Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

En stor skärm eller två mindre?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Utan att gå in så mycket på teknik och anslutningar skulle jag vilja ha råd, eller moraliskt stöd, enligt trådrubrik.

En kort bakgrund:

På jobbet sitter jag med två st 24" ansluten via en "docka". Har suttit så i många år och detta fungerar bra, har CAD på en skärm och annat på den andra.

Båda dessa skärmar är av exakt samma modell och samma datum. Jag måste ha exakt samma kontrast/ljusstyrka/färg på båda för att inte bli tokig.

Hemma har jag en fd. jobbarskärm 24", alltså en jag tidigare använt i jobbet men nu är för "blek". Duger dock gott i Linuxmiljön och för "hemmabruk".

Ibland måste jag kunna sitta hemma och jobba.

Om det som nyligen innebär en hel vecka hemma kan jag ta med mig dockan och skärmarna och ställa upp på köksbordet men det vanliga är en eller ett par dagar.

Vill då enbart ta med mig den bärbara datorn hem. (I skrivande stund ett sådant tillfälle)

Ansluter jag den till min "hemmaskärm" påminns jag direkt, innan jag ens loggat in, om hur "dålig" den är och så är det ju bara en (1).

Funderar då alltså på att investera i en bättre arbetsmiljö.

Enklast vore att köpa en (1) bra skärm, 27". Då skulle jag få en bra skärm att "jobba med" och en bra skärm för hemmabruk.

Men kommer jag att stå ut med det? Att lära om från ena dagen till den andra? Tänker mig att jag kanske kan, åtminstone i vissa lägen, dela upp programmen på den enda skärmen ungefär som jag har på jobbet. Eller kan det vara bättre att köpa två på 24" för att arbetsmiljön ska bli enhetlig?

Egna erfarenheter?

Redigerad av Mikael63
meningsbyggnad mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Klarar den inbyggda grafiken upplösning tex. 1920x1080 eller högre?

2. Den andra är att du skall då enbart stirra dig blind på storleken (eftersom du inte verkar spela eller hålla på med avancerade bildbehandlingar) och då går du för 27" TN om plats finnes, ja

Läser du mycket eller skall skriva och även titta på bilder så är såklart en med IPS-panel som gör bildåtergivning klarare, brätte färgåtergivning och även bättre på att läsa text på än en vanlig TN-skärm.
Något dyrare, men med det sagt så har jag en sådan som nr2 bildskärm och min primära är en TN-panel - båda 24".

Det du nämner är i allt väsentligt viktigt och då skall du ha IPS-panel och det är inget snack.

En eller två st.? Ja du det där kan bara du svara på och det handlar enbart om vad du själv anser och tycker du behöver - det kan ingen annan svara på, men fungerar det att ha alla öppna program, vissa i fullskärmsläge,.så gå på en 27 med ips-panel.

Och av ett bra märke och modell: för det finns allehanda ibland obskyra märken som har regelrätta dåliga bildskärmar även om det står IPS på sidan.

Tex. https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm

[Edit]
Men annars läs på om bildskärmstester tex. Tom's https://www.tomshardware.co.uk/t/monitors/
Innan du funderar på en kvalitetsskärm...

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat text samt stavningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Det är i jobbardatorn ett NVIDIA Quadro K2100M och det tycks klara 2560 x 1600. Just nu kör jag 1920 x 1200.
Är väl datorbyte på gång i år men torde inte bli sämre grafik på den nya. Hemmadatorn har Intel HD Graphics 500 och jag har för mig att det var samma upplösning där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På jobbet har jag en 27 tumsskärm alternativt en 30 beroende på om det är min ordinarie plats eller en projektplats. Mina kollegor har oftast två mindre skärmar. Jag får plats med både webbsidan jag pysslar med och verktyg på en gång.

Hemma har jag bytt till en ultra-wide, hade arbetsgivaren gett mig den möjligheten så hade jag valt en sådan även på jobbet. Det är ungefär 1½ 16:9 skärm, så det ger ungefär samma layoutmöjligheter som två skärmar, men med bekvämligheten av en skärm. Så jag skulle föreslå att du ser om du kan få prova på en ultra-wide i en butik eller liknande. Enligt mig är det riktigt förträffligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en asus… modellbeteckning har jag glömt. Jag köpte den för 2 år sedan kanske. Jag tror den är 27 alternativt 29 tum, den är lika bred som mitt databord från Ikea så jag tror den är 70cm bred.

Just bredden är värd att tänka på, jag kan inte använda mina vanliga högtalare längre då dom inte får plats bredvid skärmen och jag kan inte ställa dem framför för då ser jag ju ingenting. Så jag kör högtalarna inbyggda i skärmen och det är lite trist ljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

2560 x 1600 upplösning ger inte bättre grafik när du då inte kan utnyttja grafiken maximalt med en vanlig 1920x1080 bildskärm.

Har du möjlighet att få anskaffa tex en med IPS-panel och som klarar bildformatet, fast det är en regelrätt smaksak om man vill ha en stor bildskärm med 16:9 eller en med (i mitt tycke 16:10). annars en fullbredd.

Men annars då bör bildskärmen klara 2560x1440

Alina System har en Samsung  med PLS (Plane to Line Switching deras egen variant av IPS)  27" (2560 x 1440) 16:9

Kom ihåg att ju högre upplösning det är på en bildskärm, ju mindre brlir också text och ikoner, därför vid högre upplösningar större bildskärm och omvänt.

Windows 10 nyare "build" klarar av att skala på ett annat sätt, men då utnyttjar man heller inte grafikupplösningen maximalt.

Personligen om jag finge själv välja på en bildskärm jag skall arbeta med så blir det en med den högre upplösningen och aldrig under 27"  om det så skall krävas 2 st.samt ips-panel (PLS).

Jag har svårt att se vitsen med en fullbredd bildskärm, särskilt när man skall arbeta i cad-miljö, då föredrar jag 16:10 och inte ens i spel vill jag ha bredare än 16:9 (svårt att holla koll i periferin) men som sagt det är en smaksak.

Gå in på olika datorbutiker och be att få se olika format först och främst, sedan upplösningarna kontra storlek.

Skall du ha 2 st. så blir 27" kanske för mycket och då bör du kanske i stället välja 1920x1080, för kör du högre upplösning än detta på en 24"  bör du ha bra ögon misstänker jag...

Mvh

[Edit] NH Svenska bildskärmsguiden https://www.nordichardware.se/test/svenska-bildskarmsguiden-flerskarmslosningar-och-3d.html

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir antingen 1x27" (wide eller ultra-wide) eller 2x24". Något annat finns inte plats för.

1x24" har jag redan och jag har faktiskt lyckas förbättra "skärpan" med nvidias egna kontroller.

Frågan handlar i första hand om upplevelsen att byta från att, som exempel, ha jobbat med 2x24" i 32 timmar och sedan jobba med 1x27" (wide eller ultra-wide) i 8 timmar. Kommer man/jag att uppleva det som jobbigt faller tanken med en (1) skärm och då kan jag köpa två likadana som jag har på jobbet.
(då först blir det aktuellt att kolla hur jag ansluter dessa till dator utan dockan)

Å andra sidan kan ju priset få avgöra, är två 24" billigare än en 27" så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-08-19 på 16:24, skrev Mikael63:

Det blir antingen 1x27" (wide eller ultra-wide) eller 2x24"

Nu har jag velat klart. Det blir (om det ska investeras) 2 st a 24". Den lösningen vet jag fungerar. Då gäller det att hitta någon modell som har höj & sänkbar skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu