Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det här rätt laddare? Jula Anslut 425-064.


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go kväll.

 

Den bästa ficklampan är den som alltid fungerar - men den finns ju inte! 😜 Så då måste jag ju ladda upp den befintliga igen. Problemet är att jag efter alla dessa år (!) inte vet vilken laddare som följde med i leveransen. Men detta forum är ju fullt av medlemmar och någon kan ju ha arbetat på Jula vid tiden det begav sig (runt augusti 2017). Det är nämligen där vi måste börja... Jag fick denna ficklampa i present en gång: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/arbetsbelysning/handhallna-arbetslampor/arbetslampa-425064/ och jag har funnit en laddare för 230V och en för 12V som passar men är osäker på om det är rätt...  Jag har nämligen alltid fått lära mig att laddarens mAh tal ska vara större än det som ska laddas. Följdaktligen är ficklampan märkt 3.6V 1200mAh och (nät) laddarens output är 6V 500mA. Mer volt men mindre milliampere. Jag förstod inte mycket ov elläran i skolan så jag är förbryllad... är det rätt laddare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid utbyte av en laddare är det viktiga

Samma volttal

Minst samma amperétal

Samma polaritet

Samt så klart att det måste vara av likström om likström.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Jag har nämligen alltid fått lära mig att laddarens mAh tal ska vara större än det som ska laddas. Följdaktligen är ficklampan märkt 3.6V 1200mAh och (nät) laddarens output är 6V 500mA.

Du jämför äpplen och päron. 😉 1200 mAh anger batterikapaciteten, laddarens 500 mA anger strömstyrka som den kan leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev DePhaz:

Följdaktligen är ficklampan märkt 3.6V 1200mAh och (nät) laddarens output är 6V 500mA. Mer volt men mindre milliampere.

Det borde finnas en märkning på din lampa, vid laddkontakten på den, vad den vill ha.

 

I manualen finns det specat till

6 V, 300 mA

vilket borde vara vad den vill ha som laddström. Nu vet jag inte hur kontakten ser ut men har du en laddare som passar i kontakten, levererar 6V och minst 500 mA så borde det fungera.

Som sagt, plus/minus (polariteten) måste vara rätt även.

 

I manualen står även att det ska följa med

Nätadapter 230 VAC för laddning.
Adapter för 12 V fordonsuttag för laddning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...