Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Valdeltagande borde belönas!


Chakotay

Rekommendera Poster

Tidigt i morse tyckte jag de se på radion att valdeltagandet i år varit det sämsta på 50 år...?

 

Valdetagandet ska ju vara SÅÅÅ viktigt för DEMOKRATIN säger politikerna - då borde vi väl få betalt för att gå och rösta!

 

Politikerna själva brukar minsann se till att få rundligt betalt för att allt de gör, men "valmanskåren" får inte ett öre betalt för sin ansvarsfulla gärning.

 

Valdetagande borde premieras med minst allra minst en tusenlapp!

 

Då skulle nog en betydligt större andel även av de sämst ställda finna motivation att masa sig iväg och rösta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar

6 Miljarder ut stadskassan.. smart förslag grabben lilla...

 

jag tycker fortfarande att man som individ skall ha rättigheten att välja om man vill gå och rösta eller ej. Om jag inte tror på vårt politiskasystem varför måste jag då deltaga?

 

Och säg inte att jag skall rösta blankt, för tydligen har de ändrat så att blanka röster ogiltigförklars alltså är lika med att man inte röstat...

 

- M

 

som förövrigt skall utlysa 1 tyst minut den 15 september 2003, med tanke på vilken sorg landet befinner sig i.

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att de har problem med finanserna redan så är det en stor kostnad för att få de övriga 20% att gå och rösta blankt...

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många skulle inte gå dit och bara slänga i vilka lappar som helst, utan att bry sig om vad det är för parti, bara för att få pengarna?

 

Nej, det är fel sätt att få dit röstande.

____________________

.:def:.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 Miljarder ut stadskassan.. smart förslag grabben lilla...

 

Tråkigt att du använder översittarfasoner i diskussionen.

 

som förövrigt skall utlysa 1 tyst minut den 15 september 2003, med tanke på vilken sorg landet befinner sig i.

 

Lägg lite mer tid att tänka på de 'oskyldiga' som dog den 11sep istället.

 

 

.Morpheus II

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man utgå från att de skulle rösta blankt?

 

Och borde Sverige skyffla tiotals miljarder vart år i det omättliga gapet på EU om "de har problem med finanserna redan"?

 

EU-anslutningen som för övrigt torde vara en av de främsta orsakerna till det avtagande valdeltagandet....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du använder översittarfasoner i diskussionen.

 

Jag måste hålla med Magnus om att det inte var något vidare smart förslag. Varför ska skattebetalarna dvs. vi pröjsa pengar för att nån inte vill ta sitt ansvar?

 

Det borde ju vara i deras eget intresse att rösta och på så sätt driva fram sina egna åsikter. Och att bedriva någon typ av "handel" med rösterna går ju inte direkt ihop med demokratin.

 

Ett skäl att rösta är ju för att inte ge utrymme för till exempel partier med främlingsfientliga åsikter. Det måste väl vara värt en tusing att se till att inte ett främlingsfientligt parti kommer till makten?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller att förslaget höll speciellt hög klass, men, jag tycker ändå att vi skall ha respekt mot personer vi förmodligen inte känner och inte använda den typ av uttryck i en sansad debatt.

 

:-)

 

.Morpheus II

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 13:27:06 av Morpheus II]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[ OT ]

 

Lägg lite mer tid att tänka på de 'oskyldiga' som dog den 11sep istället.

 

Bättre då att lägga tid på alla de som USAs militär själv dödat/mördat genom åren, genom olika "aktioner för demokratin" eller kanske för alla de araber som israel militär mördat under åren, eller alla de oskyldiga israeliter som blivet dödade av arabiska självmordsbombare.

 

De som dog den 11 sep. Visst är det synd och tråkigt, men det var en lite del av alla de som dör varje år av terror...

 

Bara för det händer i USA så har det blivet något som vi alla ska ta till oss... :-/

 

 

 

 

---

stoffe-2k - första och sista inlägget om politik.

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 13:28:35 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sverige har ju haft turen att klara sig från Världskrig mm,och råkar man vara för Svensk så är man rassist.

Hoppas att man nästa val kan hitta frågor som berör dom nästan 25 procent som inte rösta.

 

MVH/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska skattebetalarna dvs. vi pröjsa pengar för att nån inte vill ta sitt ansvar?

 

Jag har svårt se det som vi skulle "pröjsa" - vi skulle ju betala det själva. Eftersom premierna skulle finaniseras genom skattemedel, är det ju snarare de som struntade i att gå att rösta som finge "böta" genom att de missar premien.

 

Premierna skulle få massor av folk som "aldrig kom i väg" för att rösta, ATT verkligen komma iväg!

 

Det är t.ex. otroligt lätt att känna det som att: vad spelar det för roll om (just) lilla jag hoppar över att rösta? En droppe i havet...

 

Problemet är bara att det finns åtskilliga hundratusentals "just lilla jag".

 

Och det finns säkerligen mångtusentals som tycker att det känns ganska nervöst med röstningen - tänk om jag gör bort mig på något sätt. Neeeej - det är nog lugnast att hoppa över alltihop och vad spelar det för roll om (just) lilla jag hoppar över att rösta?

 

Ville politikerna verkligen att ALLA skulle rösta - inklusive "svaga grupper" av alla de slag skulle de givetvis se till att valdeltagandet premierades!

 

Det ska löna sig att rösta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du använder översittarfasoner i diskussionen.

Det var inga översittar funktioner, tycket bara att förslaget var så dumt att personen inte kan var insatt i vad det skulle kosta samhället.

