Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklockning om cpu inte stödjer det


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
 
Vi har tänkt köpa lite datorgrejer från Inet Data inom kort..
 
Valet har fallit på moderkort Asus TUF Z390-PRO GAMING och internminnen HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Predator RGB som tryggt nog (hur noga är detta i praktiken?) finns upptagna i moderkortets DRAM-VQL.
 
Men när det gäller processorn så känner jag mig inte helt kunnig... Processorns budget är väl drygt 2000kr med kravet att den har integrerad grafik och fläkt, men vi ser att Intel Core i3 8350K 4.0 GHz 8MB (som känns som bästa valet i och med priset och integrerad grafik Intel830 och stöd för överklockning) hos Inet Data märkligt nog är beräknad i lager först den 31-mars.. Något som är alldeles för långt fram i tid..
 
Så nu till frågan - om vi istället väljer en i3 eller i5 UTAN stöd för överklockning, men som finns i lager, betyder det att moderkortets och minnenas överklockningspotential går helt till spillo, eller hur fungerar det?
 
Ps. Datorn är inte tänkt att användas till krävande spel eller liknande (isf får vi komplettera med ett löst grafikkort i framtiden).. men det känns ändå lite kluvet inför framtiden om allt utom processorn stödjer överklockning. Ds. 
 
Tacksamma för svar! :)
 
Mvh Johan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Okalettos:

Så nu till frågan - om vi istället väljer en i3 eller i5 UTAN stöd för överklockning, men som finns i lager, betyder det att moderkortets och minnenas överklockningspotential går helt till spillo, eller hur fungerar det?

Det är svårt att ge ett direkt svar på din fråga. Minnena påverkas inte. Däremot kommer ni att kunna klocka CPU och moderkort något nämnvärt.

 

En K-processor har en upplåst multiplier vilket gör den lätt att klocka. Säg att CPU:n har en standard multiplier på 35. Moderkort har en standard BLCK (baseclock) på 100 MHz. Det blir 35x100=3500 MHz för CPU:n. För att klocka en K-CPU räcker det med att öka multipliern, om man inte går för högt. Då kanske man också måste höja volten för att datorn ska bli stabil.

 

En icke K-CPU har inte funktionen. Då behöver man höja BLCK och där finns inte mycket ta. Det kanske går att öka den från 100 MHz till 104 MHz innan datorn blir instabil. Det skulle då bli 104x35=3640MHz.

 

Så som svar på din fråga. Överklockningsmöjligheten kommer att vara väldigt begränsad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, vad trist, men minnena går alltså att höja då (det som moderkortet tillåter) oberoende av cpu ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel i3-8350K säljs utan kylare hos Inet för 2090 kronor och är en beställningsvara. Varför köpa en generation 8 av intels processorer till ett moderkort som är gjort för generation 9?

 

Om du istället väljer i3-9350K får du en generation 9 av Intels processorer som dessutom drar nytta av Z-chipsetet på moderkortet. Den presterar också en aningen bättre än föregångaren. Visserligen marginellt men ändå.

 

Inet tar 2390 kronor för den utan kylare. Det är 300 kronor mer än föregångaren men den finns i lager!

 

https://www.inet.se/produkt/5301766/intel-core-i3-9350k-4-0-ghz

 


Om du sedan väljer Corsair 16GB minne med hastigheten 3000MHz och CL15 får du näst intill samma hastighet som de Predator-minnen du valt. Minneshastigheten är marginellt mindre och kompenseras delvis av den kortare accesstiden CL15 är kortare accesstid än CL16).

 

Inet tar 849 kronor för 16 GB vilket är 150 kronor mindre än de 999 kronor för Predatorminnena.

 

https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3000mhz-cl15-vengeance-lpx-svart

 

Med facit i hand blir kostnaden 150 kronor mer för en marginellt bättre processor tillsammans med marginellt långsammare minnen men allt finns i lager för leverans omgående!

 

Notera att du måste köpa en kylare till processorn oavsett om du väljer 8350K eller 9350K.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaren..

Nu beställde vi nyss alla grejer ?.. En i3 8100 för 1590kr.. gen8 och utan överklockning, men boxad med kylare..

Ja det kanske var dumt att köpa gen8, hm.. Tänkte inte på att Z390 kanske kan ha nåt användbart om man kör gen9..

Vad går vi miste om t ex? 

 

Angående minnena så kändes det främst bra att de fanns upptagna i moderkortets Dram-VQL, även vid körning av 4st minnen..

Corsair's billigare i samma storlek fanns ett par recensioner där det uppstått blåskärm etc, vilket skrämde mig lite, antagligen lite naivt av mig ;), samt att de inte är certifierade för 4st minnen i VQL. 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Okalettos:

Tack för svaren..

Nu beställde vi nyss alla grejer ?.. En i3 8100 för 1590kr.. gen8 och utan överklockning, men boxad med kylare..

Ja det kanske var dumt att köpa gen8, hm.. Tänkte inte på att Z390 kanske kan ha nåt användbart om man kör gen9..

Vad går vi miste om t ex? 

 

Angående minnena så kändes det främst bra att de fanns upptagna i moderkortets Dram-VQL, även vid körning av 4st minnen..

Corsair's billigare i samma storlek fanns ett par recensioner där det uppstått blåskärm etc, vilket skrämde mig lite, antagligen lite naivt av mig ;), samt att de inte är certifierade för 4st minnen i VQL. 

