Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allt möjligt försvinner med Windows 10:s uppgraderingar


sotlugg

Rekommendera Poster

Jag har en relativt gammal Lenovo, som jag uppdaterade till Windows 10 när det erbjöds. Man försäkrade då att datorn var mogen för en sån åtgärd. Allt gick fint och jag började lära mig programmet. Hade tidigare bara kört 7:an och har varken Smartphone eller Padda. Men med uppdateringarna började problemen. Brukar låna DVD på biblioteket och titta på. Hade program för det. Men fick flera gånger meddelande att det inte godkändes av windows 10 när jag försökte. Som tur är har jag en annan dator där jag har gamla program så jag fick titta där i stället. Men rätt bökigt att sätta igång den datorn för ändamålet. En annan sak som hände häromdagen var att Google (min sökmotor) försvann. Den fanns visserligen kvar i datorn men gick inte att öppna hur jag än försökte. Laddade ner nya versioner men problemet kvarstod. Försökte bland annat göra en systemåterställning, vilket inte gick. Ägnade en dag åt att förgäves försöka fixa detta. Då jag inte gillar Edge (för tunn spretig grafik,  för mycket reklam och ologiskt fick jag i stället till slut installera Firefox. Det går ju i och för sig det med men saknar mina inarbetade rutiner i Google. Det går inte heller att få bort inloggning när datorn står still några minuter för tekokning eller dylikt. Det är ett ständigt inloggande, vilket är jättejobbigt. Inloggningen vid öppning har jag ändå lyckats få bort med hjälp av tips från coachen.

 

Detta är bara tre exempel på vad som hänt efter uppdateringar. Kommer inte ihåg några andra för tillfället. Man försöker ju tränga bort för att inte reta ihjäl sig. Men hur ska detta förstås och hanteras? Vill Microsoft konkurrera ut Google? Har de inte blivit dömda i EU för "otillåten konkurrens". Eller är de slarviga och kommer att rätta till fel senare? Måste jag köpa en ny dator och köpa Windows 10 för en ren installation? Alla tips och råd tas emot med tacksamhet för nu är jag snart beredd att kasta datorn i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt gammal Lenovo, som jag uppdaterade till Windows 10 när det erbjöds. Man försäkrade då att datorn var mogen för en sån åtgärd. Allt gick fint och jag började lära mig programmet. Hade tidigare bara kört 7:an och har varken Smartphone eller Padda. Men med uppdateringarna började problemen. Brukar låna DVD på biblioteket och titta på. Hade program för det. Men fick flera gånger meddelande att det inte godkändes av windows 10 när jag försökte. Som tur är har jag en annan dator där jag har gamla program så jag fick titta där i stället. Men rätt bökigt att sätta igång den datorn för ändamålet. En annan sak som hände häromdagen var att Google (min sökmotor) försvann. Den fanns visserligen kvar i datorn men gick inte att öppna hur jag än försökte. Laddade ner nya versioner men problemet kvarstod. Försökte bland annat göra en systemåterställning, vilket inte gick. Ägnade en dag åt att förgäves försöka fixa detta. Då jag inte gillar Edge (för tunn spretig grafik,  för mycket reklam och ologiskt fick jag i stället till slut installera Firefox. Det går ju i och för sig det med men saknar mina inarbetade rutiner i Google. Det går inte heller att få bort inloggning när datorn står still några minuter för tekokning eller dylikt. Det är ett ständigt inloggande, vilket är jättejobbigt. Inloggningen vid öppning har jag ändå lyckats få bort med hjälp av tips från coachen.

 

Detta är bara tre exempel på vad som hänt efter uppdateringar. Kommer inte ihåg några andra för tillfället. Man försöker ju tränga bort för att inte reta ihjäl sig. Men hur ska detta förstås och hanteras? Vill Microsoft konkurrera ut Google? Har de inte blivit dömda i EU för "otillåten konkurrens". Eller är de slarviga och kommer att rätta till fel senare? Måste jag köpa en ny dator och köpa Windows 10 för en ren installation? Alla tips och råd tas emot med tacksamhet för nu är jag snart beredd att kasta datorn i väggen.