 

sedan verkade han inte lida så mycket av det..

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man utgå från att de skulle rösta blankt?

 

Tja eftersom de inte bry sig om att rösta idag, så lär de inte bry sig så mycket om att rösta bara för att de får pengar för det, så därför drog jag slutsatsen att de röstar blankt.

 

De kanske inte alls gör det utan visar sitt missnöje med att rösta på partier som som de kanske inte har sympatier med (ultar höger/vänster), bara för att måste rösta.

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag tycker att det är belöning i sig att få vara med och tycka till.

 

Jag brukar fråga de som inte röstar om de hellre vill leva i diktatur eftersom de "inte bryr sig" om val/politik/vilka som bestämmer över oss...

 

Röstar man inte har man inte heller rätt att klaga!

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar fråga de som inte röstar om de hellre vill leva i diktatur eftersom de "inte bryr sig" om val/politik/vilka som bestämmer över oss

 

I en diktatur så har du inte rättigheten att rösta, i sverige har vi den rättigheten samtidigt har vi rättigheten att inte rösta om vi inte vill det.

 

Än så länge har vi möjligheten att själv bestäma om vi skall gå och rösta och jag tycker att den rättigheten skall finnas kvar.

 

Har hört alla påstående att det finns folk som dör för sin rösträtt och att om du inte röstar så kan vi lika bra ha diktatur. Det är inte samma sak.

 

I de länder där de kämpar för rösträtten så kämpar de för rätten att rösta inte att de måste rösta.

 

I de länder som har diktatur så har jag inte möjligheten att rösta/inte rösta

 

Så alla sådan liknelser är bara strunt. Det är inte rösträtten man kämpar för utan möjligheten att bestäma själv om man skall rösta eller inte.

 

Jag tror ingen som kämpar för rösträtten vill att det skall lagstadgas att man måste rösta.

 

Det är fortfarande varje svensks rättighet att själv avgöra om han/hon vill rösta eller ej, och det beslutet skall respekteras lika mycket som det parti som de lägger sina röster på, spelar ingen roll om det är kpml® eller sverigdemokraterna.

 

Om vi tar bort detta så är sverige ingen demokratiskstat längre eftersom svensken inte själv får bestäma över vilka som skall styra landet.

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädu - inga pengar till de som röstar...

 

Men det är sorgligt att det är så många som inte röstar. Det är bara att se hur lite som skiljer blocken i riksdagen, hur lite som skiljer i Stockholms landsting, hur lite som sklijer på så många platser i landet. Och lite utanför Sverige - hur lite som skiljde mellan de två kanditerna i senaste presidentvalet i USA.

 

Vågar inte ge några siffror - men hade några av soffliggarna tagit vara på sin rättighet hade nog resultatet sett annorlunda ut på många platser i Sverige. Medierna kommer nog presentera lite siffror när alla röster är räknade och representerade.

 

Detta är vad jag ser som skrämmande - att så få kan avgöra vårt lands framtid. För det är det ni gör - ni som inte nyttjar er rättighet.

 

Och nog borde ni ha någon ställning att ta. För eller emot privatiseringar är väl den enklaste frågan att balansera sitt val på?! Då vet man om man ska titta åt höger eller vänster.

Tvinga pappor att ta ut pappamånad eller låta dem göra det på frivillig basis? En annan fråga som skiljer mellan blocken.

 

Det är inte svårt att rösta.

 

Och du får en belöning - samhället blir mer så som du gillar det om ditt lag vinner.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 16:37:52 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar fråga de som inte röstar om de hellre vill leva i diktatur eftersom de "inte bryr sig" om val/politik/vilka som bestämmer över oss

 

Jag tycker frågan är berättigad - många av dem som inte röstar tycks tycka att de helst vill slippa bestämma... liksom alla de som röstade in Sverige i EU.

 

Fastän missminner jag mig inte finns det diktaturer där man får rösta... men det finns bara ett sätt att rösta på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastän missminner jag mig inte finns det diktaturer där man får rösta... men det finns bara ett sätt att rösta på.

 

Ofta brukar man vara tvingad att rösta också (jämf. Sovjet).

 

Tillägg:

 

Även visa demokratiska stater har lagar som tvingar en att rösta.

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.11-sep.org/ | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 17:21:05 av Brandchefen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag ser som skrämmande - att så få kan avgöra vårt lands framtid. För det är det ni gör - ni som inte nyttjar er rättighet.

 

Du ser det som "skrämmande" men vill inte göra något åt det.

 

Bland de "som inte nyttjar er rättighet" är jag övertygad om att det är en överväldigande majoritet av de människor som råkat allra värst ut av den människofientliga politik som förts åtminstone ett deccenium nu.

Människor som knäckts och helt enkelt inte "orkar" rösta mer därför att de partier de förr röstade på svek dem så infernaliskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även visa demokratiska stater har lagar som tvingar en att rösta.

 

Här i Australien är röstning obligatorisk. Om man låter bli att rösta utan giltigt skäl blir det böter ($20 tror jag det är).

Belgien och Luxemburg har också röstningsplikt, tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag att de som röstar som de alltid har gjort bara för att de alltid har gjort det, eller de som röstar som mamma och pappa alltid gjort är ett större hot mot demokratin än de som inte röstar alls (eller röstar blankt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den direktrapporten!

 

Jo jag hade i bakhuvudet att jag hört att röstning är mer eller mindre obligatoriskt i vissa länder!

 

Det kallar jag DEMOKRATI!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...