Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Swedbank nekar mig logga in


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Jag har funderat på om den skulle kunna platsa i "Internet - övrigt", vilket är forumet för frågor om t ex en viss webbplats. Det är ju inte direkt så att det är en fråga om en webbläsare.

 

Vad säger du @dosman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-25 på 13:08, skrev Cecilia:

Det är väl allmän kunskap att vista och XP....

 

Jag vet inte alls vad du pratar om för det handlar inte om XP/vista generellt sett. Det handlar om banken. Och det är ju det som tråden handlar om.

 

Och är bankens system säkert så spelar det ingen roll om man har XP/vista eller nyare. För är bankens system säkert så kan en hackare inte göra nåt eftersom allt man gör måste godkännas med dosa eller bankid. Och jag kan inte komma på nånting som bara XP/vista skulle göra mer osäkra när det gäller banken.

 

Och man in the middle som du tog upp det är inte problem när det gäller när man själv loggar in på banken, för jag har läst på. Och det anges på flera sidor att loggar man in på sida där dosa eller bankid används är risken minimal. Man in the middle är nåt man kan råka ut för i andra sammanhang (där dom då bland annat stjäl dina pengar) och då som jag sa så är det inte bara XP/vista utan gäller alla.

 

När det gäller hackare. Så en hackare kan rensa ens konto om man har bankid på fil och det ska inte, som jag förstår på swedbanks sida, gå att ladda hem till XP/vista utan det är då 7, 8.1 och 10 som då är i riskzonen.

 

Så när det gäller banken är XP/vista precis lika säkert att använda så länge deras system är säkert.

 

 

På 2019-06-25 på 13:08, skrev Cecilia:

Men någonstans blir det ju alltför dyrt att fortsätta underhålla gamla operativsystem och webbläsare, kostnaden för alla utvecklingstimmar som behövs för bara en handfull kunder är ju något som drabbar alla kunder.

 

Inte heller detta förstår jag. För det handlar inte om att dom ska fortsätta underhålla gamla system. Utan att dom inte ska stänga av dom i förtid av nå påhittad anledning. Vilket är det som swedbank gjort.

 

På sikt kommer webbläsarna i XP/vista sluta fungera vartefter sidor på nätet uppdateras till sånt som de gamla inte klarar av. Men som det ser ut idag så kommer XP/vista fungera flera år framöver. Och då menar i stort sett lika bra som tex 7:an. Så som det ser ut idag så kommer swedbank vara ensamma i flera år att deras sida inte fungerar att använda med XP/vista.

 

 

 

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag följde rådet av 'marim' att tanka ned och installera browsern Opera och nu kan jag göra bankärenden, hos Swedbank, även med min stationära IBM-dator med Windows XP! Jag slipper nu byta till en annan dator bara för att göra bankärenden. Tack 'marim' - återigen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Trådrubriken kanske borde ändras till 'Swedbank nekar mig betala'. ty nuförtiden kan jag visserligen logga in, men sedan händer inte så mycket mer...

 

På den bifogade bilden är länken "Bankgiro/Plusgiro" markerad men inget händer när jag klickar på den, inget händer heller när jag klickar på "Inkorg", högst upp. Sidorna laddas helt enkelt inte in!

 

Har testat med alla stora och senaste webbläsare - ingen skillnad. Kan någon, på forumet, rekommendera en alternativ bank för privatpersoner? Är t ex Handelsbanken något att rekommendera?

Swedbank-Ingen-reaktion.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev dosman:

Är t ex Handelsbanken något att rekommendera?

Nej, inte om man avser att använda sig av kombinationen Linux och bankdosa med sladd.

Troligen fungerar det inte heller med Windows XP och inte med Windows 7 efter januari 2020.

 

Att använda bankdosan utan sladd och använda mobilt bankid för inloggning fungerar mycket bra, även i Linuxmiljö.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev dosman:

Kan någon, på forumet, rekommendera en alternativ bank för privatpersoner? Är t ex Handelsbanken något att rekommendera?

Du byter hellre bank än uppgradera ett mycket gammalt (ock osäkert) operativsystem? 

