Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saknar det stora urvalet av olika fantasifulla emailadresser med fantasifulla domäner


Skorpion76

Rekommendera Poster

@elektronikfreakEftersom ditt inlägg var väldigt långt tänker jag inte citera det. Det innebär bara att hela inlägget upprepas en gång till och gör att mitt svar blir hur långt som helst. Ja, om man vill betala för en speciell domän tar du upp två av de mest kända betalsajter eller betaltjänster. För min del spelar det inte så stor roll om toppdomänsbeteckningen i min mailadress blir com eller se. Jag skulle lika gärna kunna ha en mailadress som såg ut så här name@gotmail.se likaväl som username@gotmail.com. Jag får helt enkelt inte köpa saker överintendent. That’s it och det betyder att det inte skulle spela någon roll hur mycket jag än tjäder på vare sig mina föräldrar eller min bror om att jag vill ha en sådan emailadress. Ett annat problem är att dessa adresser inte bara kostar en summa vid själva köpet, utan det är ett helt abonnemang som man betalar för och som har en månadsavgift på x antal kronor. Vad ska man egentligen ha det till? Finns det inga andra och mycket roligare saker som man skulle vilja lägga pengarna på?

När jag tog upp det här med min bror frågade han varför i hela friden jag vill ha en emailadress som ingen känner igen. Gotmail.com ligger ute till försäljning och det betyder att om jag vill ha en sådan mailadress måste jag alltså kämpa hela domänen. Gäsp, snark och zzz... Suck! Jag är inte det minsta intresserad av att köpa en hel domän bara för att jag vill ha en mailadress av en speciell domän. Anledningen till att jag över huvud taget startade den här tråden var för att jag saknade urvalet av olika domännamn i emailadresserna. Jag kan varken köpa någon egen unik emailadress eller gotmail.com eftersom de är svindyra! Min avsikt med den här tråden var att jag saknade det stora urvalet och undrade om det fanns fler som tänkte som jag, men så verkar inte vara fallet. Det känns väldigt tråkigt. Nog för att gmail är riktigt säkert, men jag tycker att det blir så platt och lökigt om verkligen alla har samma typ av adress.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
38 minuter sedan, skrev Skorpion76:

@elektronikfreakEftersom ditt inlägg var väldigt långt tänker jag inte citera det. Det innebär bara att hela inlägget upprepas en gång till och gör att mitt svar blir hur långt som helst. Ja, om man vill betala för en speciell domän tar du upp två av de mest kända betalsajter eller betaltjänster. För min del spelar det inte så stor roll om toppdomänsbeteckningen i min mailadress blir com eller se. Jag skulle lika gärna kunna ha en mailadress som såg ut så här name@gotmail.se likaväl som username@gotmail.com. Jag får helt enkelt inte köpa saker överintendent. That’s it och det betyder att det inte skulle spela någon roll hur mycket jag än tjäder på vare sig mina föräldrar eller min bror om att jag vill ha en sådan emailadress. Ett annat problem är att dessa adresser inte bara kostar en summa vid själva köpet, utan det är ett helt abonnemang som man betalar för och som har en månadsavgift på x antal kronor. Vad ska man egentligen ha det till? Finns det inga andra och mycket roligare saker som man skulle vilja lägga pengarna på?

När jag tog upp det här med min bror frågade han varför i hela friden jag vill ha en emailadress som ingen känner igen. Gotmail.com ligger ute till försäljning och det betyder att om jag vill ha en sådan mailadress måste jag alltså kämpa hela domänen. Gäsp, snark och zzz... Suck! Jag är inte det minsta intresserad av att köpa en hel domän bara för att jag vill ha en mailadress av en speciell domän. Anledningen till att jag över huvud taget startade den här tråden var för att jag saknade urvalet av olika domännamn i emailadresserna. Jag kan varken köpa någon egen unik emailadress eller gotmail.com eftersom de är svindyra! Min avsikt med den här tråden var att jag saknade det stora urvalet och undrade om det fanns fler som tänkte som jag, men så verkar inte vara fallet. Det känns väldigt tråkigt. Nog för att gmail är riktigt säkert, men jag tycker att det blir så platt och lökigt om verkligen alla har samma typ av adress.  

