Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saknar det stora urvalet av olika fantasifulla emailadresser med fantasifulla domäner


Skorpion76

Rekommendera Poster

Nyligen fick jag ett ganska surt svar därför att jag hade svaratt i en gammal tråd som gällde hemsidan tjohoo.se. Tidigare hade de en mejltjänst också, men den verkar vara borttagen nu och det är riktigt tråkigt eftersom det hade varit spännande att ha en e-mail account som hette @tjohoo.se. Det fick mig att tänka på att tidigare fanns det ett mycket större urval av olika fantasifulla domäner som man kunde skapa en gratis epostadress hos. Nu har nästan alla användare ett gmail-konto och även om Googles e-mail säkert är säker och bra att använda saknar jag urvalet av diverse olika gratis domännamn som man kunde ha. Här kommer några exempel

hotmail.com
yahoo.com

lovemail.com (heter loveemail.com idag)

gotmail.com 
blackmail.com

tjohoo.se
http://www.siteware.ch/webresources/freestuff/email/myownemail.html
På den sidan fanns en lång lista med fantasifulla valmöjligheter och likadant är det på https://www.mail.com/int/

Jag saknar urvalet och att kunna kolla upp varifrån olika användare har fått sina emailadresser. Jag tyckte att det verkade spännande och roligt, men min perspnliga favorit är ändå gotmail.com. Jag är en nostalgiker. Jag tänker inte förneka det och jag undrar om det finns fler än jag som känner likadant eller om jag är ensam om stt fundera över detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Inte var väl det svaret surt? Tråkigt att du upplever det så om du menar denna tråd: https://eforum.idg.se/topic/33225-tjohoose-va-fn-g%C3%B6r-dom/

Det händer ofta att medlemmar vill vara hjälpsamma, har nya idéer eller synpunkter - vilket gillas skarpt (liksom alla på Eforum) och då ibland missar att det är en gammal tråd man svarar i.

Inget konstigt att en moderator eller annan medlem påtalar att en tråd är gammal och detta skall inte ses som tillrättavisning eller kritik, bara att man kanske inte uppmärksammat att tråden är flera år gammal.

 

Det är helt ok att svara i gamla trådar där man kan se något fel, men man skall ha i beaktande att trådstartaren (TS) kanske inte ens är kvar på Eforum eller att ämnet i sig är utdött och/eller redan fått sina svar.

Ingen kritik mot dig således.

 

Och ibland kan det också vara bättre att skapa en helt ny tråd där man med fördel kan länka till den gamla tråden som referens, vars ämne man vill diskutera vidare för man kanske tycker att ämnet är aktuellt igen och på så sätt få en fräsch tråd med nya inlägg?

 

Ang. det övriga kan jag inte ge nåt svar på.

Mvh :)

Flyfisherman, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Inte var väl det svaret surt? Tråkigt att du upplever det så om du menar denna tråd: https://eforum.idg.se/topic/33225-tjohoose-va-fn-g%C3%B6r-dom/

Det händer ofta att medlemmar vill vara hjälpsamma, har nya idéer eller synpunkter - vilket gillas skarpt (liksom alla på Eforum) och då ibland missar att det är en gammal tråd man svarar i.

Inget konstigt att en moderator eller annan medlem påtalar att en tråd är gammal och detta skall inte ses som tillrättavisning eller kritik, bara att man kanske inte uppmärksammat att tråden är flera år gammal.

 

Det är helt ok att svara i gamla trådar där man kan se något fel, men man skall ha i beaktande att trådstartaren (TS) kanske inte ens är kvar på Eforum eller att ämnet i sig är utdött och/eller redan fått sina svar.

Ingen kritik mot dig således.

 

Och ibland kan det också vara bättre att skapa en helt ny tråd där man med fördel kan länka till den gamla tråden som referens, vars ämne man vill diskutera vidare för man kanske tycker att ämnet är aktuellt igen och på så sätt få en fräsch tråd med nya inlägg?

 

Ang. det övriga kan jag inte ge nåt svar på.

Mvh :)

Flyfisherman, moderator

Nu har jag skrivit färdigt meddelandet i min tråd och nu hoppas jag att det ska vara lättare att svara på den! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skorpion76!

 

hotmail.com och yahoo.com finns fortfarande kvar och jag använder båda. Hotmail.com har visserligen bytt namn till Outlook.com men det är samma tjänst och jag har fortfarande samma e-postadress som jag hade under 1990-talet, dvs adressen slutar på hotmail.com. När det gäller Yahoo har jag en yahoo.se adress. (För mig, som ofta hänger på utländska sajter, är det bra att ha en adress som visar att jag bor i Sverige, så folk ser att jag inte ljuger när jag skriver att jag är svensk.)

