Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mår illa av att titta på datorspel på Y-tube - kan man göra något?


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Jag började skapa denna tråd under "Övrigt" men lade den här istället. Om det är fel var god flytta.

 

Jag har ett litet, litet rejält problem... Jag kikar mycket på Youtube. Det i sig är inte ett problem men det finns videos jag inte kan se utan att må illa... och jag förstår inte varför. Jag tittar på olika typer av filmer "ur verkligheten" så att säga och allt fungerar bra. Tittade en period på The Proper People (urban explorers) och hade problem med illamående men deras senaste filmer har faktiskt varit helt OK. Tydligen har de blivit bättre på att hålla kameran stilla trots att de rör sig. Men så finns det en annan kanal jag önskar titta på... Det finns en britt som kallar sig Squirrel som spelar datorspel, just nu något brittiskt "indie game". Det verkar mycket intressant men efter cirka 5-10 minuter börjar jag må illa. Inte kul då videon är cirka 30 minuter lång. Att det beror på att mannen använder trackir eller för att hans figur (som man inte ser) rör sig så mycket låter jag vara osagt då jag inte begriper mig på sådant. Jag kör vanligtvis på 720P då det räcker för mig (och buffringen av videor krånglar ibland så jag vill inte höja kvalitet) Har testat om ljuset i rummet har betydelse men det har det inte. Fullskärm eller Bioläge spelar heller ingen roll. Har fått veta att mina ögon har börjat stelna (är 42 så det är nog dags för glasögon) men kan det spela in då det bara just är vissa filmer jag har problem med? Jag själv spelar också datorspel, the Sims, och jag kan spela timmar isträck utan problem... och det är också mycket rörelser hit och dit. Dock utan trackir och man ser ju alla och allt som rör sig. Vill minnas att det förut alltid låg med en guide med tydlig "Epelepsi varning". Men jag tror inte jag har epelepsi... Så vad ska man göra för att kunna titta på alla vidor man vill utan att känna obehag? 🤢

 

Länk till videokanalen jag har problem med: http://www.youtube.com/squirrel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du känslig för åk- eller sjösjuka?

Det kan man bli när det är snabba rörelser som kameran hänger med i helt eller delvis. Kroppen känner att du sitter still men synen tycker att du lutar dig eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phenomen: Jo, jag var hos optikern så nu har jag det på prent att ögonen är sämre.

 

Cecilia: Blev rejält sjösjuk när jag var liten men aldrig senare. Åksjuk har jag aldrig känt mig. Före corona åkte jag mycket på bussresor och märkte aldrig något. Kunde till och med läsa vilket jag hört är svårt för dem som lider av åksjuka. Men naturligtvis har du rätt i det du skriver med de snabba kamera rörelserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att när det har gått något år eller två sen jag läste i bilen senast så behöver jag träna upp den förmågan igen. Det verkar som att det är viktigt att "programmera" balanssinnet att lita på kroppens ställning och inte bry sig om synen så mycket i mitt fall. I ditt fall kanske du kan vänja balanssinnet genom att när du börjar känna dig illamående göra en paus på någon minut, medan du blundar och känner efter hur stadigt du sitter, för att sen börja titta igen. I alla fall något att pröva.

 

Du kan också pröva om det känns bättre om du låter kroppen följa med i rörelserna i stället för att sitta still.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa reklaminslag i reklamfinansierade TV-kanaler består till stor del av blixtsnabba bildväxlingar där tittaren knappt hinner uppfatta vad som visas. Min metod har blivit av avlägsna blicken eller mig själv från TVn då. Annars blir jag mer snurrig än vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir också illamående när jag ser spelet i första person. Även när jag själv spelar i tex Arma 3. 

Däremot i 3:e person så jag ser min gubbe bakifrån går hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...