Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MH_resurrected

Medlem
  • Antal inlägg

    594
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    9

MH_resurrected vann dagen: 11 mars

MH_resurrected hade det mest gillade innehållet!

Om MH_resurrected

  • Medlemstitel
    Flitig

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Använd TEXT() Då kan du omvandla från en tid som är inskriven i excels tidsformat (även om det visas som 17:30 så är det i "bakgrunden" ett decimaltal där 17,5/24 =0.71875. Det är därför man kan räkna med tid). TEXT() omvandlar det till valfritt textformat. exempelvis så här: =TEXT(0.71875;"tt:mm") För att få fram texten 17:15 din sammanläggning blir då: =SAMMANFOGA(TEXT(G4;"tt:mm");"-";TEXT(H4;"tt:mm")) Det finns en jättebra Microsoftsida som handlar om Excels tidshantering, men den hittar jag naturligtvis inte. Världen är ond .
  2. MH_resurrected

    Var eller vart? När säger man vad?

    I Östra sörmland (Nyköping) så vänds Var/Vart 180°. Var= riktnig Vart = plats Typ: Vart i Nyköping pratar man rikssvenska? Fast här är en variant som tydligen klyver hela Sverige. En google-omröstning "var kommer du ifrån" 18 000 träffar "vart kommer du ifrån" 11 200 träffar Det kan man grunna över med Lite fredagsmys: Jag gör själv så många fel att jag inte orkar irriterar mig. Men 2 saker kan få mig att höja på ögonbrynen litegrand. Stolligt användande av de/dem: Varför skriver man inte dom om man är osäker på de/dem? (de/dem används i princip inte i talspråk så det är inget att skämmas över). Den andra ögonbrynshöjaren är konstiga varianter av Ju/desto. Jag blir egentligen inte irriterad för att det används konstigt . Det irriterande är att jag inte kan hitta mönstret. Jag trodde att mönstret var: Person över 40 eller Norrköpingsbo: Ju mer desto bättre Stockholmare: ju mer ju bättre Västkust/skåne: Desto mer desto bättre Men nu har jag hört för många varianter och undantag. Finns det verkligen inget mönster?
  3. Hej. Kan du försöka att beskriva ditt problem lite bättre? jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra. Om du vill att grad-tecknet skall synas så markerar du din kolumn och ändrar visningsformat, tryck Ctrl+1 eller högerklicka och välj formatera cell. Gå till fliken Tal-> Välj Anpassat i vänsterspalten, i rutan "Typ" Skriver/kopierar du in in: 0"°" (obs att citations-tecknen " skall vara med) Om du skriver in 180 i en cell i kolumnen kommer det att synas som: 180° Om du vill konvertera Grader till radianer kan du använda RADIAN(). Om du skriver det här i en cell =RADIANER(180) så blir svaret 3.14159 Om du skriver in dina grader i A1 så får du ut radianerna om du skriver det här i en annan cell: =RADIANER(A1) Du kan även köra åt andra hållet. Det här blir t.ex nästan 180 =GRADER(3.14159) Eller vill du räkna ut någonting med din lutningsvinkel? Använda till en funktion? Nej som sagt var. Försök förtydliga dig Jag klarar inte av att lista ut vad du vill.
  4. Jag Använder inte word så ofta längre. Men jag kan inte komma på någon färdig funktion som gör det du vill. Nedan kommer olika varianter som använder formatmallar som du kanske kan skruva till så att det gör det du vill: ***********Bra att ha Kommandon********************************** CTRL+shift+8 | "visa allt", inklusive formateringstecken och dold text (samma som knappen [¶] ) Ctrl+shift+H | växla mellan att ange att en text skall ha egenskapen Dold/synlig ("visa allt" gör att det syns ändå). CTRL+D | Textformat (du kan se om Dold är ikryssad) Ctrl+A | Markera all text i dokumentet START->redigering->Markera: Markera all text med liknande formatering. ********************************************************************* Antag att du har märkt upp alla stycken som hör ihop med samma formatmall/snabbformat (som t.ex rubrik1, rubrik2, normal osv). eller skapa dina egna snabbformat (Guld, silver, brons t.ex). Läs mer här: https://support.office.com/sv-se/article/lägga-till-och-ta-bort-formatmallar-från-snabbformatsgalleriet-21c5b9de-b19e-4575-bc87-cb2b55ece224 Om du ställer dig i en text som är formaterat med t.ex Brons så kan du välja all text som har samma formatmall: Gå till START->redigering->Markera: "Markera all text med liknande formatering". Nu kan du t.ex kopiera till ett annat dokument (kan duga om du bara skall skriva ut. Naturligtvis värdelöst om du skall redigera). En annan variant är att dölja det du Inte är intresserad av. Först måste du stänga av "Visa allt" om det är aktiverat (om du t.ex ser stycktecken ¶ eller andra format-tecken). Antingen trycker du på knappen [¶] eller använder snabbkommandot CTRL+Shift+8. När "Visa allt" är avstängt så markerar du det som skall döljas ( exempel: ställ dig i t.ex i ett brons-stycke och välj START->redigering->Markera: Markera all text med liknande...). Den döljer du alla bronsstycken genom att trycka Ctrl+shift+H. Upprepa för silver osv till bara guld syns. Lite bakvänt men det borde göra det du vill. Återställ genom att markera allt (Ctrl+A) och växla tillbaks till synligt (Ctrl+shift+H). En tredje variant är att ge all text egenskapen dold (Ctrl+A följt av Ctrl+Shift+H). Sen väljer du att visa all dold text genom att trycka på knappen "Visa allt" [¶] eller snabbkommandot CTRL+shift+8. Nu kan du t.ex välja alla "guldformaterade" och trycka (Ctrl+shift+H) för att "av-dölja" just den texten. När du stänger av "Visa allt" så kommer bara guldformaterat att synas. För att se allt igen så väljer du antingen "Visa allt" [¶] eller också trycker du Ctr+a följt av Ctrl+shift+H Det finns även en inbyggd funktion som du kanske skulle kunna använda på något sätt. Om dina avsnitt har "rubriknivåer" på samma sätt som Rubrik1, Rubrik2 osv så kan du gå till Visa->disposition Där kan du använda "Visa nivå". Tyvärr fungerar den Hierarkisk, så du kan få fram allt som ligger under "rubrik1" eller Rubrik1 samt rubrik2 eller Ribrik1+2+3. Men aldrig någon underordnad som t.ex Rubrik3 ensamt. Kanske inte vad du vill. Testa och lek.
  5. MH_resurrected