Hej!

Att datorn stänger av kan du lätt åtgärda genom att i kontrollpanelen gå in under energiförbrukning (eller liknande) där det finns möjlighet att ställa längre tid än den du troligen har.

Själv har jag både Firefox och Edge och båda fungerar stabilt och snabbt. Du kan själv ställa in vilken sida du vill ha som startsida i inställningarna. Om du väljer att lägga google där så går det bra men annars kan du väl lägga den som bokmärke i raden med bokmärken.

Inloggningen tycker jag också att den är onödigt omständlig. Jag har tre profiler - users - på min dator där en har högsta prioritet och en lägre än så. Gäst kontot har stängt av. Om man byter profil så är det ju rimligt att logga in igen men om datorn efter den inställda tiden så kan jag dirket få igång den om jag trycker på mellanslaget efter bara en liten stund. Väntar jag längre får jag loga a in igen.

Vad som irriterar mig mer är Microsofts ständiga tjafs om att åtminstone en user skall ha ett Microsoft registrerat konto. Kanske hänger det ihop att Windows inte kostade något. Jag hade tre datorer med Windows 10 ett tag och det var trassel från Microsoft med identiteten men nu har det tydligen lugnat ned sig.

 

Med vänlig hälsning / Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att datorn stänger av kan du lätt åtgärda genom att i kontrollpanelen gå in under energiförbrukning (eller liknande) där det finns möjlighet att ställa längre tid än den du troligen har.

Själv har jag både Firefox och Edge och båda fungerar stabilt och snabbt. Du kan själv ställa in vilken sida du vill ha som startsida i inställningarna. Om du väljer att lägga google där så går det bra men annars kan du väl lägga den som bokmärke i raden med bokmärken.

Inloggningen tycker jag också att den är onödigt omständlig. Jag har tre profiler - users - på min dator där en har högsta prioritet och en lägre än så. Gäst kontot har stängt av. Om man byter profil så är det ju rimligt att logga in igen men om datorn efter den inställda tiden så kan jag dirket få igång den om jag trycker på mellanslaget efter bara en liten stund. Väntar jag längre får jag loga a in igen.

Vad som irriterar mig mer är Microsofts ständiga tjafs om att åtminstone en user skall ha ett Microsoft registrerat konto. Kanske hänger det ihop att Windows inte kostade något. Jag hade tre datorer med Windows 10 ett tag och det var trassel från Microsoft med identiteten men nu har det tydligen lugnat ned sig.

 

Med vänlig hälsning / Pehr i Skanör

Tack för svar Pehr.

Problemet är att jag har vidtagit alla de åtgärder du föreslår många ggr. Så har även en datorkunnig son. Men det fungerar inte. Inte heller går det längre att lägga Google som startsida. Det är det som förändrats. Efter att jag skrev inlägget så kom jag på att ett annat problem som dykt upp efter uppdateringar är att när jag för in minneskort (för foto) uteblir reaktion. Förr  så brukade det komma en lista av åtgärder man kunde välja mellan. Nuförtiden händer ingenting.

Håller med dig om att det är ett ständigt tjat från Microsoft om allt möjligt. Till exempel att jag har ett "gammalt" Office, att jag måste logga in på Microsoft och en del annat. Det går till viss del att klicka bort i Inställningar. Men min uppfattning är att man ständigt störs av allehanda meddelanden. Ibland kan de ens inte tas bort utan det finns bara en skylt som säger "vi återkommer". Huva.

Hälsningar

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du Google sökmotor som startsida i Internet Explorer i Windows 7 när du uppgraderade till Windows 10 borde du ha fått det även i Windows 10. Det fick i alla fall jag och jag har inte märkt något negativt i och med uppdateringarna i Windows 10. Jag har nu Windows 10 Pro, Version: 1607, OS-version: 14393.321.

