Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En stor skärm eller två mindre?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Utan att gå in så mycket på teknik och anslutningar skulle jag vilja ha råd, eller moraliskt stöd, enligt trådrubrik.

En kort bakgrund:

På jobbet sitter jag med två st 24" ansluten via en "docka". Har suttit så i många år och detta fungerar bra, har CAD på en skärm och annat på den andra.

Båda dessa skärmar är av exakt samma modell och samma datum. Jag måste ha exakt samma kontrast/ljusstyrka/färg på båda för att inte bli tokig.

 

Hemma har jag en fd. jobbarskärm 24", alltså en jag tidigare använt i jobbet men nu är för "blek". Duger dock gott i Linuxmiljön och för "hemmabruk".

 

Ibland måste jag kunna sitta hemma och jobba.

Om det som nyligen innebär en hel vecka hemma kan jag ta med mig dockan och skärmarna och ställa upp på köksbordet men det vanliga är en eller ett par dagar.

Vill då enbart ta med mig den bärbara datorn hem. (I skrivande stund ett sådant tillfälle)

Ansluter jag den till min "hemmaskärm" påminns jag direkt, innan jag ens loggat in, om hur "dålig" den är och så är det ju bara en (1).

Funderar då alltså på att investera i en bättre arbetsmiljö.

 

Enklast vore att köpa en (1) bra skärm, 27". Då skulle jag få en bra skärm att "jobba med" och en bra skärm för hemmabruk.

Men kommer jag att stå ut med det? Att lära om från ena dagen till den andra? Tänker mig att jag kanske kan, åtminstone i vissa lägen, dela upp programmen på den enda skärmen ungefär som jag har på jobbet. Eller kan det vara bättre att köpa två på 24" för att arbetsmiljön ska bli enhetlig?

 

Egna erfarenheter?

 

Redigerad av Mikael63
meningsbyggnad mm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Klarar den inbyggda grafiken upplösning tex. 1920x1080 eller högre?

 

2. Den andra är att du skall då enbart stirra dig blind på storleken (eftersom du inte verkar spela eller hålla på med avancerade bildbehandlingar) och då går du för 27" TN om plats finnes, ja

Läser du mycket eller skall skriva och även titta på bilder så är såklart en med IPS-panel som gör bildåtergivning klarare, brätte färgåtergivning och även bättre på att läsa text på än en vanlig TN-skärm.
Något dyrare, men med det sagt så har jag en sådan som nr2 bildskärm och min primära är en TN-panel - båda 24".

 

Det du nämner är i allt väsentligt viktigt och då skall du ha IPS-panel och det är inget snack.

En eller två st.? Ja du det där kan bara du svara på och det handlar enbart om vad du själv anser och tycker du behöver - det kan ingen annan svara på, men fungerar det att ha alla öppna program, vissa i fullskärmsläge,.så gå på en 27 med ips-panel.

Och av ett bra märke och modell: för det finns allehanda ibland obskyra märken som har regelrätta dåliga bildskärmar även om det står IPS på sidan.


Tex. https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm

[Edit]
Men annars läs på om bildskärmstester tex. Tom's https://www.tomshardware.co.uk/t/monitors/
Innan du funderar på en kvalitetsskärm...

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat text samt stavningar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är i jobbardatorn ett NVIDIA Quadro K2100M och det tycks klara 2560 x 1600. Just nu kör jag 1920 x 1200.
Är väl datorbyte på gång i år men torde inte bli sämre grafik på den nya. Hemmadatorn har Intel HD Graphics 500 och jag har för mig att det var samma upplösning där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet har jag en 27 tumsskärm alternativt en 30 beroende på om det är min ordinarie plats eller en projektplats. Mina kollegor har oftast två mindre skärmar. Jag får plats med både webbsidan jag pysslar med och verktyg på en gång.

 

Hemma har jag bytt till en ultra-wide, hade arbetsgivaren gett mig den möjligheten så hade jag valt en sådan även på jobbet. Det är ungefär 1½ 16:9 skärm, så det ger ungefär samma layoutmöjligheter som två skärmar, men med bekvämligheten av en skärm. Så jag skulle föreslå att du ser om du kan få prova på en ultra-wide i en butik eller liknande. Enligt mig är det riktigt förträffligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en asus… modellbeteckning har jag glömt. Jag köpte den för 2 år sedan kanske. Jag tror den är 27 alternativt 29 tum, den är lika bred som mitt databord från Ikea så jag tror den är 70cm bred.

