoret. Kanske någon djupt kristen programmerare kan förklara:

 

Bibeln talar detaljerat om hur gud först skapade Adam och därefter Eva. Detaljerna kring hur sönerna Kain och Abel kom till står inte särskilt detaljerat men vi har tillräcklig fantasi att gissa oss till hur det gick till...

 

Men den intressanta frågan är - var kom Kains fru ifrån? Det står det inte ett skvatt i bibeln om. Om Adam var människa nr 1 på jorden, Eva nr 2 och sönerna 3 och 4 - var kom nr 5 ifrån? Inavel? Tidelag? Utomjordingar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Du menar att det finns en händelse i bibeln som är orimlig?!

 

;)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut inte troende, bara litteraturvetare. Jag har undrat samma sak själv, men enligt min litteraturprofessor är det rent logiskt så att gud enligt skapelseberättelsen skapade fler människor. Det står bara att Adam var den första mannen och Eva den första kvinnan. Gud skapade ju en massa djur, växter, land och hav utanför paradiset, så logiskt sett borde han ha skapat en del människor också...

----------

Kom ihåg att du är helt unik och väldigt speciell, precis som alla andra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon kom väl från grannkommunen till Eden. Gissar att de valde att inte skriva om den pga dess nedgångna invånare... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig också, men han sökte ett logiskt svar. Jag förnekar all tro och religion. Jag går bara till kyrkan vid närståendes begravning. Om någon har bra tips på hur man kan göra en borgerlig vigsel lite festlig och ståtlig får ni gärna skicka ett mail...

----------

Kom ihåg att du är helt unik och väldigt speciell, precis som alla andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Adam var människa nr 1 på jorden, Eva nr 2 och sönerna 3 och 4 - var kom nr 5 ifrån?

 

Adopterad.

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon har bra tips på hur man kan göra en borgerlig vigsel lite festlig och ståtlig får ni gärna skicka ett mail...

Mmmm det är ett problem, framför allt eftersom man ibland har en lite mindre lokal än en kyrka vid borgerlig vigsel. Men bjud så många gäster som får plats. Högtidsklädsel (eller i varje fall "kostym") och ha sedan en hejdundrande fest. (Har ni en väldigt liten lokaa, så bjud de bara de närmaste till vigsellokalen)

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 15:44:58 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om gud skapade adam till sin avbild, varför har han en navel på alla avbildningar?

 

Hade gud möjligen också en navel? Intressant...

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fundering på samma tema... För i bibeln står det att det finns ett släktskap mellan Adam & Eva och Jesus... Följer man den tråden från Adam & Eva så hamnar man till slut vid Josef och mej veterligen va han väl inte inblandad vid Jesus tillkomst... Eller?

 

---------------------------------------------------

I BEGYNNELSEN SKAPADE MARTIN HTML OCH GRAFIK.

 

Internet var öde och tomt, djupet täcktes av mörker och en Gudsvind svepte fram över servrarna. Martin sade ”Grafik, bli till!”. Och Grafiken blev till. Martin såg att Grafiken var god, och han skiljde Grafiken från skisserna. Martin kallade Grafiken orange och skisserna kallade han kasserade. Det blev kvällar och morgnar. Det var den första månaden.

 

 

(ur Första Martinbok 1:1) - http://www.wepe.nu

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 16:06:03 av Wepe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om gud skapade Adam, så undrar jag vem som skapade den allsmäktige (gud) isf? ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så undrar jag vem som skapade den allsmäktige (gud) isf? ;)

 

Jag ställde samma fråga till en kristen en gång och hans svar var att eftersom gud är allsmäktig så har han skapat sig själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Gud är allsmäktig så kan ju omöjligtvis människan ha en fri vilja (eftersom Gud har makt över allt).

Men utan fri vilja, hur kan det då existera så mycket människor som valt att inte tro på Gud?

 

Nä, Gud är en paradox och existerar därför inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läste bibeln lite mer så skulle du se att det finns två olika släktträd, ett från Adam till Josef och ett annat från Adam till Maria, två olika förgreningar alltså. Dessutom sås tår det där släktskapet Adam-Josef redovisas att "man sade att han [Jesus] var son av Josef", dvs det var inte så det var utan man sade bara så.

 

Inte så ologiskt...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud är inte skapad, han är evig. Han har alltid funnits. Iaf är det vad Bibeln säger.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud är inte skapad, han är evig. Han har alltid funnits. Iaf är det vad Bibeln säger.