Jag har aldrig använt Edge utan föredrar att använda Internet Explorer så länge som Microsoft stödjer den. Jag föreslår att du skriver "Internet Explorer" i aktivitetsfältets sökruta så du får fram den och kan börja använda den i stället för Edge. För övrigt har jag också Google sökmotor som startsida i Firefox (min favoritwebbläsare) och Google Chrome utan problem. Min dator köptes 2013 så jag tycker inte den är så gammal. Vet inte hur gammal din är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmari!

Tack för svar.Jag har inte haft Pro-versionen. Det kan ju vara en förklaring. Kanske. Precis som du hade jag Google som startsida vid uppgraderingen. Ett tag gick det bra men häromkvällen var det programmet totalt låst. Vill inte ha Internet Explorer utan få tillbaka Google. Men Firefox fungerar bra som vikarie. Går tyvärr att få Google som startsida där och det programmet är helt låst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ingen skillnad mellan pro- och homeversion i de avseenden som tas upp i denna tråd.

 

Det låter ärligt talat som att något program kommit in i din dator och hijackat din webbläsare, vad har du för startsida/sökmotor nu?

 

Lite oklart för mig vad du menar med "få tillbaka google". Google är inte ett program, det är ett företag/en sökmotor/en webbsida du kan ha som startsida.

 

DVD, där har inte Windows de codec/rutiner som behövs för uppspelning, tyvärr. Där kan jag rekommendera, om du inte vill köpa ett program, att ladda hem Videolan som stödet bland annat uppspelning av DVD.

https://www.videolan.org/index.sv.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis som du hade jag Google som startsida vid uppgraderingen. Ett tag gick det bra men häromkvällen var det programmet totalt låst. Vill inte ha Internet Explorer utan få tillbaka Google. Men Firefox fungerar bra som vikarie. Går tyvärr att få Google som startsida där och det programmet är helt låst.

Menar du "Går tyvärr inte att få Google som startsida där"? Jag upprepar också Monshis fråga: Vad får du upp som startsida i Firefox och vilka sökmotorer erbjuds du där?

 

Om det skulle vara Bing som visar sig i stället för Google så skulle det kunna bero på att du provade Edge och Bing där är standardsökmotor. Man kan emellertid ändra från Bing till Google i Edge:

http://www.enkelteknik.se/byt-sokmotor-fran-bing-till-google-i-microsoft-edge

 

Har du provat ladda ner och testa webbläsaren Google Chrome? (Det skulle vara konstigt om Google Chrome inte skulle ha sökmotorn Google som startsida.)

https://support.google.com/chrome/answer/95346?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ingen skillnad mellan pro- och homeversion i de avseenden som tas upp i denna tråd.

 

Det låter ärligt talat som att något program kommit in i din dator och hijackat din webbläsare, vad har du för startsida/sökmotor nu?

 

Lite oklart för mig vad du menar med "få tillbaka google". Google är inte ett program, det är ett företag/en sökmotor/en webbsida du kan ha som startsida.

 

DVD, där har inte Windows de codec/rutiner som behövs för uppspelning, tyvärr. Där kan jag rekommendera, om du inte vill köpa ett program, att ladda hem Videolan som stödet bland annat uppspelning av DVD.

https://www.videolan.org/index.sv.html

Hej Monshi!

Kanske  uttrycker jag mig otydligt. Men för att försöka förklara en gång till

så går inte Google att använda efter en uppdatering av Microsoft. Förlåt om jag kallade Google ett program vet naturligtvis att det är en sökmotor.

Nu använder jag Firefox som sökmotor.

Jag vet också att Windows 10 inte spelar upp DVD och har därför sedan länge installerat Videolan (vilket framgår av mitt inlägg). Det som hände var att Videolan var satt ur  spel och en skylt kom fram där det stod att Windows inte godkände DVD:n.

