Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

Igår stötte jag på ett problem som jag aldrig mött tidigare under alla mina decennier av datoranvändning !

 

Det gäller en stationär dator med Windows 10 och ett trådlöst tangentbord (Logitech K330).

 

Jag skulle skriva in ett lösenord för att öppna ett dokument, men lösenords-modulen vägrade stenhårt att acceptera min kombination trots flera försök. 

 

Nog snubblar och slarvar man på tangenterna och missar tecknen, speciellt om man har ett längre lösenord, som i detta fall. 
Men någon måtta får det vara på slarv. Och jag hade inte heller råkat trycka ned CapsLock-tangenten, vilket ibland händer...

 

Efter några vändor tog jag fram Anteckningar för att skriva ned lösenordet och sedan kopiera/klistra in det efter ev. rättelse.

 

Tecknen som jag såg printades ned på NotePads skrivyta liknade ingenting som jag tidigare sett skrivas. 
Här blev det inte några a b c ..... utan något som mer påminde om hieroglyfer, några liknade ryska (kyrilliska) bokstäver, andra var mer vinklade streck. 
Med andra ord ingenting som förväntades.

 

Jag hade inte gjort några annorlunda manövrer med datorn innan dess, eller besökt några skumma sajter (den här gången alltså !), utan i stort sett startat datorn och försökt att öppna ett krypterat dokument ! 

 

Nu hade inte jag tid att skärskåda och analysera alla tecknen som skrevs ut i stället för alfabetet, utan jag stängde av tangentbordet, startade om datorn och konstaterade sedan att problemet var borta - och är det tydligen även idag !

 

Men vad gick fel, och kommer detta tillbaka och kanske inte går att åtgärda  ?

 

Mina första tankar vid en senare start och genomgång var att batterierna (2 st AAA) i tangentbordet höll på att sina och visade sitt missnöje med situationen. Jag plockade ut dem och testade dem mot en batteriprovare, men de visade kapacitet inom grönt område och borde därför kunna betraktas som godkända...

 

Finns det annars någon rimlig förklaring till detta fel - och som sagt - kan det komma upprepas ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet är inte nytt, utan jag har använt detsamma under flera år, så jag vet inte när och hur ett annorlunda tangentbordsspråk plötsligt skulle ha krånglat sig in, för att sedan försvinna lika plötsligt efter omstart av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mig pga. en viss tangentbords-kombination låter mig byta språk på tangentbordet från svenskt till engelskt (alt + shift).

Ta och gå igenom enligt ovanstående länkar för att kontrollera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK !

 

Ska kika på detta !

Skulle jag kanske av misstag ha lyckats komma åt en sådan kombination (alt+shift) av tangenter.... 

 

Men OK !

Det är mycket möjligt att något sådant kan ha inträffat...

 

Man får helt enkelt se upp var och hur man kraschlandar med fingrarna eller hela handen på tangentbordet.

Såg just ett exempel på min egen skrivning av någon främmande rotvälska i stället för svenska.....

 

Det här var något nytt och helt okänt för mig !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också byta inmatningsspråk genom att trycka på Windows-tangenten + Blanksteg. Det brukar jag göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev mbgtmari:

Man kan också byta inmatningsspråk genom att trycka på Windows-tangenten + Blanksteg. Det brukar jag göra.

Det var den upplysning man fick i ovanstående länkar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...