Nog för att många är onödigt avvaktande mot att byta bank, men detta tycker jag inte är någon vidare bra bevekelsegrund...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sakta i backarna, herr Cluster. Så du menar att inte heller Windows7 duger längre? Är det bara Windows10 som gäller? Jag skrev ju att jag hade testat med de stora webbläsarna, underförstått Firefox 70, IE11, Edge och dessa måste man ha minst Windows7 för att köra. Jag tycker att du ska rikta din kritik mot Swedbank och inte till mig. Så sluta gnälla på vilket OS jag använder. (Grattis Mikael63 att du gillar Clusters inlägg så mycket.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia Jo, jag vet att supporten för Windows 7 upphör i januari 2020. Men nu befinner vi oss faktiskt i november 2019. Swedbank har alltså upphört med supporten redan nu eftersom deras länkar slutat fungera! Ni som använder Swedbank: Hur f-n gör ni då när ni betalar räkningarna för nästa månad? Har ni en speciell klick teknik med musen? Förra månaden fungerade det ju att betala med Opera 36 och WinXP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Nu vet jag inte hur du loggar in på ditt Swedbank bankkonto men BankID stängde väl av möjligheten att logga in med MS Win XP för säkert tre år sedan. Då krävde de minst MS Win 7 Sp 2 eller senare OS för att inloggning över huvud skulle kunna vara möjlig.

 

Personligen tycker jag att det är helt ok att de höjer kraven eftersom allt bygger på att mina surt förvärvade slantar inte ska komma på avvägar.

 

Tillägg - använder Skandiabanken kanske jag ska tillägga.

Redigerad av elektronikfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den här tråden, och jag förstår inte vart den ska leda. Som jag ser det finns det två alternativ för dig @dosman och det är att finna dig i Swedbanks spelregler, eller att byta bank (om det nu gör nån skillnad).

Jag tror inte att Swedbank ändrar sina regler bara för att du gnäller på det här forumet.

De vill nog kundernas bästa, och att säkerheten är prio ett.

Har du förresten pratat med banken?

Jag har varit kund på Swedbank 30 år, och jag har aldrig haft problem, sen man började använda datorn för bankärenden, med inloggning eller nåt annat.

Men jag har också uppdaterat såväl op som webbläsare. Använder just nu Win10 och Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herr 'bengt 429' Grattis att du varit kund hos Swedbank i snart 1/3-dels sekel! Berätta gärna för mig om bankens spelregler gällande betalning. Gnälla på eforum? Klaga på något som inte fungerar? Ditt inlägg betraktar jag tyvärr som utan värde: klaga på den klagande. Jag upprepar dessutom: "Förra månaden fungerade det att betala med Opera 36 och WinXP."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att ta ett snack med banken, istället för att klaga här?

Vi kan nog inte hjälpa dig speciellt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

Jag tycker att du ska rikta din kritik mot Swedbank och inte till mig. Så sluta gnälla på vilket OS jag använder. (Grattis Mikael63 att du gillar Clusters inlägg så mycket.)

Du använder alltså på fullaste allvar Windows XP vars support upphörde i april 2014 för att logga in på din Internetbank och betala räkningar. Sedan har du mage att klaga på din bank för att detta inte fungerar.

 

Förstår du inte att du utsätter inte bara dig själv utan även andra för risker genom att ha din XP maskin uppkopplad mot Internet. 

 

Föreslår att du å det snaraste ser till att byta OS till ett nyare och mer säkert. Det är milt sagt fullkomligt hål i huvudet att ansluta en dator som kör Windows XP mot Internet idag. Tycker din bank gör 100% rätt som stoppar dig från detta.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-28 på 22:36, skrev dosman:

Jag vet att Windows XP är helt 'ute', men kör man bara lokalt så behöver man inga patchar,  uppdateringar m m. Man kan väl ha skoj med en dator utan att vara uppkopplad! Då går det bra med Windows 95 också - eller varför inte DOS.

 

På 2019-09-21 på 16:58, skrev dosman:

... och nu kan jag göra bankärenden, hos Swedbank, även med min stationära IBM-dator med Windows XP! Jag slipper nu byta till en annan dator bara för att göra bankärenden.

 

Avstår att kommentera, bara citerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

@Cecilia Jo, jag vet att supporten för Windows 7 upphör i januari 2020. Men nu befinner vi oss faktiskt i november 2019. Swedbank har alltså upphört med supporten redan nu eftersom deras länkar slutat fungera! Ni som använder Swedbank: Hur f-n gör ni då när ni betalar räkningarna för nästa månad? Har ni en speciell klick teknik med musen? Förra månaden fungerade det ju att betala med Opera 36 och WinXP.

Att javascript eller liknande som används till menyerna inte fungerar längre har inte att göra med att du har Windows 7, det är något som helt ligger i webbläsaren. Att tömma cache i webbläsaren eller återställa den är saker som man kan ta till när sånt inträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

! Ni som använder Swedbank: Hur f-n gör ni då när ni betalar räkningarna för nästa månad? Har ni en speciell klick teknik med musen? Förra månaden fungerade det ju att betala med Opera 36 och WinXP.

Det är förmodligen inga konstigheter alls. De som har Swedbank gör på samma sätt som de som har andra banker. De loggar in, genomför sina ärenden, loggar ut.