 

Jag vet inte varför du blandar in dina föräldrar och syskon i köp på internet förutsatt att du är 18 år fyllda och myndig. Men era familjeförhållande lägger jag mig naturligtvis mig inte i. Inte dina ekonomiska bärkraft heller för den delen.

 

Vad beträffar gratis mailservrar som erbjuder roliga domäner så misstänker jag att de allra som fanns för 20 år sedan har försvunnit. Så då är det väl upp till dig att själv hitta på ett roligt namn FÖRE @ tecknet. Själv har jag registrerat mängder typ fantomen@domän.com, scooby.doo@domän.com, jultomten@domän.com, santa.claus@domän.com, kalle.anka@domän.com, donald.duck@domän.com, janne.banan@domän.com, tintin@domän.com men det beror oftast på att jag inte vill lämna ut mitt riktiga namn till kreti och pleti.

 

Som sagt, det viktigaste är väl inte om det är en GMAIL.COM, YAHOO.COM, OUTLOOK.COM eller MAIL.COM adress utan det viktigaste är väl vad du själv registrerar FÖRE @.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev elektronikfreak:

Jag vet inte varför du blandar in dina föräldrar och syskon i köp på internet förutsatt att du är 18 år fyllda och myndig. Men era familjeförhållande lägger jag mig naturligtvis mig inte i. Inte dina ekonomiska bärkraft heller för den delen..

Det beror på att det är de som har ett yttersta ekonomiska ansvaret för mig eftersom jag inte klarar av att sköta det själv. När jag skulle registrera min gmail ville jag ta ett namn som jag kände igen. Allra helst hade jag velat ha skorpion76@gmail.com, men det visade sig att det redan var upptaget.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev elektronikfreak:

Som sagt, det viktigaste är väl inte om det är en GMAIL.COM, YAHOO.COM, OUTLOOK.COM eller MAIL.COM adress utan det viktigaste är väl vad du själv registrerar FÖRE @.

Eftersom det var så många som hade gmail var det svårt att hitta ett användarnamn som såg vettigt ut, men det var lättare på Yahoo. Jo, det kan man kanske tycka och jag vet inte. De flesta kanske inte bryr sig så mycket, men jag tycker verkligen att det skulle vara kul att ha en emailadress som till exempel såg ut så här: 
skorpion76@gotmail.com eller skorpion76@googlemail.com skulle också fungera bra. Eller den här: skorpion76@gmail.se. Jag tog mig en kick på outlook och försökte registrera en emailadress där, men det var minst lika knepigt som på gmail!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste också komma ihåg att utvecklingen går ganska fort framåt, och det är många gamla mailadresser/domäner som det inte längre är lönsamt för ägarna att ösa in pengar hur länge som helst. Till slut tas dom över, läggs ner, eller på annat sätt förändras. Det blir alldeles för få användare kvar, och det är bara för oss användare/kunder att acceptera, det fungerar inte att bara "gnälla" att ååhhh vad tråkigt att dom inte finns kvar längre, vill ju ha en sådan.

Bara att bita ihop och se framåt, leta efter något annat/nyare, och lägga det andra bakom sig, det gamla är historia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
50 minuter sedan, skrev Skorpion76:

Eftersom det var så många som hade gmail var det svårt att hitta ett användarnamn som såg vettigt ut, men det var lättare på Yahoo. Jo, det kan man kanske tycka och jag vet inte. De flesta kanske inte bryr sig så mycket, men jag tycker verkligen att det skulle vara kul att ha en emailadress som till exempel såg ut så här: 
skorpion76@gotmail.com eller skorpion76@googlemail.com skulle också fungera bra. Eller den här: skorpion76@gmail.se. Jag tog mig en kick på outlook och försökte registrera en emailadress där, men det var minst lika knepigt som på gmail!  

 

skorpion76@gmail.se är upptaget men däremot är skorpion76.oskarshamn@gmail.com LEDIGT!

 

Registrering gör du på mindre än 1 MINUT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@LasoJust därför känner jag att om man visar att det finns en saknad extra dem kanske det uppmärksammas på något slätt. Inte att de kommer tillbaka exakt som de var, men kanske något liknande. 
@elektronikfreak Jag har registrerat två adresser på Yahoo.com. Där gick det mycket lättare än på gmail och outlook. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Skorpion76:

@LasoJust därför känner jag att om man visar att det finns en saknad extra dem kanske det uppmärksammas på något slätt. Inte att de kommer tillbaka exakt som de var, men kanske något liknande. 
 