 

Gmail har jag aldrig skaffat mig och tänker inte göra det heller. Däremot har jag ett Google-konto. Det skaffade jag främst för att kunna gilla och kommentera YouTube videor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det trevligt med mångfald. Men av en eller annan anledning så tenderar vissa efter ett tag att dominera marknaden. https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_webmail_providers

När jag berättade för min bror att jag önskade mig ett email-konto med namnet gotmail undrade han varför jag vill vara den enda i hela världen som har en email-adress med domännamnet gotmail. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skorpion76!

 

hotmail.com och yahoo.com finns fortfarande kvar och jag använder båda. Hotmail.com har visserligen bytt namn till Outlook.com men det är samma tjänst och jag har fortfarande samma e-postadress som jag hade under 1990-talet, dvs adressen slutar på hotmail.com. När det gäller Yahoo har jag en yahoo.se adress. (För mig, som ofta hänger på utländska sajter, är det bra att ha en adress som visar att jag bor i Sverige, så folk ser att jag inte ljuger när jag skriver att jag är svensk.)

 

Gmail har jag aldrig skaffat mig och tänker inte göra det heller. Däremot har jag ett Google-konto. Det skaffade jag främst för att kunna gilla och kommentera YouTube videor.

Men man kan inte nyteckna ett hotmail.com, eftersom denna har gått in i Outlook.com, som du även nämner, har man ett gammalt hotmail, så får man ha det kvar, däremot så finns yahoo.com att skaffa sig. Att det finns yahoo.se, har jag inte tänkt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyligen fick jag ett ganska surt svar därför att jag hade svaratt i en gammal tråd som gällde hemsidan tjohoo.se. Tidigare hade de en mejltjänst också, men den verkar vara borttagen nu och det är riktigt tråkigt eftersom det hade varit spännande att ha en e-mail account som hette @tjohoo.se. Det fick mig att tänka på att tidigare fanns det ett mycket större urval av olika fantasifulla domäner som man kunde skapa en gratis epostadress hos. Nu har nästan alla användare ett gmail-konto och även om Googles e-mail säkert är säker och bra att använda saknar jag urvalet av diverse olika gratis domännamn som man kunde ha. Här kommer några exempel

 

hotmail.com

yahoo.com

lovemail,com (heter loveemail,com idag)

gotmail.com 

blackmail.com

tjohoo.se

http://www.siteware.ch/webresources/freestuff/email/myownemail.html

På den sidan fanns en lång lista med fantasifulla valmöjligheter och likadant är det på https://www.mail.com/int/

 

Jag saknar urvalet och att kunna kolla upp varifrån olika anv'ndare har fått sina emailadresser. Jag tyckte att det verkade s¨pännande och roligt, men min perspnliga favorit är ändå gotmail.com. Jag är en nostalgiker. Jag tänker inte förneka det  och jag undrar om det finns fler än jag som känner likadant eller om jag är ensam om stt fundera över detta. 

Du fick bara ett svar om att det tycktes märkligt att svara i en tråd från 2001, och skriva/undra om en webbadress/domän som har bytt inriktning och ägare, sedan många år, och att du inte gjort någon närmare koll på detta, normalt är det oftast ganska meningslöst att svara i dessa mycket gamla trådar, då dom som skrivit i trådarna, oftast inte finns aktiva kvar på forumet.

 

Finns ju flera anledningar till att mycket förändras inom webb-världen, med allt vad det innebär.

Att ett flertal olika email-domäner inte finns kvar idag kan ju bero på olika anledningar, ofta har dom blivit uppköpta av någon större, eller helt enkelt bara nerlagda, för dåligt intresse, det kostar massa pengar att driva en email domän.

Och för eforums bästa är det oftast bättre att skapa en ny tråd, än att fortsätta i en befintlig tråd , speciellt om man börjar blanda in nya inriktningar och kanske ändrar i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man kan inte nyteckna ett hotmail.com, eftersom denna har gått in i Outlook.com, som du även nämner, har man ett gammalt hotmail, så får man ha det kvar, däremot så finns yahoo.com att skaffa sig. Att det finns yahoo.se, har jag inte tänkt på.