    Villkorsstyrd formatering ?

    kolla bifogad för olika varianter Bok1.xlsx
  6. MH_resurrected

    Villkorsstyrd formatering ?

    Ja. Men du får stapla flera villkor Jag antar att datumet alltid står i A1 Ställ dig i cellen du vill ändra färg på. gå till: Villkorsstyrd formatering. Hantera regler. Ny regel, Bestäm...formel. Skriv in formeln =($A$1-idag())<=-60 Klicka på [Format] ->Fyllning grön [Ok] [ok] Ny regel, Bestäm...formel. Skriv in formeln =($A$1-idag())<=0 Klicka på [Format] ->Fyllning gul [Ok] [ok] Ny regel, Bestäm...formel. Skriv in formeln =($A$1-idag())>0 Klicka på [Format] ->Fyllning Röd [Ok] [ok] Sätt kryss i alla "Avbryt om sant" [OK] Om mitt antagande om att Datumet alltid står i A1 är tokigt så är det bara att trixa med adress och $-tecken som vanligt.
  7. MH_resurrected

    Summering per arbetsgrupp

    Pivottabell - Du kommer att älska dig själv om du lär dig det. Se till att dina kolumner har rubriker, typ Ställning och Avläst värde (whatever). Gör gärna om den till en "riktig" tabell (stå i tabellen och gå till INFOGA->tabell) För att använda pivottabellverktyget: Stå i din tabell och gå till INFOGA->pivottabell. Kolla att tabellområdet stämmer och tryck [Ok] dra "Ställning" till rad- eller kolumnetikett och "Avläst värde" till värde Klart om du ändrar grunddata så måste du uppdatera din pivottabell genom att högerklicka och välja uppdatera. För kortare jobb (eller om du vill ha omedelbar uppdatering) kan du köra formler: =SUMMA.OM(D:D;"mek";O:O) =SUMMA.OM(D:D;"instrument";O:O) Jag körde hela kolumnerna. Avgränsa gärna. Även om excel i 99 fall av 100 förstår att rader är tomma så är det alltid bättre att avgränsa, typ: =SUMMA.OM(D1:D1000;"mek";O1:O1000) Du kan naturligtvis skriva "Mek", "Instrument" osv i celler och länka.
  8. MH_resurrected

    Kommentarer till cell

    Hej. Är du säker på att det är en "riktig" kommentar? Syns kommentaren om du hovrar eller syns den när du väljer cellen? Om kommentaren syns när du väljer cellen, även med tangentbordet, så är det förmodligen dataverifiering du använder. För att redigera meddelandet så markerar du de celler som berörs och går till: DATA->dataveriviering-> fliken Indatameddelanden /MH
  9. MH_resurrected

    Hitta senaste datumet i tabell

    ett alternativ är att låsa området till något väldigt högt, typ 10 000 rader =PRODUKTSUMMA(MAX((A2=$A$2:$A$10000)*$B$2:$B$10000)) sen kan man ju tro att det här skall fungera: =PRODUKTSUMMA(MAX(OMFEL((A2=A:A)*B:B;0))) Men då måste du mata in den som matrisformel (Ctr+shift+enter) och det blir märkbart segt och det kan lika gärna skrivas som: =MAX(OMFEL((A2=A:A)*B:B;0)) eller =MAX(OM(A2=A:A;B:B)) Och matas in som matrisformel (blir lika segt...). Testa och se vad som fungerar bäst ****ed*** Och kolla om du hittar maxif. Den kanske har felhantering ***/ed**
  10. MH_resurrected