 

Just bredden är värd att tänka på, jag kan inte använda mina vanliga högtalare längre då dom inte får plats bredvid skärmen och jag kan inte ställa dem framför för då ser jag ju ingenting. Så jag kör högtalarna inbyggda i skärmen och det är lite trist ljud.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2560 x 1600 upplösning ger inte bättre grafik när du då inte kan utnyttja grafiken maximalt med en vanlig 1920x1080 bildskärm.

 

Har du möjlighet att få anskaffa tex en med IPS-panel och som klarar bildformatet, fast det är en regelrätt smaksak om man vill ha en stor bildskärm med 16:9 eller en med (i mitt tycke 16:10). annars en fullbredd.

 

Men annars då bör bildskärmen klara 2560x1440

Alina System har en Samsung  med PLS (Plane to Line Switching deras egen variant av IPS)  27" (2560 x 1440) 16:9

 

Kom ihåg att ju högre upplösning det är på en bildskärm, ju mindre brlir också text och ikoner, därför vid högre upplösningar större bildskärm och omvänt.

Windows 10 nyare "build" klarar av att skala på ett annat sätt, men då utnyttjar man heller inte grafikupplösningen maximalt.

 

Personligen om jag finge själv välja på en bildskärm jag skall arbeta med så blir det en med den högre upplösningen och aldrig under 27"  om det så skall krävas 2 st.samt ips-panel (PLS).

 

Jag har svårt att se vitsen med en fullbredd bildskärm, särskilt när man skall arbeta i cad-miljö, då föredrar jag 16:10 och inte ens i spel vill jag ha bredare än 16:9 (svårt att holla koll i periferin) men som sagt det är en smaksak.

Gå in på olika datorbutiker och be att få se olika format först och främst, sedan upplösningarna kontra storlek.

 

Skall du ha 2 st. så blir 27" kanske för mycket och då bör du kanske i stället välja 1920x1080, för kör du högre upplösning än detta på en 24"  bör du ha bra ögon misstänker jag...

Mvh

 

[Edit] NH Svenska bildskärmsguiden https://www.nordichardware.se/test/svenska-bildskarmsguiden-flerskarmslosningar-och-3d.html

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir antingen 1x27" (wide eller ultra-wide) eller 2x24". Något annat finns inte plats för.

1x24" har jag redan och jag har faktiskt lyckas förbättra "skärpan" med nvidias egna kontroller.

 

Frågan handlar i första hand om upplevelsen att byta från att, som exempel, ha jobbat med 2x24" i 32 timmar och sedan jobba med 1x27" (wide eller ultra-wide) i 8 timmar. Kommer man/jag att uppleva det som jobbigt faller tanken med en (1) skärm och då kan jag köpa två likadana som jag har på jobbet.
(då först blir det aktuellt att kolla hur jag ansluter dessa till dator utan dockan)

 

Å andra sidan kan ju priset få avgöra, är två 24" billigare än en 27" så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-19 på 16:24, skrev Mikael63:

Det blir antingen 1x27" (wide eller ultra-wide) eller 2x24"

Nu har jag velat klart. Det blir (om det ska investeras) 2 st a 24". Den lösningen vet jag fungerar. Då gäller det att hitta någon modell som har höj & sänkbar skärm.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Väcker tråden igen.

På 2018-08-23 på 22:06, skrev Mikael63:

Nu har jag velat klart.

Nej, det har jag inte!

På 2018-08-23 på 22:06, skrev Mikael63:

Det blir (om det ska investeras) 2 st a 24"

Nej, det är jag inte så säker på längre.

 

Det har visat sig att andelen tid som jag sitter hemma och jobbar med jobbardatorn är väldigt låg jämfört med hur mycket jag sitter med min privata dator.

 

Vilken teknik ska jag skaffa om jag till 98% surfar på webben och CAD,ar 2 %.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Väcker tråden igen.

Nej, det har jag inte!

Nej, det är jag inte så säker på längre.

 

Det har visat sig att andelen tid som jag sitter hemma och jobbar med jobbardatorn är väldigt låg jämfört med hur mycket jag sitter med min privata dator.

 

Vilken teknik ska jag skaffa om jag till 98% surfar på webben och CAD,ar 2 %.

