Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Trasig" SSD syns i Enhetshanteraren men inte i Utforskaren


Börni

Rekommendera Poster

Jag har en 2-i-1 dator med en 128 GB m.2 SSD som kraschade. Det gick inte längre att starta Win10, så jag gjorde ett Win10 installationsmedia på USB. Den kunde inte reparera och inte heller göra någon nyinstallation. Den påstod att det inte gick att installera för att "min SSD troligen snart skulle gå sönder" ??. Så jag köpte en ny SSD och installerade om Win10 på den. Allt frid och fröjd.

 

Men jag ville se om det gick att rädda någon data så jag har fått tag på en m.2 till SATA till USB-adapter och har kopplat in den trasiga SSDn till datorn. Den installeras helt problemfritt, jag kan se den i Enhetshanteraren där det står att den funkar och är installerad. Men i Utforskaren syns absolut ingenting.

 

Nu undrar jag om någon vet om det finns något sätt att få den att krypa fram från sitt gömställe?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den med i Diskhantering? Vad står det i så fall under filsystem?

Tänkte inte på att titta där. Den finns som "Disk 2" (det finns en SD disk som är Disk 1). Disk 2, Okänd, 119,24 GB, inte initierad.

Vet inte vad som händer om man initierar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på att titta där. Den finns som "Disk 2" (det finns en SD disk som är Disk 1). Disk 2, Okänd, 119,24 GB, inte initierad.

Vet inte vad som händer om man initierar.

Initierar du försvinner allt på disken. Vad står det som filsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Initierar du försvinner allt på disken. Vad står det som filsystem?

Ingenting, det står bara "119,24 GB Inte allokerat" men jag är säker på att det var NTFS när disken var frisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du kan prova med detta programmet, om det kan hitta disken och ev. se vad som finns där. Gratisversionen tillåter endast att man återställer 2 GB. Hittar programmet disken och filer och det är mer än så, behöver köpa programmet.

 

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm

 

Jag har programmet, fullversionen, och det har hjälpt mig att få tillbaka filer från ett 16 GB USB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du kan prova med detta programmet, om det kan hitta disken och ev. se vad som finns där. Gratisversionen tillåter endast att man återställer 2 GB. Hittar programmet disken och filer och det är mer än så, behöver köpa programmet.

 

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm

 

Jag har programmet, fullversionen, och det har hjälpt mig att få tillbaka filer från ett 16 GB USB minne.

Tack för tipset. Har laddat ned gratisversionen (lite underligt - på webben stod det 2 GB max recovery som du skrev men när programmet kom stod det 500 MB) och kört en djupscanning. Det tog sin tid och resulterade i 0 funna filer. Ganska märkligt, tycker jag. Tom var den inte när den levde.

Ska man tolka det som att disken är ohjälpligt skadad och att man lika gärna kan initiera och se om den kan användas. Men man kan ju knappast lita på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det är någon på eforum som har erfarenhet av ett annat recovery program som kanske kan hitta något, men det verkar som om det behövs betydligt kraftfullare program och då kan det bli dyrt.

 

Om det inte är något som har av stort värde för dig, kan du försöka att initiera disken. Jag vill inte råda dig varken eller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det är någon på eforum som har erfarenhet av ett annat recovery program som kanske kan hitta något, men det verkar som om det behövs betydligt kraftfullare program och då kan det bli dyrt.

 

Om det inte är något som har av stort värde för dig, kan du försöka att initiera disken. Jag vill inte råda dig varken eller.

 

Kanske det är någon på eforum som har erfarenhet av ett annat recovery program som kanske kan hitta något, men det verkar som om det behövs betydligt kraftfullare program och då kan det bli dyrt.

 

Om det inte är något som har av stort värde för dig, kan du försöka att initiera disken. Jag vill inte råda dig varken eller.

Jag ska kolla men nu får det vara nog för idag. Tack för ditt intresse och din hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna av SSD:er har särskilda program för att underhålla och testa SSD:er så du kan ju se om det programmet visar något i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna av SSD:er har särskilda program för att underhålla och testa SSD:er så du kan ju se om det programmet visar något i ditt fall.

Vore en bra idé om det inte var så att det är en kinesisk tillverkare FORESEE med en synnerligen rudimentär hemsida.

 

Jag kan nu tillägga att jag testat ett annat program (första som Google visade) som heter R-Undelete och det gav samma resultat. Jag tycker fortfarande det är märkligt att det inte tycks finnas några spår av någonting kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det är svårare att rädda försvunna filer på en SSD än på en hårddisk pga hur SSD:er fungerar internt men några fler tips:

Här är de fyra bästa gratis filräddningsprogram enligt ett test: http://www.techsupportalert.com/best-free-data-recovery-file-undelete-utility.htm
Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det är svårare att rädda försvunna filer på en SSD än på en hårddisk pga hur SSD:er fungerar internt men några fler tips:

 

Här är de fyra bästa gratis filräddningsprogram enligt ett test: http://www.techsupportalert.com/best-free-data-recovery-file-undelete-utility.htm

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

en

Verkar som du har rätt Cecilia angående SSD-diskar. Jag har googlat och skummat några artiklar utan att få någon djupgående förståelse men det finns en särskild funktion TRIM som, om den används, effektivt raderar inskriven data, inte bara index så att det blir i stort sett omöjligt att återskapa borttagna filer. Det tyder på att jag står inför en hopplös uppgift.

 

Jag ska också nämna att jag såg att EaseUS har en specialversion för SSD av det program som vertpre rekommenderade och jag testade igår. Jag kör det nu i skrivande stund och det har hunnit igenom 70% av disken utan att hitta något, så jag vågar säga att inte heller det programmet klarar uppgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...