Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny bärbar och gärna snabb


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Du använder mindre än 6 GB av dina 8 GB RAM, verkar inte vara någon brist på RAM.

Det är en del höga toppar på CPU-kurvan. Verkade datorn långsam i samband med att topparna kom?

Jag märkte inte iallafall. Ska jag testa igen och visa hur cpu ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är bättre att du själv studerar hur CPU-kurvan ser ut när du använder datorn på normalt sätt och får lite känsla för vad som påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nej, det är bättre att du själv studerar hur CPU-kurvan ser ut när du använder datorn på normalt sätt och får lite känsla för vad som påverkar.

Det går upp till 20 , 40 osv och 97,100 när jag klickar på länk på internet.  Gör jag inget med datorn 0-24 kanske. Svårt avgöra.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snabbare processor blir ju bra i så fall, då bör det kännas som att det går snabbare att visa sidor i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Cecilia:

Lite snabbare processor blir ju bra i så fall, då bör det kännas som att det går snabbare att visa sidor i webbläsaren.

Och då är denna dator bra som jag håller på funderar på om jag ska slå till på? (alternativ 3)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5416639


 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt värdena som Thirteen tog fram så är det processorn ungefär tre gånger så snabb som din nuvarande så det är ett stort lyft och inget du verkar utnyttja idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De på Inet rekommendera även denna Acer. Vad tycker ni om denna Acer jämfört med alternativ3(ifrån x-men ) som jag är inne på att köpa? De sa typ samma prestanda men mer Ram och bra pris. 

https://www.inet.se/produkt/1964947/acer-aspire-5-15-6-ryzen-7-16gb-512gb

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Martassen:

De på Inet rekommendera även denna Acer. Vad tycker ni om denna Acer jämfört med alternativ3(ifrån x-men ) som jag är inne på att köpa? De sa typ samma prestanda men mer Ram och bra pris. 

https://www.inet.se/produkt/1964947/acer-aspire-5-15-6-ryzen-7-16gb-512gb

 

Om du kan tänka dig att frångå Asus är Acer ett val.

 

Processorn i Acer är marginellt bättre än den i Asus.

Den integrerade grafikkretsen är också marginellt bättre i Acer mot Asus.

Skillnaderna är så små att du inte märker det.

 

Acer får dock ett litet prestandalyft med de 16GB som sitter i den från början. Eftersom du inte ser ut att använda 8GB är det inte troligt att du kommer att märka av det. De extra minne du får kommer att kanske kunna märkas om du börjar jobba med bild, video, ljud och liknande program.
 

Skulle du nu börja jobba med bild- , ljud- och videoprogram kommer du ändå inte att kunna jämföra eftersom du bara har tillgång till den ena av datorerna. 

 

Asus har stöd för senaste versionen av Bluetooth och trådlös uppkoppling. Inget du har användning för förrän du införskaffar annan utrustning som matchar detta samt skapar behov för att ha tillgång till det.
Asus har bakgrundsbelyst tangentbord, om du uppskattar det.

Asus har, precis som Cecilia nämnt, minneskortsläsare om det betyder något för dig.
 

Datorkraften är något bättre i Acer än i Asus till något lägre pris.

Du bör dock väga in de andra faktorerna också när du väljer dator. 
 

Oavsett vilken av de två jämförda datorer du väljer kommer datorkraften att vara betydligt högre än den du använder idag.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta är ju inte lätt alltså. Det är inte så att jag måste köra Asus men den funka bra sist. Finns väl fler bra märken. Jag har bara köpt hp och asus tidigare vad gäller bärbart. Recensionen som går läsa för Acern när man klickar in på den skrev nån att rött på skärmen blir lite orange och i recensionen att tangentbordet känns lite budget kanske. Se bifogat. 

 

Vilken ska jag välja tycker ni? Detta blev svårt. Skulle ni valt Acern? 
 

se bifogad recension D60BE09C-2911-4A7F-AC21-DB847D3482D2.thumb.jpeg.af719f947e19e1cf86992ee24ee25e0a.jpeg


 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom båda datorerna finns hos Inet, du vill köpa i butik, varför inte ta dig till Inet, kika och känna på datorerna fysiskt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist är det ju hur tangentbord, pekplatta och skärm upplevs som blir en viktig faktor. Det är individuellt vad man föredrar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesvårt välja. Nog lättare jag känner på datorerna. Vad tycker ni annars? 
vill ju inte ångra sig sedan. 
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men man kan ju ha en individuell åsikt såklart. Det är ju skillnad om datorerna har precis samma prestanda och det hänger på ett tangentbord. 
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog funnits både Asus och Acer i familjen under åren och har inte märkt att det skulle vara någon skillnad på dem. Båda företagen försöker göra konkurrenskraftiga datorer för privatmarknaden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört fast lite nu. ?
 

Acern:

variation märke 

mer prestanda 

vet ej kvalitet 

 

Asus:

Har funkat tidigare 

kanske trist köpa samma märke 

lite mindre prestanda än Acern

 


 

 

 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag har uppfattat det som att du har trivts med din Asus dator. Trådens inledande inlägg.

Du kanske ska utgå från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thirteen:

Jo fast jag har ju inte så mycket jämföra med heller. 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Thirteen:

Har du några estetiska preferenser som kan avgöra valet?

klipp.PNG

Inte direkt. Är Acerns tangentbord lite budgetkänsla som de stod i recensionen? Kolla recensionen.

 Ingen aning. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt behov av ny dator verkar inte vara särskilt stort. Med en genomgång av tråden finner jag att intresset för en ny dator är mer att få en ny dator, som extradator.

 

Eftersom du har svårt att bestämma dig, varför inte lägga det åt sidan ett tag. Du har fått mycket information här. Tänk igenom vad du egentligen vill ha och avvakta ett tag.

Bara ett förslag.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i butiken nu. ?

Se live.

 

Det är just mellan dessa 2. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...