Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Martassen

Medlem
  • Antal inlägg

    2 066
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    2

Martassen vann dagen: 12 mars 2017

Martassen hade det mest gillade innehållet!

1 följare

Om Martassen

  • Medlemstitel
    Veteran
  • Födelsedag 1974-10-10

Profil

  • Kön
    Vill inte avslöja

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Martassen

    Mail i trashmappen är kvar i telefon

    Jag vet att mejl som skickats till min bredbandbolagets mail finns kvar. Min hotmail vet jag ej. Använder outlook , iPhone som klienter. Har kontaktat tekniker på bredbandsbolaget som ska titta på det.
  2. Martassen

    Måste man ha biträdesavtal?

    Kan hända jag var otydlig. Så här kan det se ut: jag har och äger exempelvis företaget Ab som säljer utbildningar till företag. Ett företag xxAb(beställaren) mailar eller ringer mig och vill köpa en utbildning av mitt företag.(företagAb)som de vill ha för sin personal. Jag mailar beställaren på företaget xxAb och säger att all deras personal som ska vara med på utbildningen kan fylla i en kunskapsinventering(worddokument) om de vill,så jag kan se deras förkunskaper så jag kan dela in i grupper om det behövs. De som ska gå utbildningen mailar mig sedan kunskapsinventeringarna ifyllda där de fyllt i sitt förnamn, efternamn,företagsnamn och bockat i frågor hur mycket kunskap de har. Ibland samlar beställaren på xxAb in alla inventeringar ifrån personalen och mailar alla inventeringar till mig på en gång. Jag kollar igenom inventeringarna och jag återkopplar via mail till beställaren på xxAB med vilken utbildning som är lämplig och jag presenterar ett passande förslag på innehåll på utbildningen. Gruppindelning kan även ske. Därefter kontaktar jag en av mina konsulter (som exempelvis har företaget konsult Ab) som ska hålla utbildningen. Jag mailar kunskapsinventeringarna till konsulten så han ser hur mycket de kan så han kan förbereda utbildningen. Jag mailar även konsulten beställarens uppgifter så han vet vem han ska kontakta när han kommer till kunden (xxAB).(beställaren). Uppgifterna är förnamn, efternamn, mail och telefon, adress till företaget. Jag ger även uppgifterna om konsulten till kunden beställaren xxAb.(efternamn , förnamn ,mail , telefon) så kunden xxAB vet vad konsulten (utbildaren)heter och telefonnummer om de behöver ringa honom . Konsulten utför utbildningen med hatten Företaget Ab på sig.(mitt företag). Efter utbildningen får alla fylla i en utvärdering på papper där de fyller i sitt namn, företag och vad de tycker om utbildningen. Konsulten samlar in utvärderingarna som de gjort på papper och ger mig sedan utvärderingarna så jag kan se att de är nöjda med utbildningen. Därefter kastar jag kunskapsinventeringarna i min dator då de inte har något syfte. Jag ber även konsulten kasta inventeringarna. Personalen på xxAb behöver ju inte fylla sitt namn på inventeringarna och inte heller i utvärderingarna men ofta sparar kursdeltagare inventeringarna (wordfilen)med sitt namn 🙂. Som antagligen underlättas så man ser man fått in från alla. Oftast mailar de inventeringarna med sitt namn, företag vilket är rätt naturligt 🙂. no name1 ska ingå i grupp1 blir lite märkligt. Det blir lite svårt att inte maila personuppgifter till konsulten för han måste ju veta vem han ska kontakta när han kommer till kunden(xxAb) i deras reception och själva kunden (xxAb) behöver,vill ju veta vad konsulten heter som ska hålla utbildningen 🙂. Anoname1 heter utbildaren blir inge vidare Hahaha. Konsulter jag anlitar kan vara egna företagare eller så kör de via något faktureringsföretag som man numera kan göra för den som inte vill skaffa f-skattsedel. Många utbildningar (de flesta just nu) utför jag själv men ibland tar jag in konsulter. Jag och mitt företag Företag Ab har även utbildningsföretag som kunder(uppdragsgivare) och dessa företag har aldrig gett mig något biträdesavtal jag ska skriva under. Jo 1 från något enstaka utbildningsföretag. I övrigt inget alls. Ska jag maskera inventeringarna, utvärderingarna då kanske!? Men det blir lite svårt maskera namnet på den kontaktperson som som konsulten ska kontakta när han kommer till kundens reception 🙂. Samma sak uppgifter om konsulten till kunden(xxAb) för de vill ju veta vad utbildaren heter. Jag behöver ju även skicka kundfakturor till bokföringskonsult som sköter bokföringen. Kundfakturor innehåller ju Referens och det är ju ofta ett förnamn och efternamn , företagsnamn. Ska jag då maskera dessa också? spara en faktura till mig själv som jag skickar till kund och spara ytterligare en faktura som är maskerad som jag skickar till bokföringskonsulten? Måste det finnas ett biträdesavtal för konsulten och även ett för min bokföringskonsult som sköter bokföringen? 🙂
  3. Martassen

    Måste man ha biträdesavtal?

