Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta Dator, flytta hårddisk


NackaBosse

Rekommendera Poster

Att skaffa ny dator och flytta alla program, inställningar och filer är en krånglig procedur. Kan man inte i stället plocka ut hårddisken i den nya datorn och sätta i disken från min gamla dator? Bytte till SSD för några år sedan, så den vill jag inte skrota. Gamla datorn har 9 år på nacken så det är nog dags för en ny nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kanske gå, vanligtvis blir det ett hel del problem på grund av olika hårdvara om du kör Windows men det beror på Windowsversion. Kör du Linux är det inga som helst problem om du avinstallerar eventuella proprietära drivrutiner innan flytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kanske gå, vanligtvis blir det ett hel del problem på grund av olika hårdvara om du kör Windows men det beror på Windowsversion. Kör du Linux är det inga som helst problem om du avinstallerar eventuella proprietära drivrutiner innan flytt.

Kör Windows 10. OK, kan krävas andra drivrutiner pga av annat grafikkort mm, men det där brukar ju windows vara bra på att hitta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och se. Det kan som sagt gå om du har tur. Däremot kanske inte win10 fungerar eftersom det aktiveras via moderkortet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Anniversary update i somras finns det fler sätt att sköta aktiveringen:

 

Aktivera Windows 10 efter en ändring i maskinvarukonfigurationen

 

Om du har gjort en större förändring av maskinvaran på din enhet, till exempel bytt moderkortet, kan det hända att Windows 10 inte längre är aktiverat. Om du kör Windows 10 (version 1607) och har lagt till ditt Microsoft-konto och kopplat det till den digitala licensen på enheten, kan du återaktivera Windows med felsökaren för aktivering. Mer information finns i Använda felsökaren för aktivering.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-activation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju definitivt ett nytt moderkort eftersom det är en ny dator. Den nya jag funderar på är ASUS K20BF-NR004T, som Dustin Home nu säljer för 3.690 kr. Vad tror ni om den? (Är ingen spelare). Den verkar ha det jag behöver. Mer internminne, DVD-brännare, HDMI så jag kan koppla den till TV:n Min gamla HP Pavilion p6220sc har bara 4GB internminne, som dessutom inte är uppgraderingsbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skaffa ny dator och flytta alla program, inställningar och filer är en krånglig procedur. Kan man inte i stället plocka ut hårddisken i den nya datorn och sätta i disken från min gamla dator? Bytte till SSD för några år sedan, så den vill jag inte skrota. Gamla datorn har 9 år på nacken så det är nog dags för en ny nu.

Om du gör en Sysprep på din gamla dator finns det goda möjligheter att flytta hela installationen till en ny dator. Med Sysprep skapar du en avbild av ditt Windowssystem där drivrutiner för ditt system avlägsnas innan avbilden skapas. På så sätt får du en avbild med alla program inkluderade men avsaknad av drivrutiner.

Jag har inte använt Sysprep i Windows 10 men väl i Windows 7.

 

Innan du flyttar över avbilden till din nya dator bör du plocka fram licensnyckeln för Windows 10 i den nya datorn. Om inte Windows själv hittar licensnyckeln i BIOS vid flytten kan du manuellt lägga in nyckeln för att aktivera Windows.

 

Ett program som du kan använda för att få fram licensnyckeln är Belarc Advisor, som är kostnadsfri att använda. Du hämtar programmet här:

 

www.belarc.com/en/Programs/advisorinstaller.exe

 

Belarc Advisor ger dig en mycket god information om din dator, där bla. Windows licens anges. Var noga med att inte lämna ifrån dig informationen till någon du inte litar på eftersom licensnycklar visas i klartext och kan missbrukas.

Presentationen sker i din standardinternetläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en Sysprep på din gamla dator finns det goda möjligheter att flytta hela installationen till en ny dator. Med Sysprep skapar du en avbild av ditt Windowssystem där drivrutiner för ditt system avlägsnas innan avbilden skapas. På så sätt får du en avbild med alla program inkluderade men avsaknad av drivrutiner.

Jag har inte använt Sysprep i Windows 10 men väl i Windows 7.

 

Innan du flyttar över avbilden till din nya dator bör du plocka fram licensnyckeln för Windows 10 i den nya datorn. Om inte Windows själv hittar licensnyckeln i BIOS vid flytten kan du manuellt lägga in nyckeln för att aktivera Windows.