 

 

Jag har 2 st Benq BL2410 1920*1080 som jag tycker är sk*tbra, i mitt tycke bra bild har haft skärmarna  i 4-5 år dom har aldrig krånglat, färgerna är klara, arbetar inte med CAD så där vet jag inte hur dom fungerar

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en större skärm. Fördelen är att det är lättare att möblera med en skärm plus att när du bestämmer dig för att se en film eller så, så får du en bra fullskärmsupplevelse. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TN och IPS har nämnts av Fly men då var inriktningen CAD, nu blir inriktningen surf/kontor.

Film förekommer inte på den platsen.

Jag vill inte betala extra för teknik som jag egentligen inte behöver.

Ja, det lutar nu åt andra hållet, dvs. EN skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att paneltyp har aldrig varit en faktor när jag valt skärm. Kanske borde ha varit det. Men verkligheten har alltid varit att jag prioriterar bildstorlek eller funktioner. Exempelvis innan den ultra-wide-skärm jag använder idag så hade jag en skärm med touch funktionalitet så jag kunde sträcka mig över skrivbordet och trycka direkt på skärmen för att göra saker.

 

Fungerade jättebra dom två gånger jag brydde mig om att använda funktionen. Men min ultra-wide är jättetoppen. Får plats med webbläsare och youtube app bredvid varandra utan besvär. Nackdelen är fortfarande att den tar väldigt mycket plats på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har heller aldrig brytt mig om paneltyp men jag har för mig att den dyrare typen är bra på att visa svart som riktigt svart i stället för bara nästan svart och det förbättrar väl upplevelsen av filmer och vissa datorspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl aldrig fel att en skärm kan visa korrekta färger, svart ska vara svart och inte svartgrå som det kan vara ibland, speciellt viktigt vid bildredigering, och sedan gillar jag matta skärmar istället för blanka som verkar vara mer standard idag tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag få nog helt enkelt kolla på skärmar i butik då det tycks vara svårt att skriva information om hur lågt det går att justera skärmen.

Eller så ska man bara filtrera på VESA så kan man fixa en egen arm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Tråden är något gammal men eftersom jag inte sett någon uppdatering antar jag att du inte köpt nåt än.

 

Om du inte har så höga krav, men där vill jag säga emot lite grann:

Köp inte en billig bildskärm med klena färgprofiler för att spara några hundralappar, för sedan kommer du inte att byta ut denna och istället ångra dig att du inte la ut den extra pengen för att få en bra bildskärm.

 

Du behöver inte köpa en dyrare IPS panel, men istället kan du skaffa en ILED TN display som har helt ok färgåtergivning och till bra pris.

Själv använder jag 2 st. 24"  varav den ena är av IPS typ och dessa tar plats på datorskrivbordet, men en 27" skärm kan vara rätt för dina behov.

Köp inte något större, för då blir det problem med skärmupplösning på så kort avstånd och då krävs det högre bildskärmsupplösning med ett grafikkort som stöder tex. QHD 2560 × 1440 eller högre.

 

Wide screen går helt bort enligt mig, men det är mina personliga preferenser.

Och glöm helt bort en böjd bildskärm. Fattar inte att varken teveapparater och bildskärmar ens säljs med detta alternativ?

Helt värdelöst.

 

27" fungerar bra med standard upplösning om 1920 x 1080

Dock skulle jag personligen helst se att en bildskärm man arbetar med har bildförhållandet 16:10 istället för 16:9

Dvs. 1920 x 1200 pixlar.

Elgiganten har dessa 16:10 dock endast med 24"

Fast det räcker långt kan jag säga. Och överlag kan jag tycka att en 16:10 bildskärm är bra mycket bättre än en 16:9 och det gäller även om man tittar på film, viket oftast är i ett bredare format och då blir det sorgkanter uppe och nedan oavsett.

För datorspelande skulle jag också helst vilja ha en 16:10 och framför allt Cad samt vanlig ordbehandling. I princip allt jag gör vill jag ha på 16:10

 

Mvh :)

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra input!

Nä, jag har inte skaffat än, det är ju inget "måste". Blir kanske när jag väl bestämmer mig för att ta semester..

Men 27" blir det om det ska bli någon skillnad, sitter med 24" nu. Och inte större då det inte finns så mycket plats.

Okej, inte IPS då och 16:10 låter väl bra.

Det som väl återstår då är detta med höjden. Det går gallra ut "höj & sänkbar" och man kan hitta produktinfo om hur mycket denna justering medger men ingen info om avstånd skrivbord - nederkant skärm. Jag vill ha skärmen nära skrivbordet, vilket även min optiker rekommenderade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ergonomi.

Det är viktigt.

