Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU Temperatur Hög


Vicke07
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har en fråga?

Jag har köpt en ny dator med en Intel Core i7 10700.

 

När jag startar ett spel går CPU temperaturen upp till 100 grader. Efter ett tag kan temperaturen gå ner till 85- 90 c. Men oftast ligger den mellan 90-100 grader. 

Är detta normalt?

 

Jag lämnade in den för en kontroll och service där jag köpt datorn,  dem svarar då så här.

 

"Inget fel verifierat.
 
Vi har stresstestat datorn och CPU snittar på 85 grader vilket är normalt och inget fel.
Vi stresstestade även GPU som får som mest 80 grader i Furmark som också är helt normalt.
 
Att datorns CPU går i 85 grader är inte skadligt för datorn eller komponenterna.
Det är bara om graderna ligger konstant på 100 som man bör reagera.
 
Ni kan fortsätta använda datorn utan att vara oroliga att något går sönder."
 
Stämmer detta som dem säger?
 
När jag spelar normalt kraftfulla spel så har temperaturen aldrig legat så lågt!
Så nu frågar jag er?
Vad tror ni?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du på vilket sätt butiken mäter temperaturen på CPU och GPU?


Vad använder du för mätmetod när du mäter temperaturen på CPU och GPU?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nej, inte mer än att dem har gjort ett stresstest och sagt att det testet  " är kraftfullare tester än kraftfulla spel". Jag har köpt den och lämnat in den på Inet.

Det är en Acer Predator 3000 i7 RTX 3070 1TB.

 

När jag har mätt temperaturen så har jag använt mig av Acers egna förinstallerade program. Programmet heter Predator Sense.

 

Mvh

Vicke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet med andra ord inte vad Inet använder sig av när de mäter temperaturen.

 

Eftersom du har en Intelprocessor skulle du kunna använda dig av deras mjukvara. Hämta PDT på länken nedan, installera och kör sedan programmet. Vad får du för resultat?

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005567/processors.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...