Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dosman

LÖST Swedbank nekar mig logga in

Rekommendera Poster

jannejanne

Jag har LFB, ICA-banken och Nordea. Ingen protesterar mot att jag kör en äldre Linux Mint  17.3 och en äldre webbläsare Seamonkey 2.46.

Dags byta bank ?

(Jag har aldrig gjort det själv, bara blivit kund hos en bank till. För varför bara en bank ?)

men som sagt

https://www.icabanken.se/kundservice/att-byta-bank/

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
dosman

@MH_resurrected

Anslutningen har ingen betydelse. Kör ej med router, bara med Comviqs surfsticka! Tömma cachen i browsern Opera hjälpte inte. Återställning har jag dock inte prövat, hur man nu gör det...

Men på min laptop fungerar Swedbank med samtliga nedan browsers. Både hemma och på bibblan.

Betala räkningar, Swedbank, hemifrån:

• Fungerar på laptop med Win7: Edge, IE11 och Firefox 70

Betala räkningar, Swedbank, hemifrån:

• Fungerar inte på stationär dator med WinXP och Firefox 52
  • Fungerar inte på stationär dator med WinXP och Opera 36

Slutsats: Använda min bärbara datorn för att betala räkningar.

KontantSticka.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Windows XP direkt på nätet via ett modem?

Okej, ett NAT bakom router är bara en fiktiv säkerhet men sorterar bort en del direkta anrop genom att stänga portar.

kan ju vara något skräp i din dator som går helt fel i sina försök att fånga dina inloggningsuppgifter då XP är såpass gammalt att även virus säkert tappar stödet.

Nu är jag iofs troligen helt ute och cyklar men står fast vid att jag aldrig skulle exponera en Win XP dator mot nätet, den är som en honungsfälla för virus och trojaner på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan

Hej!

17 timmar sedan, skrev jannejanne:

Jag har LFB, ICA-banken och Nordea. Ingen protesterar mot att jag kör en äldre Linux Mint  17.3 och en äldre webbläsare Seamonkey 2.46.

Även om det fungerar för dig är det inget jag skulle rekommendera att göra. Supporten för Mint 17.x upphörde den 25 april 2019. Varför köra ett OS som inte får uppdateringar och med det utsätta sig för onödliga risker, särskilt som det finns nyare versioner av Mint att ladda ned?

17 timmar sedan, skrev jannejanne:

Dags byta bank ?

Det finns en balansgång mellan säkerhet och användarvänlighet. I den ena ytterligheten skulle endast senaste versionen av webbläsaren tillåtas för inloggning i Internetbanken tillsammansm med senaste utgåvan av aktuellt OS (Windows, Linux, MacOS). Skulle ge hög säkerhet, men inte vara så populärt hos bankkunderna.

I den andra ytterligheten skulle allt tillåtas oavsett hur gammalt OS eller webbläsare kunden har. Bekvämt för användaren? Javisst, men inte speciellt säkert.

Tycker det är fullt rimligt av en bank att inte tillåta inloggning med ett OS som inte får säkerhetsuppdateringar eller en gammal utdaterad webbläsare. Någonstans måste gränsen dras och att utestänga de som fortfarande kör Windows XP eller Vista ger i mina ögon förtroende för banken och deras säkerhetstänk. 

Att byta bank för att den ställer krav på att kunderna kör med uppdaterade OS och webbläsare ger inte intryck av att vara ett smart agerande. Vore det inte vettigare att se till att du gör rätt från din sida i första hand och använda uppdaterade OS och webbläsare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan

Hej!

14 timmar sedan, skrev Monshi:

Nu är jag iofs troligen helt ute och cyklar men står fast vid att jag aldrig skulle exponera en Win XP dator mot nätet, den är som en honungsfälla för virus och trojaner på nätet.

Kan inte annat än hålla med dig till 100%. Det är mycket illa agerande av de som kopplar upp sin Windows XP maskin mot nätet och med det utsätter inte bara sig själv utan även för andra av att drabbas av skadlig kod.

Att utöver detta även använda sin XP maskin för att logga in på sin Internetbank visar att man har absolut noll koll på detta med säkerhet och vikten av att köra med OS och program som får säkerhetsuppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...