Jag har en yahoomail! När jag checkade loveemail alldeles nyss verkar inte den heller fungera. När man klickar på Join Free-ikonen står det File Not Found. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man går in på loveemails webbsida står det ju: "Note: Currently this site is undergoing major database changes, sorry for any inconveniences." (Denna webbsida genomgår för närvarande stora databasförändringar. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter.)

 

Jag skulle själv inte vilja ha ett konto där. För mig ser det ut som en datingsida vilket jag inte är det minsta intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan naturligtvis skapa en egen domän, men då kostar det:  IIS ansvarar för drift och administration av .se- och nu-domäner.

Annars finns ju One.com för att skapa en sk. sub-domän https://www.one.com

 

Får jag fråga en sak: varför är det så viktigt att ha ett specifikt namn eller slutadress på e-mejlkontot?

Som jag förstår det på dig så vill du absolut ha något som heter på ett visst sätt tex. yahoo etc.

Har du funderat på vad olika leverantörer har för regler och krav, vilka villkor som man går in i?

Varför inte skaffa en e-postadress hos din bredbandsleverantör och vara nöjd med detta?

 

Själv är mycket nöjd med att min e-post server ligger i Sverige och inte i USA (det skulle annars vara ett av mina kriterier) och jag har haft samma e-post adress sedan 1995! Japp! Jag skulle tippa att det är något av ett rekord?

Helt oberoende av att jag bytt internetserviceleverantör (ISP) genom åren och numera har jag Bahnhof, fast inte från början då min e-mail var knuten till just det abonnemang jag då hade. Och apropå Bahnhof så ingår det i abonnemanget att man kan sätta upp sin egen domän vilket jag aldrig utnyttjat.

 

Javisst har jag även ett Gmail samt ett Microsoft konto med e-postadress, men använder det mycket sällan.

Gmail är ändå bra att ha då man har möjlighet att använda dess G-drive vilket händer mer ofta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan naturligtvis skapa en egen domän, men då kostar det:  IIS ansvarar för drift och administration av .se- och nu-domäner.

Annars finns ju One.com för att skapa en sk. sub-domän https://www.one.com

 

Får jag fråga en sak: varför är det så viktigt att ha ett specifikt namn eller slutadress på e-mejlkontot?

Som jag förstår det på dig så vill du absolut ha något som heter på ett visst sätt tex. yahoo etc.

Har du funderat på vad olika leverantörer har för regler och krav, vilka villkor som man går in i?

Varför inte skaffa en e-postadress hos din bredbandsleverantör och vara nöjd med detta?

 

Själv är mycket nöjd med att min e-post server ligger i Sverige och inte i USA (det skulle annars vara ett av mina kriterier) och jag har haft samma e-post adress sedan 1995! Japp! Jag skulle tippa att det är något av ett rekord?

Helt oberoende av att jag bytt internetserviceleverantör (ISP) genom åren och numera har jag Bahnhof, fast inte från början då min e-mail var knuten till just det abonnemang jag då hade. Och apropå Bahnhof så ingår det i abonnemanget att man kan sätta upp sin egen domän vilket jag aldrig utnyttjat.

 

Javisst har jag även ett Gmail samt ett Microsoft konto med e-postadress, men använder det mycket sällan.

Gmail är ändå bra att ha då man har möjlighet att använda dess G-drive vilket händer mer ofta.

Mvh

På din fråga varför kan jag bara säga att jag dras till allting som är udda. Det var därför som jag tyckte att det var spännande med alla olika domännamn i mailadresserna. En yahooadress har jag redan registrerat och där har jag till och med kunnat registrera mitt eget namn!  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes: Om det fanns en svensk leverantör som hade registrerat en svensk variant av gotmail som till exempel hette gotmail.nu eller gotmail.se hade jag mer än gärna tagit emot den, men just nu finns inte det och det är för j... (oj, förlåt) ledsamt! Tråkigt är det rätta ordet! Tjohoo är svensk, så den skulle jag kunna ta i brist på gotmail. Jag känner ju till att man kan köpa egna domäner, men det kan inte jag göra eftersom jag inte klarar av att betala över internet! Grrr....,! (rejält arg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man går in på loveemails webbsida står det ju: "Note: Currently this site is undergoing major database changes, sorry for any inconveniences." (Denna webbsida genomgår för närvarande stora databasförändringar. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter.)

 

Jag skulle själv inte vilja ha ett konto där. För mig ser det ut som en datingsida vilket jag inte är det minsta intresserad av.