 

Kommer tyvärr inte att hända, utvecklingen går framåt, inte bakåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Laso:

 

Kommer tyvärr inte att hända, utvecklingen går framåt, inte bakåt.

Det är alldeles tydligt att du inte förstår dig på nostalgi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, men nostalgi och att vara realist är två olika saker, men kan du fixa 10 miljoner namnteckningar för att något ägare ska sätta igång en av dom domäner med för dig en attraktiv mailadress, så kanske du kan lyckas, men annars ser jag inget "ljus i tunneln", och tittar alltså framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-09 på 14:50, skrev Laso:

Man måste också komma ihåg att utvecklingen går ganska fort framåt, och det är många gamla mailadresser/domäner som det inte längre är lönsamt för ägarna att ösa in pengar hur länge som helst. Till slut tas dom över, läggs ner, eller på annat sätt förändras. Det blir alldeles för få användare kvar, och det är bara för oss användare/kunder att acceptera, det fungerar inte att bara "gnälla" att ååhhh vad tråkigt att dom inte finns kvar längre, vill ju ha en sådan.

Bara att bita ihop och se framåt, leta efter något annat/nyare, och lägga det andra bakom sig, det gamla är historia.

Jag vill inte ha varje mailadress jag ser bara för att den ser annorlunda ut, men jag tyckte att det var så spännande och roligt att kolla upp varifrån mailadressen kom när det visade sig att jag såg någon ny mailadress med en ny domÄn som jag aldrig tidigare hade sett. De var roligt att titta efter när alla var olika och eftersom utvecklingen går så snabbt framåt som den gör känner jag att jag saknar möjligheten att kunna kolla upp vilka olika mailadresser merd olika poänger som man kunde ha. Från början till slut har den här tråden från min sida handlat om saknad och en fundering över hur det var innan de stora jättarna tog över. Gmail är en stark och säker domän som många användare har och därför tycker jag att det är svårt att skaffa sig en vettig och bra mejladress där som jag känner att jag trivs med. Det var faktiskt mycket lättare på Yahoo. Om jag kunde skulle jag mer än gärna sätta ihop en sida med en mejltjänst och i valet av domännamn skulle jag skriva upp den lista med domäner som jag skulle kunna tänka mig att använda.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mellin:

Huvudägaren av spray och passagen verkar ha gått i konkurs

Ja, det skulle inte förvåna mig eftersom det inte verkar vara någon som använder spray idag, vad jag vet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-29 på 19:08, skrev mbgtmari:

Hej Skorpion76!

 

hotmail.com och yahoo.com finns fortfarande kvar och jag använder båda. Hotmail.com har visserligen bytt namn till Outlook.com men det är samma tjänst och jag har fortfarande samma e-postadress som jag hade under 1990-talet, dvs adressen slutar på hotmail.com. När det gäller Yahoo har jag en yahoo.se adress. (För mig, som ofta hänger på utländska sajter, är det bra att ha en adress som visar att jag bor i Sverige, så folk ser att jag inte ljuger när jag skriver att jag är svensk.)

Jag prövade att skaffa två emailadresser på Yahoo och där var det betydligt lättare att få vettigare namn på dem än vad det var på gmail. Heja Yahoo! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-09 på 19:30, skrev Laso:

Jodå, men nostalgi och att vara realist är två olika saker, men kan du fixa 10 miljoner namnteckningar för att något ägare ska sätta igång en av dom domäner med för dig en attraktiv mailadress, så kanske du kan lyckas, men annars ser jag inget "ljus i tunneln", och tittar alltså framåt.

Eftersom de stora jättarna finns kvar som maltjänster vore det bra om de köpte upp de mindre aktörerna så att de fick en chans att finnas kvar. Till exempel skulle Gmail eller Outlook köpa Gotmail så att den som ville skulle kunna skaffa sig en mailadress som hette gotmail på slutet även om det var Google, Outlook eller Yahoo som ägde tjänsten eller namnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...