 

Förstår ärligt talat inte varför du dosman klagar över att det inte fungerar. Gör som övriga bankkunder och börja använda ett OS som får säkerhetsuppdateringar samt en modern uppdaterad webbläsare. Nej, Opera 36 som släpptes den 14 mars 2016 räknas inte in i gruppen moderna uppdaterade webbläsare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på biblioteket med min bärbara med Windows 7 och Edge browser och har precis betalat mina månatliga räkningar hos Swedbank! Stormen i vattenglaset är därmed över! Hoppas detta gläder någon annan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har LFB, ICA-banken och Nordea. Ingen protesterar mot att jag kör en äldre Linux Mint  17.3 och en äldre webbläsare Seamonkey 2.46.

Dags byta bank ?

(Jag har aldrig gjort det själv, bara blivit kund hos en bank till. För varför bara en bank ?)

men som sagt

https://www.icabanken.se/kundservice/att-byta-bank/

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

@MH_resurrected

Anslutningen har ingen betydelse. Kör ej med router, bara med Comviqs surfsticka! Tömma cachen i browsern Opera hjälpte inte. Återställning har jag dock inte prövat, hur man nu gör det...

 

Men på min laptop fungerar Swedbank med samtliga nedan browsers. Både hemma och på bibblan.

 

Betala räkningar, Swedbank, hemifrån:

  • Fungerar på laptop med Win7: Edge, IE11 och Firefox 70

 

Betala räkningar, Swedbank, hemifrån:

  • Fungerar inte på stationär dator med WinXP och Firefox 52
  • Fungerar inte på stationär dator med WinXP och Opera 36

 

Slutsats: Använda min bärbara datorn för att betala räkningar.

KontantSticka.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP direkt på nätet via ett modem?

Okej, ett NAT bakom router är bara en fiktiv säkerhet men sorterar bort en del direkta anrop genom att stänga portar.

kan ju vara något skräp i din dator som går helt fel i sina försök att fånga dina inloggningsuppgifter då XP är såpass gammalt att även virus säkert tappar stödet.

 

Nu är jag iofs troligen helt ute och cyklar men står fast vid att jag aldrig skulle exponera en Win XP dator mot nätet, den är som en honungsfälla för virus och trojaner på nätet.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

17 timmar sedan, skrev jannejanne:

Jag har LFB, ICA-banken och Nordea. Ingen protesterar mot att jag kör en äldre Linux Mint  17.3 och en äldre webbläsare Seamonkey 2.46.

Även om det fungerar för dig är det inget jag skulle rekommendera att göra. Supporten för Mint 17.x upphörde den 25 april 2019. Varför köra ett OS som inte får uppdateringar och med det utsätta sig för onödliga risker, särskilt som det finns nyare versioner av Mint att ladda ned?

 

17 timmar sedan, skrev jannejanne:

Dags byta bank ?

Det finns en balansgång mellan säkerhet och användarvänlighet. I den ena ytterligheten skulle endast senaste versionen av webbläsaren tillåtas för inloggning i Internetbanken tillsammansm med senaste utgåvan av aktuellt OS (Windows, Linux, MacOS). Skulle ge hög säkerhet, men inte vara så populärt hos bankkunderna.

 

I den andra ytterligheten skulle allt tillåtas oavsett hur gammalt OS eller webbläsare kunden har. Bekvämt för användaren? Javisst, men inte speciellt säkert.

 

Tycker det är fullt rimligt av en bank att inte tillåta inloggning med ett OS som inte får säkerhetsuppdateringar eller en gammal utdaterad webbläsare. Någonstans måste gränsen dras och att utestänga de som fortfarande kör Windows XP eller Vista ger i mina ögon förtroende för banken och deras säkerhetstänk. 

 

Att byta bank för att den ställer krav på att kunderna kör med uppdaterade OS och webbläsare ger inte intryck av att vara ett smart agerande. Vore det inte vettigare att se till att du gör rätt från din sida i första hand och använda uppdaterade OS och webbläsare?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

14 timmar sedan, skrev Monshi:

Nu är jag iofs troligen helt ute och cyklar men står fast vid att jag aldrig skulle exponera en Win XP dator mot nätet, den är som en honungsfälla för virus och trojaner på nätet.

Kan inte annat än hålla med dig till 100%. Det är mycket illa agerande av de som kopplar upp sin Windows XP maskin mot nätet och med det utsätter inte bara sig själv utan även för andra av att drabbas av skadlig kod.

 

Att utöver detta även använda sin XP maskin för att logga in på sin Internetbank visar att man har absolut noll koll på detta med säkerhet och vikten av att köra med OS och program som får säkerhetsuppdateringar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...