Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Själv rädda innehåll från trasig dator?


Ellsen

Rekommendera Poster

HEJ! 

Jag har en Lenovo ideapad 500 som efter att den råkade ladda ur helt nu inte startar. Laddningslampan lyser inte och det går inte att få kontakt med den öht. 

 

Gjorde en Gratis felsökning på en datorfirma, Och de är sa att laddningsporten antagligen är trasig. De kunde inte lova med 100 % dock. 

Börjar känna att jag hellre köper en ny dator än lägger 1200 på den gamla, men jag vill ju inte förlora någonting på min gamla Hd. Jag har massor med bilder, dokument och game saves som jag vill rädda. 

 

Kan jag göra detta själv trots att datorn inte startar, eller måste jag in till och göra det dyrt hos nån firma? Alla tips mottages!

 

Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde inte vara något problem. Köp ett hårddiskkabinett  med USB och lägg hårddisken i det. Fungerar sedan som en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med fagerja.

 

Ett sådant chassi finns det många olika modeller/tillverkare av, ett tips är dock att köpa ett som är i aluminium, håller bättre, tål små stötar. Det är inte heller så svårt att ta loss SSD-disken ur den bärbara datorn, en eller två små skruvar på undersidan, för att kunna lossa en lucka, där sitter hårddisken troligen fastskruvad med ytterligare en eller två små skruvar, och sedan är det normalt bara att försiktigt lossa den från kontakten på ena sidan.

 

Här är ett tips på ett sådant...men som sagt, finns många varianter.

 

https://www.komplett.se/product/922387/datorutrustning/pc-komponenter/chassibarebone/haarddisk/icy-box-ib-241wp-hdd-chassis#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. har fixat "laddkontakten" på en Toshiba m.h.a. smältlim. (Där var det trasigt mekaniskt, i plasten, som medförde att propp & hylsa inte nådde varann)

På en gammal HP där det glappade plockade jag helt enkelt bort "kontakten" och lödde fast två ledningar som jag sedan skarvade med ledarna från laddaren. Fult? Ja, mycket, men datorn kan nu användas som en internetradio...

Så... någon som är lite "händig" och har viss lödvana kanske kan fixa detta billigare?

 

Visst, en extra USB-hårddisk är bra att ha men du behöver väl skaffa en ny dator med?

 

Lite knepigt att den skulle gå sönder precis i samband med att den laddat ur helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte vad datorfirman har gjort men en koll du kan göra själv är att ta ut batteriet och försöka använda datorn med nätsladden i stället. Om batteriet är trasigt kan man få en del konstiga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vet ju inte vad datorfirman har gjort men en koll du kan göra själv är att ta ut batteriet och försöka använda datorn med nätsladden i stället. Om batteriet är trasigt kan man få en del konstiga problem.

 

Det är ett bra tips. Det kan också vara så att datorn startar bara den får vara helt strömlös en stund, någon minut, med urtaget batteri och ingen nätsladd ansluten. Även om batteriet verkar vara urladdat kan det finnas ström kvar som "låser" datorn och den vägrar starta.

 

Inte alltid det "tricket" löser startproblem, men det händer faktiskt ibland och kan vara värt ett försök i alla fall.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också vara så att batteriet gått ner för lågt i spänning, så att det krävs en betydligt längre startperiod för att orka ta emot laddning, flera timmar kanske, innan det överhuvudtaget händer något.

Men håll koll på nätdelen, så den inte blir för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, så jäkla skönt att få några olika alternativ och tips! 

 

Jag har tyvärr redan testat att starta med/utan batteri i, samt låta den stå ett bra tag med bara laddkabel i mm. Är tyvärr inte händig nog att våga löda eller limma kring laddkontakten ? Men jag har varit där och kollat lite, och det ser inte ut som att nåt är fel...:/ bifogar bild.

 

Håller med om att det är konstigt att den skulle gå sönder just i samband med att den laddade ur, så undrar lite hur noggrann deras felsökning var egentligen...:/ kanske borde gå till ett annat ställe. 

Men enligt dem så är hårddisken OK i alla fall, så då är ju fagerjas och Lasos tips ett bra alternativ. 

 

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dessa fina bilder bedömer jag att laddkontakten är okej.

Jag skulle nog undersöka "laddaren" lite närmare.. om den kanske har lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...