Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa Win Vista 2018?


DePhaz

Rekommendera Poster

Om det här hamnade i fel block så var god flytta. ☺️ 

 

I vart fall så har jag nu, efter flera års väntan, beslutat mig för att gå vidare från min gamle Windows dator. Var och när jag skaffar hårdvara är inte bestämt men jag hade en trpd om det för något år sedan. (Väntade då på ett chassi som inte var klart och det lär inte bli klart nu heller men har fixat ett annat chassi). 

 

Jag vill även i fortsättningen köra Windows Vista. Ja, just det! Ni läste rätt! Vill inte se en kommentar om det, det är mitt beslut. Men var köper man detta OS år 2018? Såg att det fanns på ebay men det är ju bättre om det finns "på hemnaplan". Helst nytt. Hur är det att köpa ett "använt" OS? Går det att registrera ett sådant? Är inte licensen förbrukad? Känns som om jag måste fundera lite...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista, köpa nytt som är okej, nej ett dryga 12 -årigt operativsystem, köper man inte nytt i kartong, finns inte.

Har inte orkat att söka efter begagnat via google, men det är enda lösningen, men var, vilken sajt, har ingen aning, lär bli svårt att få tag på ett, du måste också ha en passande "licensnyckel" till, historiskt så gick det inte att använda en licens till två datorer, utan det var alltid en enskild till varje dator.

Begagnat = på skiva, eller är det ett usb-minne, eller på en nedladdningsbar fil, då är det någon som gjort detta från en skiva, vad är garantin på att det är rätt/okej gjort?

 

Köpa/finns på ebay, möjligt, men vad får man, skiva i oöppnad kartong, eller enligt ovan, lagliga fungerande prylar, eller något med badware, eller vad, vi pratar fortfarande om ett operativ som är över 10 år gammalt,  som Microsoft tagit sin hand ifrån, som enligt dom "inte finns längre", finns ingen garanti för någonting.

 

Möjligt att det finns sajter som det går att hitta ett fungerande Vista på, men det är en ren chansning.

 

Registrera Vista hos Microsoft, vet inte, dom har ju ingen support alls längre sedan många år, då bör du nog fråga om det går.

Licensen förbrukad, mycket möjligt, som sagt, att hitta en låda med ett intakt nytt Vista med fungerande licensnyckel, är nog som att leta efter en ny nål i en höstack.

 

Håller helt med dig, fundera ordentligt ett tag till, ingen här bland alla som normalt "hänger" här, kan nog göra dig så mycket gladare tyvärr.

Det här var nog inte det du ville höra, men det är den brutala sanningen tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev DePhaz:

Jag vill även i fortsättningen köra Windows Vista. Ja, just det! Ni läste rätt! Vill inte se en kommentar om det, det är mitt beslut. Men var köper man detta OS år 2018? Såg att det fanns på ebay men det är ju bättre om det finns "på hemnaplan". Helst nytt. Hur är det att köpa ett "använt" OS? Går det att registrera ett sådant? Är inte licensen förbrukad? Känns som om jag måste fundera lite...?

Jag har några aldrig använda  Vista Ultimate, svensk 32- och 64 bitars. Inte ens öppnat kartongerna. Några bilder på den ena längre ner. Den andra behåller jag. Det är en "Signature Edition" numrerad  utgåva och signerad av Bill Gates.

 

3350186_VistaUltimate.png.124faace58a38add3f764da6a4837dce.pngVista.thumb.png.4add3212acd3aa3f4a8e96836fb772cd.png856186292_Vistatop.png.0149fe22cbc5b051bfec833ae8ad101d.png

 

Är det tillåtet att sälja?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Nej skulle jag säga. De slutar väl patcha Vista vilken dag som helst?

Redan upphört så det är ju definitivt osäkert att använda Vista (supporten för Windows 7 upphör om mindre än två år).

 

55 minuter sedan, skrev Avicii:

Är det tillåtet att sälja?

