Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Valdeltagande borde belönas!


Chakotay

Rekommendera Poster

NumeriusNegidius

Då anser jag att det styre Magnus ser som det optimala, med fröken Victoria i spetsen, vara en diktatorisk monarki! :)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar
Där skånes befolkning mot sin vilja endast är marionetter i en svensk regering.

 

Visserligen var det mycket länge sedan jag var i Skåne, men nog minns jag det som om skåningarna redan då måste varit fler än regeringsledamöterna.

 

Tja att om varje männsika skall få ha rätt att säga och tycka vad den vill, och sedan att majoritetens beslut skall bestämma är en obetydlig känsla för demokrati, så ja då har jag en obetydlig känsla för demokratin.

 

Så du verkar tycka att det är lika demokratiskt att vi svenskar numer i princip måste underordna oss vad alla medborgarna i EU-länderna tycker, som om vi själva ännu skulle få bestämma i vårt land?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Diktaturisk monarki

 

Antingen del ena eller den andra.

 

Monarki skulle man ofta kunna översätta till upplyst despotism (Välvillig diktatur), exempel på detta; Julius Caesars tom tog över makten ifrån den korrupta senaten i rom. Blanda gärna inte ihop monarki och diktatur, det är en ENORM skillnad.

 

Motsatsen till upplyst despotism = Idi Amin, Saddam (o likn.)

 

Diktatur/Despotism KAN fungera bra OM ledaren är välvillig; det finns dock en regel; Makt korrumperar och Absolut makt korrumperar absolut.

 

Ren diktatur = Iraq, Kina, Burma. Man har "val" med endast 1 parti (andra är förbjudna) eller flera partier (oproportionellt balanserade, ev. med valfusk).

 

Man kan även kalla sig för republik (==oligokrati) och införa ett konstigt valsystem som gör att x antal bonnläppar får mer/lika mycket makt som miljoner innvånare i en storstad, samtidigt som man ger företag och organisationer mer makt (via ex. Lobbyister) än befolkningen, vilket gör att ärthjärnor blir presidenter... (Whoops, där vart det Usa igen.)

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Tja med resonomang som så så är Sverige inte heller någon demokrati eftersom de har lurat Skåne in i Sverige.

 

Skåne är i Sverige pg av att vissa av skåningarna (snapphanarna) tyckte sig ha mera relaterat med Danmark än Sverige, Gustav vasa tyckte annorlunda och gjorde kebab av danskarna & överlöparna för x hundra år sedan. Så, skåne har ej valt att vara i Sverige, de är en del av Sverige vare sig de vill det eller ej.

 

Krig != Demokrati

 

/Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du verkar tycka att det är lika demokratiskt att vi svenskar numer i princip måste underordna oss vad alla medborgarna i EU-länderna tycker, som om vi själva ännu skulle få bestämma i vårt land?

 

Eftersom en majoritet av svenska folket har valt att ha det så. Så ja.

 

Så som du ser på det så behöver vi ingen riksdag i Sverige, det räcker med att varje landsting bestämmer över sig självt, nää varför landsting, varför skall de som bor i en annan kommun bestämma över mig, bättre att det är på kommunnivå.

 

Nope! inte det heller varför skulle någon i en annan stad få bestämma över mig.

 

Så då blir det bäst att varje stad får bestämma själv, men varför skulle jag rätta mig efter någon som bor i en annan stadsdel....

 

EU är bara ett steg ovanför riksdagen i en demokratisk ordning, för om du inte tycker EU är demokratiskt för en dansk kan på verkar vad som händer i Sverige är inte Sverige heller demokratiskt eftersom en norrlänning kan påverka vad som händer i skåne (som förövrigt ligger f-n så mycket närmare danmark än norrland).

 

 

Visserligen var det mycket länge sedan jag var i Skåne, men nog minns jag det som om skåningarna redan då måste varit fler än regeringsledamöterna.

 

Ja man borde tycka det, men så mycket löst folk som finns i regeringen så kan man undra...

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

[inlägget ändrat 2002-09-18 13:58:24 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då anser jag att det styre Magnus ser som det optimala, med fröken Victoria i spetsen...

 

Hon är iallafall mycket trevligare att titta på än GP. :)

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att häpna över i ditt inlägg, men vi börjar med ett faktafel:

Eftersom en majoritet av svenska folket har valt att ha det så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

öhhh, om man byter ord så får man en bild av demokrati. en grupp = riksdag/regering, en person = statsminister.

Skillnaden att där är det massan som bestämmer.

Demokrati = massans diktatur.

Fråga: vad är bättre?

A) En Diktatur som gör ett bra jobb

(invånarna "nöjda")

B) En Demokrati som gör ett dåligt jobb (invånarna missnöjda)

 

Man kan se det som centrerade och decentrerade beslutsgångar.

vissa hävdar att "massan är obildad och vet ej sitt bästa" så det tjänar inte något till att höra vad invånarna tycker. Andra tycker att man åtminstånde kan lyssna vad de har och säga (sedan struntar man totalt i vad de sagt, "de är ändå obildade").(läs folkomröstningar)

Att rösta är en demokratisk skylldighet, att inte rösta är en (beklaglig) rättighet.

