Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adam, Eva, Kain och Abel. Men sen då?


.sun

Rekommendera Poster

KjellGunnarsson

Men människan ÄR nyfiken och vetgirig ! Skulle inte DU vilja veta OM det fanns nånting överhuvudtaget innan allt skapades eller OM det redan fanns något färdigskapat (i så fall hur?)

Det kommer vi aldrig att få veta !

Därför: om man ÄR troende: ifrågasätt inte Guds vilja och vad som står i Bibeln, om än förvanskat efter många mer eller mindre felaktiga översättningar (särskilt på svenska).

Man får ju vara glad att man inte är muslim och har Koranen till rättesnöre - där finns bl.a. en detaljerad beskrivning av hur man sätter på sin kamel.......

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar
Var det inte nån här på eforum som var livetordare förresten? Då ska jag passa på och fråga om ryktet stämmer att Livets ord finansierar hemflytt av judar till Israel?

Som medlem i både Eforum och Livets Ord känner jag mig lite träffad... ;-)

 

Det stämmer att Livets Ord hjälper judar från forna Sovjetunionen att emigrera till Israel. Ett mycket starkt skäl till detta är den, delvis helt öppna, antisemitism som finns idag i många av de forna sovjetrepublikerna. Arbetet, som inte är direkt hemligt, kan du läsa mer om här:

http://www.livetsord.se/default.asp?n_section=137

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME
Men människan ÄR nyfiken och vetgirig !

Senast jag kollade var girighet en av de 7 dödssynderna, om det du skrev är sant; är inte människan mot tron då av naturen (eller av Gud själv) ? ;)

 

Skulle inte DU vilja veta OM det fanns nånting överhuvudtaget innan allt skapades eller OM det redan fanns något färdigskapat (i så fall hur?)

Den viktiga frågan är väl inte vad jag tycker utan frågan är vad det skulle ge mig att veta detta.

 

Det kommer vi aldrig att få veta !

Varför ska man då vara nyfiken på denna fråga ?

Det låter tämligen meningslöst att vara nyfiken på något som man ändå aldrig skulle få svar på, dom du själv skrev (fast med aningen andra ord).

 

 

Man får ju vara glad att man inte är muslim och har Koranen till rättesnöre - där finns bl.a. en detaljerad beskrivning av hur man sätter på sin kamel.......

 

Euhm.. va ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tänk dig att samlas ett gäng och skriva en bok som "lurar" miljarder av folk att underkasta sig en person som inte existerar."

 

Att många tror på en sak gör de inte mera sant.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att många tror på en sak gör de inte mera sant.

Vad gör något till sanning?

 

Därmed inte sagt att allt som många tror på är sant.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Livets Ord hjälper judar från forna Sovjetunionen att emigrera till Israel. Ett mycket starkt skäl till detta är den, delvis helt öppna, antisemitism som finns idag i många av de forna sovjetrepublikerna. Arbetet, som inte är direkt hemligt, kan du läsa mer om här:

http://www.livetsord.se/default.asp?n_section=137

 

/Stefan

Tackar för infot. Det är alltså bara en rent humanitär insats för att hjälpa just judarna för att dom har det så svårt? Och dom får inte hjälp att flytta nån annanstans än Israel? Sen att dom råkar hamna i olagliga bosättningar (som ockupation med finare ord kallas där borta) stör inte? Det har alltså ingenting med att göra att Pastor Ekman tolkat profetiorna på sitt sätt? -att man vill hjälpa judarna att uppfylla sin profetia om att när dom "återkommit hem" så ska messias visa sig? och dom yttersta dagarna ska börja? Typ: Knacka gud lite på axeln, "Psst..eftersom du inte kan hålla dina profetior så har vi fixat fram scenariot åt dig, så sätt igång, vi har bråttom" ;)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-23 15:00:29 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså bara en rent humanitär insats för att hjälpa just judarna för att dom har det så svårt?

Det är en humanitär insats.

 

Och dom får inte hjälp att flytta nån annanstans än Israel? Sen att dom råkar hamna i olagliga bosättningar

De är välkomna till Israel så varför skicka dem någon annan stans? De judar som imigrerar till Israel placeras inte i några bosättningar... *suck* Många av dem bor i de större städerna i Israel. Själv har jag träffat på många rysktalande judar i samhällen i norra Israel, runt Kirjat Shermona (reservation för stavningen).

 

Resten av dina cyniska anklagelser orkar jag inte svara på.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågorna var kanske lite provokativt ställda - men ändock frågor och inga anklagelser. Kan du inte bemöta dom så säg rent ut att du inte vet. Sålunda får alla falska anklagelser leva vidare mot Livets ord.

 

Ett exempel:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=152597

Men det finns flera andra kristna extremiströrelser som arbetar på samma sak.

 

[inlägget ändrat 2003-10-23 16:24:30 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju vara glad att man inte är muslim och har Koranen till rättesnöre - där finns bl.a. en detaljerad beskrivning av hur man sätter på sin kamel.......
Vad i helvete pratar du om människa?! Snacka om att vara trångsynt och komma med idiotiska påståenden. Usch jag ryser...

 

Ditt inlägg kan klassas som årets dummaste.. ta och läs någa böcker och lär dig innan du skriver en massa skit.

 

Och DU ska föreställa en god troende kristen? Du är ett skämt och en skam för den religion som du säger dig företräda.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2003-10-23 16:38:36 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju vara glad att man inte är muslim och har Koranen till rättesnöre - där finns bl.a. en detaljerad beskrivning av hur man sätter på sin kamel.......

