Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Swedbank nekar mig logga in


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Förra månaden gick det bra att betala sina räkningar, men inte nu. Min Firefox 52 duger ej längre. Kan ej ha högre version då jag nyttjar Windows XP!

(Blev dessutom bestulen på 12 MB i data, trots inaktivering av både bildvisning och script, bara för att komma till inloggningen!).

Kan de göra så? Förbjuda inträde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, reglerna för att spärra ute någon är att du får inte spärra ute någon pga handikapp. Beroende på typ av handikapp så har du antagligen olika hjälpmedel, exempelvis skärmläsare om du inte kan se osv.

 

Men dom kan stänga dig ute om dom beslutar att din webbläsare inte är tillräckligt säker. Och om du har en gammal webbläsare så kan det mycket väl vara så att det är anledningen.

 

Men jag skulle rekommendera att du åtminstone aktiverar script, då en modern webbplats antagligen kräver dessa för att fungera korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Vårt arbete inom säkerhetsområdet pågår kontinuerligt och innefattar bland annat versionshantering av webbläsare och operativsystem. Detta kan innebära att vi upphör med att stödja en icke uppdaterad (äldre) version av din webbläsare. Du som kund kan minska risken för att drabbas av intrång eller andra typer av säkerhetshot genom att använda någon av de senaste webbläsarna. Detta för att de generellt sett är säkrast. Banken testar kontinuerligt de senaste versionerna av webbläsare. Vi kan dock inte garantera att de är testade och godkända direkt efter lansering.

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/digital-support/webblasare.html

 

Tänk på att det är dina pengar de skyddar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare, det operativsystem och de program du har är gamla och per definition osäkra. Bra att bankerna sätter ned foten.

Om du prompt vill ha kvar Windows XP på din dator installera valfri Linux-dist på en USB-sticka, starta datorn från denna,  och kör med modern webbläsare installation när du ska gå in på viktiga tjänster som din bank.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev dosman:

Förra månaden gick det bra att betala sina räkningar, men inte nu. Min Firefox 52 duger ej längre. Kan ej ha högre version då jag nyttjar Windows XP!

 

På 2019-05-28 på 22:36, skrev dosman:

Jag vet att Windows XP är helt 'ute', men kör man bara lokalt så behöver man inga patchar,  uppdateringar m m. Man kan väl ha skoj med en dator utan att vara uppkopplad!

 

Hur ansluter du till banken utan att vara uppkopplad?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank är den enda banken som utestänger XP och vista. Ingen annan bank. Det kommer inte ens upp att man har en äldre webbläsare på de andra bankerna.

De började med det i januari och det finns ingen upplysning nånstans på deras sida att det är problem med att använda XP och vista (inte går att använda längre). Den informationen borde dom sett till att den kom före nyår. Dessutom kan inte de på supporten upplysa vilken webbläsare som fungerar för XP och vista. De verkar tro att alla OS kan uppdatera sina webbläsare.

 

När man kontaktar swedbank support så får man goddag yxskaft till svar. Att äldre webbläsare har fler säkerhetshål (och det stämmer ju i och för sig). Och sen om man skulle bli hackad. 

 

Det där med hackad är bara skitsnack. Om nån kommer in i min dator så kan den inte komma åt mina pengar eftersom alla saker man gör på banken måste godkännas med bankdosan eller bankid. Så om en hackare kan lägga upp en mottagare och sen dessutom skicka pengar så är det deras system som inte är säkert.

 

När det gäller webbläsare så fungerar opera fortfarande, vet dock inte hur länge till. Om man går in på den här sidan och sen skrollar ner så finns det en webbläsare för XP/vista hoppas länken funkar.

 

Annars får man gå in på opera sen skrolla ner längst ner på sidan och där till vänster gå in på opera för windows och sen skrolla ner till rutan för opera för windows XP och vista.