    Och de kommer bli det om några år!? 🙂 Måste jag och mitt företag skriva ett biträdesavtal till konsulter ? I mitt fall?
  4. Martassen

    Måste man ha biträdesavtal?

    Svårtolkat och om den texten ens stämmer. Finns företag som anlitar mig som konsult som ej gett mig något biträdesavtal som jag ska skriva under.
  5. Martassen

    Måste man ha biträdesavtal?

    En fråga: Om jag har ett företag som säljer utbildningar till företag exempelvis. Jag anlitar en underkonsult som ska utföra utbildningen. (Han kan vara exempelvis egen företagare eller så anlitar han en faktueringsfirma som fakturerar mitt företag. Kunden har mailkontakt med mig och jag kontaktar min underleverantör(konsulten) och ger uppgifterna om kunden till underkonsulten. (Ex mail, namn och telefon) så de kan ha kontakten innan utbildningen. Jag ger även namnet på underkonsulten till företaget så kunden även kan kontakta underkonsulten om det är något. Efter utbildningen fyller alla i kursutvärdering på papper. Underkonsulten ger mig sedan dessa. Innan utbildningen kan de hända ibland att de fyller i kunskapsinventeringar (Enkät i Word) som de mailar till mig som jag sedan mailar till underkonsulten som ska hålla utbildningen så han ser kunskapsnivån innan kursen. Måste jag enligt gdpr skriva ett biträdesavtal med underkonsulten då han har kontakt med personuppgifter? Har försökt läsa men det är rätt svårt greppa vad som gäller. Det finns företag som anlitat mig och mitt företag som underkonsult och jag har inte sett röken av något biträdesavtal ifrån dessa(enstaka har skett) trots att de mailat personuppgifter (namn, mail, tel) till mig.
  6. jag har en mail ifrån bredbandsbolaget. För att ta bort mail måste jag gå ut till webbmailen för att ta bort för att de ska försvinna ifrån Outlook. Jag ringde supporten på Bredbandsbolaget och de sa det är så och inte går att göra något åt. Dock är det så att när jag raderar mail ifrån webbmailen så dyker vissa borttagna upp i telefon och de står "Hittat i trashmappen" trots att jag raderat. Bland konton i outlook ser jag det står imap smtp och i telefon också imap. Är det någon inställning i min iphone? Trashmappens mail är inte kvar i Outlook iallafall och inte heller i webbmailen men i telefon står det "hittat i trashmappen" och så ser jag gamla mail. söker jag mail hittar jag massa skräp. Ligger nåt kvar på servern?
  7. Martassen

    Radering av data gdpr

    Oki trodde jag skulle slippa ta bort på usb 🙂. men då tar jag även bort filer på mina usb ,dropbox också. (Vanlig delete av mappar och filer). Funderar lite på hur ofta jag ska radera på usb, dropbox men kanske bra tajming varje gång jag gör ny upplaga så tar jag bort gamla filer i mitt fall. Vill nån bli raderad sker det ju i Excelregistret på datorn fast ej omgående utan jag väntar ofta ett tag. Uppskattningsvis tar jag bort 1 gång per månad då tar jag bort data i Excelregistret i datorn med delete, högerklick ta bort ,sedan kopierar jag nån gång i månaden över ny upplaga av hela Excelregistret och andra filer jag behöver (hela mappen med alla filer i mitt arbete)till dropbox och eventuellt till usb. Ja du förstår. Ibland kopierar jag över hela mappen till dropbox , usb när stor förändring ,arbete sker. Nämnde bara 1 månad som exempel. Viktigt ta backup som jag gör regelbundet. Tack för infon Monshi. Nog fler än jag som fått huvudbry av gdpr. 🙂. Lärt mig mkt av er som vanligt.
  8. Martassen