 

Det där låter som en typisk fördom som dessutom gränsar till hets mot folkgrupp. :thumbsdown:

 

Apropå antisemitism och hur synd det är om judarna förresten som det det snackades om längre upp i tråden; Jag tycker att nuförtiden så verkar det mer vara muslimerna som är dom mest utsatta och beskylls för allt möjligt.

Jag har hört många s.k. goda kristna kommit med otroliga påståenden om vad hemska muslimerna och deras tro är.

[inlägget ändrat 2003-10-23 16:58:57 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant det här med bibeln...

Den skrevs under en tid när folk trodde på tomtar och troll, och är i sig en paradox, kan man kanske säga.

De troende hävdar att man ska bevisa att gud inte finns, annars så finns han, eftersom bibeln säger det.

 

Detsamma skulle man kunna säga om tomtar och troll, de finns ju eftersom ingen har bevisat annat. Det finns ju i urgamla sägner, därför måste de ju finnas.

 

Väldigt glasklar logik de troende har... ;)

 

Tomtar och troll har väl de flesta slutat tro på vid det här laget, trots allt så lever sagan om en allsmäktig gud vidare, och verkar inte vilja försvinna heller.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad i helvete pratar du om människa?! Snacka om att vara trångsynt och komma med idiotiska påståenden. Usch jag ryser...

 

Tack Tico, du förekom mig. Det var nog tur, för jag höll på att skapa ett ännu hätskare inlägg mot Gunnarsson.

 

- Chris

 

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju vara glad att man inte är muslim och har Koranen till rättesnöre - där finns bl.a. en detaljerad beskrivning av hur man sätter på sin kamel.......

 

Skulle vara intressant och få en källhänvisning så att man själv kan få tolka vad som står i koranen. Detta var första gången jag hört nåt liknande.

Jo, men jag tror BÅDE på Gud OCH Satan - nåt annat är inte tänkbart.....

Se dig omkring i världen.....

 

Jo jag ser mig omkring i världen och konstaterar att allt detta kan människan göra själv utan att behöva ha nån nån Satan att skylla på. Människan är gud och människan är satan. Ju fortare vi kan acceptera det desto fortare kanske vi börjar ta ansvar istället för att kyssa en abstrakt tanke i röva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå antisemitism och hur synd det är om judarna förresten som det det snackades om längre upp i tråden; Jag tycker att nuförtiden så verkar det mer vara muslimerna som är dom mest utsatta och beskylls för allt möjligt.

 

Har gjort samma iaktagelse som du. HelSvenskar har förmodligen mer fördommar mot muslimer än mot Judar idag (åtminstånde mot arabiska och somaliska muslimer). Men antisemitismen lever och frodas i många invandrarkretsar, det verkar vara särskilt vanligt bland muslimer och kristna från mellanöstern/turkiet. Visserligen är rasismen bland invandrare någonting man inte bör nämna i Sverige, men nån gång måste man bli anklagad för att vara nazze också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att alla människor måste ha en grupp att hata utan anledning, så har det väl alltid varit. Själv klarar jag inte av folk med neongröna jackor och platåskor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att alla människor måste ha en grupp att hata utan anledning, så har det väl alltid varit.

 

En mycket nykter iaktagelse. Går man lite djupare i den tankegången så har det egentligen ingen betydelse vad man tror på. Människan är en social varelse och verkar behöva en grupp att tillhöra för att känna ett värde, och/eller för att känna trygghet. Såna här grupper kryllar det av runtomkring oss. Ibland är dom tydliga som burkhas eller supportrar till fotbollslag, kläder, livssstil och ibland är dom mer subtila som tankemönster, men det verkar det som att man måste tillhöra nånting för att få ett värde i sina egna ögon, att ha någon att identifiera sig med. Och då blir alla utanför den gruppen "dom" Ve den som inte tror på eller tillhör nånting ;)

Dom flesta konflikter har sin grund i denna gruppindelning tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ett litet försök...

 

Jag fick mig iaf ett gott skratt när jag läste artikeln i DN... Att vi skulle ha som mål att påskynda apokalyptiska händelser är helt absurt.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där med kamelen stämmer. en muslimsk klasskamrat hade föreläsning om detta i skolan.

 

har för mig att det är i fostrings-syfte.

 

det är en detaljerad beskrivning från början till slut. efter akten står det att man ska spotta på sin kamel så att den förstår vem det är som bestämmer.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-23 20:16:46 av HaJK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| "Jag har hittills inte träffat på någon troende som

| inte tagit ansvar för sina egna handlingar utan

| skyllt ifrån sig på Gud..."

 

 

Inte du kanske, men historien myllrar av händelser där man gör handlingar,går i krig, med mera, och hänvisar till sin religion på ett eller annat sätt, som ett sätt att rättfärdiga sina handlingar.

 

Ofta präglas dessa saker av blod, makt, våld o begär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bibeln står det något i stil med "du skall inte ha någon annan gud än jag"

 

Låter som något Göran Persson sagt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa?

 

Skulle jag också vilja veta. Jag har sökt igenom hela koranen på "Camel" och "Camels" och hittar inga sådan avsnitt.

 

- Chris

 

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter akten står det att man ska spotta på sin kamel så att den förstår vem det är som bestämmer.

 

Lamor lär i vart fall vara ena hejare på att spotta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...