Jag tror på din teori att min dator  blivit hijackat av något program, som sorgligt nog verkar kommit med Microsofts senaste uppdatering.

Med vänlig hälsning

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox har Yahoo eller Google som sökmotor. Är det Yahoo du har?

 

Kan du posta en skärmdump av hur din startsida (med sökmotorn) i Firefox ser ut?

Man måste klicka på knappen Använd fullständig editor i sitt inlägg för att kunna bifoga den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du "Går tyvärr inte att få Google som startsida där"? Jag upprepar också Monshis fråga: Vad får du upp som startsida i Firefox och vilka sökmotorer erbjuds du där?

 

Om det skulle vara Bing som visar sig i stället för Google så skulle det kunna bero på att du provade Edge och Bing där är standardsökmotor. Man kan emellertid ändra från Bing till Google i Edge:

http://www.enkelteknik.se/byt-sokmotor-fran-bing-till-google-i-microsoft-edge

 

Har du provat ladda ner och testa webbläsaren Google Chrome? (Det skulle vara konstigt om Google Chrome inte skulle ha sökmotorn Google som startsida.)

https://support.google.com/chrome/answer/95346?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Hej igen Mbgtmari?

När jag kommer till Firefox hemsida erbjuds jag deras sökmotor, men har nu sett att senare kommer Googles sökmotor fram. Så det har jag upptäckt sen sist.

Det är alltså inte Bing som erbjuds. Jag skrev tidigare att jag som en åtgärd försökt ladda ner Google Chrome (2  ggr) utan att problemet  blev löst. Jag har också tidigare försökt att ändra (4-5 ggr) inställningarna  till att få Google som startsida. Det fungerar inte.

Verkar som uppdateringen från Microsoft har gått helt snett.

Tack för hjälpen.

Hälsningar

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna byta standardsökmotor i Firefox. Om du klickar på hamburgarikonen längst ut till höger om adressfältet så kommer du till Inställningar > Sök Så här ser det ut hos mig:

post-55300-0-25863100-1476703196_thumb.jpg

 

Eller är det precis vad du har gjort, dvs försökt ändra till Google som "default" i Firefox inställningar?

Microsoft skickar inte med något illasinnat, eller Yahoo, i sina uppdateringar. (Jag använder Yahoo som sökmotor ibland.)

 

Det kanske är bäst att avinstallera Firefox, ladda ner Firefox på nytt och följa instruktionerna här för att få den sökmotor du vill ha. Skrolla litet i techboutartikeln så hittar du instruktionerna för hur du ändrar standardsökmotor för såväl sökrutan som Firefox. Se rubriken 2. Change Default Search Engine in Windows 10 Search Box:
http://www.techbout.com/change-default-search-engine-windows-10-5046/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller problem med minneskort i Windows 10 är du inte ensam om att ha upplevt det. Hannibal Dobbs skriver i sin kommentar:
"What happened to the old dialog box that would come up asking you what do you want to do with this SD card? Put an SD card in. Dialog box comes up. You choose what to do with it. Open. Photo software, etc?"
http://www.thewindowsclub.com/sd-card-readed-not-working-windows

Här finns kanske en lösning:
http://www.windows10forums.com/threads/importing-sd-card-photos-in-win-10.1193/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller problem med minneskort i Windows 10 är du inte ensam om att ha upplevt det. Hannibal Dobbs skriver i sin kommentar:

"What happened to the old dialog box that would come up asking you what do you want to do with this SD card? Put an SD card in. Dialog box comes up. You choose what to do with it. Open. Photo software, etc?"

http://www.thewindowsclub.com/sd-card-readed-not-working-windows

 

Här finns kanske en lösning:

http://www.windows10forums.com/threads/importing-sd-card-photos-in-win-10.1193/

 

Tusen tack mbgtmari! Det här forumet var precis  vad jag behövde. Ska sen också ta med min dator till en supportgrupp jag tillhör för att förstå vad som hänt.

Hälsningar

Sotlugg,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...