Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda filer


Torgny
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Efter en uppdatering läser inte datorn in något operativsystem. Jag har tidigare skapat en återställningspartion på ett USB-minne men använder jag den så går ju alla mina filer förlorade. Jag tänkte därför köpa en ny hårddisk och ett nytt operativsystem, ta ut den gamla disken och läsa den i en annan dator för att rädda mina filer. Kommer det att vara något problem att ansluta den disken till en annan dator, tänker på att den ju inhåller ett operativsystem, visseligen inte fungerande men ändå.

Hoppas någon kunnigare än jag vet.

 

Torgny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du behöver inte köpa ett nytt operativsystem och du behöver inte köpa en ny hårddisk om du har annat/flera lagringsmedia som rymmer dina filer.

2. Du kan starta upp den felande datorn med ett USB-minne med Linux på och därifrån kopiera undan dina filer.

3. Du behöver en annan dator för att hämta Linux och "bränna" den på USB-minnet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Mikael63s metod med att använda Linux fungerar bra men visst går det också att flytta över hårddisken till en annan dator och där läsa/kopiera filer. Det ska inte vara något problem pga att disken innehåller Windows så länge som du ser till att den datorn startar från sin ordinarie disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-23 på 12:14, skrev Torgny:

Kommer det att vara något problem att ansluta den disken till en annan dator, tänker på att den ju inhåller ett operativsystem, visseligen inte fungerande men ändå.

Det Mikael och Cecilia skriver stämmer och bägge metoderna fungerar. Dock förutsätter de att din hårddisk inte är krypterad eftersom hela poängen med kryptering är att det inte ska räcka med att boota med en Linux USB pinne och/eller flytta hårddisken till en annan dator för att komma åt diskens innehåll.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...