 

Så det är inte så att de skyddar mina pengar. Utan det är snarare så att de har säkerhetsbrister i sitt system (som de inte vill att  man ska veta om). Eller så bryr dig sig helt enkelt inte om vissa kunder. För som sagt en hackare kan inte göra nåt med mitt konto eftersom allt måste godkännas.

 

Redigerad av marim
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev marim:

Om nån kommer in i min dator så kan den inte komma åt mina pengar eftersom alla saker man gör på banken måste godkännas med bankdosan eller bankid. Så om en hackare kan lägga upp en mottagare och sen dessutom skicka pengar så är det deras system som inte är säkert.

Jag tror att du behöver läsa lite om det som brukar kallas man-in-the-middle som t ex går ut på att webbläsarens internetåtkomst manipuleras och en anslutning till en bank styrs om så att webbläsaren då passerar en annan server på vägen och den servern ändrar informationen så att det ser riktigt ut för dig men det är annan data som går till/från banken, dvs du tror att du betalar till elbolaget men egentligen hamnar ett högre belopp på hackarens konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till den uppkäftige 'ChristerE' som undrade "Hur ansluter du till banken utan att vara uppkopplad?"

Jag uppsöker den lokala banken och använder en av deras kundterminaler.

Tummar upp för inlägget av 'marim', den enda personen med vettiga synpunkter!

Det verkar som när jag, trådskaparen, frågor om något så får man typ 'goddag yxskaft' till svar eller så försvarar ni objektet eller ifrågasätter mina trådar, som herr 'monsi'. Sluta med att läxa upp folk och kom med något konstruktivt i stället! Jag använder vilket operativsystem det mig behagar, herr 'monsi' m fl.

Herr 'monsi' borde dessutom känna till vid det här laget att jag även har Linux Mint på en dator med 'modern webbläsare', som inte är så modern, ty dess 'Software Manager' erbjuder inte 'Firefox 67, utan bara version 50 ! Så likt förbannat kan jag komma åt min bank - hemifrån.

Har nu kastat ut Linux Mint och installerat Windows7 på ena datorn och där uppgraderat till browsern IE11. Men likt förbannat kan jag ej göra bankärenden, ty nu har USB-modemet kopplat ned från 3G till 2G, vilket betyder en långsamhet på ca 20 kB(yte)/s

Som tur är accepterar eforum min webbläsare 'Firefox 52' och Windows XP, så att jag kan posta till forumet - åtminstone!

Det tog förresten 2½ timme att ladda ned och installera 'Firefox Quantum 67.0.3' (32-bit).

Slutligen: Citera mig inte. Om jag redigerar texten kraftigt ligger era citat bara i luften och hänger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Herr 'monsi' borde dessutom känna till vid det här laget

Det är fullkomligt omöjligt för oss moderatorer att komma ihåg vad en viss medlem har för operativsystem mm, det finn alldeles för många medlemmar för det utan det är viktigt att i varje tråd lämna all information som behövs.

 

1 timme sedan, skrev dosman:

Slutligen: Citera mig inte. Om jag redigerar texten kraftigt ligger era citat bara i luften och hänger!

Desto viktigare att citera i så fall så att det framgår vad det är man svarar på.

 

1 timme sedan, skrev dosman:

Det verkar som när jag, trådskaparen, frågor om något så får man typ 'goddag yxskaft' till svar eller så försvarar ni objektet eller ifrågasätter mina trådar, som herr 'monsi'.

Kom ihåg att dina frågor endast var:

17 timmar sedan, skrev dosman:

Kan de göra så? Förbjuda inträde?

vilket är vad .M svarar på, men inte marim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installerat Windows 7 och kör IE11 på den så borde det fungera enligt det som står på swedbanks hemsida.

 

Har du någon brandvägg eller liknande? Har du stängt av körning av script osv? Det kanske är så enkelt att du måste åtminstone ha script aktiverade för att det skall fungera.

