Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte skapa återställningspunkt - Windows 10


MvS

Rekommendera Poster

Jag har haft ett betydande problem sedan en tid tillbaka då jag inte längre kan skapa återställningspunkter på Windows 10. Har operativet på en SSD (OCZ-AGILITY3) och biblioteket på en snurr-HD som är monterad i datorn. Felsvar: "Det gick inte att skapa återställningspunkten av följande anledning: Åtkomst nekad. (0x80070005)" Se bifogad skärmdump!
Har testat att tweaka i dialogrutan "Systemåterställning" med att ha alla mina HDD aktiverade för återställning samt endast SSD - utan förbättring! Någon som har en susning vad problemet kan vara?

Bifogar bild på skärmdump  samt systeminfo.

 

//Magnus

 

System Information Report.txt 

 

Image 1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@MvS

Blir det någon skillnad om du bara aktiverar systemåterställning för bara en partition och varierar vilken partition du väljer?

Har du gjort några förändringar när det gäller inställningar eller installerade program sedan systemåterställningen senast fungerade?

 

Technocrate har listat flera bra förslag på saker att testa och även Ann Maries förslag är bra (då får man reda på om det är något annat program som ställer till det): https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/system-restore-error-0x80070005/728b2420-739b-4c9b-8f50-99d0b66d9b19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag har varit med om detta ett par gånger:

Ena gången på en maskin körde jag Start > skriv bara rakt av cmd > i listan som kommer upp högerklicka på Kommandotolken och välj: "Kör som administratör" > skriv chkdsk /f /r

Starta om datorn.

 

  • Andra gången så tog jag helt bort möjligheten att göra detta, startade om datorn och aktiverade funktionen igen och sedan har det aldrig varit några problem. Kanske värt att att testa för dig?

Start > skriv bara rakt av skapa > i listan som kommer upp > klicka 'Skapa en återställningspunkt' > Konfigurera > skrolla i listen tills du hittar disk med detta och markera "Inaktivera systemskydd" (särskilt gäller detta om flera enheter är aktiverade) > OK > Starta om datorn

 

Start > skriv bara rakt av Skapa >  i listan som kommer upp > klicka 'Skapa en återställningspunkt' >  Konfigurera > markera i listan din systemdisk (C:) > Konfigurera > Aktivera systemskydd >  i nedre delen bestäms hur mycket av totala mängden ledigt diskutrymme som skall användas och jag rekommenderar att aldrig gå under 15% och är det automatiskt satt till högre siffra så är det ok  > klicka verkställ och Ok.

Starta om datorn.

 

Sedan en sak till, du måste ha ledigt utrymme på systemdisken för att göra detta.

Hur fungerar det nu?

Till sist: Start > skriv bara rakt av disk > i listan som kommer upp högerklicka på Diskrensning och välj 'Kör som administratör' > kryssa i alla alternativ (förutom rensa ikoner) > fliken 'Fler alternativ' > kicka 'Ta bort alla återställningspunkter utom senaste > Ok

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vänliga människor för alla svar men jag har prövat de flesta av de här åtgärderna - utan resultat! Har gott om utrymme på systemdisken och har kört diskrensning ett flertal ggr.  Har kört Tweak.com:s systemåterställningsverktyg, chkdsk, DISM/checkhealth mm. men det verkar inte hjälpa!
Jag får fortsätta leta svar på nätet antar jag... Men som sagt, stort tack för engagemanget!
 //Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet är ju "Åtkomst nekad" så det har ju inget att göra med ont om utrymme och liknande.

 

Har du eller har du haft något antivirusprogram som skulle kunna få för sig att blockera åtkomst till vissa mappar?

Har du någonsin ändrat behörigheter i din installation av Windows?

Har du kollat upp behörigheten för det ställe där återställningspunkten ska skapas (en mapp per partition)?

 

Sen ska man ju inte glömma att systemåterställningspunkter kan ersättas av ett väl designat system av säkerhetskopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...