Jag skulle vilja ställa motfråga.

 

Varför lägga 2190 kronor på ett moderkort och sedan bestycka det med en hyfsad processor? 
Varför måste processorn köpas som boxad inkl. kylare?
Varför bestycka moderkortet med så vassa minnen när processorn är den klenaste delen av dem alla?

Vad är det som du inte vill missa som finns på det valda moderkortet?

 

Är det prestanda som avses har prioriteringarna gjorts fel, anser jag.

 

 

 

Varför låsa sig till att köpa allt från Inet?

 

Angående Corsairminnena så finns det oklarheter i varför blåskärm visats. Läser man recensionerna på Inet är det enstaka som haft problem. Frågan man kan ställa sig är om de själva är orsaken till problemen eller ej. ESD är en orsak till blåskärm och minnena kan ha hanteras på ett sätt som skadat dem genom ESD. Något som ignoreras av alltför många.

 

De köpt kanske byggt själva och skadat dem vid monteringen på moderkortet. Det finns så många faktorer som kan vara inblandade men visst, det finns minnen som kan vara defekta redan vid köp.

 

Moderkortstillverkarna kan inte ta med alla minnestyper i sina listor. Det är ett enormt arbete att testa alla typer av minnen. Listorna ger en vägledning om vilka minnestyper som fungerar. Min erfarenhet av Corsair är enbart mycket goda.

 

Om priserna du betalat för dina komponenter stämmer med de uppgifter som finns i denna tråd har du betalat 4779 kronor för moderkort, minnen, processor och kylaren som medföljer.

 

För dessa pengar hade jag, om det var jag som skulle handla, valt följande produkter:


Processor Intel i5-9400, en kraftfullare processor än i3-8100.

Pris just nu: 2190 kronor.

 

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intelsocket1151/intel-core-i5-9400-290ghz/1007375.11749/


Moderkort Asus TUF Z390-Plus Gaming. Bra moderkort med bättre spänningsregulatorer än enklare moderkortsmodeller.

Pris just nu: 1490 kronor

 

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intelsocket1151/asus-tuf-z390-plus-gaming/1006767.11748/
 

Corsair Vengeance 16GB 3000MHz CL15 snabba minnen.

Pris just nu: 849 kronor

 

https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3000mhz-cl15-vengeance-lpx-svart


 

Eftersom jag inte vet hur stor lådan är väljer jag en mindre kylare. Det blir BeQuite Rock Slim som inte är så hög. 
Pris just nu: 299 kronor.

 

https://www.inet.se/produkt/5320051/be-quiet-pure-rock-slim

 

Summa: 4828 kronor.

 

Visst, det är 49 kronor mer än det du handlat men så mycket trevligare då prestandan är klart bättre. Det är dock mindre än vad du hade tänkt betala från början, med en i3-8350K i paketet. Då hade ditt paket blivit 500 kronor dyrare med enbart processorn plus kostnaden för kylare till den då kylare inte ingår i processorboxen.

 

Byter jag ut i5-9400 mot den betydligt bättre i5-9600K ökar priset på mitt förslag med enbart 269 kronor och då är kylaren med i priset!

 

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intelsocket1151/intel-core-i5-9600k-37ghz/1004996.11749/


Paketet hade blivit klart billigare än ditt ursprungliga paket och med betydligt bättre prestanda.

 

Men nu är det för sent för detta så det blir överkurs.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar!

Anledningen till valt moderkort är främst att Asus menar att det har högre kvalitet på vissa komponenter, som ska borga för ökad livslängd och minskad risk för ev instabilitet/ skumma fel i framtiden.

Angående processorn, så ja, det är troligt att jag valde en dumsnål modell.. Men tänkte att vi bara behöver "tillräcklig prestanda med råge", snarare än maximerad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart vill Asus se till att kunder köper deras argument. Visst, japanska komponenter anses hålla högre kvalitet, vilket jag kan skriva under på.

 

Skillnaden mellan det moderkort jag valt ut och det du köpt handlar mer om stöd för flera grafikkort och Intels Turbo boostversioner (3.0 mot 2.0), om man nu har användning för den.
Maximerad prestanda anser jag det inte vara utan mer åt ”med hyfsad råge”. Maximerad prestanda nås, anser jag, först när i7-9700 och högre används.

 

Här kan du själv jämföra korten (hoppas länken fungerar).

 

https://www.asus.com/se/Product-Compare/?products=KqzNAInQ59omFm3X,LvsIWThtKVeBL5MG&b=0

 

Just gällande elektroniken för stabilitet är det ingen skillnad. 
Det billigare kortet har stöd för 128GB minne medan det dyrare har stöd för 64GB minne.

 

Jag hoppas att du blir nöjd ändå och sörj inte dina val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mest på stabilitet efter flera år..

(som i fallet med den nu ca 6år befintliga datorn, trots formatering och nyinstallation av Windows och program).. Elkomponenter/elektronik slits ju med tiden, inte minst kondensatorer är en klassiker..

Hursomhelst, ett annat skäl till moderkortet är ljuddelen, som sägs vara extra påkostad..

Moderkortet känner vi alltså ingen direkt kluvenhet till.. Men processorn däremot.. Får hoppas att den är en del "bättre" än 6-åringen iaf (som var i samma prisklass dvs 1500kr)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du säger vad 6-åringen är för CPU kan ge dig siffror på prestandan för den och nyköpet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...