 

Får du något felmeddelande när du försöker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia det där med man in the middle kan även de andra OS:en råka ut för. För hackad kan även de med win 7, 8,1 o 10 bli. För största säkerhetsrisken är personen som sitter bakom skärmen, nämligen en själv. Man kan få in objudna gäster även i nyare OS och/eller nyare webbläsare. 

 

Och i ett avseende är XP och vista säkrare än de andra. På de andra kan man ladda ner bankid på fil, det går inte på XP och vista. Med bankid på fil så har du ditt inloggningsprogram på samma dator som du loggar in på banken. Så har du bankid på fil och du får in nån i datorn så behöver "den objudne"  inte gå nån omväg utan den kan gå in på banken när den vill.  

 

Om XP och vista nu är så osäkra så borde rimligen alla andra banker göra samma sak, men de andra har inte ändrat nåt. Så att dom stängt av XP och vista för att man riskerar bli hackad är bara skitsnack och inget annat. Och det är skitsnack i ett annat avseende så många är det inte som använder XP och vista i dag så att dom måste vidta åtgärder just mot dom.

 

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev marim:

Cecilia det där med man in the middle kan även de andra OS:en råka ut för. För hackad kan även de med win 7, 8,1 o 10 bli.

Visst men det är klart att risken ökar om man har operativsystem och webbläsare med kända säkerhetshål.

 

2 timmar sedan, skrev marim:

Om XP och vista nu är så osäkra så borde rimligen alla andra banker göra samma sak, men de andra har inte ändrat nåt.


Handelsbanken anger att man ska ha någon av de tre senaste versionerna av Firefox, Chrome, Edge eller Internet Explorer 11 och supporten för Vista upphörde för 2 år sen. Se deras systemkrav.

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stormuffin: "Om du har installerat Windows 7 och kör IE11 på den så borde det fungerar enligt...". Jo, jag visste att det paret fungerar. (Är en försigkommen datoranvändare faktiskt...).

Det där med avstängt script var, naturligtvis bara för att testa det myckna DATAFÖRBRUKNINGEN! Men ingen på eforum kunde förklara varför DATAFÖRBRUKNINGEN SKENAR IVÄG utan script- och bildvisning. Vad är det som tar sådant utrymme? Och hos just banker? Förklara det den som kan, så nominerar jag er till ett nyinstiftat Nobelpris i datorkunskap...

Som tidigare sagt: 'Linux Mint 18, Serena' fixade inte att uppgradera till 'Firefox 67'. Allt var toppen med det Linuxet förutom att man inte kunde surfa med eländet!

Nu har jag alltså blåst bort Linux och återinstallerat Windows 7 och installerat 'Firefox 67' o c h 'IE11', så NU ÄR DET INGA PROBLEM LÄNGRE. Båda fungerar med Swedbank.

Jag hade gärna fortsatt med Linux Mint. Och det är tråkigt att en sådan skitsak som val av webbläsare ska få förstöra. Och som jag även nämnt tidigare: för en månad sedan var allt frid och fröjd med 'Firefox 52' och Swedbank. Men plötsligt dömer de ut den!

Men herr 'Mikael63', eforums Zlatan, har väl förstås invändningar och säger att "det är väl ingen konst att uppgradera till 'Firefox 67' i Linux Mint" eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev dosman:

"det är väl ingen konst att uppgradera till 'Firefox 67' i Linux Mint"

Detta sköts automatiskt av Uppdateringshanteraren.

Faktiskt så kom idag version 67.0.3 till mina Linuxdatorer som är igång, Sylvia (18.3) & Tessa (19.1) .

Annars kan man ladda hem själv från https://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/

Dumt nog är inte detta ett normalt installationspaket utan "lösa" filer i ett arkiv och man måste själv veta var man ska *) packa upp dessa.

Använder själv Chromium (nu 75.0.3770.90) och den fungerar mot Handelsbanken.

 

*) man kan köra FF från den plats man packar upp filerna men det kan ju vara bra att ersätta de som redan finns.