 

Hmmm, Då förstår jag inte varför vissa christna har så svårt för ett "självskapat" universum. Om man accepterar en gud som alltid har funnits så borde det inte vara något problem med ett slags universum som alltid har funnits, men som råkade komma i obalans och skapa BigBang (eller vilken teori det nu är som gäller).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Det roliga är att det (i teorin) fortfarande finns plats för en gud även hos de som är naturvetenskapligt lagda.

 

Låt säga att Bibeln (har inte läst den...) innehåller spår av sanningen (den gick väl mun till mun innan den till slut skrevs ner?). Om jag har förstått det rätt så finns väl gud överallt och i allt enligt bibeln (precis som "the force")? Kan vi motbevisa det?

 

Nej, jag tycker inte det. För vad är det som fortfarande är okänt? Jo t.ex. atomernas innersta (som en del tror kan bestå av några slags "supersträngar" som liksom finns överallt). Ett annat exempel är den sk. mörka materian som utgör den största massan i universum och finns i hela universum.

 

En annan (kanske hänger ihop?) möjlighet är att gud är "big bang" vilket innebär att gud har skapat allt (isf skulle kanske djävulen vara "big crunch").

 

DISCLAMER: Har varken läst bibeln eller stora kunskaper inom fysiken.

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så borde det inte vara något problem med ett slags universum som alltid har funnits

Problemet är att det endast är Gud som alltid har funnits. Ingen annan eller inget annat är till av evighet enligt Bibeln, endast Gud har alltid funnits.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

Jag är själv troende men inte på det sätt du beskriver. Gamla testamentet är en skröna - berättad om och om igen och därmed förvanskad hela tiden.

MEN - det måste finnas någonting utöver människors förstånd - Darwins utvecklingslära är väl korrekt MEN hur började allting ? Fanns det något överhuvudtaget från början ? I så fall varifrån kom det ?

Om det inte fanns något från början - hur kan man skapa något ur det ?

En god vän (pingstvän) tillsammans med en missionär - sa på en lång flygresa till Tokyo - om du har så svårt att tro på Gud - tro på den andre = Satan. Det pågår en kamp mellan Gud och Satan - och det är ju mycket lättare att tro på Satan ?

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu är det väl så, i vår moderna tid, att man inte ska tolka bibeln bokstavligt. Dom här två första filurerna ska tolkas symboliskt, dvs dom var inga människor utan en symbolisk omskrivning av människans plats på jorden.

Förmodligen ska man väl ha tagit hjälp av ett par droppar LSD på tungan för att se symboliken klart, eller en präst som använt 7 år av sitt liv för att uppnå samma effekt och som sen kan förklara vad Gud egentligen vill.

Men hur som haver så har bibeln alltid tolkats utifrån den tidsandan som är aktuell under tolkningsprocessen och reviderats därefter.

 

Undrar om alla dom miljoner stackare som trott på feltolkningarna av bibeln under 1900 år kommit till himlen? T.ex. dom som verkligen trodde på att tortyr av en medmänniska kunde driva hin håle ur kroppen, eller dom modiga korsriddarna som slaktade i Guds namn?

Eller alla stackare som lever under denna feltolkning - kommer dom till himlen när nästa tolkning blir klar?

 

Appropå det "fria valet" Gud säger: Du kan gå väg A eller du kan gå väg B (några andra vägar finns då inte) Går du A och gör som jag [genom prästerna] säger så kommer du till paradiset, men går du väg B så skickar jag dig ner till brorsan - Du har ditt fria val.

Fritt val?

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 20:32:45 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man nu inte vet hur någonting är måste man då bestämma sig för att en skral gissning, -:ja det är nog gud, är korrekt och sedan dilla i en hel hop med generationer att man måste tro på ett visst sätt?

Religion grundar sig på primitiva tolkningar av astronomiska fenomen och en stark vilja av att förtrycka folk.

 

 

0x--x0

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 20:23:27 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En god vän (pingstvän) tillsammans med en missionär - sa på en lång flygresa till Tokyo - om du har så svårt att tro på Gud - tro på den andre = Satan. Det pågår en kamp mellan Gud och Satan - och det är ju mycket lättare att tro på Satan ?

 

Det faller ju på sin egen orimlighet. Om man inte tror på Gud så kan man ju inte tro på det han sägs ha skapat...?

Eller menar du att Gud och Satan är jämlikar, dvs att Satan alltid har funnits som Satan? som slåss om våra själar? Ett sånt påstående faller väl under midervärdeskomplexet hädelse?

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 20:31:23 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...