Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pekplatta fungerar inte


ERJ

Rekommendera Poster

Efter installation av W10 fungerar inte pekplattan på min dator Acer Aspire E17, Jag har uppdaterat W10 flera gånger men felet kvarstår. Drivrutinen för pekplattan är Synaptics PS/2 Port Touch Pad version 19.0.9.4. Kan felet vara drivrutinen och att den inte är anpassad till W10? Finns någon lösning?

Ibland fungerar inte heller musen, antingen försvinner pilen på skärmen helt eller också stannar den och går inte att flytta.

MVH/Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Se om du kan hitta nyare drivrutiner för Windows 10 här och om det inte finns så välj Windows 8.1

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

om det skulle vara samma version kan det ändå vara bra att ominstallera drivrutinen.

 

Innan du installerar så skapa en systemåterställningspunkt http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-restore-point

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du en mus ansluten till din dator så kopplas pekplattan ur per automatik i Windows 10. Under uppstarten av laptopen visas ett fönster nere till höger på bildskärmen där det sägs att pekplattan kopplats ur då ett pekdon finns ansluten.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era svar!

Nyare drivrutiner tycks inte finnas. Där finns en drivrutin med beteckningen TouchPad  Synaptics Touchpad driver 19.0.7.31. Av siffrorna att döma verkar det ju vara en äldre drivrutin än den jag har på min dator. Eller kan det vara så att drivrutinen på min dator ej fungerar för Windows 10 utan att jag ska välja den jag hittat på nätet. Jag har hämtat hem drivrutinen, men vågar jag installera den och hur gör jag i så fall? När jag hämtade drivrutinen var jag ju tvungen att ange produktnumret för min dator, så den drivrutinen borde ju passa för min dator. Jag har trivts med Windows10, så helst vill jag ju kunna fortsätta med det.

Hur skapar man en återställningspunkt i Windows 10, det var ju lätt i tidigare Windows, men nu kan jag inte hitta något sätt.

Vad gäller att ta koppla bort musen undrar jag om det måste göras innan datorn startas upp för att pekplattan ska fungera. Om jag tar bort musen, då datorn är igång, så går det inte att använda musen, eftersom ingen pil kommer upp på skärmen.

/ Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä i så fall kan du behålla den du har, för jag antar att den kommit in via Windows update från tillverkaren (Synaptics) som släppt den till Windows update databas.

 

Hur du skapar en återställningspunkt har jag länkat till ovan, fungerar inte den instruktionen?

 

Ang. musen: är det en trådlös mus så kolla batterierna och ang. pekplattan så kanske det är som Jari skriver ovan?

Vet faktiskt inte.

 

[Edit] Fel länk i förra inlägget, här är väl rätt: http://support.hp.com/se-sv/document/c03529023#AbT3

Gäller för Windows 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för ert engagemang!

Jag har nu starta om datorn flera gånger med resp utan mus ansluten. Men pekplattan fungerar inte i något fall och det kommer aldrig upp någon information om att pekplattan är urkopplad eller inkopplad vid uppstarten. Dessutom har datorn börjat spöka ännu mer, då jag ansluter musen. Då kommer det upp en blå skärm  :( som säger att ett problem har uppstått på datorn, så den måste startas om. Dessutom en hänvisning till kernel_security_check_failure. Sedan sker omstart automatiskt, men ibland måste jag då ange både mitt användarnamn och lösenord för Microsoft och sedan sker ominstallation av Onedrive.

Jag har en trådlös mus med nytt batteri.

Jag ska testa den nya länken om återställningspunkt, bra att kunna i vilket fall som helst.

/Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag återställde idag en tidigare version av Synaptics PS/2 Port TouchPad och då fungerar helt plötsligt min pekplatta igen.

Ett stort tack till alla som försökt hjälpa mig!

Hälsningar/Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...