    Radering av data gdpr

    Ja men då måste jag ju iallafall rensa mina gamla usb pinnar som innehåller gammal data.(excelfiler mm) Jag tyckte du mena att jag ej behöver rensa mina usb-pinnar så länge jag inte använder datan excelfilerna på pinnen och lägger över infon i dator . (Inaktuell info). !? I mitt fall: Mina gamla backup (register i Excel mm) på usb ska tas bort alltså?
  9. Martassen

    Radering av data gdpr

    monchi: Så om jag har några usb med gammalt register backup ifrån 2017 ,2018 som jag inte kommer använda behöver jag inte rensa usb -stickan? Aldrig någonsin? Vad gäller backup som kan läsas av: Hur menar du? 🙂 Jag tar bort mappen på dropbox säg 1 gång per månad och lägger över ny. Jag kommer troligtvis börja göra samma rutin på usb. Om jag tar bort en post i min dator blir ju backupen inaktuell enligt mig. Data förändras. Brinner allt upp utan usb från 2017 kan jag väl i praktiken använda gamla registret från 2017 men e ju enligt mig inaktuellt register. Ja du fattar. ja du förstår säkert hur jag jobbar och hur jag tänker.
  10. Martassen

    Radering av data gdpr

    Monchi Aha så jag behöver alltså inte rensa usb (gdpr) I mitt fall: exempelvis nån,några vill bli raderade. Jag tar bort posten, posterna i Excelfilen på min dator efter nån månad exempelvis. Backup gör jag genom kopiera över min jobbmapp till dropbox och även till usb. Jag behöver alltså inte rensa ut filer ,mappar på gamla usb jag har hemma? (Gdpr). Tror inte datan på dessa är krypterade heller. Som du säger vill jag läsa in igen ska kunden vara borta. Fast det blir det väl för jag brukar ju skapa ny kopia av jobbmappen. De jättegamla usb med gammal data använder jag ej.
  11. Martassen

    Radering av data gdpr

    Ja vanlig radering med delete, ta bort rader i Excel exempelvis. Jag kopierar över backup på usb och dropbox (kopierar över en hel mapp) ifrån min dator. När jag ska ta bort tar jag bort via vanlig delete , ta bort rad i excelfilen på min dator. (Vanlig enkel radering). Efter ett tag tar jag exempelvis bort hela mappen på dropbox med delete och delete på mapp på usb och kopierar över ny version av mappen till usb och Dropbox ifrån min dator. Ja som jag nämnt. Blir nog bra göra så.
  12. Martassen

    Vilken Office 365 är lämplig?

    Jag lurar isåfall på den som heter Office 365 business. Tror den kostar 90,50 kr per månad. Den ska ha: word, excel, PowerPoint , Access, outlook. Hoppas bara Powerpivot , powerquery , powermap ingår i excel där som vissa på Microsoft sa. Gäller troligtvis bara 1 dator. Skaffar det isåfall i samband med släppet av Office 2019.
  13. Martassen

    Vilken Office 365 är lämplig?

    Japp. jag har idag Office 2016 professional (Word, Excel,PowerPoint, outlook,Access)och Ms Project 2016 standard. Det jag lurar på är vad jag ska göra när Office 2019 och Project 2019 släpps!? Ska jag gå över till Office 365 så jag har senaste hela tiden eller ska jag köpa paketet Office 2019 utan uppdateringar. Det känns som fler börjar gå över till Office 365. Det har hänt företag kör 365 men jag har liksom inte kollat varje gång. Tror skedde nån gång på ett företag de hade nån finess jag ej hade på min Powerpoint då jag tror de körde 365 och jag har 2016 fast version. Pratade med en som arbetar som jag och han sa han kör Office 365. En annan utbildare som har 2016 sa han nog går över till 365. Jag upplever att man numera sällan pratar om versioner man har. Man har nog oftast modernt, iallafall inte jättegammalt. Har tidigare kört kurs med 2016 där folk suttit med 2010, 2013, 2016 och kan hända något skiljt och då har jag gett instruktioner hur de gör. Står i valet gå över till 365 eller fortsätta köpa fasta paketen. Beslutsångest. 🙂
  14. Martassen

    Vilken Office 365 är lämplig?

    Innebär detta då att Powerpivot , powerquery , powermap osv finns i Office 365 business? den som kostar 90,50 kr per månad? Jag ska ha det hela på 1 dator som det ser ut nu.
  15. Martassen

    Vilken Office 365 är lämplig?

    Det är väl framförallt i samband med släppet Office 2019. Hm. Ingår Powerpivot i Office 365 business eller måste jag ha Office 365 pro plus? En på Office store sa Powerpivot numera ingår i alla 365. Lurigt när man får olika svar ifrån Microsoft.
×