Rent ergonomiskt när man sitter vid datorn och ställt in sin stol rätt så man sitter med raka ben och armbågarna i rät vinkel mot skrivbordet. Köp en ny stol om det inte passar, men att sitta rätt är a och o.

Det är nr. 1

 

Justera sedan  skrivbordets höjd med antingen såga av eller lägg underlägg under bena, men detta måste vara i rätt höjd.

Det är nr.2

 

Nr.3
Sedan skall höjden på ens ögon vara ungefär i nivå med 2/3 på den övre delen av skärmen för att minska belastningar och trötthet i musklerna.

Om man inte har en sk. höj och sänkbar bildskärm,: så är oftast dessa från fabrik alldeles för låga.

Lätt åtgärdat genom att man tar och sågar till en oval fanerplatta/eller vanligt trä, kanske flera stycken om 20mm vardera som läggs under skärmfoten tills man byggt upp skärmhöjden till korrekt nivå.

Så det anser jag vara det minsta problemet om man inte har höj o sänkbar skärm. Lätt åtgärdat och det skall ni alla tänka på.

Jag kan inte nog poängtera hur viktigt detta är.

Det är sämre att ha skärmen för lågt eller för högt så man måste luta huvudet för mycket.
I varje fall vad vi fick lära oss på jobbet för några år sedan, när företagshälsovården hade utbildning hur man ställer in sin arbetsplats på ett korrekt sätt; skrivbord, stol, bildskärm, tangentbord etc.

Klar skillnad att sitta vid datorn sedan man anammat detta. Och det märker jag av inte minst vid timtals arbetande med cad/cam, Adobe redigeringar eller spelande som då gör att man kan sitta otroligt många timmar i sträck.

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ergonomi.

Det är viktigt.

Rent ergonomiskt när man sitter vid datorn och ställt in sin stol rätt så man sitter med raka ben och armbågarna i rät vinkel mot skrivbordet. Köp en ny stol om det inte passar, men att sitta rätt är a och o.

Det är nr. 1

Ryggar är olika. Sitter jag så där har jag ont i ryggen efter 5 minuter, men varierar jag min sittställning ofta (just nu med ena benet uppdraget så att jag sitter på foten)  kan jag sitta i många timmar utan problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle denna duga tro?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/SAMLS27F358FW/samsung-s27f358h-27-bildskarm-svart

Egenskaper & pris/prestanda?

 

Kollar på min nuvarande 24" skärm, hemma, och dess nederkant är ca 8 cm från skrivbordet, överkanten ca 44 cm (ytterkanterna).

Överkanten på skärmen ovan skulle hamna ca 2,5 cm  högre upp vilket kan fungera.

En skärm till en Mac hamnade 49,5 cm (överkanten) vilket inte alls kändes bra.

 

Med VESA-fästet får jag som sagt alternativ att justera mer (med annat fäste) men jag skulle vilja montera min dator på VESA-platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-26 på 22:12, skrev Mikael63:

Hm, jag få nog helt enkelt kolla på skärmar i butik

Uhm..

Elgiganten: Svar på fråga om varför de inte har alla skärmar som enligt hemsidan, för den butiken, ska finnas:

"Nej o nej, det har vi inte plats för!" 

MediaMarkt: Fanns ingen intresserad att ställa frågor till.

Åkte hem tomhänt då. Blir någon nätbutik i stället. (Men kanske inte Proshop som inte pakteterade min skrivare tillräckligt väl med tanke på att Postnord levererar..)

 

Men kanske bra att jag skyndar långsamt ändå. Idag var en sådan dag när jag satt hemma med jobbardatorn (Windows) och åter igen märks att skärmen är trött. (Fast den är helt okej med Linux Mint)

Och då har jag landat i att det ändå är en IPS jag ska ha.

 

Av inkomna råd i tråden kollar och filtrerar jag på BenQ och ASUS samt även Samsung.

Fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet har jag just nu en HP-skärm, 32-tum, kanske något större. Och jag har haft HP skärm hemma. Tycker HP gör helt ok grejjer, inte helt hundra på priset då jobbet betalade den här stora skärmen åt mig. Men den gör det den ska, fungerar som skärm.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från skärmteknik och annat, hur har du tänkt ansluta skärmen/skärmarna? Via en docka?

 

USB-C är annars trevligt idag. Med en modern dator bara ansluta en USB-C till en skärm och du har ström och skärm(ar  då det går att länka ihop skärmarna med med en egen USB-C kabel).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...