 

 

Redigerad av Mikael63
*) + meningsbyggnad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Handelsbanken anger att man ska ha någon av de tre senaste versionerna av Firefox, Chrome, Edge eller Internet Explorer 11 och supporten för Vista upphörde för 2 år sen. Se deras systemkrav.

 

Det står inte att man ska ha nån av dom. Det står rekommenderade. 

 

Det står även "Vid användning av andra webbläsare än de rekommenderade har vi eventuellt ingen möjlighet att ge support vid problem" Finns flera andra webbläsare (tex sea monkey, flash peak slimjet o vivaldi finns även andra) som man då inte kan få hjälp med och då inte bara äldre.

 

När det gäller vista så står det just det att deras support för vista upphörde. Det står dock inte att man inte kan använda vista. För mig betyder ordet support att få hjälp vid problem. Så för mig betyder det som står att man sannolikt inte kan få hjälp om det blir problem.

 

Klickar man på logga in knappen och väljer tex mobilt bankid så kommer det inte upp nånting om att min webbläsare inte funkar eller är för gammal eller nåt annat utan det ser ut som man ska kunna logga in. Nu har jag inte handelsbanken så jag kan inte se hur det faktiskt ser ut, men utifrån det jag ser så ska man kunna använda med äldre webbläsare. 

 

Så i princip det som står på deras sida är att man inte kan räkna med hjälp, vid problem, från deras sida om man använder nån annan webbläsare än de rekommenderade.

Dock står det inget om att äldre är oanvändbara.

 

Och så är det på alla andra banker än swedbank det kommer inte upp nånting om att webbläsaren är för gammal. Vilket det borde göra om det inte funkar överhuvudtaget. Och det gäller inte bara banker utan även andra myndigheter. Att man kan använda äldre webbläsare.

 

 

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan fungera eller det kan inte fungera om man använder något som inte är testat, det vet man inte förrän man prövar själv. Det kan fungera idag men behöver inte göra det i morgon. Så utan att testa vet man inte om urgamla operativsystem och webbläsare fungerar.

Citat

Vår webbplats fungerar även i andra moderna webbläsare som har stöd för webbstandarder satta av W3C.

Rätt som det är kan de börja följa en ny standard som gör att något gammalt kan sluta att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63, alias Zlatan, skrev: "Detta sköts automatiskt av Uppdateringshanteraren." Det fanns ingen 'Uppdateringshanterare' i 'Linux Mint 18.1 Serena', bara 'Software Manager'.

 

F ö vill jag komplettera med skärmdump med felmeddelandet från Swedbank, så ni inte tror jag hittat på... Håll till godo.

Avvisning-Swedbank.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev dosman:

alias Zlatan

Vad menar du med det?

 

37 minuter sedan, skrev dosman:

Det fanns ingen 'Uppdateringshanterare' i 'Linux Mint 18.1 Serena', bara 'Software Manager'

Det torde kanske inte vara lönt som svar till dig men om andra undrar: Jo, den finns (också) i Linux Mint 18.1 men den går ju enkelt att avinstallera om man så vill.

Ja, och den går lika enkelt att installera igen, via terminalen, via Programhanteraren eller via Pakethanteraren.

(mintupdate)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad menar du med det?" Glöm det. Hatten av för upplysningen men f n nöjer jag mig med Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-21 på 07:23, skrev Cecilia:

Det kan fungera eller det kan inte fungera om man använder något som inte är testat, det vet man inte förrän man prövar själv. Det kan fungera idag men behöver inte göra det i morgon. Så utan att testa vet man inte om urgamla operativsystem och webbläsare fungerar.

 

Nu är jag lite osäker på vad du syftar på. Är det det att det ser normalt överallt utom på swedbank. Det brukar dyka upp en ruta att man kör med en äldre webbläsare om det har någon som helst inverkan på sidan man besöker.