Om det inte finns någon etikett där det står "Not to be sold" eller liknande så borde det gå bra. (jag har en sån etikett på ett plastfodral till en Windows 7).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten till Vista har upphört för drygt en månad sen.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/22882/windows-vista-end-of-support

 

DePhaz, du verkar ändå ha hittat din lilla nål i höstacken, då kan du ju ta kontakt med Avicii och diskutera vidare om du har tänkt färdigt enligt ditt inlägg ovan...

 

https://eforum.idg.se/topic/356189-köpa-win-vista-2018/?do=findComment&comment=1701063

 

Du kanske ska fundera på att köpa en trisslott också :thumbsup:.

 

Ps Du kan lita på Avicci, finns tillräckligt med historik här för att kunna säga så. Ds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso (1): Det var väl ungefär det svar jag hade förväntat mig så därför blir jag heller inte förargad. :) 

 

Monshi: Trodde redan att allt vad stöd och support heter hade slutat. (PS. Din avatar tycks inte fungera)

 

Avicii: Ojdå, jag tackar för det generösa erbjudandet. :) Har ett ganska starkt minne av att det är 32-bitars versionen jag har. Du kommer att få ett PM under kvällen. 

 

Cecilia: Äger sin riktighet.

 

Laso (2): Jo, det verkar som jag gjort ett fynd. Om du skriver att jag kan lita på medlemmen så gör jag det. :thumbsup: 

(Det är  dock bäst att struntai trisslotten, det säger min statistik. ;)  ). Tack i alla fall. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon.

Hm, kom just att tänka på en sak...

 

Var i kontakt med en datorfirma för att köpa delar och de påstår att Vista inte stöds av modernare hårdvara så jag blev istället rekommenderad Windows 10.  Att det skulle saknas drivrutiner låter vettigt men tänkte ändå dela tanken här ifall det finns fler teorier. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer till 100%, Vista har visserligen användare än men färre och färre och färre som anpassar sina system för Vista.

Det och att systemet inte patchas längre. Om du funderar på Vista skulle jag nog rekommendera en linuxdist om du inte vill ha Win10.

Win10 är stabilt, enkelt och fungerar men om du inte är ute efter saker som kräver Windows kan linux vara ett mycket bra alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag vet inte riktigt vilken fot jag ska stå på i detta ärende utan får tänka en runda till. Det finns både för och nackdelar med båda altetnativen nämligen. 

 

Saken är den att jag spelar Sims2, ett spel som jag älskar och som fungerar bra under Vista (och win7). Ska man köra det under win10 behövs tydligen lite "handpåläggning" först då detta OS inte kan uppdatera spelet och därför avbryter installationen. 

 

Linux är bra, använder det till 99% av mina uppgifter men jag kan inte köra Sims2 under Linux (testade Wine en gång men det funkade inte). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att i Linux installera VirtualBox och i det skapa en virtuell maskin med Vista för att sen köra Sims2 där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2018-05-24 på 12:44, skrev Cecilia:

Har du prövat med att i Linux installera VirtualBox och i det skapa en virtuell maskin med Vista för att sen köra Sims2 där?

Ursäkta sen återkoppling. 

 

Jo, det hade ju varit en "workaround" men det faller på två saker. Först och främst är min dåliga windows dator den bästa maskinen jag har. Och sedan måste man väl ha ett exemplar av operativsystemet för att kunna köra det i virtuell maskin. Jag har förinstallerat OS men ingen skiva. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så måste du ha det, så var det i alla fall innan Windows 10 kom, eftersom Microsoft ansåg att varje installation av Windows var en individuell installation/enhet och bara fick installeras i en dator i taget, oavsett virtuell eller inte.

Nu efter Windows 10, så är ju produktnyckeln kopplad till ditt Microsoft-konto enligt Microsoft, , men jag förutsätter att Microsoft inte har ändrat på detta.

 

Vill du veta exakt, så får du nog kontakta Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...