Om jag hade kunnat hade jag hellre skaffat mig ett konto på gotmail.com eller möjligen gotmail.se än på loveemail.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
elektronikfreak
3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Just på grund av problemet med dubblepostningar hakade jag härpå i en redan befintlig tråd istället för att starta en egen och det var några stycken som inte gillade det. Tråden handlade om startsidan Tjohoo och TS frågade vad de egentligen sysslade med. Nu minns jag inte riktigt vad tråden handlade om, men jag skrev ett inlägg att jag gärna skulle vilja ha en mejladress med domännamnet tjohoo.se. Det betyder alltså att jag skulle vilja ha en mejladress som ser ut så här
username@tjohoo.se
 Då har du haft en j-vla tur!  (Oops, ursäkta svordomen!)

Sedan internet blev en allmän tillgång i mitten av 90-talet så har de allra flesta sajter som erbjudet gratis mailadress slutat med detta. Idag är det bara de allra största sajterna kvar. Och tur är väl det iof sig. Både TJAHOO.SE, som du för övrigt diskuterade i DEN HÄR tråden, liksom många andra har slutat med detta. Vem minns inte gamla HoTMaiL (hotmail.com), som vissa missuppfattade domännamnet på om man utläser på på svenska  ?  samt samma företags så populära LIVE.SE. Båda ägda av Microsoft som idag kör den betydligt mindre roliga Outlook.com.

 

Men vad är viktigast för dig? En "rolig" mailadress dvs en rolig domän före toppdomänen? Eller en säker mailadress som funkar dygnet runt, året runt? Eller en mailadress vars innehåll i mailet inte kan läsas av andra dvs innehållet krypteras?

 

Själv skyr jag Microsofts Outlook som pesten, däremot tycker jag Yahoo.se och Gmail.com (ägs av Google) håller mycket mycket hög kvalitet. Likaså Mail.com och vill man ha krypterad mail så är Protonmail.com min favorit. Samtliga är GRATIS!

 

Vill du själv skapa en EGEN "rolig" mailadress så registrera din egen domän typ HejOchHopp.com (kostar ca en hundring per år) så får du mailadressen username@hejochhopp.com.

 

Ska du registrera en egen domän så håll dig dock borta från DESSA DOMÄNER! LÄS OCH GARVA  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev elektronikfreak:

Men vad är viktigast för dig? En "rolig" mailadress dvs en rolig domän före toppdomänen? Eller en säker mailadress som funkar dygnet runt, året runt? Eller en mailadress vars innehåll i mailet inte kan läsas av andra dvs innehållet krypteras?

  ?

Viktigast för mig är en lite speciell mailadress med en speciell domän som har blivit bortglömd som någon av dessa:

tjohoo.se
gotmail.com (en favorit)
lovemail.com
live.se

En säker mailadress är så klart bra, men samtidigt tycker jag att den ska vara personlig och gärna skilja sig från mängden. Hotmail var först med att erbjuda gratis webbmaster och i början hade alls som slängde upp soin mailadress lite här och där hotmail.com. Gäsp, snark, suck! Mitt intresse vaknade till liv när jag insåg att det fanns andra alternativ till hotmail. Jag har även sett att spray.se har köpt home.se. Heja Spray. En annan hemsida som erbjöd mycket skojiga alternativ var myownemail., men både gotmail och myown email ligger ute till försäljning. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en mejladress med något stötande namn som väcker anslöt, utan jag tänker på de mindre aktörerna som har fått gr vika för jättarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
1 timme sedan, skrev Skorpion76:

Viktigast för mig är en lite speciell mailadress med en speciell domän som har blivit bortglömd som någon av dessa:

tjohoo.se
gotmail.com (en favorit)
lovemail.com
live.se

En söäker mailadress är så klart bra, men samtidigt tycker jag att den ska vara personlig och gärna skilja sig från mängden. Hotmail var först med att erbjuda gratis webbmaster och i början hade alls som slängde upp soin mailadress lite här och där hotmail.com. Gäsp, snark, suck! Mitt intresse vaknade till liv när jag insåg att det fanns andra alternativ till hotmail. Jag har även sett att spray.se har köpt home.se. Heja Spray. En annan hemsida som erbjöd mycket skojiga alternativ var myownemail., men både gotmail och myown email ligger ute till försäljning. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en mejladress med något stötande namn som väcker anslöt, utan jag tänker på de mindre aktörerna som har fått gr vika för jättarna. 

 

Många gamla gratis mailservrar har lagt ner sina erbjudanden om gratis mailadress och minst lika många har lagt ner sin verksamhet och domänen är ute till försäljning. That's Life... nådens år 2018.