 

Tittar jag på swedbank så har det en tid funnits en ruta om att webbläsaren var äldre, men det kom ingen förvarning om att det helt skulle sluta fungera. Och jag är säker på om de andra bankerna ansåg att äldre webbläsare var ett problem så skulle det även på dom komma upp en ruta om att webbläsaren är äldre innan de helt stänger av den. 


Om de andra bankerna anser det vara ett problem och kommer stänga av så är jag säker på att swedbank skulle veta om det och då sagt det till mig när jag varit i kontakt med dom. För är det nåt man kan vara säker på är att företag inom samma bransch håller reda på vad de andra gör.

 

Swedbank har på felaktiga grunder stängt ute kunder. Ja jag skriver felaktiga eftersom det dom uppger är sånt som alla kan råka ut för. Och de som till största del drabbas är äldre. Ska de behöva köpa en ny dator bara för att kunna sköta bankärenden det blir då dyra bankärenden. Bättre då att byta bank. Jag anser det fel det swedbank gjort, men du verka anse det som ok.

 

På de andra bankerna finns ingen som helst antydan om äldre webbläsare eller äldre OS. Och tittar jag på nätet som helhet så fungerar XP och vista på det stora hela överallt. Ja förutom swedbank då.

 

 

Redigerad av marim
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev marim:

Om de andra bankerna anser det vara ett problem och kommer stänga av så är jag säker på att swedbank skulle veta om det och då sagt det till mig när jag varit i kontakt med dom. För är det nåt man kan vara säker på är att företag inom samma bransch håller reda på vad de andra gör.

Jag är väldigt säker på att t ex Swedbank inte vet i förväg när t ex Handelsbanken kommer att släppa en ny version av sin webbplats, det vet de ju knappt själva (eftersom något allvarligt kan inträffa under testerna så att en massa behöver skrivas om, eller testtiden halveras för att alla programmerare har varit ovanligt duktiga). Dessutom skulle de kunna råka illa ut om de avslöjade andra företags mer eller mindre hemliga information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-23 på 00:15, skrev Cecilia:

Jag är väldigt säker på att t ex Swedbank inte vet i förväg när t ex Handelsbanken........

 

Nej att dom inte vet i förväg när det släpps en ny version. Däremot är jag absolut säker på att dom vet om nåt anses utgöra en säkerhetsrisk (och behöver åtgärdas). (Det är säkerhet swedbank anger som orsak till att de stängt av XP/vista, äldre webbläsare). Den sortens informationsutbyte gynnar alla banker.

 

Om en bank har ett säkert kodsystem gällande inloggning och godkännande av det man gör så spelar det ingen roll om man använder XP/vista eller nyare. För nyare kan drabbas av precis samma sak som XP/vista. 

 

Är swedbank rädda för hackning generellt då är det i deras eget system det finns säkerhetsbrister. Är dom rädda för hackning gällande bankid på fil då gäller det win 7, 8.1 och 10. 

 

Så dom (diskriminerar) har stängt av XP/vista på nån påhittade anledning. För jag kan inte komma på nånting som gör XP/vista mer osäkert än nyare när det gäller bankärenden.

 

Jag har skrivit till banken igen för att se om det går att få en vettig förklaring till varför dom stängt av XP/vista, men jag räknar inte med nåt svar.

 

 

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl allmän kunskap att XP och Vista har säkerhetsproblem eftersom de har kända säkerhetshål eftersom de saknar väsentliga säkerhetsuppdateringar, jämfört med de nyare Windows-versionerna. Samma sak med gamla webbläsare, t.ex. Firefox får väl åtminstone en säkerhetsuppdatering i månaden. Sen vill väl inte bankerna göra sig till ovän med fler av sina kunder än nödvändigt och säga till dem att de har osäkra system. Men någonstans blir det ju alltför dyrt att fortsätta underhålla gamla operativsystem och webbläsare, kostnaden för alla utvecklingstimmar som behövs för bara en handfull kunder är ju något som drabbar alla kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...