    Hitta senaste datumet i tabell

    Hmmm, det finns tydligen en MAXIFS i nyare excel. Borde funka om du kör uppdaterad 365 https://support.office.com/sv-se/article/funktionen-maxifs-dfd611e6-da2c-488a-919b-9b6376b28883 Jag kör gammal excel så jag saknar funktionen. Men om Microsoft kör traditionell namngivning så borde den heta MAX.OMF() i svensk excel.
  11. MH_resurrected

    Hitta senaste datumet i tabell

    Du är så nära... Var kommer D1 ifrån? Om dina regnummer står i kolumn A så borde det här fungera =PRODUKTSUMMA(MAX((A1=A:A)*B:B)) OBS att visningsformatet för kolumn C måste vara Datum (om det står 40909 i cellen så trycker du CTRL+1 oh ändrar talformatet till datum) Eller är du ute efter ett alternativ?
  12. MH_resurrected

    Senaste poster i Etikettfilter i pivottabell

    På sidan: https://exceljet.net/formula/nth-largest-value-with-duplicates Visas en matrisformeln som gör samma som din, men författaren varierar formeln lite grand mellan cellerna och gör den lite effektivare. I din cell P4 =MAX(tblData[Vecka]) Och i P5 en matrisformel: {=MAX(OM(tblData[Vecka]<P4;tblData[Vecka]))} som dras ner till P13. Jag slumpade fram 100000 rader och det körs fort. Och den hittar gluggar när jag kortar ner exempeltabellen. Kolla hur det blir i din. Sen kan du skippa [@Vecka]<=$P$4 i din tabellformel. Alla veckonummer kommer att vara <=$P$4 eftersom det är max =OM([@Vecka]>=$P$13;"Ja";"Nej")
  13. MH_resurrected

    Senaste poster i Etikettfilter i pivottabell

    Om du inte har gluggar i din tidserie så borde "min" formel göra precis det. Alla veckonummer som är större än sista veckonumret-10 får en etta. Dvs den tar alltid de 10 sista kalenderveckorna. Men om du egentligen vill visa de 10 sista veckorna med data (typ hoppa över semestern) så blir det fel
  14. MH_resurrected

    Senaste poster i Etikettfilter i pivottabell

    =1*([@vecka]>(MAX([vecka])-10)) Eller kan du ha gluggar i veckonumren?
  15. Hej. Jag TROR inte att det är VBA du vill använda. VBA har den stora fördelen att du kan styra formulärets utseende, men du får en massa problem med att användaren måste tillåta makron, epost-spärrar osv. MEN, om du vill tvinga fram en inmatning så finns det en gammal fält i word du som du kan använda. FILLIN Testa: Nytt dokument, skriv in lite slasktext, t.ex Författad av: och ställ dig där du vill ha in Författarens namn och gå till: INFOGA->text->snabbdelar->fält. Välj kategorin: koppla dokument fältnamn: Fill-in I "fältkoder" skall FILLIN stå kvar, men du fyller även på din fråga/fältnamn FILLIN Författare Ok, kryssa bort rutan som kommer Om du visar fältkoderna [ALT+F9] så kommer ditt dokument att se ut någonting i stil med Författad av: {FILLIN Författare \o \* MERGEFORMAT} Fyll på med lite text och kopiera kod-delen och redigera den lite lagom: Författad av: {FILLIN Författare \o \* MERGEFORMAT} den: {FILLIN Datum \o \* MERGEFORMAT} osv. Stäng av visningen av fältkoder [ALT+F9] Testa att spara dokumentet som mall (.dotx). När du dubbelklickar på mallen så kommer det att påbörjas ett nytt dokument där Word frågar efter de uppgifter du vill ha ifyllda (en efter en) (om du vill redigera mallen så högerklickar du och väljer öpppna) För fält som användaren inte skall tvingas att fylla i när du skapar nytt dokument utifrån mallen så är väl det enklast att använda vanliga formulärkontroller. Där har du datumvälare och annat smått och gott. Jag är nästan säker på att Microsoft har några exempel under "Nytt..." också, men jag hittar inget. Se bifogat för en exempelmall. Eller, inte. Eforum tillåter tydligen inte mallar. Öppna bifogat dokument och spara som mall (Dotx) så kan du se om den här metoden duger för det du vill. Det är ju ganska begränsat avseende kontroll, formatering osv Word 2003 instruktioner, stämmer fortfarande hyggligt. Dessutom känns det som om översättningen är gjord av en människa. https://support.microsoft.com/sv-se/help/826211/how-to-create-an-automated-form-that-has-fill-in-fields-in-word-2003 malltest fast inte mall.docx
×