 

Jag vet inte om SPRAY.SE/HOME.SE var någon större hit. Det enda glädjande är väl att gamla mailadresser man registrerade i tidernas (internets) begynnelse faktiskt fortfarande fungerar.

 

Jag har själv hundratals med mailadresser mest beroende på att jag enbart använder en mailadress för registrering på olika forum och ur spamsynpunkt så brukar jag registrera en ny mailadress till varje forum. Eforum undantaget faktiskt (av en för mig oförklarlig anledning) där jag använt min mycket i allra högsta grad personliga mailadress.

 

Välj gärna en mailserver (mailadress) där du kan ha 32 (slumpvalda) tecken i ditt password inkl tecken som !"#¤%&/()=? så blir säkerheten högre. Yahoo accepterar 32 tecken långa passwords medan Gmail accepterar hela 99 tecken långa passwords och det är inget som hackare, SÄPO, FBI, CIA, DEA eller liknande knäcker.

 

Men som sagt... önskar du en egen "extraordinär" mailadress så registrera en egen .COM eller .SE domän. Eller varför inte registrera ditt eget efternamn typ om du heter Lotta Silverstrand (påhittat namn) så registrerar du silverstrand.se eller silverstrand.com så kan du få mailadressen lotta@silverstrand.se eller lotta@silverstrand.com. Kan den bli personligare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev elektronikfreak:

Många gamla gratis mailservrar har lagt ner sina erbjudanden om gratis mailadress och minst lika många har lagt ner sin verksamhet och domänen är ute till försäljning. That's Life... nådens år 2018.

Ja och det är just precis det som är så förbenat tråkigt. Säkert är det som du säger att de mindre akärerna har fått ge vika, men det är tråkigt. Jag hade gärna registrerat en emailadress hos one.com om det inte hade varit så förbaskat dyrt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
8 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Ja och det är just precis det som är så förbenat tråkigt. Säkert är det som du säger att de mindre akärerna har fått ge vika, men det är tråkigt. Jag hade gärna registrerat en emailadress hos one.com om det inte hade varit så förbaskat dyrt. 

 

Hur mycket är du villig per år att betala för en egen .SE eller .COM domän? Det finns många seriösa gratis webhotell där du kan lägga din egna domänregistrerade sida på. Just för att få en egen mailadress under din egna domän.

 

När vi ända inne på att diskutera gamla avsomnade mailservrar... minns du PASSAGEN.SE som startade igång i mitten av 90-talet. Den var ju för övrigt ett väldigt populärt forum... Sveriges näst största enl Wikipedia.

Döm av min förvåning när jag upptäckte att Passagens Forum och Passagens Mail fortfarande ligger kvar online.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är problemet. Jag skulle hemskt gärna betala om jag kunde, men jag kan inte. Om man ska ha en så speciell domän måste man för sjutton betala en årsavgift på den och det kan jag inte göra eftersom jag inte kan betala genom internet. Det skulle mina föräldrar eller min bror aldrig tillåta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Vad menar du med att du inte "kan" betala? Menar du "kan" eller inte "vill" betala? Har du bara en dator vilket du bevisligen har och följaktligen en internetbank där du betalar dina månatliga räkningar så har du även någon form av betalkort/kreditkort. Att bli blåst på internet idag är så försvinnande liten risk så det behöver du knappast vara rädd för. Så internetbetalningar till seriösa internetföretag idag är nästintill 100% säkert. Vill du inte betala med kort så erbjuder alla större företag banköverföringar. Tryggt och säkert!

 

Dina föräldrar eller syskon har inget med att göra vilka affärer du gör på nätet. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev elektronikfreak:

Dina föräldrar eller syskon har inget med att göra vilka affärer du gör på nätet. ?

Jo, det är just vad de har! För att kunna betala på en sådan sida som till exempel one.com krävs att man antingen betalar med kreditkort eller internetbank. De som använder sig av detta säger att det är så fruktansvärt säkert, men det är det inte om man ska tro de varningar och förmaningar som jag har fått ta emot. Betalning med Internetbank  fungerar så att först ska man betala och efter det kommer leveransen, men om man ska tro de varnande exemplen som jag har fått höra har det hänt att de som har använt sig av internetbanktjänsten har betalat varan utan att leveransen har kommit. Lika illa är det om man betalar med kreditkort. Där ser man heller inte var pengarna tar vägen när man handlar. Det enda som syns är siffrorna som tickar iväg och helt plötsligt sitter du där med betalningsanmärkningar och skulder som är så höga att de är omöjliga att betala. Det här betyder att jag visserligen har en internetbank, men jag har inte själv tillgång till den och möjlighet att använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-08 på 01:16, skrev elektronikfreak:

När vi ända inne på att diskutera gamla avsomnade mailservrar... minns du PASSAGEN.SE som startade igång i mitten av 90-talet. Den var ju för övrigt ett väldigt populärt forum... Sveriges näst största enl Wikipedia.

