Just nu i M3-nätverket
Jump to content

W10 "hackar" vilken log skall jag presentera här för att få hjälp?

BGAA
 Share

Recommended Posts

Efter ett generalhaveri för snart ett år sedan, börjar jag nu få ordning på datorn, men cursorn hackar/fryser.

261190092_Skrmbild2021-08-10084903.png.2581e3501137b5a34d7a27e84c9af192.png

Vilken logg skall jag visa här för att få hjälp?

Fördelszonen är fullt med städprogram. Finns det någon anledning att ha något annat än CCleaner?

Dubbletstädare kan jag förstå, men typ regcleaner, windowscleaner , advsystemcleaner, Adv.system care, Winoptimizer, Glary,  etc?

Det finns nog ingen logg som direkt visar varför en dator hackar.

Vad för sorts generalhaveri var det för ett år sen och vad har du gjort för att få ordning på datorn sen dess?

När är bilden med temperaturen tagen, när dator var i vila eller när den jobbade ordentligt?

Vilken lagringsenhet ligger Windows på?

Hur gammal är datorn?

Är datorn stationär eller bärbar?

Hackar datorn jämnt eller bara när vissa program är igång?

Det finns normalt inte ens behov av att använda CCleaner.

Ursäkta sen reaktion från min sida, varit bortrest.

Bilden är månader gammal kommer inte ihåg situationen när den togs.

Generalhaveri: När jag skulle montera 1Tb SSD lossnade (SATA?) anslutningen på moderkortet och jag var tvungen ta ut moderkortet för att göra ett bra jobb när jag limmade fast anslutningen. 

(ett jobb långt över min kompetens!), men den verkar fungera okey.

W10 ligger på C

HP 7100 stationär ca 10 år gammal

Jag har inte kunnat identifiera "hackningen" till något speciellt program, men den verkar "hacka" pga processorn är "upptagen".

Oj, det kan ju tänkas att något hände med anslutningen i samband med generalhaveriet så att koppar har blivit utsatt för syre, oxiderat och nu fungerar sämre. Har du ingen annan SATA-kontakt på moderkortet?

HP-datorer brukar ha diagnostikprogram och det vore nog bra att testa din disk (inklusive dess anslutning). Jag har för mig att i min f.d. HP från 2012 kom jag åt dem genom att trycka på ESC-tangenten upprepade gånger direkt efter jag satte på den. Kräver troligen att datorn är riktigt avstängd och inte i någon sorts strömsparläge, viloläge mm.

• 2 weeks later...

Ibland har jag fått upp ett litet fast fönster som visar hur cpu och minne belastas - hur hittar jag detta? Om frysningen beror på hårt belastad dator kanske jag kan se det då.

mbgtmari

Om det nu inte är Speccy. som du använde för skärmklippet i ditt första inlägg du tänker på är det kanske Aktivitetshanteraren.

388920523_Aktivitetshanterarenaug2021.png.244c70955290edf665d1dd7d0e953f6b.png

Den appen får du upp om du skriver Aktivitetshanteraren i sökrutan bredvid Start(flaggan)

Jo det var ett Speccy klipp. Aktivitetshanteraren känner jag till o använder, men jag ville ha ett litet fönster som hela tiden visar CPU o minnesbelastning momentant - då kanske jag kan upptäcka vad det är som fryser cursorn.

Cecilia datorn har fungerat utan problem efter min moderkortsreparation, det är de senaste veckorna den börjat hacka.

3 timmar sedan, skrev BGAA:

Aktivitetshanteraren känner jag till o använder, men jag ville ha ett litet fönster som hela tiden visar CPU o minnesbelastning momentant

Ladda ner Core Temp.

6 timmar sedan, skrev BGAA:

Cecilia datorn har fungerat utan problem efter min moderkortsreparation, det är de senaste veckorna den börjat hacka.

Jag förstod det och jag menade att oxidproblem uppstår så småningom (om de uppstår).