Det går att älta det i oändlighet för både de som röstat och inte röstat är skyldiga om det går dåligt för landet (de som röstat för att de medverkat till att rösta fram ledningen (legitimerat den, oberoende vilken de röstade på), och de som inte röstat för att de inte röstat).

 

I Love Democracy! (var det någon filmskurk\diktator som sagt i någon SW-rulle)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att häpna över i ditt inlägg, men vi börjar med ett faktafel:

 

Eftersom en majoritet av svenska folket har valt att ha det så.

 

Kan du förklara närmare...

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att de som bor i Tex Danderyd 16 inte skulle gilla besluten i Boxholm2...

 

Kanske?

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Hon är iallafall mycket trevligare att titta på än GP. :)

Ska vi tänka så, så röstar jag på Prinsessan Madeleine! :)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Har du läst stadsvetenskap e d? Mycket intressant utläggning! :)

 

Blanda gärna inte ihop monarki och diktatur, det är en ENORM skillnad.
Vad ÄR skillnaden då?

 

Definitionen av monark är "härskare på livstid". Diktator definieras som "envåldshärskare", dvs härskare med fullständig makt. Jag tycker att de ligger farligt nära varandra...

 

Skillnaden mellan Sveriges konstitutionella monarki och en konstitutionell republik är däremot hårfin. Skulle vi ha det senare skulle stadschefen heta Göran. Det är såvitt jag förstår den enda skillnaden! :)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en annan skum gjej. Jämför valnatts-rösterna med poströsterna i några städer(om "i vallokal ej räknade röster" betyder poströst). Av någon anledning får Miljöpartiet och Moderaterna fler poströster. Undrar vad det betyder?

Miljöpartiet kanske är logiskt. Är det verkligen milövänligt att åka till röstlokalen?

Moderaterna är svårare. Är alla utlands/fängelseboende skattesmitare moderater?

Varför poströstar inte folk på Kristdemokraterna? Helgar man verkligen vilodagen genom att gå och rösta?

Varför poströstar inte fler socialdemokrater? är det för att posten inte är kooperativt ägt, eller för att de inte vill gå in i en lokal där folk slicka på bilder av kungen?

SÅ många frågor, så få svar

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att häpna över i ditt inlägg, men vi börjar med ett faktafel:

 

Eftersom en majoritet av svenska folket har valt att ha det så.

 

Kunde du inte förklara närmare med vad du menar med att det är ett faktafel att en majoritet av svenska folket har valt att sverige skulle gå med i EU...

 

Kan det vara så för att du kom på att vi faktiskt har haft en folkomröstning om EU och där tycket mer än 50% av svenska folket att sverige skulle gå med i EU.

 

Det är en sak att du kommer med konstiga ideer, en annan att du inte kan inse att EU och Sverige båda två är en demokrati.

 

Men när du påstår att det är ett faktafel när jag säger att en majoritet av svenskarna har valt att gå med i EU så är det lite skrämmande.

 

Det visar bara på en låg debatt nivå hos dig vilket gör att en meningsfull debatt är omöjlig att genomför.

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så för att du kom på att vi faktiskt har haft en folkomröstning om EU och där tycket mer än 50% av svenska folket att sverige skulle gå med i EU.

 

Det var långt ifrån 50% av svenska folket som röstade för EU-anslutningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var långt ifrån 50% av svenska folket som röstade för EU-anslutningen

 

Om jag inte missminner mig var det 41% FÖR och 39% MOT.

 

 

.Morpheus II

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många var det som röstade i det valet? de som inte röstade lyssnade väl då på den grupp som faktiskt röstade och därmed beslutade om vårt lands framtid.

 

Visst var det färre än 50 % som röstade Ja till EU, men av de som verkligen röstade var det, enligt de prel. resultat jag hittat, 52,3 % som röstade JA.

Hittade tyvärr ingen siffra på valdeltagandet.

 

Uppgiften hämtades från http://www.val.se

 

[Tillägg] Siffran ovan är tyvärr den från valnatten och inte efter sluträkningen.

 

[Tillägg 2] Valdeltagande enligt samma källa, lika prel som tidigare uppgift, 83,3%.

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-09-19 09:51:01 av Monshi]

[inlägget ändrat 2002-09-19 09:52:56 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Monshi säger så var det över 50% av de som röstade för EU och eftersom det som inte röstar automatiskt godkänner den majoritet som röstar så blir det att majoriteten röstar för EU.

 

Att sedan inte alla får rösta eller vill rösta spelar ingen roll då majoriteten bestäms utifrån de som röstar, så JA EN MAJORITET AV SVENSKA FOLKET VAR FÖR EN EU ANSLUTNING NÄR FOLKOMRÖSTNINGEN GJORDES.

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA EN MAJORITET AV SVENSKA FOLKET VAR FÖR EN EU ANSLUTNING NÄR FOLKOMRÖSTNINGEN GJORDES.

 

Ja, vi hör dig.

 

 

 

.Morpheus II

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hör mig har ni gjort länge det bryr jag mig inte om, men att personer här inte kan inse det är lite skrämmande.

 

Att sedan försöka säga att det inte var så, får en att tänka på kommuniststater där man tillvarje pris måste dölja den sanning som inte passar in i deras små lögner...

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...