Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny bärbar och gärna snabb


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Nu har jag varit i butiken. Acern har utgått. 

De rekommendera mig att istället lägga på 1000 kr så får jag 16 gb ram plus bättre processor . Se bifogad bild. Bifogad dator kommer in 15 september och jag har bokat den och kommer få sms när den kommer in. 

 

 

14CC44D7-8C45-4FAB-8982-B3D985A2FA85.jpeg

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Thirteen:

Jisses!

Hade jag butik så skulle jag vilja ha dig som kund.

Tusenlapp och få mer ram och bättre processor?
Asus för 7 990 kr 8 gb ram och 5 amd processor
Asus för 8 990 kr 16 gb ram och 7 amd processor.

Hade ni inte kört på andra alternativet?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med tanke på vad du har sagt att du ska bruka datorn till så var redan det tidigare förslaget rejält tilltaget. Dessutom om du planerar att fortsätter att byta dator med kort intervall.

Hade nog kört på: Asus för 7 990 kr 8 gb ram och 5 amd processor. Men valet är ditt.

 

Edit.

Du har förmodligen beställt en mycket bra dator och det är ju egentligen inget fel i det.

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis. Tror den kostar runt 400-500 kr mer än min nuvarande Asus. Jag tänker typ en tusenlapp och får rejält med ram mm.  Skillnad om kostat över det. 


 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn du beställt skall vara den här, om jag förstått det rätt:

 

https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-7-16gb-512gb

 

8990 kronor när detta skrivs.

 

Processorn är marginellt bättre än den som sitter i den här datorn, som också var aktuell tidigare i tråden:

 

https://www.inet.se/produkt/1964606/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-5-8gb-512gb

 

7990 kronor när detta skrivs.

 

Acern hos Inet, som nu utgått, har identisk processor som den beställda. Du kan läsa om mina kommentarer kring skillnaden i processorkraft i den du beställt för 8990 kronor och den som går att köpa för 7990 kronor.

 

 

I princip kan man säga att du betalar 1000 kronor extra för 8GB minne för den du beställt. 

 

Jag skrev ett annat inlägg om det kanske skulle vara en idé att avvakta lite.

 

 

Priserna förändras på marknaden och det kanske kommer ett bättre tillfälle lite senare med bättre pris på en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-men:

När jag frågar vilken dator jag ska välja ska jag göra som jag vill å att jag har svårt beStämma mig  men när jag har valt en så börjar svaren komma att jag kanske ska avvakta. ?. Asusen med 16 gb ram som jag beställt är jag inne på nu å hittar ni nåt å säger ta denna istället ska jag ta åt mig  ?
 

Acern är väl ute ur bilden nu för den finns ju ej mer nu. 
 

Just det där med ny dator om bråttom eller ej. Nuvarande funkar bra men jag vill ha en till. Vad gör jag om en dator slutar fungera , krånglar när jag ska ut till en kund. Sånt kanske löser sig ändå men ändå. Så en kombination av att byta upp sig och även ha extraDator. 
 

Som jag sa så är jag inne på Asusen som jag beställt men skulle det dyka upp annat ifrån er ska jag ta åt mig.. 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är intel och Amd processorer likvärdiga i kvalitet? Det är inte så att Amd ger mer värme , läte, eller andra problem så jag åker på massa problem framöver med min Asus och bör köra Intel istället? Gissar på att detta isåfall hade nämnts i tråden men tänkte ändå höra. ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Martassen:

X-men:

När jag frågar vilken dator jag ska välja ska jag göra som jag vill å att jag har svårt beStämma mig  men när jag har valt en så börjar svaren komma att jag kanske ska avvakta.

 Mitt förslag om att avvakta gav jag innan du meddelade att du var hos Inet. Medan du var hos Inet skickade du nya frågor innan du meddelade att du valde att beställa en dator när du var på plats.

 

Du har valt en bra dator och förhoppningen är att du kommer att bli nöjd med ditt val.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Martassen:

Är intel och Amd processorer likvärdiga i kvalitet? Det är inte så att Amd ger mer värme , läte, eller andra problem så jag åker på massa problem framöver med min Asus och bör köra Intel istället? Gissar på att detta isåfall hade nämnts i tråden men tänkte ändå höra. ?

Intel och AMD håller samma höga kvalitet. Det som skiljer dem åt är prestanda och pris i huvudsak.

Intel är den som ligger bakom x86-tekniken och anses vara först ut med den första processorn.

 

AMD var först med 64-bitarsprocessorn inom x86-tekniken (inklusive kloner). 
 

Intel har generellt legat steget före AMD i utveckligen utom vid några tillfällen. AMD har generellt presenterat processorer där pris/prestanda har varit bäst.

 

Båda företagen dras med säkerhetshål i sina processorer som täpps till med BIOS-uppdateringar till moderkort i huvudsak och säkerhetsuppdateringar för operativsystemen i vissa fall.
 

Idag är prestandan mellan dem, i förhållande till pris, fortfarande till AMDs fördel och AMDs processorer är bäst när det gäller att arbeta med flera kärnor. AMDs processorer är bättre än Intels processorer när det handlar om tunga program som 3D, video-, bild- och ljudredigeringar medan Intel är bäst för datorer som är ämnade för spel.

 

För det du använder datorn till spelar det ingen roll vilket fabrikat du väljer. 

  • Gilla 4
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Jag kommunicera med Inet i veckan via mail och jag sa jag hittat dator i fredags. Deras kundtjänst svara maila igår  och sa jag ska passa på beställa den så inte kampanjpriset försvinner. Kundtjänst och butiken är ju olika ställen . Antar att beställning räknas som det jag gjort i butiken?  Får mess när den kommer in och har nån form av papper hemma som det står orderbekräftelse på. Så jag inte behöver gå in och köpa den innan den kommer för att behålla priset!? 15 september har jag för mig den kommer in. 
 

Jag svara kundtjänst igår att de bör se min beställning. Ej hört nåt idag men är ju söndag. 
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar ifrån kundtjänst där de sa de ser en kundprofil med min mailadress som gjort bokning så allt ska vara  lugnt där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har fått datorn ?.

vilken skillnad på smidighet. Det känns som skärmen är mindre än förra datorn  men det är väl allt runt om som gör förra större antar jag!? ?. Vart tvungen sätta datorerna bredvid varandra för att kolla att det verkligen är en 15,6 skärm. ?. Det står vivobook 15 M533 på kvittot. 
 

min tidigare 

https://amagic.idg.se/follow/eforum/6ffc2ae5dcdf2b1639610cade0cbc976
 

och nya i bifogad bild. 
 

Edit:

just den svarta delen på skärmen ser ut vara lika(bilddelen) och det är väl det som mäts i tum . Man vänjer sig fort alltså ?

 

 

B07785D4-E740-4AFE-9B4A-0976C6D7CAEB.jpeg

Redigerad av Martassen
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Talisman:

AMD meddelar genom Nordic Hardware att deras processorer också är utsatta för hot som Intels..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...