Döm av min förvåning när jag upptäckte att Passagens Forum och Passagens Mail fortfarande ligger kvar online.  ?

Jaså? Det var unikt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Mellin:

Det går inte att registrera sig längre mejlet för att aktivera kontot kommer aldrig och den verkar vara övertagen för att länka till spel och dobbel 

Så tråkigt! ???Det har jag också upptäckt och det är inte alls kul för den som eventuellt skulle vilja ha en passagen-mejladress!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
5 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Jo, det är just vad de har! För att kunna betala på en sådan sida som till exempel one.com krävs att man antingen betalar med kreditkort eller internetbank. De som använder sig av detta säger att det är så fruktansvärt säkert, men det är det inte om man ska tro de varningar och förmaningar som jag har fått ta emot. Betalning med Internetbank  fungerar så att först ska man betala och efter det kommer leveransen, men om man ska tro de varnande exemplen som jag har fått höra har det hänt att de som har använt sig av internetbanktjänsten har betalat varan utan att leveransen har kommit. Lika illa är det om man betalar med kreditkort. Där ser man heller inte var pengarna tar vägen när man handlar. Det enda som syns är siffrorna som tickar iväg och helt plötsligt sitter du där med betalningsanmärkningar och skulder som är så höga att de är omöjliga att betala. Det här betyder att jag visserligen har en internetbank, men jag har inte själv tillgång till den och möjlighet att använda den.

 

Nu snackar vi ju om att betala en internetdomän typ .SE eller .COM och väljer du ex ONE.COM eller GODADDY.COM som båda har svenskspråkiga sidor och svenskspråkig personal så kan du väl vara tämligen säker på att allt går rätt till. Oavsett om det bara gäller domänregistrering eller om du tar ett paket inkl webhotell. Ska kanske tillägga liksom statsägda Sveriges Radio alltid gör att... det finns självklart även andra domänregistreringsföretag.  ?

 

Har du en garanterat virusfri dator och kör via HTTPS-inloggning så är det nog mycket liten sannolikhet att något går fel. Då är nog risken avsevärt mycket större att du blir rånad eller påkörd av en rattfyllerist eller en skenande bil när du går ut på stan i Oskarshamn.
De stora problem som finns i dag är bland annat att man blir uppringd av någon bedragare som utger sig att vara någon annan (bank, Microsoft eller liknande) eller att du klickar på en länk i ett mail du fått som kan ställa till ett litet helvete.

 

Naturligtvis ska man inte handla på nätet från totalt okända företag som man lämpligtvis innan man lämnar ut sina kortuppgifter noggrant kollar upp innan. Men alla större internetföretag kan du nog räkna med är seriösa. Då är nog risken betydligt större att paketet försvinner under transporten mellan företaget och dig. SCHENKER och DHL är två som jag föredrar före POSTNORD även om jag personligen aldrig blivit blåst av POSTNORD.

 

Vad beträffar ex EBAY så görs alla betalningar med PAYPAL och är det så att den beställda varan inte kommer fram så går alltid PAYPAL in och betalar tillbaka pengarna. Likaså om man skulle få en defekt produkt.

 

Sedan, avslutningsvis... man ska naturligtvis inte gå ut och handla på nätet för mer pengar än vad man skulle handla för i en fysisk butik. Tyvärr finns det alltför många som lånar, lånar, lånar och lånar pengar som de till slut inte kan betala tillbaka vilket slutar med Kronofogden.
Har själv haft mitt MasterCard kreditkort sedan 1979 när jag bodde ett år i USA (på den tiden krävdes det kreditkort för att kunna hyra bil i USA) och jag har under dessa knappa 40 år aldrig råkat ut för några bedragare trots att jag genomfört hundratals köp på EBAY.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
1 timme sedan, skrev Mellin:

Det går inte att registrera sig längre mejlet för att aktivera kontot kommer aldrig och den verkar vara övertagen för att länka till spel och dobbel 

 

Jag fick senare se att sidan tycks vara tämligen insomnad. Man får väl glädjas åt att flertalet, kanske alla (???) inlägg från den gamla tiden fortfarande finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...