 

Ett program som du kan använda för att få fram licensnyckeln är Belarc Advisor, som är kostnadsfri att använda. Du hämtar programmet här:

 

www.belarc.com/en/Programs/advisorinstaller.exe

 

Belarc Advisor ger dig en mycket god information om din dator, där bla. Windows licens anges. Var noga med att inte lämna ifrån dig informationen till någon du inte litar på eftersom licensnycklar visas i klartext och kan missbrukas.

Presentationen sker i din standardinternetläsare.

Snälla Åge!

Förklara gärna vad Sysprep är och vad det motsvaras av på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sysprep = förkortning av The System Preparation tool, dvs ett Systemförberedelseverktyg
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc721940(v=ws.10).aspx

https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825209.aspx

 

Håller med om att ovanliga förkortningar bör förklaras.

 

Sysprep finns även i Windows 10. Se bild (men följ inte instruktionerna) här:

https://redmondmag.com/articles/2016/03/04/sysprep-work-with-windows-10-2.aspx

 

Den här guiden från 2010 handlar visserligen om Windows 7 men har den fördelen att den är skriven på svenska och att den skriver om Sysprep-verktyget (som här bara dyker upp):

http://www.sweclockers.com/forum/trad/972670-guide-skapa-en-aterstallningspartition-med-programvara

 

Åge kan säkert förklara litet mer om hur du ska hitta och använda dig av Sysprep när han får tid. (Jag har aldrig använt mig av detta verktyg.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som provat Laplink PCMover för att få med sig allt från gammal dator till ny med Windows 10 på båda. Med allt menar jag i princip att den nya datorn ser ut precis som den gamla, med alla program, inställningar, lösenord, licenser, e-post, webläsare, favoriter, bank-ID, filer, dokument, bilder, musik, ja, rubbet kort sagt, utom drivrutiner för moderkort, grafikkort, ljudkort m.m. för de är ju inte samma i den nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem på den gamla datorn. 9 år gammalt luktar W7 och då kan det gå. Peppar peppar ta i trä !

Jag har gjort det för många år sedan.

Flyttade en relativt ny hårddisk med XP från en gammal kass Compaq till ett VIA moderkort med "inbyggd VIA processor, inbyggt minne, inbyggd grafik".

Satte in VIA moderkortet i Compaqchassit som redan fått nytt nätaggregat och anslöt den befintliga hårddisken.

Och det fungerade. Datorn startade.

Och sedan gick det ladda in drivare för nätverk, grafik osv från medföljande CD till nya VIA moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid flera framgångsrika tillfällen bytt moderkort, processor och minnen utan att ha behövt ominstallera nånting från en befintlig HDD - bara flytta över och alla program har fungerat.

Jag har t.om. lyckats bytt från ett Amd moderkort till ett Intel moderkort och sedan bara kopplat in befintlig hårddisk.

 

Och detta har i dom flesta fall varit med Windows 7. Windows 10 kan i vissa fall vara ännu mer förlåtande - vilket jag gjort i två fall.

 

Alla installerade program har därmed följt med, utom i dom fall det inte funnits stöts för vissa funktioner mellan program och hårdvaran - bara att avinstallera.

 

För det första: du måste se till att aktivera din Windows licens om inte frågan direkt kommer upp:
Högerklicka Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System => läs längre ned på sidan om Windows har aktiverats annars gör du det.

 

Om det krävs en ny nyckel eller annat krångel pga att det gäller en Windows Home utgåval, ja inga problem - Microsoft telefonaktivering så är detta löst, mycket enkelt och fungerar oftast bra: https://support.microsoft.com/sv-se/help/950929/get-help-activating-microsoft-windows

 

Jag kan inte nog poängtera detta:

  1. Sedan måste du för att se till att alla drivrutiner och annat är optimala för din hårdvara köra Windows update:
    Högerklicka Start > kontrollpanelen eller Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update > installera och starta om datorn.
  2. Viktigt: Repetera Windows update > installaton och omstart.
  3. Repetera tills det inte finns flera uppdateringar.
  4. Besök din dators supportsida och/eller din moderkortstillverkares samt  grafikkortstillverkares supportsida med dess korrekta modellbeteckning och fabrikat > ladda hem och installera senaste drivrutiner > starta om datorn.
  5. Kör Windows update igen!

 

Nu skall allt fungera optimalt. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju lungnande inför framtiden om jag måste byta dator. Nu har jag lämnat in datorn, för det vore ju bättre om den jag har kunde fixas, då den fungerar tillfredställande då den väl kommit igång. Reparatören konstaterade att det var fel på nätaggregatet. Det skall nu bytas, datorn testas och jag får tillbaks den på tisdag. Kostnad 500 kr och allt skall vara som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...